Mikä uudeksi luokaksi radalle ?

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Onko ideoita minkälaista luokkaa tulisi alkaa kehitellä? Ainakin sellaista jossa olisi paljon autoja.
Mielestäni se ehkä voisi olla f-ryhmän luokan tapainen ts. aika paljon vapauksia.
Sekä pienillä moottoreilla. Merkkiluokka ideathan kai saa unhtaa ennenkuin joku maahantuojista lähtee tosissaan mukaan ja hommaa 40 varteenotettavaa aihiota kohtuu hintaan. Tarviskos niitten muuten olla edes uusia?
 

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Eikös tuo vois olla suoraan äffän säännöt ja luokkakohtaiset renkaat? Luulis, että jokunen raleykuskikin haluais tulla kokeilemaan.
Luulis myös, että hyvä f-tyhmäläinen toimisi jotenkuten radallakin, kunhan vaan sovittelee perävälitykset kovemmille huippunopeuksille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Onko ideoita minkälaista luokkaa tulisi alkaa kehitellä? Ainakin sellaista jossa olisi paljon autoja.
Miten ois luokka putkirunkoisille silhueteille missä voimanlähteenä on matalaviritteinen perinteistä teknologiaa edustava V8 ja muutoinkin kaikkien eksoottisten materiaalien käyttö olisi pannassa. Vähän siihen suuntaan kuin nyk. DTM tai SCCA TransAm. Korimallin osalta kuitenkin enemmän vapauksia kuin mainituissa sarjoissa.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Muuten hyvä idea mielestäni mutta tuo oma kropaaminen suomessa on sen tasoista että en antaisi lupia mihinkään putkirunkohässätyksiin ellei ole piirrustuket htyväksytty ensin.
Schroderuksen F40 siitä parhaimmasta päästä mitä suomessa ratapuolella on ollut ja kiihdytysmiehet katselee niitäkin saumoja kammoksien...

Mielestäni ns vapaa luokka olisi hyvä idea mutta se karkaa kuten Saloonikin teki ajan myötä...
Pidetään vakio koreja...tukivarret vapaat jarrut vapaat ja turboille esim kunnon kertoimet.
ainakin olisi korit kolaritestattu ja tuliseinillä varustettu ja siten hiukan turvallisempia.
Tietenkin omassa päässä heti syntyy ajatuksia Camaroiden 93 ylös esim Camaro cupin korisarjalla tai 84- Vettet uudemmilla hiluilla niin kyllähän nekin näyttäviä ja meneviä on kun ei tapeta rengassännöillä...painava iso autohan tunnetusti tarvinee hiukan enemmän rengasta kuin esim Vakiokokoja mitä HRF ei ymmärrä.
ei mulla pienillekkään autoille (koneet alle 5 litraa) mitään vastaan ole kyllä sekaan mahtuu mutta menestymispainot voisi olla luokassa kohdallaan...ainakin peli tasoittuisi ettei tehtäisi pelkästään mitään V8 luokkaa.
Jokaiselle jotakin eikö?


Originally posted by Don Vito:
Miten ois luokka putkirunkoisille silhueteille missä voimanlähteenä on matalaviritteinen perinteistä teknologiaa edustava V8 ja muutoinkin kaikkien eksoottisten materiaalien käyttö olisi pannassa. Vähän siihen suuntaan kuin nyk. DTM tai SCCA TransAm. Korimallin osalta kuitenkin enemmän vapauksia kuin mainituissa sarjoissa.
 

Mr NASCAR

Guest
parempi vaan että keskitytään sportteihin, ei akk:lla ja suomen kansalla riitä resurssit useampiin yleisöluokkiin
 

Pirelli

Member
Liittynyt
5.2.2000
Viestit
12
Milläs sitten selität sen, että Historic Grand Racessa käy enemmän ihmisiä kuin RataSM:ssä? Ja ensi vuonna kun Saloonit on poissa niin voi vielä entisestään vähentää joidenkin kiinnostusta...
 

Mr NASCAR

Guest
no historiceissa käy enemmänki asiaan vihkiytyneet ihmiset kuten vanhat entistelijät ja jenkkiautoharrastajat

yleisöluokka on sellanen missä käy sankoin joukoin tavalliset pulliaiset mille autourheilu on yhtäkuin mika häkkinen
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ne joille Autourheilu=Mika Häkkinen eivät kyllä taida käydä kyllä kotimaan radoilla lainkaan...
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Mad-Mike:
Schroderuksen F40 siitä parhaimmasta päästä mitä suomessa ratapuolella on ollut ja kiihdytysmiehet katselee niitäkin saumoja kammoksien...

Tosi juttu meitä rakentelijoita on joka junaan ja osaa jää vielä asemallekin. Esikatsastus ehkä olisi poikaa tälläisessä luokassa.
Tuo f-ryhmään liittyvä luokka voisi olla idea. Mielestäni kyllä edelleen liian suuret moottorit. Luokka joka olisi myös soralla antaisi mahdollisuuden tosiaan lähteä herkemmin kokeilemaan erilaista tiepohjaa.
 

ilkhaa

Active member
Liittynyt
19.11.2000
Viestit
26
Sijainti
espoo, suomi
MIstä kansaa radalle? Helppo juttu teoriassa. TV (=F1) tuijottajat saadaan radalle vain tuomalla sinne vierailijoina F1 kuskeja eli ei taida onnistua. Ellei sitten anneta Keken tai Mikojen tai Jykän tehdä asiasti itselleen hyvää businesta. Epäilen sitäkin.

Jäljelle jää tyytyminen pienempään moottoriurheilusta kiinnostuneiden joukkoon. Se saadaan radoille vain järjestämällä hyviä kilpailuja. Hyvän kilpailun kriteerit täyttyvät, jos 1) lähdössä on paljon autoja 2) jos kilpailuissa syntyy kamppailuja sijoituksista 3) jos sallitaan nykyistä kovempi ajotapa eli kosketuksesta ei heti hylätä (vrt. British Super Touring, DTM). Pieni aikasakko toimii rangaistuksena yhtä hyvin 4) autot ovat näyttävän näköisiä 5)ja kulkevat kohtuullisen kovaa ja jos 6) niistä kuuluisi vähän enemmän moottorin murinaakin, ainakin siellä, missä ympäristö sen sallisi eli muualla kuin Ahvenistolla.

Merkillä ja luokilla ei olisi niin väliä. AKK voi antaa "hienommille" luokille SM-arvon. Muut voivat ajaa cupista tai kunniasta, kunhan ovat samoissa kisoissa mukana.

Nykyisistä rataluokista sport 2000 vastaa eniten edellisiä vaatimuksia. Minejä on paljon ja niillä syntyy kamppailuja. F3:lla tasoerot ovat liian suuret. SS:ssa autoja on liian vähän eikä kamppailuja synny. Myös FF näyttää olevan menetety luokka ellei autoja saada paljoa lisää. Muissa merkkiluokissa kalusto alkaa olla loppuunajettua ja määrä vähenee.

Vapaista harrastajaluokista ja historicista saattaisi löytyä apua. Ja rallin F:stä kanssa. AKK haluaa myös katsojia kisoihin, joten seurojen kautta tapahtuva jatkuva muistuttaminen voi auttaa asiaa.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by ilkhaa:
MIstä kansaa radalle? Helppo juttu ...
Toivottavasti lajin kattojärjestön edustajat lukevat nämä asian kantaan osuvat mielipiteet. Yhdyn täysin rinnoin mielipiteeseesi.
 

nokia 1610

Guest
Originally posted by Pirelli:
Milläs sitten selität sen, että Historic Grand Racessa käy enemmän ihmisiä kuin RataSM:ssä? Ja ensi vuonna kun Saloonit on poissa niin voi vielä entisestään vähentää joidenkin kiinnostusta...
Millä ihmeellä joku voi väittää että historic grand race ahvenistolla vetää enemmän väkeä kun rata sm toukokuussa jolloin ahvenistolla oli 7000 ihmistä ja kun minä kävin ahvenistolla katsomassa grand racea niin hyvä kun siellä oli 500 ihmistä mikä on sääli.Ja väki ei tule vähenemään rata-sm kisoissa super saloonien lähdön takia koska ss luokan näkyvyys oli muutenkin vähäistä, vaan väki tulee lisääntymään koska nyt voi mainostaa että kaikissa lähdöissä on täydet lähdöt eli paljon autoja jolloin ei tule tylsiä kisoja niinkuin ss ja formula ford viime vuosina.



[This message has been edited by nokia 1610 (edited 11-12-2000).]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Ja väki ei tule vähenemään rata-sm kisoissa super saloonien lähdön takia koska ss luokan näkyvyys oli muutenkin vähäistä, vaan väki tulee lisääntymään koska nyt voi mainostaa että kaikissa lähdöissä on täydet lähdöt eli paljon autoja jolloin ei tule tylsiä kisoja niinkuin ss ja formula ford viime vuosina.
On se vaan helkkarin hyvä, kun AKK näin ojensi auttavan kätensä sinullekin, ettet jatkossa joudu kärvistelemään katsomossa Formula Fordien ja Super Saloonien vuoksi...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Tuo f-ryhmään liittyvä luokka voisi olla idea. Mielestäni kyllä edelleen liian suuret moottorit. Luokka joka olisi myös soralla antaisi mahdollisuuden tosiaan lähteä herkemmin kokeilemaan erilaista tiepohjaa.
Kun keksit jonkun täkyn millä ralli-/rallisprintkuljettajat saataisiin kalustoineen innostumaan radalle, niin oot kyllä melkoinen guru. Tähän asti (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta - kuten Ruohis) yrittäjätkin on olleet harvassa ja niistäkin moni on jättänyt leikin kesken (kuten Helmisen Ollin "tiimikaveri" Esa "Mr.Starlet" Peltonen.

Mm. Hollon Proton ja Santin MG Metro ja Pulkkisen (ex-Ruohorinne) Golf olis kuin luotuja SuperSaluunoihin... Suurin tekninen kynnys taitaapi olla tuo radalla vaadittava sammutusjärjestelmä, jota kaiketi ei rallispinteissä vaadita edes SS/RC -luokan autoihin saati sitten "oikeisiin" ralliautoihin.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Ajatukseni että ralliperunat tulisi asfaltille tarkoittaa myös että rata ketut tulee myös soralle. Tietysti kumminkin päin jos auto on helpohko muuttaa toiseen lajiin. Aina niissä on hommii todella paljon.
Onkohan rallipuolelta tulleiden kuljettajien vaikea omaksua että rata ajossa rata rankaisee virheistä. Muistan kun Peltosen Esa tuli radalle niin jo vain minullekin väitettiin että hän tulee näyttämään miten autoa viedään ja useammalla sekunnilla lyö muita päihin, mutt kuis kävi? Sama asia että minun luonto ei tahdo uskaltaa ajaa siellä puiden välissä mutta mieli tekis kyllä kokeilla mihin vauhti riittäisi.(Ei kyllä vielä ole mennyt hyvin radallakaan) Ei vaan onnistu Minilläni. Sen takia luokka josta kokeilu toiseen lajiin olisi helpohkoa olisi paikallaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Jamppa Maijala:

Tuo f-ryhmään liittyvä luokka voisi olla idea. Mielestäni kyllä edelleen liian suuret moottorit. Luokka joka olisi myös soralla antaisi mahdollisuuden tosiaan lähteä herkemmin kokeilemaan erilaista tiepohjaa.
Ei tunnu kovin todennäköiseltä kun ajattelee kuinka moni rallikuskeista lopetti SM-sprinttien ajamisen kun mukaan tuli täysin asvaltilla ajettavia osakilpailuja.

[This message has been edited by ettelbruck (edited 26-12-2000).]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
Ei tunnu kovin todennäköiseltä kun ajattelee kuinka iso osa rallikuskeista lopetti SM-sprinttien ajamisen kun mukaan tuli täysin asvaltilla ajettavia osakilpailuja.
Joo tuostahan oli itkua VM:n keltaisilla sivuilla jokin aika sitten. Siinä joku ihan tosissaan halusi, että rallisprintin SM-sarjaan ei saisi sisällyttää asvalttikisoja. Toisaalta. Mm. paikallinen staramme Jari Lamminsivu on näyttänyt, että jopa samalla autolla pärjää molemmilla alustoilla kohtuudella vain alustaa säätämällä (ja iskarit vaihtamalla). Toisaalta mm. Santin Matilla on kaksi autoa: Metro asvaltille ja kuristimeton A-ryhmän Lancer Evo6 soralle. Ja molemmilla pärjää.. Tosin sorakisoissa vastus on yleensä kovempi. Ruohorinne ei aiemmin kiertänyt 4WD TurboGolffilla kuin joitain asvalttisprinttejä + Jäärata kisoja.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Miten olisi Caterham super-seven, 2.0 litraisella mekaanisesti ahdetulla moottorilla, tietysti takavetoinen, pitkää sivusladia varmaan riittäisi.
 
Ylös