Miksi ralli ei kuolisi?

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3259
Minulle ralli on autourheilussa ykkönen, eniten kiinnostava. On kuitenkin vaikea uskoa sen tulevaisuuteen. Pelkästään Hamiltonin ja Verstappenin kolarista lienee keskusteltu tähän mennessä netissä viestien määrällä mitaten vähintään satoja kertoja enemmän kuin koko Akropolis-rallista. Edes Suomessa ralli ei kiinnosta, vaikka Rovanperä voitti. Esimerkiksi Iltasanomissa jutut nousevat näkyviin suosion mukaan, mutta Rovanperän voitto ei pysyvästi kiinnostavimpiin aiheisiin päässyt.

Ralli horjuu kuoleman rajoilla. Sitä vaivaa sama kuin formuloitakin eli kärjen pystyy ennustamaan jo ennen kilpailua. Siihen tuovat vaihtelua vain ulosajot ja epäonni. Formuloissa on kuitenkin kilvanajoa, jota on helppo seurata, koska se tapahtuu radalla. Rallissa ajetaan aikaa vastaan, mikä ei suuriin massoihin vetoa.

Kun lisäksi kulttuuri kulkee kohti vihreämpää ja feminiinisempää, autourheilu yleensä menettää kannatuspohjaansa. Ralli on pienen asemansa vuoksi suurempi kärsijä kuin suositummat luokat.

Niin surullista kuin se onkin, en näe rallille tulevaisuutta. Kun yksi suuri vetäytyy, se johtaa helposti koko korttitalon romahtamiseen.

Urheilustahan autourheilussa ei nimestään huolimatta ole kysymys. Se on ensisijaisesti mainosalusta ja vasta toissijaisesti rehellistä ja tasapuolista kilpailua kuljettajien välillä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1616
Täytyy sanoa että ihmettelin viikonloppuna moneen otteeseen hiljaista Akropolis-keskustelua täällä, kun muuten rallimiehet ovat jopa päivätolkulla ainoita jotka forumilla kirjoittelevat ja pitävät tätä hengissä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1184
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ralli horjuu kuoleman rajoilla. Sitä vaivaa sama kuin formuloitakin eli kärjen pystyy ennustamaan jo ennen kilpailua. Siihen tuovat vaihtelua vain ulosajot ja epäonni. Formuloissa on kuitenkin kilvanajoa, jota on helppo seurata, koska se tapahtuu radalla. Rallissa ajetaan aikaa vastaan, mikä ei suuriin massoihin vetoa.
Aloitus on provosoiva, joten ei liene syytä muuttaa valittua tyyliä. Onneksi Usain Bolt ymmärsi lopettaa, jotta 100m juoksu ei kuole tylsyyteen kun voittaja on tiedossa jo etukäteen. Ei jaksanut kukaan sellaista katsella. Alppihiihdollakaan ei mahda olla tulevaisuutta, ikävästi kelloa vastaan laskevat eikä yhteislähdöllä. Siksipä Keski-Euroopassa onkin rinteiden vierellä hiljaista eikä enää glühwein virtaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3259
Aloitus on provosoiva
Mikä siinä on provosoivaa? Minusta se on yksiselitteisesti totta. Ralli on pieni laji. Se kaipaa huipulla kipeästi kovempaa kilpailua ja enemmän osallistujia. Tällä hetkellä vain yhden valmistajan vetäytymisellä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset. En sanoisi, että homma on kovin tukevissa kantimissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1184
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tällä kaudella 5 eri voittajaa ja kylkeen vielä 3 kaveria jotka on kyenny nousemaan toiseks ilman voittoja. Kisa on ratkaistu sekunnilla powerstagen viimesessä mutkassa, töpätty ennakkosuosikin paikka jo ekana päivänä peltoon ajamalla, voitettu ennakkosuosikkina kotikisaa taikka sitten lyöty toinen talli omalla maallaan reilusti. Aika fakiiri saa olla, jos nuo on ennustanu ennen kilpailua. Ja kuinka monta mahdollista voittajaa siellä pitäisi olla, jos 7 ei riitä? (sorry Taka, Kenian kakkossijasta huolimatta ei vielä lasketa) Ja kuinka pienillä marginaaleilla kisat pitäisi ratkoa?

Tehdastallien vähyys on tottakai harmi, mutta ei ole historiassa mitenkään ainutkertainen tilanne. Saahan sitä maalailla piruja seinille, mutta jos argumentit on sitä luokkaa että suuri yleisö ei innostu kun joutuu seuraamaan kisan etenemistä tuloksista eikä yhdestä ja samasta kuvasta radalla niin aika löyhää on.

Sanat "yksiselitteisesti" ja "totta" eivät kuvaa aloitusta millään tavalla.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
914
Sijainti
Porvoo
Mikä siinä on provosoivaa? Minusta se on yksiselitteisesti totta. Ralli on pieni laji. Se kaipaa huipulla kipeästi kovempaa kilpailua ja enemmän osallistujia. Tällä hetkellä vain yhden valmistajan vetäytymisellä saattaa olla kohtalokkaat seuraukset. En sanoisi, että homma on kovin tukevissa kantimissa.
No on se provosoivaa jos toteaa että ralli on jo kuollut. Eli siis mitään ei ole tehtävissä? Mitäs sitä sitten enää pyristelemään, se on kai sitten kuollut.

Aikojen saatossa rallissa ei ole koskaan ollut montaa tallia mukana. Olisko kuusi tai seitsemän parhaina päivinä ja niistäkin puolet ajoi sijoista 6+. Eihän semmosel toiminnalla ole tulevaisuutta ja tallit poistuvat vähin äänin. Totuushan on että ei siellä huipulla voi käytännössä olla kuin neljä tallia. Se on väistämätöntä että lopuille jää jämäsijat ja silloin isot pomot pistää pelin poikki koska ei ole hyvää mainosta automerkille ajella yms. sijoituksista. Eli jos mukaan lähtee yks merkki talli, koodinimellä Subaru niin rallihan on parhaissa voimissaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10361
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Minullekin ralli on ainoa moottoriurheilulaji jota seuraan, tai oikeastaan ainoa urheilulaji ylipäänsä, mutta vaikea olla myöntämättä, että lajin tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta nykyisessä maailmantilanteessa. Voisi kuvitella ennemmin, että autotehtaat haluaisivat pistää markkinointibudjettiaan johonkin "pisaralla pisimmälle"-tyyppisiin kilpailuihin.

Mitä taas tulee MM-sarjaan, niin kilpailullisestihan sarja on ollut hyvissä kantimissa viimeisen muutaman vuoden, kun voitosta taistelevia kuskeja on ollut aina vähintään 3, ja parhaimpina kausina on voitettu kisojakin neljällä eri merkillä. M-sportilla ei ole ollut mahdollisuutta voittoihin pariin vuoteen, mutta toisaalta kärkikuskit ovat keskittyneet kahteen muuteen talliin. Harvinaista varmaan on, että kolme täyden kauden ajavaa saman tallin kuskia voittaa MM-rallin (tästä voisi tehdä jotain tilastointia)
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
404
Harvinaista varmaan on, että kolme täyden kauden ajavaa saman tallin kuskia voittaa MM-rallin (tästä voisi tehdä jotain tilastointia)
Näiden uusien autojen aikana tämän kauden Toyotan lisäksi siihen on pystynyt vain M-Sport heti ekalla kaudella 2017, kun Ogier, Tänak ja Evans voittivat.

Volkkarin aikana taisi käydä kun olivat niin dominoivia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6275
Sijainti
Helsinki
En minäkään puhuisi rallin kuolemasta. Kansallisella tasolla aina löytyy kilpailijoita ja yhteisö on tiivis. Sebastienien pitkään jatkunut ylivoima MM-sarjassa on näköjään saanut ajattelemaan rallin tylsyydestä. Oikei, Tänakin mestaruus 2019 oli pieni poikkeus. Nykyinen oikeuksen omistaja on hyödyntänyt rallin marikkina-raon sosiaalisen median kautta ja tehnyt kilpailuista helposti myytävän paketin WRC+palvelunsa avulla. Lisäksi lajin osittainen extrememäisyys sopii Red Bullin markkinointitapoihin.

Ääni muuttuu kellossa, kun Kalle ajaa lähivuosina mestaruuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
981

Rallille löytyy kyllä yleisöä vielä nykyisessäkin asenneilmapiirissä. Tämän pystyy omin silmin näkemään reitillä ja jos uskoo promoottorin antamia tavoittavuuslukuja, niin niissäkin kasvua on ollut. Suomen MM-rallin yleisöprofiilissa on vahvistunut nuorten aikuisten, nuorten keski-ikäisten ja naisten osuudet. Entisaikoja voidaan haikailla, mutta silti kyllä huhut rallin kuolemasta ovat ennenaikaisia.

Se on totta, että ralli on markkinointikanava, mutta niinhän on kaikki muukin urheilu. Ainakin ne rallia suositummat urheilulajit ovat.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
456
Ralli ei kuole niin kauan kuin sillä on harrastajia. Ensin oli olemassa auto. Tämän jälkeen keittoon lisättiin ihmisen kilpailuvietti ja alettiin ajamaan kelloa vastaan tien pätkällä kuka ajaa sen nopeiten päästä päähän. Jotkut keksi, että tuota voi tulla seuraamaan tien laitaan, koska näyttää jännittävältä. Tämän jälkeen mukana on tullut maailmanmestaruussarja, markkinointi ym. Jos kaksi jälkimmäistä kuihtuu tai katoaa, niin se ei tarkoita vielä, että ruohonjuuri kuolee.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2854
Sijainti
Lahti
Ralli juuri äsken lausahti, että huhut hänen kuolemastaan ovat liioiteltuja. Ylitetään se silta sitten kun eteen tulee. Kohta on Tunturiralli ja Monte Carlo.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Kaikki perinteiset urheilulajit ovat hätää kärsimässä, jopa kuningas jalkapallossa mietitään kusi sukassa keinoja, miten milleniaalit saataisiin ruutujen ääriin. Sama Nascarissa ja Baseballissa. Vastaus on, ei enää mitenkään. Nämä ns tv lajit tulee ottaan kuokkaan rumasti (F1). Ralli tulee ehkä muuttuumaan sellaiseksi kun se oli MM tasolla kasarin alus, pienten amatööritiimien toimintaa, kunnes Audi tuli mega budjeteilla mukaan ja pilalasi koko lajin!!!!!!!!. Tulevaisuudessa Suttonin tyyliset tiimit rakentavat autoja joita ajatetaan sponsseilla ja maksukuskeilla. (Rothmans Vatanen). Myös F1 tulee menettämään loiston päivänsä, nuoret ei edes omista telkkaria ja 2h jonossaköröttelyä on mahdoton ajatus milleniaaleille, myös F1 tulee palaamaan 70-80 luvulle. Ja tiedättekö mitä. SE ON h***vetin HYVÄ asia!!!!! Joten toivokaamme, että Toyota ja Huyndai nyppää tepselit pois mahdollisimman pian (tätä itse toivon/odotan kun kuuta nousevaa), niin saadaan mielenkiintoinen MM sarja terästetyillä R3:lla, Kuten fia:n uus bossi ja Lasse Lampi paaluttivat. Ralli on aina ollut marginaalilaji. Esim. 95 McRae-huumaan Briteissä ei päästä enään koskaan. Pelastakaa ralli suurilta autotehtailta. Olette rallin tuho.


Nimim. Nykyinen entinen rallifani. 2022 loppuu MM-sarjan seuraaminen kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3259
Kaikki perinteiset urheilulajit ovat hätää kärsimässä, jopa kuningas jalkapallossa mietitään kusi sukassa keinoja, miten milleniaalit saataisiin ruutujen ääriin. Sama Nascarissa ja Baseballissa. Vastaus on, ei enää mitenkään. Nämä ns tv lajit tulee ottaan kuokkaan rumasti (F1). Ralli tulee ehkä muuttuumaan sellaiseksi kun se oli MM tasolla kasarin alus, pienten amatööritiimien toimintaa, kunnes Audi tuli mega budjeteilla mukaan ja pilalasi koko lajin!!!!!!!!. Tulevaisuudessa Suttonin tyyliset tiimit rakentavat autoja joita ajatetaan sponsseilla ja maksukuskeilla. (Rothmans Vatanen). Myös F1 tulee menettämään loiston päivänsä, nuoret ei edes omista telkkaria ja 2h jonossaköröttelyä on mahdoton ajatus milleniaaleille, myös F1 tulee palaamaan 70-80 luvulle. Ja tiedättekö mitä. SE ON h***vetin HYVÄ asia!!!!! Joten toivokaamme, että Toyota ja Huyndai nyppää tepselit pois mahdollisimman pian (tätä itse toivon/odotan kun kuuta nousevaa), niin saadaan mielenkiintoinen MM sarja terästetyillä R3:lla, Kuten fia:n uus bossi ja Lasse Lampi paaluttivat. Ralli on aina ollut marginaalilaji. Esim. 95 McRae-huumaan Briteissä ei päästä enään koskaan. Pelastakaa ralli suurilta autotehtailta. Olette rallin tuho.


Nimim. Nykyinen entinen rallifani. 2022 loppuu MM-sarjan seuraaminen kokonaan.
Ilman kaupallista arvoa tapahtumat vain jäävät kuvaamatta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Ilman kaupallista arvoa tapahtumat vain jäävät kuvaamatta.
Ei niin pientä tapahtumaa, etteikö sillä olisi joku pieni kaupallinen arvo. Äärimmäisessä tapaksessa Ne muutamat hc fanit kuvaavat tapahtumat omilla kamerapuhelimilla ja niistä koostetaan nettiin highlights paketit. En tiedä millainen kaupallinen arvo on f-rallisarjalla, mutta jonkinlainen arvo täytyy olla, koska nekin kisat televisioidaan. Ralli ja F1 tulee palaamaan 70-luvulle, ja myös televisioinnintaso. Toisaalta Nyky tekniikka tuo televisiointiin helpotusta. Itse katoin juuri Leijonat tv:stä Suomisarjan jääkiekkoa ja nykyäänhän kaikki jokkiksen kyläkisat ja myös rokkirallin kisat 'televisioidaan' fanien toimesta nettiin.....
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
247
Katsokaapa Dakarin classic luokkaa. Heittämällä mielenkiintoisin luokka koko kisassa. Dakar voisi myös palata alkuperäiseen muotoonsa, eli amatööri seikkailulsi, joten toivottavasti Audit ja muut vetäytyy pian pois ja classikeista vois tehdä pääluokan. Tässä myös yksi esimerkki lajista jonka isot autotehtaat pilasivat. Katsokaa privaatti autojen määrää dakarin pääluokassa. Miten dakariin löytyy budjetit yksityistiimeille, kun joidenkin mielestä MM sarjaa ei voisi pyörittää pelkästään privaatti tiimeillä. ToIsaalta R5 on jo nyt elinvoimaisin ja mielenkiintoisin ja tasaisin sarja mm-tasolla, joten toivottavasti siitä tai R3:sts tulee pian pääluokka!!!!!!! Onneksi fia:n uusi bossi on tekijä miehiä, hän vois tuon muutoksen jopa uskaltaa toteuttaa, tähän astiset bossit on ollu ihan munattomia, Matton ym jotka olivat tämän hybrid typeryyden kätyreitä
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
125
Katsokaapa Dakarin classic luokkaa. Heittämällä mielenkiintoisin luokka koko kisassa. Dakar voisi myös palata alkuperäiseen muotoonsa, eli amatööri seikkailulsi, joten toivottavasti Audit ja muut vetäytyy pian pois ja classikeista vois tehdä pääluokan. Tässä myös yksi esimerkki lajista jonka isot autotehtaat pilasivat. Katsokaa privaatti autojen määrää dakarin pääluokassa. Miten dakariin löytyy budjetit yksityistiimeille, kun joidenkin mielestä MM sarjaa ei voisi pyörittää pelkästään privaatti tiimeillä. ToIsaalta R5 on jo nyt elinvoimaisin ja mielenkiintoisin ja tasaisin sarja mm-tasolla, joten toivottavasti siitä tai R3:sts tulee pian pääluokka!!!!!!! Onneksi fia:n uusi bossi on tekijä miehiä, hän vois tuon muutoksen jopa uskaltaa toteuttaa, tähän astiset bossit on ollu ihan munattomia, Matton ym jotka olivat tämän hybrid typeryyden kätyreitä
Taitaa asia kuitenkin olla niin että Dakarin maailmankartalle ajoi ensin Porschen ja varsinkin Peugeotin tehdastiimit.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1028
Sillei vähän hassu haukkua noita isoja sarjoja, rallin MM-sarjaa ja Dakaria ja haikailla menneseen, kun ei se mennyt ole varsinaisesti minnekään kadonnut. Edelleenkin ajetaan kyläralleja joita voi mennä katsomaan ja aavikkoralleja ajetaan tosi monenkirjavilla vehkeillä. Näiden kaikkien seuraaminenkin on yhtä helppoa kuin silloin 70-luvulla.
 
Ylös