Minulle ralli on autourheilussa ykkönen, eniten kiinnostava. On kuitenkin vaikea uskoa sen tulevaisuuteen. Pelkästään Hamiltonin ja Verstappenin kolarista lienee keskusteltu tähän mennessä netissä viestien määrällä mitaten vähintään satoja kertoja enemmän kuin koko Akropolis-rallista. Edes Suomessa ralli ei kiinnosta, vaikka Rovanperä voitti. Esimerkiksi Iltasanomissa jutut nousevat näkyviin suosion mukaan, mutta Rovanperän voitto ei pysyvästi kiinnostavimpiin aiheisiin päässyt.
Ralli horjuu kuoleman rajoilla. Sitä vaivaa sama kuin formuloitakin eli kärjen pystyy ennustamaan jo ennen kilpailua. Siihen tuovat vaihtelua vain ulosajot ja epäonni. Formuloissa on kuitenkin kilvanajoa, jota on helppo seurata, koska se tapahtuu radalla. Rallissa ajetaan aikaa vastaan, mikä ei suuriin massoihin vetoa.
Kun lisäksi kulttuuri kulkee kohti vihreämpää ja feminiinisempää, autourheilu yleensä menettää kannatuspohjaansa. Ralli on pienen asemansa vuoksi suurempi kärsijä kuin suositummat luokat.
Niin surullista kuin se onkin, en näe rallille tulevaisuutta. Kun yksi suuri vetäytyy, se johtaa helposti koko korttitalon romahtamiseen.
Urheilustahan autourheilussa ei nimestään huolimatta ole kysymys. Se on ensisijaisesti mainosalusta ja vasta toissijaisesti rehellistä ja tasapuolista kilpailua kuljettajien välillä.
Pitkästä aikaa tulee tätäkin palstaa luettua. Kovin on keskustelu hiipunut.
Mitä tulee aloitukseen, niin ihan samaa mieltä en ole, joskin en kaukanakaan. Uskon rallin pärjäävän maailman kartalla vielä ainakin joitain vuosikymmeniä. Mutta ongelmia on ja tulee olemaan suosion kasvamisessa. Tai ehkä enemmänkin suosion laskun estämisessä.
Kirjoitan tässä nyt omia mielipiteitäni – ja osittain myös muiden, miksi kaverinikin ovat kokeneet ralliautoilun MM-sarjan kiinnostavuuden vähenneen.
Omasta mielestäni syynä ovat tallien vähäinen määrä, viime vuosien supertylsät autot ja suomalaiskuskien puuttuminen MM-taistosta. Kallen myötä ainakin oma mielenkiinto lisääntyy.
Ymmärrän, että kun rallin ja formuloiden tulisi olla ”tiennäyttäjiä” autoteknologiassa, niin näissä pitäisi olla myös se viimeinen teknologia. Mutta kun tämä uusi teknologia tekee ajamisesta liian helppoa. Kuskilla pitäisi olla suurempi osuus.
Ilmanvastuksen osuus autojen suunnittelussa on tehnyt autoista liian samannäköisiä. Jos autot olisivat urheiluauton näköisiä tyyliin Toyota GT86 (en ole merkin suurimpia faneja) niin olisi mielekkäämpää ja silmälle esteettisempää katsoa. Eipä niitä ole kaikilla, eikä näin voi säännöillä määrätä.
Oma reseptini olisi 380 hp, autoille kokoa ja ulkonäköä viime aikoja enemmän, sekventiaalivaihteisto, neliveto, yksityyppi-iskarit joiden virtauksia rajoitettu. Mekaaniset lukot.
Mutta tämä ei käy autotehtaille.
Rallista on tullut muutenkin liian ”hygieeninen” laji yleisön ylisuurine turva-alueineen ja konttori aikatauluineen. Tämänkin vielä kestäisi, jos autoista saataisiin näyttävämpiä.