Miksi ralli ei kuolisi?

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Kyllähän tässä helposti käy niin, että mestaruudesta tulevat taistelemaan Rovanperä ja Evans. Muilla eivät riitä kuskit tai autot. Kaiken lisäksi paras tai parhaat ajavat kisoja ainoastaan siellä täällä eivätkä koko sarjaa. Onko missään muussa lajissa niin, että paras käy kisailemassa ja pärjäämässä huvikseen aikansa kuluksi?

Sinänsä kertoo oleellisen, että tukevassa keski-iässä oleva jäähdyttelijä pystyy tauon jälkeen voittamaan rallin. Tuuriakin tietenkin oli, mutta perustyö tehtiin ajamalla lujaa.

On tietenkin hyvä, jos edes Kalle ja Evans taistelevat mestaruudesta, mutta vähän köyhältä tämä huippusarjaksi taas tuntuu.
Breen nyt kuitenkin ihan ajamalla Kallen edellä.
Yhden kisan perusteella ei kannata lähteä tekemään johtopäätöksiä suuntaan eikä toiseen. Ei julistetaan vielä ketään "varmaksi" mestariksi. Eikä toisaalta dumata kenenkään mahdollisuuksia. Pitkä kausi edessä, eivätkä kisat ole veljiä keskenään.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Okei, Hyundai vaikuttaisi olevan hieman jäljessä, mutta parantavat varmasti kauden edetessä eikä kukaan vielä tiedä mitkä voimasuhteet tulevat olemaan vaikka Ruotsissa.
+Tänak hölmöili itsensä pihalle ja oli sitä ennen tasaisesti esimerkiksi Kallea nopeampi. Ei siellä todellakaan ihan yössä olla.
Eikä me tällä hetkellä tiedetä osuiko Neuville johonkin ja kuinka kovaa? ei iskarin yläpää ihan itsestään antaudu. Toki muistettava case Kalle ja NORF 2018.



Ihan turha verrata Katsutaa oikeastaan keneenkään. On totta kai tuossa pisteessä ihan puhtaasti kansallisuutensa takia, mutta ei Toyota tuota neljättä autoa/kakkostiimiä ajattaisi mikäli Japanilaiselle kuskille ei olisi tarvetta. Keneltä tämä on pois? Ei Lapilta, eikä keneltäkään muulta.
Marcus Grönholm voisi olla hiukan toista mieltä tuosta iskareiden itsestään antautumisesta.
Grönholmilta eräänä vuonna pamahtivat etuiskarien yläpäät konepellistä läpi Suomen MM-rallin testeissä ja huoltoon päästyään hän sanoi tallipäällikölle: "Teitte sitten iskarien päät suklaasta".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
Okei, Hyundai vaikuttaisi olevan hieman jäljessä, mutta parantavat varmasti kauden edetessä eikä kukaan vielä tiedä mitkä voimasuhteet tulevat olemaan vaikka Ruotsissa.
+Tänak hölmöili itsensä pihalle ja oli sitä ennen tasaisesti esimerkiksi Kallea nopeampi. Ei siellä todellakaan ihan yössä olla.
Eikä me tällä hetkellä tiedetä osuiko Neuville johonkin ja kuinka kovaa? ei iskarin yläpää ihan itsestään antaudu. Toki muistettava case Kalle ja NORF 2018.
Hyundaillakin on aiemmin iskarit tulleet itsestään pellistä läpi. Ainakin Turkissa 2018 Neuvillella.

Toivottavasti Hyundai saa parannettua luotettavuutta ja esim Solbergin auton savuongelmia tauon aikana. Varsinaista suorituskykyä voi olla hankala parantaa kun testipäiviä on vain se yksi per kuski ennen Ruotsia, eikä uusia osia saa tuoda ennen huhtikuun luokitusjokereita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
No Ogier nyt on kuitenkin viime vuoden maailmanmestari, eikä ole pitänyt taukoa ajamisesta juuri yhtään. Ei ne ajotaidot mihinkään katoa, vaikka status muuttuukin vakkarista keikkamieheksi. Eikä Loebkaan himassa lonkkaa ole vetänyt, vaikka häntä mm-ralleissa ole nähtykään.
Ja vaikka taukoa olisikin, ei ne taidot mihinkään katoa. Kyllä ne siellä lihasmuistissa on.
Siis tämä kertaa tuhat. Ogier päätti lopettaa uransa ja on nyt yhtäkkiä joku eläkeläinen? Vastahan se pari kuukautta sitten voitti Monzassa ja varmisti ylivoimaisen maailmanmestaruuden.

Loebin ero vaikka Grönholmiin on juurikin se, ettei missään kohtaa ole lopettanut kilpailemista, joten reaktiot ja rutiini on pysynyt. Ruotsissa 2019 nähtiin varsinaisen eläkeläisen rallattelun taso, kuten aiemmin ketjussa mainittiin ansiokkaasti.

Lopuksi pitää todeta vielä, että Monte on Loebin ja Ogierin "kotikisa" ja sellainen jossa ovat aina olleet parhaimillaan (Loebilla lisäksi Saksa ja Argentiina tällaisia). Jos oltaisiin menty kauden eka kisa Jyskälässä niin tilanne olisi ollut toinen.

Toki Loebin ja Ogierin kova vauhti kisan alusta saakka osoittaa sen, että parhaat rattimiehet osaavat sopeutua nopeasti uusiin autoihin ja löytää oman fiiliksen, muilla vauhti alkoi kasvaa vasta kisan edetessä.
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Ralli nyt on iha eri juttu kun rata-ajo, ei voi mitenkään verrata, rallissa pitkällä kokemuksella on paljon enemmän vaikutusta. Rallissa olosuhteet, tienpinta ja kaikki muuttuu jatkuvasti, ajetaan nuoteista jne. Totta kai Loebin kokemuksella ja taidoilla voi voittaa. Fordin auto sopi muutenkin täydellisesti ajotyylille, eikä Loeb ole kokonaan ajamatta ollut, sehän tuli tuonne suoraan Dagarista. Taisi olla kahdeksas voitto Montessa.

Toki Ogier olisi voittanut ilman rengasrikkoa.

Hurmurisija ei ole tainnut paljoa viime vuosina rallia katsella? Viime aikoina on ollut monta tiukkaa sekuntitaistelua voitosta eri kuskien välillä, erot on olleet todella pieniä useissa kisoissa. Joskus 80-luvulla saattoi voittaa rallin kymmenellä minuutilla.
Sitä vähän ihmettelenkin että Loeb touhuu eläkeläisenä siinä sivulla jotain muuta harrastetouhua, tulee käymään ralleissa puolivaloilla, hyppää puikkoihin ja myllyttää sarjan vakkarit. Eikö vakkareilla pitäisi olla jotain etulyöntiasemaa tehdastiimeissä vai onko nämä kaksi ranskista Loeb ja Ogier kuin senioriversiot Verstappenista ja Hamiltonista eli ylitse muiden vaikka ovat sarjassa mukana puolivaloilla niin silti se riittää muiden nöyryyttämiseen? Mielestäni saa sarjan tason näyttämään nololta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Sitä vähän ihmettelenkin että Loeb touhuu eläkeläisenä siinä sivulla jotain muuta harrastetouhua, tulee käymään ralleissa puolivaloilla, hyppää puikkoihin ja myllyttää sarjan vakkarit. Eikö vakkareilla pitäisi olla jotain etulyöntiasemaa tehdastiimeissä vai onko nämä kaksi ranskista Loeb ja Ogier kuin senioriversiot Verstappenista ja Hamiltonista eli ylitse muiden vaikka ovat sarjassa mukana puolivaloilla niin silti se riittää muiden nöyryyttämiseen? Mielestäni saa sarjan tason näyttämään nololta.
Eivät Ogier ja Loeb puolivaloilla ajele. Senverran ammattiylpeyttä löytyy ja halua menestyä (etenkin Monacossa), että haalari vedetään niskaan ja kypärä päähän, niin täysillä mennään.
Eivätkä ne ajotaidot mihinkään ole kadonneet. Kummaltakaan. Miksi ja minne olisivat? Ogier hallitseva mestari, eikä Loebkaan laakereillaan ole lepäillyt. Kyllä nuo sentason kuskeja ovat, ettei se ajamisentaso ja rutiini mihinkään katoa. Eikä esim. Breenin ja Kallen tarvitse yhtään hävetä suorituksiaan.
Etulyöntiasemaa? Tarkoitatko, miksi Breeniä ei nostettu talllimääräyksellä Loebin edelle, silloin kun vielä mentiin järjestyksessä Ogier-Loeb-Breen? Aikamoinen shit-storm olisi noussut, jos Fordilla tällainen päätös olisi tehty.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Eivät Ogier ja Loeb puolivaloilla ajele. Senverran ammattiylpeyttä löytyy ja halua menestyä (etenkin Monacossa), että haalari vedetään niskaan ja kypärä päähän, niin täysillä mennään.
Eivätkä ne ajotaidot mihinkään ole kadonneet. Kummaltakaan. Miksi ja minne olisivat? Ogier hallitseva mestari, eikä Loebkaan laakereillaan ole lepäillyt. Kyllä nuo sentason kuskeja ovat, ettei se ajamisentaso ja rutiini mihinkään katoa. Eikä esim. Breenin ja Kallen tarvitse yhtään hävetä suorituksiaan.
Etulyöntiasemaa? Tarkoitatko, miksi Breeniä ei nostettu talllimääräyksellä Loebin edelle, silloin kun vielä mentiin järjestyksessä Ogier-Loeb-Breen? Aikamoinen shit-storm olisi noussut, jos Fordilla tällainen päätös olisi tehty.
En tiedä ralleista paljoakaan, mutta onko esimerkiksi Loebilla ja Ogierilla testikilometrejä takana saman verran kuin tehdastallin vakkareilla? Puolivaloilla tarkoitin sitä että Loeb ja Ogier ovat vierailevia tähtiä ja sarjan vakkarit ovat täysillä mukana tiimin toiminnassa niin luulisi siitäkin tulevan etulyöntiasemaa. Näillä näytöillä Loeb lopetti 10 vuotta liian aikaisin jos vielä lähestulkoon viisikymppisenä myllyttää sarjan vakkareita.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
En tiedä ralleista paljoakaan, mutta onko esimerkiksi Loebilla ja Ogierilla testikilometrejä takana saman verran kuin tehdastallin vakkareilla? Puolivaloilla tarkoitin sitä että Loeb ja Ogier ovat vierailevia tähtiä ja sarjan vakkarit ovat täysillä mukana tiimin toiminnassa niin luulisi siitäkin tulevan etulyöntiasemaa. Näillä näytöillä Loeb lopetti 10 vuotta liian aikaisin jos vielä lähestulkoon viisikymppisenä myllyttää sarjan vakkareita.
Mikä vatun vierailevatähti Ogier on? Nyt niitä valoja. Kuskeilla on tässä vaiheessa vielä saman verran testikilsoja, kun avauskilpailu tämä oli näillä täyden kauden ajavillakin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Mikä vatun vierailevatähti Ogier on? Nyt niitä valoja. Kuskeilla on tässä vaiheessa vielä saman verran testikilsoja, kun avauskilpailu tämä oli näillä täyden kauden ajavillakin.
No eikö se vatun Ogier aja vajaan kauden eli ei aja mestaruudesta, eli vieraileva tähti?
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
94
No eikö se vatun Ogier aja vajaan kauden eli ei aja mestaruudesta, eli vieraileva tähti?
Ogier jäi käytännössä osa-aika eläkkeelle nyt monte jälkeen. Loeb vaan on jotain erikoista. Tukka sentään harmaantunut että kai se vauhtikin jossain vaiheessa tippuu.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Okei, Hyundai vaikuttaisi olevan hieman jäljessä, mutta parantavat varmasti kauden edetessä eikä kukaan vielä tiedä mitkä voimasuhteet tulevat olemaan vaikka Ruotsissa.
+Tänak hölmöili itsensä pihalle ja oli sitä ennen tasaisesti esimerkiksi Kallea nopeampi. Ei siellä todellakaan ihan yössä olla.
Tässä Monten ek-tulostilasto. Taulukossa kaikki top-20-sijoitukset, paitsi vain Rally1-autot Evansin ulosajopätkältä. Siellä muut autokunnat saivat saman ajan.

Kuten dyrone69 sanoi, ei Hyundain tilanne toivoton ole. Tosin töitä on tehtävä ja eikö heiltä menneet soratestit ohi sen testikolarin takia? Ja R5/Rally2-autoilla ei ole asiaa Rally1-autojen vauhtiin, jos nämä vain pysyvät tiellä ja kasassa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Eläkeläisistä puheenollen, ihan tyylikkäästi ajoivat myös Delecour ja Loix niissä omissa luokissaan hekin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihan turha verrata Katsutaa oikeastaan keneenkään. On totta kai tuossa pisteessä ihan puhtaasti kansallisuutensa takia, mutta ei Toyota tuota neljättä autoa/kakkostiimiä ajattaisi mikäli Japanilaiselle kuskille ei olisi tarvetta. Keneltä tämä on pois? Ei Lapilta, eikä keneltäkään muulta.
Ei ehkä juuri tällä hetkellä, mutta vuosi pari eteenpäin Katsuta nostetaan ykköstiimiin ja heikoin kolmikosta Evans, Rovis, Esuppi saa kenkää. Kakkostiimin nelosautoon nousee uusi japanilainen rookie. Seulonnat on jo aloitettu. Ja etenkään Esupilla ei ole varaa nukkua vaan tulosta on tultava heti päivästä 1 lähtien. Paras tietysti olisi että yhdessä Roviksen kanssa ajaisivat molemmat Evansille jäljet selkään mennen tullen ja palatessa, mutta realistisesti ajatellen todennäköisempää on että Evans on se joka ne jäljet "veljien" selkään ajaa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Lainaus toisesta ketjusta.

Tämä vuosi on ollut aikamoinen nöyryytys Huyndaille yhdestä voitosta huolimatta...kuinkahan kauan huhut tallin vetäytymisestä ovat vain huhuja...nythän esim VM:ssä se sanottiin jopa ääneen, eli aivan tuulesta temmattuja ne ei tuskin ole...varmaa tietoahan ei toki kenelläkään ole.
Ei tämä minustakaan oikein hyvältä näytä. Jos Toyota jyrää jatkossakin, niin se voi olla sarjan loppu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Lainaus toisesta ketjusta.



Ei tämä minustakaan oikein hyvältä näytä. Jos Toyota jyrää jatkossakin, niin se voi olla sarjan loppu.
On todennäköistä että Koreassa aletaan ehkä pian miettiä, onko järkee enää kattella, kun Japanin sisar ajaa voitosta voittoon...Vielä kun tähän yhtälöön lisätään samaisessa VM:ssä ollut juttu, jossa todettiin, että somessa rallin seuraajamäärät ovat erittän alhaiset ja käyrä on laskemaan päin. On ihan selvää, että somenäkyvyys on heikkoa, kun ison markkina-alueen Ogier on pois mm-taistelusta.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Eihän tuo Hyundai huono auto ole, eikä ainakaan hidas. Noita vaihdekepin katkeamisia ja Ottin tän päivästä kardaanin? katkeamisia toki on eikä niitä missään nimessä saisi tulla. Iskari ja rengasrikkoja tulee kaikille ja ne on aika suurella todennäköisyydellä itse aiheutettuja tai ainakin avustettuja.
Sit täytyy muistaa että kuljettajien mestaruustilanteessa siellä ollaan kuitenkin sijoilla 2. ja 3. Kalle vaan on suoritunut tänä vuonna erityisen hyvin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Eihän tuo Hyundai huono auto ole, eikä ainakaan hidas. Noita vaihdekepin katkeamisia ja Ottin tän päivästä kardaanin? katkeamisia toki on eikä niitä missään nimessä saisi tulla. Iskari ja rengasrikkoja tulee kaikille ja ne on aika suurella todennäköisyydellä itse aiheutettuja tai ainakin avustettuja.
Sit täytyy muistaa että kuljettajien mestaruustilanteessa siellä ollaan kuitenkin sijoilla 2. ja 3. Kalle vaan on suoritunut tänä vuonna erityisen hyvin.
Kyllä Toyota on tällähetkellä nimenomaan huomattavasti nopeampi kun Huyndai. Huomattavasti edellä kehityksessä. Tuo Tänakin yksi voitto ei ollut auton hyvyyttä, vaan Roviksen aurauksen ansiota.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
392
Kyllä Toyota on tällähetkellä nimenomaan huomattavasti nopeampi kun Huyndai.
Millähän tämä perustellaan? Musta noi kaikki kolme autoa on nopeudeltaan hyvinkin pitkälti tasaväkisiä.
Fordia ei vaan valitettavasti tällä hetkellä ulosmittaa kuin Loeb. Hyundailla ja heidän kuskeillaan on noi omat sekoilut, sekä Sordo jostain syystä vaihtopenkillä.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
että somessa rallin seuraajamäärät ovat erittän alhaiset ja käyrä on laskemaan päin. .
Jos ajatellaan niin aika monessa lajissa seuraajamäärät alhaiset jos otetaan markkina-alueet puheeksi....

Ranska on ihan naurettavan ja jopa säälittävän pieni markkina-alue esimerkiksi Kiinaan, Intiaan ja jopa Japaniin verrattuna jotka aikalailla hallitsee (poislukien Kiina) somessa mitä tulee katsojamääriin ja interaktioon.

Suuri osa urheilusarjoista jotka takoo ihan perkeleesti katsojakertoja somessa ovat ottaneet haltuun Kiinan, Intian tai Japanin markkinat.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kyllä Toyota on tällähetkellä nimenomaan huomattavasti nopeampi kun Huyndai. Huomattavasti edellä kehityksessä. Tuo Tänakin yksi voitto ei ollut auton hyvyyttä, vaan Roviksen aurauksen ansiota.
Tänak oli voittaa Kroatian ja siellä ainakin Huyndai oli nopeudessa tasaväkinen Toyotan kanssa. Odota vain kunhan päästään takas normaaleihin olosuhteisiin. Pidetään peukkuja Huyndaillekin, etteivät ainakaan sen takia lähde sarjasta pois.
 
Ylös