Miksi ralli ei kuolisi?

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1368
Jos ei kiinnosta kuulla aina samoja kysymyksiä, kannattaako sitten katsella All Livea? Muutenhan nämä kysymykset kuulee vain 3-5 kertaa rallin aikana, tv-erikoiskokeilla. Minua ainakin aina aidosti kiinnostaa kuulla mitä kuskilla on kerrottavaa pätkästä, oli se sitten vaikka rengasrikko tai väärät säädöt tai pieni spinnaus tai muuten vaan huono fiilis, jos aika on vähän huono.
Oma seuraamiseni on suuntautunut lähinnä juuri Ylen suoriin lähetyksiin viime vuodet. Niiden perusteella jatkuva saman toistaminen alkaa tuntua väsähtäneeltä. Mutta se siitä. Jatkakaa!
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1132
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Näihin ylläoleviin voisikin vastata, että onko tosiaan tarpeen kysyä joka pätkän jälkeen aina samat kysymykset, kun informaatioarvo lähentelee nollaa?

Ja sanottakoon vielä, että kaupallisuus on modernin, ammattimaisen urheilun elinehto. Silti toivoisi, ettei kaikkea aina vietäisi äärimmilleen, kun se helposti saa aikaan myös päinvastaisia vaikutuksia kuin mitä tavoitellaan.
Tästä on vaikea olla olematta samaa mieltä, minäkin pärjäisin koko lailla hyvin ilman maalihaastatteluita (tai ainakin osaa niistä). Tuo äärimmilleen viety (ja ilmeisesti myyvä, kun sitä edelleen tehdään ja laajennetaan) tarjonta tuo valtavasti seurattavaa ja informaatiota, mutta sitä tulee silloinkin kun mitään ei tapahdu.

Toisaalta, jos tämä informaatio ilman tapahtumia olisi suuri ongelma, niin miksi ihmiset edelleen katsovat formula1-kisoista viimeiset 45 kierrosta?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2092
Sijainti
JKL
Eikös Lasse Lampi tokaissut joskus -90 luvulla ralliradion maalihaastattelussa jotain sen tyyppistä että "mitä mun nyt taas pitäsi sanoa"... Hieman kyllästyneenä siihen jatkuvaan kyselyyn pätkien maalissa...

Ja onhan tuolla hienoja juttuja välillä... Kuten Kallen "Lets get some makaroonilaatikko"(?)... Ei se aina niin vakavaa ole...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3614
Ihan kaikesta on tullut "kliinisempää" ja tietyllä tavalla toki myös kaupallisempaa. Tämä näkyy ihan kaikilla aloilla ja muutenkin yhteiskunnassa, oli kyse sitten musiikista, rallista tai ihan vaikka yrityselämästä. Ja vaikka siinä monen (myös minun) mielestä omat haittapuolensa onkin, niin on myös syytä muistaa, että samalla tietynlainen ammattimaisuus on myös lisääntynyt joka sektorilla.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
937
Näihin ylläoleviin voisikin vastata, että onko tosiaan tarpeen kysyä joka pätkän jälkeen aina samat kysymykset, kun informaatioarvo lähentelee nollaa?

Ja sanottakoon vielä, että kaupallisuus on modernin, ammattimaisen urheilun elinehto. Silti toivoisi, ettei kaikkea aina vietäisi äärimmilleen, kun se helposti saa aikaan myös päinvastaisia vaikutuksia kuin mitä tavoitellaan.
WRC TV:n tavoitteena on olla joka pätkän maalissa. Tämä paitsi palvelee asiasta kiinnostuneita, myös mahdollistaa sen, että jos pätkällä on tapahtunut jotain mielenkiintoista siellä ollaan paikalla. Lopuksi pyydetään kommentti äidinkielellä, joka tarjotaan kunkin kuljettajan kotimaan (sopimus)median käyttöön. Sekös mielenkiintoista olisi, että maalissa kuski raottaa ovea ja WRC TV:n porukka vain huitoisi pois, että ei sulle tapahtunut mitään jännää, yritä edes ja toi järkkäri sanoo, että sen kissa sai viime torstaina pennut, haluatko yhden?

Kolkuttelen itse keski-iän alkua ja se on toisaalta aah niin ihanaa. Sitä tässä iässä jo tietää, mistä pitää ja mihin kannattaa aikaansa käyttää. Osan kommentteja lukiessa myös huomaa olevansa siunattu, kun nykyinen MM-ralli kiinnostaa näinkin paljon kuin se minua kiinnostaa. Ei tarvitse roikkua pelkästään menneessä, vaan saa nauttia sekä lajin historiasta että nykyhetkestä. Näin kolkutteleva keski-ikäisenä pidätän toki itselleni oikeuden olla nauttimatta lajin tulevaisuudesta 🙃 :LOL:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3244
Kun urheilu toimii kaupallisin perustein, sitä rupeaa määrittämään voimakkaasti menestyminen. Menestymisen vaatimus johtaa kulujen kasvuun, kliinisyyteen ja yllätysten puutteeseen. Kun kaikki tehdään viimeisen päälle, parhaat erottuvat eikä yllätyksille jää tilaa.

Formulakisaakin jaksaa katsoa paljon paremmin, kun sattuma puuttuu peliin. Sopivalla hetkellä tullut sade tai turva-auto muuttaa kilpailun kulun ja tarjoaa katsojille viihdykettä. Jos kaikki sujuu ilman yllätyksiä, pahimmillaan aika-ajojen jälkeen ollaan kärjen osalta maaliintulojärjestyksessä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4463
Sijainti
Event horizon
Tähän liittyen ois kyllä mielenkiintoista nähdä et paljonko eri autourheilukerhojen jäsenmäärät on muuttuneet vuosikymmenten saatossa, oli sitten + tai - - merkkisiä lukemia. Välillä kyllä on tuntunut et monen au-kerhon jäsenillä toistuu sama fraasi. Joskus aikapäivää sitten on harrasteltu, mutta nykyään ei kehtaa koska joko kulut on nousseet liian suuriksi, aikaa ei enää ole tai sitten tiedetään että ei siitä pysty nauttimaan enää rennosti vaan homma menee liian totiseksi hampaat irvessä vääntämiseksi kun kypärä on päässä.

Toinen mikä myös kiinnostaisi tietää on se, paljonko yksityisteitä on mennyt sulkuun/käyttökieltoon autokisoissa sen takia että maanomistaja on suutahtanut esim. katselevan yleisön perseilyistä.


Aikalailla samoja tuntemuksia paria poikkeusta lukuunottamatta.

Kerran kaksi oon ollut VIP-asiakkaana (jollain klubikeikalla ja lätkämatsissa). Kumpikaan tilaisuus nyt ei hirveemmin herättänyt fiilistä et "vippiasiakas on parempi kuin normaali kuluttaja"
Yhden pienen UA:n näkövinkkelistä katsottuna niin lisenssin omaavien harrastajien, että ajamisen mahdollistavan talkooväen määrissä on tultu reilusti alaspäin ysärin alusta. Lisäksi yhteiskunnan taholta alati lisääntyvät reunaehdot vaikeuttavat touhua omalta osaltaan. Enää ei esim. riitä kunnan tiemestarin saunottaminen ja juottaminen vaan pitäisi saunottaa koko ELY-keskuksen väki. Eikä niille kelpaa mikään kossuvissy tai rommikola vaan pitää olla Bollingeria ja viiden tähden konjamiinia.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2797
Sijainti
Lahti
Yhden pienen UA:n näkövinkkelistä katsottuna niin lisenssin omaavien harrastajien, että ajamisen mahdollistavan talkooväen määrissä on tultu reilusti alaspäin ysärin alusta. Lisäksi yhteiskunnan taholta alati lisääntyvät reunaehdot vaikeuttavat touhua omalta osaltaan. Enää ei esim. riitä kunnan tiemestarin saunottaminen ja juottaminen vaan pitäisi saunottaa koko ELY-keskuksen väki. Eikä niille kelpaa mikään kossuvissy tai rommikola vaan pitää olla Bollingeria ja viiden tähden konjamiinia.
Kilpailu kiristyy!
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
90
Ralli on lajina mennyt aika paljon yksityyppiluokan suuntaan ja se ainakin itsellä on vaikuttanut siihen, miten jaksan sitä seurata. Kuljettajat myös kaikki käyneet obviously to be honest samalla esiintymiskonsultilla. Tämä kehitys toki koskee montaa muutakin lajia. Särmät ja tietty raikkaus on hiottu pois ja tilalla on standardia: kisat, autot ja kuskit... Vaikka viimeisimmät WRC-autot olivatkin melko messeviä, niin kokonaisuutena touhu on jotenkin väsähtänyttä, etenkin kun tiimien määrä supistui kahteen. M-sportin harrastelua ei tässä lasketa mukaan.

Hieman kärjistetty on näkemykseksi, mutta peukkua tulee täältä silti. En voi valehtelematta väittää, ettenkö tunnista esiin nostamiasi "kliinisyyden piirteitä".
 
Ylös