Miksi Räksän auto ei kestä??

Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Kimillä hajoo auto aina kisassa. (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta)

Ja Taavitilla ei missä vika??

Onko Kimin ajotyyli autoa rasittavaa? Kaudella 2003 Kimin auto toimi kuin pommi.
Heti kuin siirryttiin manuaaliseen vaihtamiseen rupes motit laukeamaan.


Ps. tämä on kirjoitettu kahden mäyräkoiran jälkeen.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mossi Superstar sanoi:
Kimillä hajoo auto aina kisassa. (joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta)

Ja Taavitilla ei missä vika??

Onko Kimin ajotyyli autoa rasittavaa? Kaudella 2003 Kimin auto toimi kuin pommi.
Heti kuin siirryttiin manuaaliseen vaihtamiseen rupes motit laukeamaan.


Ps. tämä on kirjoitettu kahden mäyräkoiran jälkeen.
Kimin moottori ei ole tosiaan kestänyt vielä yhtäkään viikonloppua. Emme tiedä miten DC:lle olisi käynyt Monacossa kun tämän leikki loppui nopeasti.

Kimin eka mäkkikausi 2002 oli tekniikkamurheittensävyttämä myös, viimekaudella ei tullut kuin yksi (ja dc:llä neljä). Voi olla, että Räkällä on paskempi flaksi taikka Räkän moottorista otetaan yksinkertaisesti enemmän irti (tai Räkä ottaa).

Kuski ei voi aiheuttaa teknistä vikaa edelleenkään. Tietääkseni elektroniikka estää tuon ettei vaihteiden vaihdon yhteydessä voi vaurioittaa autoa.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Rusina sanoi:
Kuski ei voi aiheuttaa teknistä vikaa edelleenkään. Tietääkseni elektroniikka estää tuon ettei vaihteiden vaihdon yhteydessä voi vaurioittaa autoa.
Eikö kuski kuitenkin päätä koko viikonlopun joka ainoa kerta esim. missä vaiheessa hän vaihtaa? Eikö tällä voi olla vaikutusta siihen miten auto kestää? Eikö sillä ole merkitystä millaisella "intensiteetillä" auto ajetaan niin sanotusti sisään ensimmäisten harjoitusten aikana? Kepitetäänkö sitä raivokkaasti alusta lähtien, vai ajetaanko aluksi useita kierroksia rauhallisemmin.

F1 on kierroskone eikä sillä tietenkään kamalan rauhallisesti voi ajaa koska sitä ei ole sellaiseen suunniteltu. En kuitenkaan jaksa uskoa etteikö kuski voisi em. tavoilla jotenkin vaikuttaa siihen miten auto kestää.

Mitään evidenssiä ei ole siitä, että Kimi kohtelisi autoaan kisaviikonlopun aikana jotenkin eri tavalla kuin muut kuljettajat tai eritoten David. Jotain talli varmasti näkee telemetriatiedoista. Voisi kuvitella että jos ne viestisivät jotain auton liian rankasta käsittelystä harjoituksissa, talli ohjeistaisi Kimiä hieman rauhoittamaan ja säästämään autoaan kisan ratkaisuhetkille.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Käsittääkseni autot -ja moottorit- on kyllä ajettu sisään jo ennen kisaviikonloppua. Ja sitä Mäkin kokoisessa konsernissa tuskin tekevät kisakuljettajat.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Ilmari sanoi:
Eikö kuski kuitenkin päätä koko viikonlopun joka ainoa kerta esim. missä vaiheessa hän vaihtaa? Eikö tällä voi olla vaikutusta siihen miten auto kestää? Eikö sillä ole merkitystä millaisella "intensiteetillä" auto ajetaan niin sanotusti sisään ensimmäisten harjoitusten aikana? Kepitetäänkö sitä raivokkaasti alusta lähtien, vai ajetaanko aluksi useita kierroksia rauhallisemmin.

F1 on kierroskone eikä sillä tietenkään kamalan rauhallisesti voi ajaa koska sitä ei ole sellaiseen suunniteltu. En kuitenkaan jaksa uskoa etteikö kuski voisi em. tavoilla jotenkin vaikuttaa siihen miten auto kestää.

Mitään evidenssiä ei ole siitä, että Kimi kohtelisi autoaan kisaviikonlopun aikana jotenkin eri tavalla kuin muut kuljettajat tai eritoten David. Jotain talli varmasti näkee telemetriatiedoista. Voisi kuvitella että jos ne viestisivät jotain auton liian rankasta käsittelystä harjoituksissa, talli ohjeistaisi Kimiä hieman rauhoittamaan ja säästämään autoaan kisan ratkaisuhetkille.
Kuten sanoin niin elektroniikka suojaa paljon..esimerkiksi noita kierroslukuja. Jos auto rikkoutuu normaalilla ajamisella, niin auton rikkimeneminen johtuu autosta ei kuskista.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Zep sanoi:
Käsittääkseni autot -ja moottorit- on kyllä ajettu sisään jo ennen kisaviikonloppua. Ja sitä Mäkin kokoisessa konsernissa tuskin tekevät kisakuljettajat.
Eikös kaikkien tallien autot ajeta sisään testikuskien toimesta ennen lähettämistä kisapaikoille?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Ilmari sanoi:
Eikö kuski kuitenkin päätä koko viikonlopun joka ainoa kerta esim. missä vaiheessa hän vaihtaa? Eikö tällä voi olla vaikutusta siihen miten auto kestää? Eikö sillä ole merkitystä millaisella "intensiteetillä" auto ajetaan niin sanotusti sisään ensimmäisten harjoitusten aikana? Kepitetäänkö sitä raivokkaasti alusta lähtien, vai ajetaanko aluksi useita kierroksia rauhallisemmin.
Suora kysymys, suora vastaus, ei päätä kuski. Nykysäännöillä moottoria käytetään 'säästöliekillä' perjantaina ja lauantaiaamuna. Moottorin kierroksia lasketaan ihan tietokoneohjelmalla ruiskutusta muuttamalla. Samalla luonnollisesti teho- ja vääntökäyräkin muuttuu. Kuski on pöljä, jos se vaihtaa isommalle 17500 rpm jos moottorin säädöt on tehty vaihtokohdalle 18500 rpm.

Kuski ei myöskään aja moottoria sisälle radalla. Moottorit on tehty niin pienillä välyksillä ja toleransseilla ettei sisäänajoa voi/tarvii tehdä. Hyvänä esimerkkinä tältä kaudelta on Ferrarin Schumacher, joka on useaan otteeseen ollut nopein perjantain ensimmäisellä jaksolla. Vastakkaisena esimerkkinä käy Räikkönen jolta a) puuttuu ajetut kierrokset b) hyvät kierrosajat. Siitä huolimatta moottori ei kestä.

Itse kisan aikana moottoria voi säästää. Auton ratissa on esiasennettuja seossäätöjä (MIX-nappula), ja samalla muuttuu myös kierrosrajoitin yms.

Ylikierroksille moottoria ei voi vedättää, siitä pitää huolen kierroslukurajoitin. Sytytyksen katkeaminen taas hidastaa autoa niin paljon ettei kukaan kuski edes vanhingossa syyllisty siihen suoralla ajossa. Mutkissahan ja lähdöissähän samalla tekniikalla hoidetaan sutimisenesto eli TC.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Jones sanoi:
Suora kysymys, suora vastaus, ei päätä kuski. Nykysäännöillä moottoria käytetään 'säästöliekillä' perjantaina ja lauantaiaamuna. Moottorin kierroksia lasketaan ihan tietokoneohjelmalla ruiskutusta muuttamalla. Samalla luonnollisesti teho- ja vääntökäyräkin muuttuu. Kuski on pöljä, jos se vaihtaa isommalle 17500 rpm jos moottorin säädöt on tehty vaihtokohdalle 18500 rpm.
En toki kuvitellutkaan että kuljettaja näin radikaaleja säästötoimia tekisi. Ajattelin jotain sen tyyppistä että toinen kuljettaja vaihtaa joka kerta säännöllisesti hieman myöhemmin kuin toinen kuljettaja. Jotta ei nyt paisutella asioita, niin ajattele että vaikkapa vain sekunnin tuhannesosia myöhemmin. Moottori on kuitenkin mekaaninen ja vaihtamisia tehdään viikonlopun aikana tuhansia.

Kovin marginaalisista asioista tässä varmasti puhutaan, mutta F1 on marginaalinen laji. Tuo elektroniikka varmasti sitten säästää tuota konetta niin tehokkaasti etteivät tällaiset asiat voi vaikuttaa tipan tippaa siihen miten koneet kestävät.

Kovin usein kuljettajat (varsinkin Schumi) säästelee autoaan kilpailun loppupuolella. Onko tämä täysin turha toimenpide jos kuljettaja ei kerran voi toimenpiteillään asioihin vaikuttaa ja "hidastelu" onkin se joka kuluttaa autoa enemmän?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toisaalta mitä nopeampi kuski niin sitä enemmän jarruja ja sitä enemmän kaasua hän käyttää kuin hitaampi kuski.. Hyvällä kuskilla on lyhyemmät jarrutusmatkat(tosin ei kyllä pakosti) ja hyvä kuski pystyy avaamaan hanan aikasemmin kuin huonompi kuski.

Toisaalta eihän se ihan noinkaan mene.. Huonokin kuski voi jarruttaa myöhään ja missata ihanne ajolinjan ja huono kuski voi avata hanat liian aikaisin, jolloin tc tulee peliin ja se hidastaa menoa, kun vertaa täysin sutimattomaan mutkasta ulostuloon.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Tuskinpa kuski voi moottoria vaihteen vaihtotekniikallaan hajottaa. Niissä moottoreissa on kierroslukurajoittimet, ja kuskin on pyrittävä vaihtamaan mahdollisimman lähellä rajoitinta. Harjoituksissa rajoitin on alempana.

Alaspäin vaihdossa luulisin että vaihtaminen ei onnistu jos kierrokset pomppais kattoon.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
"Kun vehkeet eivät kestä, ne eivät kestä." Siinä 107% täydellinen vastaus kysymykseen.

Mutta vakavemmin puhuen, vika on yksinkertaisesti siinä, että autoa/moottoria ei ole rakennettu niin hyvin, että se kestäisi kisarasitukset. Niin yksinkertaista se on. :rolleyes:

Pisti muuten kovasti silmään McLarenin vauhti San Marinossa ja Barcelonassa, jossa molemmat Mäkit toki kestivät maaliin, mutta vauhti oli TOTAALISESTI kadoksissa. Australiassa, Malesiassa, Bahrainissa ja Monacossa vauhti oli paljon parempaa, mutta ei ne vehkeetkään sitten kestäneet loppuun. On aika selvää, että San Marinossa ja Barcelonassa Mäkkien moottorit olivat säädetty puolelle teholle. :nope:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

J.Heldenview sanoi:
Tuskinpa kuski voi moottoria vaihteen vaihtotekniikallaan hajottaa. Niissä moottoreissa on kierroslukurajoittimet, ja kuskin on pyrittävä vaihtamaan mahdollisimman lähellä rajoitinta. Harjoituksissa rajoitin on alempana.

Alaspäin vaihdossa luulisin että vaihtaminen ei onnistu jos kierrokset pomppais kattoon.
Kysymys ei ollutkaan moottorin hajottamisesta, vaan tuhansien hieman erilaisten vaihtamisien vaikutuksesta voimansiirtoon ja moottoriin. Samalla kysymys oli siitä voiko kuljettajan erilainen ajotyyli ylipäättään rasittaa autoa eri tavalla kuin toisen kuljettajan ajotyyli.

Korostan, että kyllä minä ymmärrän ettei autoa noin ylipäätään voi RIKKOA sitä väärin käsittelemällä (en siis tarkoita törmäystä :)). Puhun mikroskooppisen pienistä kulumista satojen kilometrien, tuhansien vaihtamisien ja jarrutusten aikana. Ymmärrän myös täysin sen että autojen oletusarvoisesti pitää kestää kaikkien kuljettajien erilaiset ajotyylit.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Re: Re: Re: Re: Re: Miksi Räksän auto ei kestä??

Ilmari sanoi:
Kysymys ei ollutkaan moottorin hajottamisesta, vaan tuhansien hieman erilaisten vaihtamisien vaikutuksesta voimansiirtoon ja moottoriin. Samalla kysymys oli siitä voiko kuljettajan erilainen ajotyyli ylipäättään rasittaa autoa eri tavalla kuin toisen kuljettajan ajotyyli.

Korostan, että kyllä minä ymmärrän ettei autoa noin ylipäätään voi RIKKOA sitä väärin käsittelemällä (en siis tarkoita törmäystä :)). Puhun mikroskooppisen pienistä kulumista satojen kilometrien, tuhansien vaihtamisien ja jarrutusten aikana. Ymmärrän myös täysin sen että autojen oletusarvoisesti pitää kestää kaikkien kuljettajien erilaiset ajotyylit.
Kyllähän se että toinen kuljettaja ajaa mutkat kovempaa (enemmän g:tä) rasittaa konetta enemmän, kun esim. moottorin männät painuvat sylinterin seiniä vasten. Myös TC kuluttaa moottoria. Kuljettaja, joka avaa hanat aikasin, niin hänellä TC vuoksi pakosarjassa tapahtuu palamista, joka ei ole herkkua koneelle. Tätä luulisi tapahtuvan niillä kuljettajilla, jotka pitävät yliohjaavasta autosta.. Tämän lisäksi kuumat pakoputket lämmittävät auton muuta osia.

Renkaisiin erilainen ajotapa vaikuttaa kaikki eniten. Esim. puskevasta ajosta tykkäävän eturenkaat kuluvat nopeammin kuin yliohaajavasta tykkäävän.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Toinen hassu seikka on se että aina kun Ferrari laukeaa se on Barrichellon auto joka laukeaa. Tosin se voi selittyä jo pelkästään sillä että pää-focus on Schumin autossa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Dominic sanoi:
Toinen hassu seikka on se että aina kun Ferrari laukeaa se on Barrichellon auto joka laukeaa. Tosin se voi selittyä jo pelkästään sillä että pää-focus on Schumin autossa.
Niin tai sillä, että Rubensin autossa voidaan kokeilla uusia - mahdollisesti nopeita - kehitysosia, joiden luotettavuus on vielä kyseenalaista. Schumin auton kanssa kaikki tehdään niin varman päälle kuin mahdollista.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Misa1 sanoi:
Kimillä on liian raskas kaasujalka! :alppu:
Joopa joo... Kimi kyllä ajoi Nyrrelläkin melkolailla autoaan säästelleen, kun ajoi 3 sekunttia hitaampia kierrosaikoja kuin Schumi. Aika-ajoissa ero oli "vain" 0.7 sekunttia. :rolleyes:
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Jaa-a, hyvä kysymys! Ei tätä voi enää käsittää millään. Ja viime vuonna kun meni vielä NIIN hyvin! Ei saisi jossitella mutta ilman niitä paria harmillista lähtökolaria..... puhumattakaan Nürren moottoririkosta... puhumattakaan TÄMÄNKIN vuoden moottoririkoista!!!!.......:jaska:
 
Ylös