Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??
Ilmari sanoi:
Eikö kuski kuitenkin päätä koko viikonlopun joka ainoa kerta esim. missä vaiheessa hän vaihtaa? Eikö tällä voi olla vaikutusta siihen miten auto kestää? Eikö sillä ole merkitystä millaisella "intensiteetillä" auto ajetaan niin sanotusti sisään ensimmäisten harjoitusten aikana? Kepitetäänkö sitä raivokkaasti alusta lähtien, vai ajetaanko aluksi useita kierroksia rauhallisemmin.
Suora kysymys, suora vastaus, ei päätä kuski. Nykysäännöillä moottoria käytetään 'säästöliekillä' perjantaina ja lauantaiaamuna. Moottorin kierroksia lasketaan ihan tietokoneohjelmalla ruiskutusta muuttamalla. Samalla luonnollisesti teho- ja vääntökäyräkin muuttuu. Kuski on pöljä, jos se vaihtaa isommalle 17500 rpm jos moottorin säädöt on tehty vaihtokohdalle 18500 rpm.
Kuski ei myöskään aja moottoria sisälle radalla. Moottorit on tehty niin pienillä välyksillä ja toleransseilla ettei sisäänajoa voi/tarvii tehdä. Hyvänä esimerkkinä tältä kaudelta on Ferrarin Schumacher, joka on useaan otteeseen ollut nopein perjantain ensimmäisellä jaksolla. Vastakkaisena esimerkkinä käy Räikkönen jolta a) puuttuu ajetut kierrokset b) hyvät kierrosajat. Siitä huolimatta moottori ei kestä.
Itse kisan aikana moottoria voi säästää. Auton ratissa on esiasennettuja seossäätöjä (MIX-nappula), ja samalla muuttuu myös kierrosrajoitin yms.
Ylikierroksille moottoria ei voi vedättää, siitä pitää huolen kierroslukurajoitin. Sytytyksen katkeaminen taas hidastaa autoa niin paljon ettei kukaan kuski edes vanhingossa syyllisty siihen suoralla ajossa. Mutkissahan ja lähdöissähän samalla tekniikalla hoidetaan sutimisenesto eli TC.