Mikä uudeksi luokaksi radalle ?

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Täälläpäin olen muutamaa äffäkuskia jututtanut ja muuten tuntus olevan kiinnostusta mutta pari seikkaa ukoilla tuntuu olevan, jotka jarruttaa kovasti.

-rataleima, "kun se maksaa ja on kakspäivänen"
-renkaat, "on niin älyttömän hintasia"
-perävälitys, "semmonehan maksaa miljoonan"
-kisat "ajetaan kuitenkii jossain Ruåtsin rajalla"

Eli noilla F-ryhmän kuskeilla kun taitaa suurimmalla osalla sponsorit olla tyyliä: "kuljettaja hankkii autoonsa erilaisia tarroja ja ajohaalariin kangasmerkkejä" eli omalla lompakolla harrastetaan.

Lisäksi aika moni rallikoppa on sen verran retku, että slicksien kanssa alkaa paikat ratkeilla.

Miusta tuo ois kyllä kannattamisen arvoinen luokka, johon vois itelläkin olla rahkeita tulla harrastamaan. Kun ei nuo Laadat ja Saappaat oikein lämmitä...

tv:
nimim. Kisoja myös Motoparkkiin
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Miten ois eräänlainen Sporttien ja Superin risteytys? Superit kuitenkin kuolee, ellei porukka rupee osteleen vanhoja GT-autoja Euroopasta.
Eli otetaan vanha Sport2000-luokan kori, moottorin saa vapaasti vaihtaa kunhan vaan mahtuu alkuperäiseen paikkaan , aerodynamiikka vapaa, leveyttä saa lisätä määrätyn määrän, jolloin myös leveemmät renkaat alle ja lisukkeet saa olla komposiittimateriaaleista. Kun toi vanhoilla Sport2000:lla ajettava CUPpi kerran kerää pahemmin autoja, niin laitetaan ne muuten kiertoon. Tämä luokka sit syrjäyttäis SS:n.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Miten ois eräänlainen Sporttien ja Superin risteytys? Superit kuitenkin kuolee, ellei porukka rupee osteleen vanhoja GT-autoja Euroopasta.
Eli otetaan vanha Sport2000-luokan kori, moottorin saa vapaasti vaihtaa kunhan vaan mahtuu alkuperäiseen paikkaan , aerodynamiikka vapaa, leveyttä saa lisätä määrätyn määrän, jolloin myös leveemmät renkaat alle ja lisukkeet saa olla komposiittimateriaaleista. Kun toi vanhoilla Sport2000:lla ajettava CUPpi kerran kerää pahemmin autoja, niin laitetaan ne muuten kiertoon. Tämä luokka sit syrjäyttäis SS:n.
Sinnepäinhän nuo uudet säännöt on viety: vetotavan saa muuttaa samoin reunaehdoin kuin Crossin HiPo-divisioonassa, lattiaa ja tulipeltiä ei saa isommin sorkkia. Ovet (myös taka-sellaiset jos on 4-ovinen) pitää säilyttää alkuperäisinä, lokasuojaa saa levittää s.e. kokonaisleveys ei ylity.. Ongelma vain on siinä, että nyk. Sport2000 kalustosta vain Bemusta ja Calibrasta saa uusilla säännöillä tehtyä SS-pelin. Muut on liian pieniä kun moottori ei mahdu pitkittäin. Poikittaismoottoriin maksaa KitCar voimansiirto pikkusta vaille paljon.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Ehdotus uuden luokan sääntöraameiksi:
Auto tulisi olla n. vm 90 tai uudempi(10 vuotta vanhat autot tuotuina edullisia), korimuutokset rajallisia etu taka luukut lasikuitu kori alkuoperäinen, ns. perheauto väh pituus 4 m, moottori max 1600, imuilma rajoitettu (tasaväkisyyttä) uudemmassa korissa voidaan käyttää vanhempaa moottoria tai päinvastoin, moottorimerkki sama kuin itse auto, alustassa jousitus muutokset mahdollisia oltava kuitenkin alkuoperäistyyppinen, esim alatukivartta max. siirto 20mm, renkaat slicksit max koko 15", Luokassa tarvitsee olla että se on edullinen rakentaa ja mahdollisuudet itse rakentamiseen ovat hyvät . autojen runsas lukumäärä ja tasaväkisyys lisää kilpailua ja saa katsojilta mielenkiintoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ehdotus uuden luokan sääntöraameiksi:
Auto tulisi olla n. vm 90 tai uudempi(10 vuotta vanhat autot tuotuina edullisia), korimuutokset rajallisia etu taka luukut lasikuitu kori alkuoperäinen, ns. perheauto väh pituus 4 m, moottori max 1600, imuilma rajoitettu (tasaväkisyyttä) uudemmassa korissa voidaan käyttää vanhempaa moottoria tai päinvastoin, moottorimerkki sama kuin itse auto, alustassa jousitus muutokset mahdollisia oltava kuitenkin alkuoperäistyyppinen, esim alatukivartta max. siirto 20mm, renkaat slicksit max koko 15", Luokassa tarvitsee olla että se on edullinen rakentaa ja mahdollisuudet itse rakentamiseen ovat hyvät . autojen runsas lukumäärä ja tasaväkisyys lisää kilpailua ja saa katsojilta mielenkiintoa.
Noilla säännöillä _ainoa_ mielenkiintoinen auto olis Mazda RX7 GTi(2-kammio Wankel n. 1300cc ja ugaa vakiona 110 kW)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ehdotus uuden luokan sääntöraameiksi:
Auto tulisi olla n. vm 90 tai uudempi(10 vuotta vanhat autot tuotuina edullisia), korimuutokset rajallisia etu taka luukut lasikuitu kori alkuoperäinen, ns. perheauto väh pituus 4 m, moottori max 1600, imuilma rajoitettu (tasaväkisyyttä) uudemmassa korissa voidaan käyttää vanhempaa moottoria tai päinvastoin, moottorimerkki sama kuin itse auto, alustassa jousitus muutokset mahdollisia oltava kuitenkin alkuoperäistyyppinen, esim alatukivartta max. siirto 20mm, renkaat slicksit max koko 15", Luokassa tarvitsee olla että se on edullinen rakentaa ja mahdollisuudet itse rakentamiseen ovat hyvät . autojen runsas lukumäärä ja tasaväkisyys lisää kilpailua ja saa katsojilta mielenkiintoa.
Noilla säännöillä _ainoa_ mielenkiintoinen auto olis Mazda RX7 GTi(2-kammio Wankel n. 1300cc ja ugaa vakiona 110 kW)
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
entäs Hondat, Bemarit. Moottoriin tarkistuksena. Kaasuttimet, Ja se ilmanottoaukon rajoitukset ts. kuristin jolloin tasaväkisyyttä moottoritehojen puolesta oltaisiin samoilla eväillä. Johan esim. moottorirakentelijoiden Lada luokassa saadaan 1600 moottorista n.180hv jolloin ne on jo täysiverisiä raacereita. Ladatkin ovat jo tosi mukavan kuulosia kun niitä luukutetaan. Eivät supereiden veroisia mutta. jos rakentelukustannukset pysyy kurissa niin suosio luokkaa kohti kasvaa entisestään. Olemmehan kovaa rakentelu porukkaa ja pennin venyttäjää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Ehdotus uuden luokan sääntöraameiksi:
Auto tulisi olla n. vm 90 tai uudempi(10 vuotta vanhat autot tuotuina edullisia), korimuutokset rajallisia etu taka luukut lasikuitu kori alkuoperäinen, ns. perheauto väh pituus 4 m, moottori max 1600, imuilma rajoitettu (tasaväkisyyttä) uudemmassa korissa voidaan käyttää vanhempaa moottoria tai päinvastoin, moottorimerkki sama kuin itse auto, alustassa jousitus muutokset mahdollisia oltava kuitenkin alkuoperäistyyppinen, esim alatukivartta max. siirto 20mm, renkaat slicksit max koko 15", Luokassa tarvitsee olla että se on edullinen rakentaa ja mahdollisuudet itse rakentamiseen ovat hyvät . autojen runsas lukumäärä ja tasaväkisyys lisää kilpailua ja saa katsojilta mielenkiintoa.
Nuilla eväillä ei ole kuin yksi riittävän mielenkiintoinen vekain: Mazda RX7 GTi eli 1300:n 2-kammio wankel joka tuottaa 110 kW vakiona. Siitä kun vähän kutittelis ja keventäis tuota 1260 kg omapainoa vaikka tasan tonniin niin a-vot
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jari Koiraselta saattais löytyy Wankel-myllykin??
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Aivan kuin Don Vito yrittäisiy johdatella taas Superien erinomaisuuteen tätä juttua. Kyllähän vapari Wankel osaamista todellakin Kiuruveden Super saloon tallista löytyisi ja ehkäpä myös osia. Itse olen mm. sinnekin välittänyt moottorin. Mutta jospa näissä säännöissä kielletään Wankkelit ja puhutaan perinteisistä Otto moottoreista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Aivan kuin Don Vito yrittäisiy johdatella taas Superien erinomaisuuteen tätä juttua. Kyllähän vapari Wankel osaamista todellakin Kiuruveden Super saloon tallista löytyisi ja ehkäpä myös osia. Itse olen mm. sinnekin välittänyt moottorin. Mutta jospa näissä säännöissä kielletään Wankkelit ja puhutaan perinteisistä Otto moottoreista.
Minäkö muka johdattelisin ? Miten niin ?
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Kansalaiset, ihan oikeesti mitäs sitten jos wankkelit ei käy? Tuo on kyllä hyvä juttu kun yritätte keksiä ns. porsaanreikiä. Kun Joulunpyhät tulee kirjoitamme sääntöehdotuksen tuollaiselle luokalle josta aikaisemmin puhuin. Yritetään tuoda se kaikille nähtäväksi ja arvosteltavaksi sekä possun reikien hakemiseksi.
Muuten don Vito entisen touring Saloonin auton saisi kohtueella muutettua tähän luokkaan.


[This message has been edited by Jamppa Maijala (edited 15-12-2000).]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:

Muuten don Vito entisen touring Saloonin auton saisi kohtueella muutettua tähän luokkaan.
Saa, jos kyseessä on ex-rA alle 2000cc mutta putkirunkoinen, koriltaan vahvasti modifioitu SS alle 1300 cc ei kelpaa kuin jääradalle seuraavat 3 vuotta. Ja siellä taasen et etuvatoisella tai "keppivetoisella" pärjää esim. Mika Vaaranmaan Stiletolle. Asvaltilla on edes teoreettiset saumat, mutta jäällä takamoottori+takaveto on luokassaan lyömätön.
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Originally posted by Don Vito:
Ja siellä taasen et etuvatoisella tai "keppivetoisella" pärjää esim. Mika Vaaranmaan Stiletolle.
Kyllä voittamiseen tarvitaan muutakin kuin hyvä auto esim. mekaanikot, sellainen vähäpätöisyyskin kuin kuljettaja.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Originally posted by Don Vito:
Ja siellä taasen et etuvatoisella tai "keppivetoisella" pärjää esim. Mika Vaaranmaan Stiletolle.
Kyllä voittamiseen tarvitaan muutakin kuin hyvä auto esim. mekaanikot, sellainen vähäpätöisyyskin kuin kuljettaja.

Aivan. Ja koska jääratakapinoissa luokassa SS max1300 yhdistelmä Mika Vaaranmaa ja Stiletto on jokaiselta mainitulta osa-alueelta voittaja ainesta, niin yritä siinä nyt sitten rimpuilla. Sen sijaan asvaltilla tilanne onkin toinen...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jamppa Maijala:
Mutta ne haasteet...
Kun nyt tälle hypoteettisen haasteiden tielle lähdettiin niin jatketaan vielä vähän....
Vaaranmaan ja Stileton haastaminen jääradalla jollain keppivetoisella Escolla tai etuvetoisella 12-satasella Alfasudilla on kertakaikkiaan hullun hommaa. En koe kovin haastavaksi kilpailua, jossa voittamisen mahdollisuus on lähinnä siinä, että muut edeltä keskeyttää. Asvaltilla tilanne onkin jo ihan toinen. Siellä vetotavalla ei ole niinkään suurta merkitystä eli mahdollisuudet on olemassa ainakin teoriassa. Jos ei pärjää, niin syy löytyy helposti katsomalla peiliin. Vanha Touring Saloon olis ollut sikälikin kiehtova luokka, että teknisille innovaatioille ei olis ollut kovinkaan paljoa rajoituksia ja vastaavasti kustannustaso olis ollut meikäläisenkin rahapussille sopiva. Ison SS:n sekaan ei rahat (eikä vauhti) riitä millään ilveelläkään ja merkkiluokat ei jaksa sytyttää. Ans kattoo löytyykö ens kesänä rahaa ja inspiraatioo muuhun kuin yhteen endurance-kisaan...
 

jari tabell

Member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
11
Sijainti
Lahti
Originally posted by Don Vito:
Ison SS:n sekaan ei rahat (eikä vauhti) riitä millään ilveelläkään ja merkkiluokat ei jaksa sytyttää. Ans kattoo löytyykö ens kesänä rahaa ja inspiraatioo muuhun kuin yhteen endurance-kisaan...[/B]
Pienille, eli alle 1300cc SS-autoille tarjoutuu näillä näkymin mahdollisuus kisata ensi kaudella HRF:n kisoissa van Diemenien kanssa samoissa lähdöissä. SS 1300 -autot ajavat omana luokkanaan ja mukaan kelpaavat sellaiset alkuperäiset Special Saloon 1300 luokan autot, joilta löytyy ennen 1.1.97 päivätty katsastuskortti... Eli ei kun pölyt pois ja ratalle...



[This message has been edited by jari tabell (edited 21-12-2000).]
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Hieno homma HRF:ltä järkätä aina näille poistuville luokille mahdollisuus ajaa vielä. Mihin vain teidän rahkeet riittävät? Viikonloputhan on vain kaks päiväsiä.
 

jari tabell

Member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
11
Sijainti
Lahti
Originally posted by Jamppa Maijala:
Mihin vain teidän rahkeet riittävät? Viikonloputhan on vain kaks päiväsiä.
[/B]
Noh, käytännössähän tilanne on tosiaan se, että kilpalähtöjen lisäämiseen tapahtumissamme ei ole enää juuri mahdollisuuksia. Tässä SS-1300 -tapauksessa homma onnistuu van Diemen SR Sportien ohessa. Van Diemeneitähän on Suomessa tällä hetkellä vain n. 10 autoa jäljellä, joten ruudukossa oli tilaa vielä... Kierrosajoiltaan ja painoiltaan ovat nämä kaksi luokkaa yllättävän lähellä toisiaan (ainakin nopeimmat), joten ne sovinnevat hyvinkin ajamaan yhdessä.
 
Ylös