Miksi ralli ei kuolisi?

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4593
Sijainti
Salo
Ihan sama mikä pyörä vetää tai miten moottorit pärisee jos sitä autoa pyörittää rattimies. Aina on näyttävän näköistä ja jaksaa katsella vaikka hamaan loppuun asti! Sähköautoihin on toki vielä vähän tottumista paatuneimmallakin rallifanilla.
Juuripa näin, kaikilla vetotavoilla voi meno olla tylsän näköistä jos autoa viedään sellaisella "herrasmies"-vauhdilla.
F2 kit careja vietiin keskieurooppalaisissa kisoissa aikanaan todella näyttävän näköisesti kun ratissa oli sellaiset kädet, joilla oli karting-taustaa tai muuten käryä siitä miten asfaltilla ajetaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Juuripa näin, kaikilla vetotavoilla voi meno olla tylsän näköistä jos autoa viedään sellaisella "herrasmies"-vauhdilla.
F2 kit careja vietiin keskieurooppalaisissa kisoissa aikanaan todella näyttävän näköisesti kun ratissa oli sellaiset kädet, joilla oli karting-taustaa tai muuten käryä siitä miten asfaltilla ajetaan.
Ensimmäinen lause täysin totta, ja toinen myös. Karting-taustasta en tiedä, mutta ero suomalaisessa ja vaikka ranskalaisessa rallikulttuurissa on se, että kun Suomessa ralliuraa aloitetaan soralla ja lumella yleensä jollain takavetoautolla, niin Ranskassa se on sitten joku pieni etuvetoauto asvalttiteillä. Näillä taustoilla kasvaneet kuskit osasivat viedä Kit Careja hienosti, ja kyllä se kuvamateriaali edelleen on viihdyttävää.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Ihan sama mikä pyörä vetää tai miten moottorit pärisee jos sitä autoa pyörittää rattimies. Aina on näyttävän näköistä ja jaksaa katsella vaikka hamaan loppuun asti! Sähköautoihin on toki vielä vähän tottumista paatuneimmallakin rallifanilla.
Tämä on kyllä hyvin sanottu. Tottahan toki tehokkaammat autot ovat keskimäärin aina näyttävämpiä, sillä todennäköisesti ne liikkuvatkin erikoiskokeella nopeammin. Mutta tämä näyttävyys on toki myös aina katsojan silmissä. Tällä forumilla on varmasti paljon harjaantuneita seuraajia, jotka pitävät näyttävämpänä kärkikuskin millin tarkkaa tekemistä jonkun mutkayhdistelmän läpi verrattuna harrastelijaan, joka tulee reuhaten ovi edellä mutkat läpi. Makuasioita, mutta lajia kun on melkein eliniän seurannut niin erilaisiin asioihin on alkanut kiinnittää huomioita ja ottamaan ns. kiksejä niistä.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Mutta Rally3 pitäisi olla pääluokka?
Kyllä. Rally 3 jossa isompi turbon kuristin ja tehoa se 340-380hv, suorat putket ja painoa 1000kg max. Ja tietenkin kaikki aero pois, ne ei kuulu ralliautoiluun.(Jos mun kaikki toiveet toteutuis, niin Rally 3 takavetoisena ja vapari 2.5l koneella 300hv)

Ännäläisistä sais mielenkiintoisen jos isompi kuristin, tehoa 340-350hv ja painoa 100kg pois.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Kyllä. Rally 3 jossa isompi turbon kuristin ja tehoa se 350-380hv ja painoa 1000kg max

Ännäläisistä sais mielenkiintoisen jos isompi kuristin, tehoa 350hv ja painoa 100kg pois.
Ännäläisissä onkin Suomen ralliautoilun tulevaisuus. Ois hyvä jos älykkyysosamäärä ois hivenen suurempi kuin kengänkoko.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Ännäläisissä onkin Suomen ralliautoilun tulevaisuus. Ois hyvä jos älykkyysosamäärä ois hivenen suurempi kuin kengänkoko.
Niin onneksi ne on jo vähenemään päin kun käyttötunnit tulossa täyteen, mutta kyllä niitä vieläkin tuola liikaa pyörii
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1602
Kai ymmärrät että tällainen auto ei olisi enää niin edullinen myyntihinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan?
No totta kyllä jos tuotantomotista otetaan 380hv, niin ei ole kovin pitkäikäinen. No otetaan motista 300hv, mutta takaveto, enempää ei takavetonen tarvi heppoja kunhan vaan auto pidetään kevyenä. Auton fyysinen Hinta kuitenkin olisi aika lähellä sitä minkä on pelkän hybridi järjestelmän+ akun hinta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
No totta kyllä jos tuotantomotista otetaan 380hv, niin ei ole kovin pitkäikäinen. No otetaan motista 300hv, mutta takaveto, enempää ei takavetonen tarvi heppoja kunhan vaan auto pidetään kevyenä. Auton fyysinen Hinta kuitenkin olisi aika lähellä sitä minkä on pelkän hybridi järjestelmän+ akun hinta.
Mitenkähän olis jos vaan menisit katteleen niitä F-ryhmän kisoja, on riittävästi takavetoautoja viivalla?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Samat kuskit siellä olisi kärkipäässä! Voisi tietysti olla, että joku jo parhaimman ja vikkelimmän ajouransa ohittanut vanhempikin ukkeli/akkeli saattaisi pärjätä yllättävän hyvin, kun vauhdit olisivat hitaampia ja ohjausliikkeet laveampia:)
 

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Minulle ralli on autourheilussa ykkönen, eniten kiinnostava. On kuitenkin vaikea uskoa sen tulevaisuuteen. Pelkästään Hamiltonin ja Verstappenin kolarista lienee keskusteltu tähän mennessä netissä viestien määrällä mitaten vähintään satoja kertoja enemmän kuin koko Akropolis-rallista. Edes Suomessa ralli ei kiinnosta, vaikka Rovanperä voitti. Esimerkiksi Iltasanomissa jutut nousevat näkyviin suosion mukaan, mutta Rovanperän voitto ei pysyvästi kiinnostavimpiin aiheisiin päässyt.

Ralli horjuu kuoleman rajoilla. Sitä vaivaa sama kuin formuloitakin eli kärjen pystyy ennustamaan jo ennen kilpailua. Siihen tuovat vaihtelua vain ulosajot ja epäonni. Formuloissa on kuitenkin kilvanajoa, jota on helppo seurata, koska se tapahtuu radalla. Rallissa ajetaan aikaa vastaan, mikä ei suuriin massoihin vetoa.

Kun lisäksi kulttuuri kulkee kohti vihreämpää ja feminiinisempää, autourheilu yleensä menettää kannatuspohjaansa. Ralli on pienen asemansa vuoksi suurempi kärsijä kuin suositummat luokat.

Niin surullista kuin se onkin, en näe rallille tulevaisuutta. Kun yksi suuri vetäytyy, se johtaa helposti koko korttitalon romahtamiseen.

Urheilustahan autourheilussa ei nimestään huolimatta ole kysymys. Se on ensisijaisesti mainosalusta ja vasta toissijaisesti rehellistä ja tasapuolista kilpailua kuljettajien välillä.
Pitkästä aikaa tulee tätäkin palstaa luettua. Kovin on keskustelu hiipunut.

Mitä tulee aloitukseen, niin ihan samaa mieltä en ole, joskin en kaukanakaan. Uskon rallin pärjäävän maailman kartalla vielä ainakin joitain vuosikymmeniä. Mutta ongelmia on ja tulee olemaan suosion kasvamisessa. Tai ehkä enemmänkin suosion laskun estämisessä.

Kirjoitan tässä nyt omia mielipiteitäni – ja osittain myös muiden, miksi kaverinikin ovat kokeneet ralliautoilun MM-sarjan kiinnostavuuden vähenneen.
Omasta mielestäni syynä ovat tallien vähäinen määrä, viime vuosien supertylsät autot ja suomalaiskuskien puuttuminen MM-taistosta. Kallen myötä ainakin oma mielenkiinto lisääntyy.

Ymmärrän, että kun rallin ja formuloiden tulisi olla ”tiennäyttäjiä” autoteknologiassa, niin näissä pitäisi olla myös se viimeinen teknologia. Mutta kun tämä uusi teknologia tekee ajamisesta liian helppoa. Kuskilla pitäisi olla suurempi osuus.

Ilmanvastuksen osuus autojen suunnittelussa on tehnyt autoista liian samannäköisiä. Jos autot olisivat urheiluauton näköisiä tyyliin Toyota GT86 (en ole merkin suurimpia faneja) niin olisi mielekkäämpää ja silmälle esteettisempää katsoa. Eipä niitä ole kaikilla, eikä näin voi säännöillä määrätä.

Oma reseptini olisi 380 hp, autoille kokoa ja ulkonäköä viime aikoja enemmän, sekventiaalivaihteisto, neliveto, yksityyppi-iskarit joiden virtauksia rajoitettu. Mekaaniset lukot.
Mutta tämä ei käy autotehtaille.

Rallista on tullut muutenkin liian ”hygieeninen” laji yleisön ylisuurine turva-alueineen ja konttori aikatauluineen. Tämänkin vielä kestäisi, jos autoista saataisiin näyttävämpiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma reseptini olisi 380 hp, sekventiaalivaihteisto, neliveto, Mekaaniset lukot.
Mutta tämä ei käy autotehtaille.
Ensi vuoden autoissa on nämä. Iskarit ei ole yksityyppejä. Autot on ehkä vähän viime vuotisia isompia tai ainakin isomman näköisiä?

Viime generaation "supertylsät autot" saivat minut innostumaan lajista uudelleen n. 15 vuoden tauon jälkeen :)
 
Viimeksi muokattu:

Total

Member
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
17
Ensi vuoden autoissa on nämä. Iskarit ei ole yksityyppejä. Autot on ehkä vähän viime vuotisia isompia tai ainakin isomman näköisiä?

Viime generaation "supertylsät autot" saivat minut innostumaan lajista uudelleen n. 15 vuoden tauon jälkeen :)
Ok, kiitos. Liene sukupolvien välinen kuilu. Kun on aikuisiällä nähnyt ja kuullut B-ryhmän autot livenä, niin ei nämä nykyiset tunnu oikein miltään. Mutta näin sen pitää ollakin. Kehitys kehittyy, niin ralliautoissa kuin faneissakin. Ette te nykypolvi ole väärässä. Tai ylipäätään mikään sukupolvi ei ole väärässä. Suosio sen määrää .
Voisi tilannetta verrata vaikka Ruisrockiin. kun on nähnyt Gary Mooren ja Thin Lizzyn esiintyvän Ruisrockissa, niin ei sitä Ellinooraa tai Olavi Uusivirtaa lähde katsomaan.
Niin se Ruisrock myös ottaa ne esiintyjät esiintymään joita kansa tulee kuulemaan. Se on tietysti oikein. Ruisrockista on tullut räppiä ja kansantanhuja, sama on käynyt rallin MM-sarjallekin, valitettavasti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Musta vähän tuntuu, että joillekin on helpompaa keksiä tekosyitä lähtemättömyydelle ja seuraamattomuudelle kuin mennä katsomaan (kun joku muu ei vie ja maksa rallipakettia). Kai se on jonkunlaista itse itselleen tehtyä fanifiktiota. "Olisin mennyt, mutta kun ei ollut yhtään works-nollakolmeseiskaa viivalla!".
Tuossa on tiettyä ideaa. Suomessa ei kummoista historic-kalustoa ole jolla jopa kilpailtaisiin (Kankun hupenevaa kokoelmaa ei tässä lasketa). Parasta antia on varmaan Silvasti ja A2 Quattro kun JML päästelee nykyisin A-ryhmän kalustolla. Ja jos ulkomailta esim. Lahti Historiciin kuskeja eksyy kera mielenkiintoisen kaluston, niin ne on sitten aivan kädettömiä jannuja a la Valter Jensen, joka kyllä oli kilpailevinaan 037:lla jokunen vuosi sitten mutta vauhti ei päätä huimannut. Vastaavasti vaikkapa Jari Kankaanmäki on edelleen nopea kuski mutta joku 240 Volvo on äärimmäisen tylsä vehje - jopa BDA-Escorttiin nähden. Jossain Storico San Remossa on huomattavasti enemmän katsottavaa kuin Lahden EM:ssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joko on laukku pakattu? Vai onko sittenkin mukavampaa vain ulista täällä?
Ei taida tällä erää italiaan olla mitään asiaa kun globalistit on lietsoneet tätä hysteriaa jonkin nuhan varjolla. Pitää olla jos jonkinlaiset aplikaatiot kännyssä ja jos jonkinlaista lippusta ja lappusta että pääsee ylipäätään yhtään mihinkään.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
169
Sijainti
Joensuu
Kannattaisi käydä katsomassa edes yksi historic-ralli Euroopassa ennenkuin alkaa hehkutella niiden antia. Kyllä se vauhti siellä on pääasiassa aika vaatimatonta. Muutaman kerran on katsojana oikein käynyt osallistujia sääliksi, kun ei edes suoralla uskalleta painaa kaasua. Slowly Sideways -porukan tapahtumat ovat vähän viihdyttävämpiä, mutta ne eivät olekaa ralleja, kun ei oteta aikaa.

Suomen historic-ralleissa näkee ihan oikeaa ajamista, ainakin osalla. Tietenkään siitä ei voi nauttia jos on B-ryhmä suodatin päällä, eikä mikään, ei siis mikään, muu tunnu miltään.
 
Ylös