Mikä on hienoa f1:ssä, miksi seuraat niitä?

mn97

Banned
Oma formulaurani pärähti käyntiin siinä 90-luvun alkuuolella.
Aluksi innostukseni lajia kohtaan oli hymin laimeaa ja se seuraaminen oli lähinnä sellaista sivu silmällä tarkkailua.

Jostain syystä tämän mr. pmv parjaaman 94 kauden aikana formulainnostukseni heräsi aivan uusiin sfääreihin, josta en ole vieläkään toipunut. Kausi oli ainakin pisteiden valossa hyvin tasainen, moni kuljettaja sai pisteitä ja ainakin omasta mielestäni kausi oli muutenkin hyvin värikäs ja tapahtumarikas. Syytä siihen miksi juuri näin kävi en tiedä. Oliko se Sennan kuolema joka pysäytti vai mikä?

Formuloissa minua on aina kiinnostanut kuljettajien (ja myös tallien) persoonat, heidän uransa, kuljettajien/tallien rooli osana kokonaisuutta ja formuloissa vellovat tunteet jne.. Minua kiinnostaa nähdä formulat kokonaisuutena, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Minulla ei ole koskaan ollut erityistä suosikki kuskia/tallia, jota olisin erityisesti kannattanut, mitä nyt Sennaa tuli toivottua urani alkuaikoina. Sadekisat ja lähtötilanne ovat myös niitä asioita, miksi niitä formuloita on tullut seurattua.

Tekniikka ja formuloiden ympärillä lillyvä turha glamour ei ole koskaan napannut.

Ja kyllä minun mielestä ne 90-luvun kisat olivat paljon mielenkiintoisempia kuin nämä milleniumin jälkeiset. Syy on selvä: Vaikka 90-luvullakin useimmiten mestarikuski keräsi valtaosan pisteistä niin kuitenkin hän joutui saavutuksensa eteen ajamaan kilpaa>>tekemään töitä radalla voittojensa eteen. Otetaan nyt vaikka vain yksi esimerkki: Eli tämä 95 vuoden Nyrren kilpailu, jossa Schumi mm. ohitti Alesin 3 kierrosta ennen maalia jne.. Schumi oli tuolloin pisteissä muuten lähes yhtä ylivoimainen kuin esim. 2002/2001.

Ei muuta.

Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Ilmari sanoi:
Melkoisia ääripään näkemyksiä. Yhden kuljettajan menestys sai sinut mukaan ja toisen kuljettajan menestys saa sinut lopettamaan.
En nyt ole vielä toistaiseksi lopettanut ykkösten seuraamista, vaikka sekin kävi mielessä kauden 2002 jälkeen. Onneksi kausi 2003 oli mielenkiintoinen ja näin pelasti kiinnostukseni. Ja noista kahden kuljettajan menestyksestä kun kitisit niin Mika oli Mika ja Schumi on Schumi. Siinä on vissi ero!:wink:

Mikan aikana kisoissa oli aina seurattavaa kun kaksi kovaa kuskia otti yhteen. Viime vuonna alkoi jo olla sitä samaa hohtoa, mutta kauden avaus toi pahoja muistoja kaudelta 2002. Mutta katsotaan nyt kuinka kausi kehittyy.

sandman72

Asshole
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Joo. Tulihan näiden seuraaminen aloitettua aika pitkälle Rosbergin ansiosta. Ja ne viimeisen kierroksen taistelut. (mm. de Angelis vs. Rosberg)Ferrarin ja Renaultin upeat (joskin Rellulla epäluotettavat) autot viehättivät silloin. :thumbup:
Noissa 80-luvun ja 90-luvun alkupuolen kisoissa oli paljon enemmän yllätysmomenttia kuin nykyään. Autoja oli enemmän, kuskit vaihtelivat enemmän kisojen välillä ja taso vaihteli paljon enemmän radasta ja päivästä riippuen. Vaikka voittajat tulivatkin lähes aina pienestä joukosta, silti kisoissa tapahtui aina yhtä sun toista.
Viime kausi pelasti kiinnostuksen, voittajia löytyi sentään useammasta tallistakin. Nyt näyttää pahalta. 2001- ja 2002-kausien jälkeen olin kyllä vähällä jättää seuraamisen sikseen.

Mity

Registered: Patologinen
Sijainti
Jyväskylä
Ilmari sanoi:
Kyllähän formulat ovat hyvin pitkälle miehille suunnattu saippuaooppera.
Vai sillä lailla, sitten kiuulun väärään kohderyhmään, mutta seuraan silti. En kyllä tiedä miksi juuri formulat, ei mua pikkutyttönä kiinnostaneet aurot paskaakaan, paitsin barbin vaaleanpunainen avoauto tietysti.

Ensikosketukset formuloihin taisin saada Häkkisen ja Sennan onnettomuuksista, muistan että sellaiset tapahtuivat ja varmaan näin televisiossakin. Eka mieleen jäänyt kisa on 1997 Jerez kun Häkkinen ottaa ekan voittonsa, Kyllönen huutaa kuin hullu ja Häkä&DC kanniskelee mestari-Villeneuvea palkintoseremoniassa. Siitä asti se onkin ollut vientiä.

Jossain vaiheessa olin niin sekaisin formuloista, että se meni kaiken muun edelle. mihinkään ei voinut lähteä formulaviikonloppuina tai sitten piti olla videot viritettynä. Nykyään ei haittaa jos jotkut aika-ajot jää välistä, mutta toki ne mielellään katsoisi.

Suomalaiskuskeilla ei ole mulle suurta merkitystä, onhan se tietty hienoa että näin pieni maa... Ja jos menestystä tulee, niin formulat myös pysyvät meidän teeveessä tulevaisuudessakin.

Formuloissa varmaan viehättää vahti ja vaaralliset tilanteet, sadekisat, Ferrari, lähtövalojen sammuminen ja yleensäkin hyvä kilpailuvaikka kyllä tylsätkin kisat on katsottava ehdottomasti! Lisäksi on tämä glamour, bisnes ja juorupuoli, en jaksaisi katsoa jotain tuppukylän traktorien leikkimielistä ajelua. Kyllä lajin pitää olla kuningas ja Formula 1 on sitä...