Kannattaisi käydä katsomassa edes yksi historic-ralli Euroopassa ennenkuin alkaa hehkutella niiden antia. Kyllä se vauhti siellä on pääasiassa aika vaatimatonta. Muutaman kerran on katsojana oikein käynyt osallistujia sääliksi, kun ei edes suoralla uskalleta painaa kaasua. Slowly Sideways -porukan tapahtumat ovat vähän viihdyttävämpiä, mutta ne eivät olekaa ralleja, kun ei oteta aikaa.
Suomen historic-ralleissa näkee ihan oikeaa ajamista, ainakin osalla. Tietenkään siitä ei voi nauttia jos on B-ryhmä suodatin päällä, eikä mikään, ei siis mikään, muu tunnu miltään.
Juurikin nämä historic-autot ovat hienoja, ovat nyt ja olivat aikanaan, kun olivat uusia. Suomessa on rakennettu näitä hisse-autoja ihan tilaustyönä ulkomaille, eli osaamista on. Hienoa, että näillä ajetaan vieläkin kovaa, mutta nostan hattua myös niille, jotka käyvät näitä kisoissa lähinnä ulkoiluttamassa.
Parhaiten ovat jääneet mieleen 70-luvulta (osin 60-luvulta) urheiluautomaiset Renault Alpine, Lancia Stratos, Nissan 240, Triumph TR7, Mersu 450 ja Porsche 911, mutta myös Mini, Saab 96, ykköskopan ja kakkoskopan Escort, Volvo 140, Imp, Rellun Gordini, Fiat 131 ja Opel Kadett Coupe. On etuvetoa ja takavetoa, moottorit edessä, keskellä ja takana. Hyvin erilaisia autoja keskenään. Tämä aikakausi oli minusta myös ehkä rallia parhaimmillaan.
Sitten B-ryhmästä kaikki olivat omalla tavallaan hienoja. Audin quattro S1 ehkä sykähdytti eniten viisipyttyisen äänillään, paukkeellaan ja tulenlieskoineen etenkin pimeällä. Lancia Delta S4 oli oikea monsteri, ja tietysti 037 oli hieno.
A-ryhmässä Celica ja Lancia Delta Integrale olivat hienoja. Myös takavetoinen Cossu. Nostan Kit Carit myös esiin, olivat ihan kelpo laitteita A-ryhmän ja WRC:n rinnalla.
WRC-aikakaudesta ehkä Ford Escort Cosworth ja Polo nousevat esiin. WRC oli ihan ok (joskin autot olivat tylsiä) siihen asti kun yksityisteamit olivat mukana. Aika monta podiumia ottivat, ja oli hienoa seurata eri kuljettajien projekteja yksittäisiin ralleihin. Vertailla suomalaiskuskien ja muiden aikoja keskenään näyttöjä antamassa.
Jotain vikaahan nykyisessä MM-sarjassa (tai jossain) on, että mukana ei ole yhtään eurooppalaista valmistajaa (Ford on tosin osittain eurooppalainen) eikä kaikilla parhailla kuljettajilla ole ollut tallipaikkaa. Ehkä tämä hybridi-vaihtoehto on kuitenkin vähiten huono, koska autotehtaat sen halusivat. Yksi tehdas lisää mukaan niin homma näyttäisi taas ihan toisenlaiselle. Tai vastaavasti yksi tehdas pois niin loppu on lähellä. Aika veitsenterällä mielestäni mennään.