Mikä on hienoa f1:ssä, miksi seuraat niitä?

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Seuraaminen alkoi joskus 1992-1993, vaikutti sillon pikkukloppina kiinnostavalta ja tässä sitä ollaan. Kiinnostusta ei oo sen jälkeen paljoa ollut kun Mika lopetti. :rolleyes:

No tulee kyllä nykyäänkin seurattua, paha tapa :wink:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Formulanomi sanoi:
Aika kuultaa muistot, mutta minun muistikuvani mukaan kisat (ja varsinkin mestaruustaistot 80-luvulla) 80-luvulta 90-luvun puoleen väliin olivat huomattavasti mielenkiintoisempia mitä nyt.
Seuraavassa tiukkuusjärjestyksessä kaikki f1-vuodet. Eli voittaja ja kakkonen. Tiukin taistelu ykkösenä ja ylivoimaisin voitto viimeisenä. Hyvällä selektiivisellä tulkinnalla pystyt varmasti poimimaan sieltä yksittäisiä omaa "muistikuvaasi" tukevia vuosilukuja. Taulukko ei kuitenkaan analyyttisesti tarkasteltuna tue ainakaan kamalan selkeästi teoriaa siitä että linja olisi muuttunut.

# season first second %
1 1984 72.00 71.50 99%
2 1994 92.00 91.00 99%
3 1976 69.00 68.00 99%
4 1981 50.00 49.00 98%
5 2003 93.00 91.00 98%
6 1958 42.00 41.00 98%
7 1964 40.00 39.00 97%
8 1999 76.00 74.00 97%
9 1986 72.00 70.00 97%
10 1961 34.00 33.00 97%
11 1988 90.00 87.00 97%
12 1983 59.00 57.00 97%
13 1974 55.00 52.00 95%
14 1979 51.00 47.00 92%
15 1990 78.00 71.00 91%
16 1967 51.00 46.00 90%
17 1950 30.00 27.00 90%
18 1956 30.00 27.00 90%
19 1970 45.00 40.00 89%
20 1982 44.00 39.00 89%
21 1959 31.00 27.00 87%
22 1998 100.00 86.00 86%
23 1987 73.00 61.00 84%
24 2000 108.00 89.00 82%
25 1951 31.00 25.00 81%
26 1980 67.00 54.00 81%
27 1996 97.00 78.00 80%
28 1953 34.50 27.50 80%
29 1978 64.00 51.00 80%
30 1960 43.00 34.00 79%
31 1989 76.00 60.00 79%
32 1973 71.00 55.00 77%
33 1977 72.00 55.00 76%
34 1968 48.00 36.00 75%
35 1991 96.00 72.00 75%
36 1965 54.00 40.00 74%
37 1972 61.00 45.00 74%
38 1993 99.00 73.00 74%
39 1985 73.00 53.00 73%
40 1962 42.00 30.00 71%
41 1975 64.50 45.00 70%
42 1995 102.00 69.00 68%
43 1952 36.00 24.00 67%
44 1966 42.00 28.00 67%
45 1957 40.00 25.00 62%
46 1954 42.00 25.15 60%
47 1969 63.00 37.00 59%
48 1955 40.00 23.00 57%
49 1963 54.00 29.00 54%
50 2002 144.00 77.00 53%
51 1971 62.00 33.00 53%
52 2001 123.00 65.00 53%
53 1992 108.00 56.00 52%
54 1997 81.00 42.00 52%

Tämmöinen on tietysti ilkeää, koska ihmisen muistoja ei saisi mollata :(

Sorry.
 
Viimeksi muokattu:

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Formulanomi sanoi:
Eikös turbot tullut vasta Keken mestaruuden jälkeen eli 80-luvun alussa ?

Alan jo muutenkin olla seniiliyden partaalla, että voin muistaa väärin. ;)
No jos ihan alkulähteille mennään, niin Renaultin mukanahan ne turbot tuli ykkösiin. Vuosi oli 1977 ja kisa taisi olla Silverstone. Muut seurasi vähitellen perässä 80-luvulle tultaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eikös turbot tullut vasta Keken mestaruuden jälkeen eli 80-luvun alussa ?

Rellu esitteli turbo-formulansa jo -77. Tosin tuolloin se aiheutti lähinnä hilpeyttä ja luotettavuusprosentti oli keskikaljan luokkaa. Ensimmäinen voitto kuitenkin kolahti jo -79.

Sinänsä pelkkä ensimmäiseksi ja toiseksi sijoittuneen kuljettajan piste-ero ei kerro kaikkea sarjan tasaisuudesta tai mm-taistelun mielenkiinnosta. Radalla kun on heidän lisäkseen ollut 18-24 autoa mukana vuosien saatossa.
 
Viimeksi muokattu:

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Miksi seuraan F1:stä

Ensimmäinen syy: ammattimaisuus.

Harrastelijatallit poislukien ideologiat ja kansallisuudet ovat F1:ssä toissijaisia - tulos on tärkein. Who cares minkä maalainen jätkä autoa ajaa, mitä väliä kuka valmistaa moottorin ja ketä kiinnostaa onko britti vai suomipoika mukana suunnittelemassa ja valmistelemassa autoa. Pääasia on: tulos tai ulos. Siihen päästään kun pidetään yllä armotonta meritokratiaa. Kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta häviäjiä ja selittelijöitä ei kauaa katsella. Näin pitäisi työelämänkin toimia.

Toinen syy: autourheilun tekninen huippu.

Tämä päti ehkä enemmän ennen kuin tänään, mutta on edelleen tärkeä osa viehätystä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Itse aloin seuraamaan Häkkisen myötä. 1994 kun alkoi tulemaan kaikki kisat töllöstä katsoin kaikki suorana (jos näyttivät suorana) 1996 päätöskisaan asti. 1997 Melbourne meni lentokoneessa ollessa. Sitten taas kaikki 1999 kesään asti jolloin armeija tunaroi muutaman kisan. 2001 ja 2002 missasin kesällä töiden takia jokusen kisan, eikä haittaa pätkääkään. Muuten onkin kaikki tullut katsottua. 1991-1993 katsoin jotain mitä on tullut, ainakin muistan sen kun Mika ajoi seinään eka McLaren kisassaan.

Että kait se Häkkinen johdatteli tähän minutkin. Ja se tapa jäi sitten.

Muistan muuten Ruutulipusta sen Häkkisen sopparin julkistamisen, kun ne sen valkoisen Lotuksen paljasti peitteen alta. Ja sitten talvella 1994 kun Lehto ei enää neuvotellut keskikastin tiimien kanssa vaan Benettonille. :)
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Melkoisen mukavaa on se kun kaikkien aikojen törkein kuski Michael Schumacher saa maistaa ns. omaa lääkettään. Saksan GP:n startti 2000. Ranskan GP 2000. Brasilian GP:n startti 2001... Lista on pitkä. Hienoja hetkiä ja jos antavana osapuolena on vielä suosikkikuski niin sen parempi. Ja onhan sekin aika hienoa jos suomipoika pärjää (etenkin Häkä aikoinaan).
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmari sanoi:
Tämmöinen on tietysti ilkeää, koska ihmisen muistoja ei saisi mollata :(

Sorry.
Joo. En lukenut kuin vähän alkua...ja loppua ;)
Ihan turhaan teit ko. statistiikkaa. Olen edelleenkin sitä mieltä, että GP/Kaudet olivat "ennen hyvään aikaan" paljon mielenkiintoisempia kuin nykyään. Minulla ei ole muuten mitään syytä olla selektiivinen ?!

Kun GP:hen lähdetään, niin kaikki autot ovat mukana. Autoista keskeyttää keskimäärin 50% ja tottahan se näkyy GP-kohtaisissa tilastoissa. Mutta siitä ei näy millaisia taisteluita on käyty ennen keskeyttämisiä.

Kaudet voivat olla paljon mielenkiintoisempia mitä loppupisteet näyttävät. eli kaikilla kuljettajiella voi olla tiettyyn pisteeseen saakka teoreettisia mahdollisuuksia. Poislukien sellaiset kaudet, jolloin jotkut tallit dominoivat mennen tullen....silloinkin on voinut olla ns. jännää jos tallipäälliköt ovat antaneet suojattiensa taistella keskenään mestaruuksista.
----
Sen verran vilkaisin sun taulukkoasi, että et taida ottaa huomioon pistejärjestelmien muutoksia. Ne pitäisi suhteuttaa, jotta vuodet olisivat keskenään vertailukelpoisia.
 
Viimeksi muokattu:

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Minä en tarkkaan muista, että milloin aloin enemmän seuraamaan formuloita, mutta siinä se oli 1990-luvun alussa, kun Häkä & JJ alkoivat raivaamaan tietään f1:iin. Aktiivisesti aloin f1:siä katsomaan kun maikkari alkoi täällä korvessa näkyä, eli olikohan tuo 1992 kesällä jos oikein muistan? Varhaisin formuloihin liittyvä muistikuva on se, kun Kekeä haastateltiin hänen voitettuaan mestaruuden :) Samoin joitakin uutispätkiä Keken ajeluista on jäänyt mieleen.

Formuloissa on monta asiaa, minkä takia niitä vaan jaksaa (ja haluaa) seurata vuodesta toiseen. Kilpaurheilun ja saippuaoopperan avioliitto.

Kiinnostavinta urheilumielessä on tiukat kisailut (viime kausilla esim Montyn & Räikän taistot keskenään, tai Montyn & Schumin kamppailut), sekä etenkin lähtöhetki / startti tunnelmansa kera. Tiukka mestaruuskamppailu on mukavaa seurattavaa. Autojen tekninen kehitys. Vaaran elementti. Äärirajoilla ajaminen.

Pisteenä iin päälle suomalaiskuskien seuraaminen: Menestys on luonnollisesti mukavaa, mutta aina ei voi (eikä tarvitsekaan) voittaa.

:p
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
lfb sanoi:
Parasta kisoissa on kova kilvanajo kovissa nopeuksissa. Siitä se jännitys pääasiassa itselleni tulee, kun näkee kuskit kilpailemassa rengas renkaassa toisiaan vastaan. Nykyisin tuo on vain turhan harvinaista. Starttia edeltävä hetki on myös todella jännittävä. Suurimmat syyt siis minulle ovat nopeus, kilpailu ja tunnelma.
Samat sanat. Formuloiden parissa sunnuntaikin (ei ole suosikkipäiväni) menee ihan rattoisasti.
 

Gonda

Member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
10
Sijainti
Helsinki
Itse olen katsonut vuodesta 1991 lähtien joka kisan. Olin aluksi mieletön Mansell fani ja vuosi 1992 olikin yhtä juhlaa. Sen jälkeen jännitettiinkin Mikan puolesta ja vuodet 1998-1999 oli yhtä juhlaa.

Yleisesti varmasti lajissa kiehtoo täydellisyyden tavoittelu ja kaikki siihen liittyvät hyvät ja huonot puolet...
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Itse aloin seuraamaan kun Jyrki Järvilehto ajoi 1989. Silloin taisi myöskin tulla kisalähetykset ensimmäistä kertaa suorina lähetyksinä? Muistan kyllä aikasemmin, että seinällä oli Keke Rosbergin juliste ja Formula-1 lippis ja reppu, mutta ei ole hajuakaa että mistä olen esim. julisteen saanut.

Alkuaikoina seurasin suomalaisten sijoituksia, mutta ennen kaikkea Sennan ja Prostin kaksinkamppailua. Kiinnostus kasvoi Häkkisen ja JJ:n myötä ja 1994 oli oikeastaan ensimmäinen huippukiinnostava kausi. JJ benettonilla, Häkä Mclarenilla. Senna voittaja-autolla Williamssilla.

Tämän jälkee oliki sitten pari vuotta hiljasempaa noin niinkuin kiinnostuksen kannalta. Heräten uudestaan 1996-1997. Lähes kaikki kisat olen katsonut. Jopa aamutuimaan herännyt.

Se mikä kiinnostaa F1:ssä on se, että siellä ajaa lähes kaikki maailman parhaat rata-autoilijat. Tallikavereiden nopeuseroja. Nopeiden kuljettajien kehitystä pienistä talleista voittaja-autoon. Kuka lyö vanhat ennätykset. Kisaviikonlopussa kiinnostaa aika-ajo, lähtö ja ohitukset. F1 voisi olla paljon kiinnostavampikin, mutta näköjään FIA:n johdossa ollaan sitä mieltä, että parasta F1:ssä on varikkokäynnit ja se kenellä on 1 pysähdyksen taktiikka ja kenellä kahden tai useamman.

Ainii, vielä yksi kiinnostuksen aihe on aina sadekeli. Se pistää kuljettajat ja renkaat järjestykseen.
 
Viimeksi muokattu:

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Vaikea kysymys. Mitä ilmeisimmin jokin kiinnostaa, lajin seuraamisessani ei ole kyse (ainakaan pelkästään?) riippuvuudesta vaan oikeasti nautin siitä. "Se juttu" minulle ei ole autot ja huipputason tekniikka, esim. autoilu sinänsä ei kiinnosta tippaakaan, tekniikan päälle en juurikaan ymmärrä, jos joskus opettelen, pääasiallinen/ainoa motivaatio on, että se auttaa ymmärtämään mitä formuloissa tapahtuu. Ei myöskään suomipojat maailmalla näyttämässä mistä tarpeensa tekevät, suomalaiskuljettajia kannatin "formulaurani" alkuvuodet 1993-95, sittemmin olen suhtautunut lajiin tallien välisenä joukkueurheiluna, kuljettajien kansallisuudesta piittaamatta. (Ja niin, ei se tuolloin alkuvuosinakaan ollut mitenkään olennainen pointti.)

Ei edes paljon kaivatut Ohitukset sun muut jännät tapahtumat, muiden moottoriurheilulajien kilpailuja en pahemmin jaksa seurata vaikka niissä miten olisi "tapahtumia". Eikä ykkösissä tylsiä kisoja olekaan, kertaakaan en ole lähtöhetkellä varmasti tiennyt ketkä millekin sijalle sijoittuvat ja ketkä keskeyttävät. Kisa kestää korkeintaan pari tuntia, kyllähän sen ajan vaikka tuijottelisi valkoista seinää.. Ja pidän mielenkiintoisempana tällaista "kenellä on yhden pysähdyksen taktiikka" kuin ilmeisesti monien toivomaa tapahtumarikasta "kärki vaihtuu joka kierroksella ja ihan sama kuka siellä on nyt kun tässä tulee vielä kuitenkin ainakin viisi ohitusta ennen loppua eikä oikein edes ehdi tajuta mitä on tekeillä" Hiljaisempien vaiheiden aikana ehtii kaltaiseni hitaampi ajattelija ymmärtää mitä kisassa on tapahtunut ja arvioida mitä ehkä tulee tapahtumaan jne.

Meni nyt luetteloksi siitä mikä ei kiinnosta vaikka kysyttiin mikä kiinnostaa. Jonkinlainen hatara idea vastauksesta kysymykseen "mikä kiinnostaa" on, mutta en osaa sanoiksi muotoilla. Joitakin osatekijöitä ovat eräänlainen kasvaminen kiinni lajin maailmaan, "jatkuvuus" (äh, siis jotain hölmöä niin kuin että räikkösen keskeytys melbournen gp:ssä on osa samaa suurta tarinaa, joka oli käynnissä jo 10 vuotta sitten kun katselin miten Schumacher ajoi ympyrää Benettonilla kovempaa kuin kukaan koskaan kyseisenä päivänä) sekä lajin ympärillä pyörivä keskustelu ja muu ajatusten/tuntemusten vaihto niin täällä foorumilla kuin muuallakin lajia seuraavien tuttavien keskuudessa.

Juu, taisi käydä niin etten saanut irti juuri mitään, ja tästäkään vähästä ei taida kukaan saada selvää. Noh, ainakin sain kirjoitettua pitemmästi kuin AMS82-hahmo, joten ei tämä ihan hukkaan mennyt.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tämä nykyinen sääntöjen muokkausinto ja kyseenalainen taannehtiva tuomarointi kyllä syö kiinnostusta tehokkaasti. Ja tuosta mestaruudestakin toivoisi olevan laajempi kisa.

Aiemmin tuo aika-ajon hektisyys oli kuin kilpailu kilpailun sisällä. Jopa paikoitellen hienompi kuin GP. Siinä oli autojen kuin miesten virityskin tapissa - ikävä kyllä myös kustannukset. Taatusti nähtii niissä olosuhteissa nopeimpia kierroksia radalla. Nyt suorastaan vihastuttaa seurata nykyistä menoa.

Teknisyys ei toki ole kokonaan kadonnut. Edelleen nuo kilpurit edustavat huippumodernia ajattelua monella tasolla - siinä on isosti viehätystä.

Kuskien siis ihmisten osuus on myöskin kiehtova. Inhimilliset erehdykset, puutteet, vahvuudet ja kylmäpäisyydet. Tässä ehkä sirkuksen se yleisesti puhuttelevin osa.

Aika-ajo ja GP oli viikonloppuun hyvin istuva formaatti jota useimmiten ehti katsoa. Nämä +palvelut on jo hieman liikaa ahnehdittu.

Melkoinen määrä oheisjournalistiikkaa ja analyysejäkin pitää kiinostusta mukavasti yllä suvannoissa ja toisaalta rytmittyy mukavasti itse asioiden väliin. Valitettavasti ainakin suomalainen tarjonta on tässä nykyisin maikkarin värittämää hömppää ja ainoa jäljelläoleva HeikkiKultakin alkaa selvästi olemaan liian vanha kyllin objektiiviseksi. Laadukkaampi täytyy jaksaa kääntää englannista ja vaivan kanssa sieltäkin.

Siis kiinostusta on, mutta huomaan, että melkein joka argumenttiin liittyy nykyisin tuo laskeva häntä ja apatia.
 

Mikke76

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
24
Sijainti
Uzbekistan
Ai miksikö? Suurin syy on se että ei ole parempaakaan tekemistä sunnuntai-iltapäivisin.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Formulanomi sanoi:
Olen edelleenkin sitä mieltä, että GP/Kaudet olivat "ennen hyvään aikaan" paljon mielenkiintoisempia kuin nykyään.
En epäile sitä hetkeäkään :wink:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmari sanoi:
En epäile sitä hetkeäkään :wink:
Kiitos. :yuck:

Esittämääsi tilastoa pitäisi vielä kehittää, ennen kuin siitä voisi tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Se, että nyt aliarvostat muiden käsityksiä tuohon tilastoon perustaen, on aika naurettavaa. Mutta ihan miten haluat....:thumbup:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Epäilemättä Ferrari-kulmasta katsoen viime vuodet ovat olleet fantastista ykkösaikaa. En minäkään Ferrari-miehenä juuri jaksais 90-luvun alkua arvostaa kilpailullisesti, pl ehkä juuri vuosi '90.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän niissä formuloissa jotain on, kun niitä pitää ainakin kisaviikonloppuina koko ajan miettiä, varsinkin ennen vanhaan. :wink:

Lähdön odotus, lähtö, ensimmäinen kierros, tiukat kaksintaistelut, ohitukset jne. Autot ja kuljettavat ovat moottoriradalla maailman nopeimpia ja tekniikka on viimeisen päälle uutta. (Nykyään kyllä jo liian pitkälle vietyä->laji tylsistyy.) Aika-ajoja en ole koskaan pitänyt mitenkään erityisen jännittävinä. Kisat ovat olleet ne mitkä pitää ehdottomasti nähdä. Äskeisestä kauden avauskisasta tuli neljäs kisa suorien lähetysten aikakaudella (94-04) jota en nähnyt suorana. Vain yksi kisa on ollut, jota en ole nähnyt ollenkaan kokonaisuudessaan edes nauhalta.

Sadekelin kisoista olen pitänyt aina paljon, niissä mikään ei ole varmaa ennenkuin ruutulippu heiluu, ei malta nousta edes sohvalta ylös ettei missaa mitään. Virheitä tulee niin paljon helpommin, ja sitä kautta tapahtuu paljon enemmän. Kuivallakin kelillä tilanne on parhaimmillaan sama. Tosin taas pitää todeta että onhan niitä tylsiäkin kisoja viime vuosina ollut runsaasti.

Kyllä vieläkin tulee seurattua ihan plus-palvelun kanssa, vaikka kävi taas kyllä mielessä että ei olisi menettänyt mitään vaikka olisi nukkunut koko viime viikonlopun. :doubtful:
 
Ylös