Miksi ralli ei kuolisi?

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Juu, tämä on se mikä jakaa ihmiset kahteen leiriin. Joillakin on tarve vain osoitella sormella vikoja (yleensä neljän seinän sisästä). Toiset sitten osaavat osaavat nauttia siitä mitä on tarjolla. Jälkimmäiset noin ylipäätään ovat enempi aikaansaavia, ne pärjäävät jotka osaavat sopeutua.
Sanoisin sinun olean asian ytimessä. Pärjäämis-sanan tilalta ajattelen kuitenkin niin, että muuttuviin aikoihin ja tilanteisiin ketterästi sopeutuvilla voi olla ainakin potentiaalisti hauskempaa lajia seuratessaan kuin niillä, joiden sydänalassa muljuaa ikävästi kun nykyautot ryskävät menemään ja kaukokaipuu muinaisin aikoihin häiritsee siten keskittymistä siihen, mitä juuri on todistamassa. Nykyhetken tilalle on turha tarjota menneisyyttä tai tulevaisuutta. Ei onnistu!
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Miksi ralli ei kuole:

Olin VIP matkalla reilu parikymmentä vuotta sitten Monacon F1- kisassa. Aika-ajoihin ei edes koko ryhmä vaivaantunut. Katsomopaikka oli Rascassissa, oikein hyvä. Screeniä ei ollut, mutta ei minua haitannutkaan. Sunnuntaina olimme uima-altaalla. Screeni ei tuohon katsomoon näkynyt, joka aiheutti koko ajan nurinaa porukassa. Monacossa ylipäätään ei kovin hyviä katsopaikkoja (josta näkee laajalle) olekaan, silti tuosta paikasta naristiin. Hosti kiikutti koko ajan syötävää/juotavaa, niin porukka pysyi sitten edes jotenkin tyytyväisenä. Sanomattakin aurinko paistoi juuri sopivan lämpimästi, ei liian.

Olin VIP:inä Ruotsin rallissa joku kymmen vuotta sitten. Pikkukoneella Karstadiin, sitten omalla bussilla ravikatsomoon. Olimme varautuneet hieman lämpimimmillä vaatteilla, turhaan. Koko joukon tyrmistyksi menimme SISÄtiloihin. Ok, ruokaa olimme syöneet ajat sitten, nälkä kyllä oli. Oletimme, että joku bäggi mukaan ja penkalle. Paskat, sisälle, lämpimään oli katettu illallinen, ja tarjoilu pelasi vielä juuri niin, että ruokaa saimme vasta, kun kärki oli ulkona jo päristellyt. En ole koskaan ollut missääm tilaisuudessa, jossa koko porukka nurisi niin kovaäänisesti täpahtuman järjstelyistä! Olimme kaikki varautuneet RALLIA katsomaan, ei mitään illallista nauttimaan.
Ralli, on todellakin erilaista ja se ei kuole siihen, jos tehtaat, iso sponssit,, VIP:it sun muut kyllästyy. F1:tä en tiedä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4580
Sijainti
Salo
Itsellä on se politiikka, että tapahtumissa käyn yksin tai korkeintaan vaimon kanssa. En ole laumaeläin, esim. työpaikan porukkajutut ovat lähinnä rasittavia, jos joukossa on yksikin viinaanmenevä ns. aikuislapsi jota saa koko ajan vahtia ja pelastaa. VIP-hommat ei kiinnosta, perjantaiharjoitukset jostain puskasta ovat ihan OK.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Ralli, on todellakin erilaista ja se ei kuole siihen, jos tehtaat, iso sponssit,, VIP:it sun muut kyllästyy. F1:tä en tiedä.
No se on ainakin selvä, että ralli ei kuole vaikka MM-sarja kuolee ja/tai tehtaat lopettaa, koska rallia voi harrastaa niin ruohonjuuritasolla. Jos sitä haluaa verrata formuloihin, pitäisi skaalaan ottaa mukaan pikkuformulat ja mikroautot.

On kyllä mielenkiintoisia noi kertomukset VIP-tapahtumista (itse en ole koskaan ollut). Suomen MM-rallikin on pitänyt vuosia sloganinaan "More than a rally", ja periaatteessa tapahtuman elinehtona on, että paikalla on myös "festarikansaa", joille kilpailu ei ole itseisarvo, koska pelkkiä aktiiviharrastajia ei ole riittävästi.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
No se on ainakin selvä, että ralli ei kuole vaikka MM-sarja kuolee ja/tai tehtaat lopettaa, koska rallia voi harrastaa niin ruohonjuuritasolla. Jos sitä haluaa verrata formuloihin, pitäisi skaalaan ottaa mukaan pikkuformulat ja mikroautot.

On kyllä mielenkiintoisia noi kertomukset VIP-tapahtumista (itse en ole koskaan ollut). Suomen MM-rallikin on pitänyt vuosia sloganinaan "More than a rally", ja periaatteessa tapahtuman elinehtona on, että paikalla on myös "festarikansaa", joille kilpailu ei ole itseisarvo, koska pelkkiä aktiiviharrastajia ei ole riittävästi.
Olet aivan asian ytimessä, ei tarvitse kuin verrata kuinka paljon enemmän porukkaa käy katsomassa Rallin SM-sarjaa verraten Rata-SM:n kävijämääriin. Näin siis ainakin Suomessa, ulkomaista ei mitään hajua.

VIP-tapahtumista ja Suomen MM-rallista sen verran että ei se festarikansa mikään uusi ilmiö ole Jyväskylässä, samalla lailla se on varmasti ollut elinehto myös "sillon B-ryhmän aikaan".

Rallin MM-sarja vielä joskus voi varmasti kuollakkin tai ainakin erittäin supistetusti järjestäen verrattuna nykypäivään. Ajetaan sitten vaikka 60 ja 70-lukujen tapaan yksityistiimein "huonommilla" autoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
VIP-tapahtumista ja Suomen MM-rallista sen verran että ei se festarikansa mikään uusi ilmiö ole Jyväskylässä, samalla lailla se on varmasti ollut elinehto myös "sillon B-ryhmän aikaan".
Pidempää lenkkiä tekevä reitti ei oikein mahdollista sitä että otetaan mökki Himokselta tai parkkeerataan paku päiväksi pätkän varteen ja avataan retkituolit ja kylmälaukut. Sen sijaan varmasti wanhoina hyvinä aikoina koko kylän väki oli aina paikalla kun rallipätkä läheltä meni joten potentiaalisia lipun ostajia oli enemmän. Nykyään ei ehkä sama efekti enää onnistuisi.

Koskahan VIP-tilaisuudet ralliin on nykymuodossaan tulleet?
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Koskahan VIP-tilaisuudet ralliin on nykymuodossaan tulleet?
Urrian isossa hyppyrissä v.2003 oli paras katselupaikka vip-karsinoitu.
Vuonna 1980 ei todellakaan ollut.

Suurajojen muututtua Nesteeksi 97, olisko silloin ollut se vuosi kun karsinaan kuuluvat pääsi karsinaansa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Urrian isossa hyppyrissä v.2003 oli paras katselupaikka vip-karsinoitu.
Vuonna 1980 ei todellakaan ollut.

Suurajojen muututtua Nesteeksi 97, olisko silloin ollut se vuosi kun karsinaan kuuluvat pääsi karsinaansa.
Kyllä se more than a rally -ajattelu taisi tulla näihin aikoihin, ja oli myös yksi syy miksi AKK otti järjestelyvastuun itselleen. Olisiko ensimmäiset VIP-karsinat olleet vain yleisöpätkillä (Himos, Hippos, Killeri)?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1531
Sijainti
Porvoo
Urrian isossa hyppyrissä v.2003 oli paras katselupaikka vip-karsinoitu.
Vuonna 1980 ei todellakaan ollut.

Suurajojen muututtua Nesteeksi 97, olisko silloin ollut se vuosi kun karsinaan kuuluvat pääsi karsinaansa.
Itse ainakin muistan että Killeri oli alusta lähtien vuodesta 2000 perinteinen VIP pätkä (kun Veljen emäntä oli siellä aina töissä), eli Neste omisti koko takakaarteen ja järjesti siellä sadoille VIPeille isot karkelot. Hippoksesta en osaa sanoa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No se on ainakin selvä, että ralli ei kuole vaikka MM-sarja kuolee ja/tai tehtaat lopettaa, koska rallia voi harrastaa niin ruohonjuuritasolla. Jos sitä haluaa verrata formuloihin, pitäisi skaalaan ottaa mukaan pikkuformulat ja mikroautot.
Se tosin huolettaa, onnistuuko se ruohonjuuritason harrastaminenkaan enää tulevaisuudessa? Lähinnä mietin, mikä on tilanne vaikkapa 15-20 vuoden kuluttua? Mikä on esim. polttoaineen saatavuus ja sen hinta? Pystyykö vanhaa polttomoottorikalustoa enää käyttämään inhimillisellä hinnalla tai kieltääkö viranomaiset kokonaan polttomoottoria käyttävät autourheilutapahtumat? Saattaa tietysti olla, että sähköautot on jo siviililiikenteessäkin yleistynyt niin paljon ja niiden hinnat tippuneet, että pikkuhiljaa sähköautoja aletaan käyttämään moottoriurheilussa myös harrastelijatasolla, mutta tuollainen muutos voi viedä aika kauan.
Yksi asia, mikä myös mietityttää tulevaisuuden suhteen on se, että vieläkö yleisiä teitä saadaan luvitettua rallikäyttöön? Jossain vaiheessa tapahtuu sukupolvenvaihdos ja uudet, nuoremmat päättäjät ely-keskuksessa ja muissa tahoissa voivat olla jo sen verran vieraantunut moottoriurheilusta ja vihreitä ajatusmaailmaltaan, että mikään autoilla rällästäminen valtion teillä ei sovi heidän maailmankatsomukseen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5085
Sijainti
Parc Fermé
Se tosin huolettaa, onnistuuko se ruohonjuuritason harrastaminenkaan enää tulevaisuudessa?
Tähän liittyen ois kyllä mielenkiintoista nähdä et paljonko eri autourheilukerhojen jäsenmäärät on muuttuneet vuosikymmenten saatossa, oli sitten + tai - - merkkisiä lukemia. Välillä kyllä on tuntunut et monen au-kerhon jäsenillä toistuu sama fraasi. Joskus aikapäivää sitten on harrasteltu, mutta nykyään ei kehtaa koska joko kulut on nousseet liian suuriksi, aikaa ei enää ole tai sitten tiedetään että ei siitä pysty nauttimaan enää rennosti vaan homma menee liian totiseksi hampaat irvessä vääntämiseksi kun kypärä on päässä.

Toinen mikä myös kiinnostaisi tietää on se, paljonko yksityisteitä on mennyt sulkuun/käyttökieltoon autokisoissa sen takia että maanomistaja on suutahtanut esim. katselevan yleisön perseilyistä.

Itsellä on se politiikka, että tapahtumissa käyn yksin tai korkeintaan vaimon kanssa. En ole laumaeläin, esim. työpaikan porukkajutut ovat lähinnä rasittavia, jos joukossa on yksikin viinaanmenevä ns. aikuislapsi jota saa koko ajan vahtia ja pelastaa. VIP-hommat ei kiinnosta, perjantaiharjoitukset jostain puskasta ovat ihan OK.
Aikalailla samoja tuntemuksia paria poikkeusta lukuunottamatta.

Kerran kaksi oon ollut VIP-asiakkaana (jollain klubikeikalla ja lätkämatsissa). Kumpikaan tilaisuus nyt ei hirveemmin herättänyt fiilistä et "vippiasiakas on parempi kuin normaali kuluttaja"
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
"Suomen MM-rallikin on pitänyt vuosia sloganinaan "More than a rally". Njaah, tuolla tiellä voi kyllä kadota näkymättömiin. Ymmärrän toki ajatuksen tuon iskulauseen takana, mutta kun aletaan puhua jostain tapahtumasta, että tämäpä onkin vielä enemmän ja vielä enemmän, siinä katoaa yleisöltä ja lopulta muiltakin harrastajilta se ydinjuttu, miksi ja mitä siellä ollaan tekemässä. Vai onko tässä käynyt niin, että mä olen tullut vanhaksi, tai sitten Jaatiseksi!
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ralli on lajina mennyt aika paljon yksityyppiluokan suuntaan ja se ainakin itsellä on vaikuttanut siihen, miten jaksan sitä seurata. Kuljettajat myös kaikki käyneet obviously to be honest samalla esiintymiskonsultilla. Tämä kehitys toki koskee montaa muutakin lajia. Särmät ja tietty raikkaus on hiottu pois ja tilalla on standardia: kisat, autot ja kuskit... Vaikka viimeisimmät WRC-autot olivatkin melko messeviä, niin kokonaisuutena touhu on jotenkin väsähtänyttä, etenkin kun tiimien määrä supistui kahteen. M-sportin harrastelua ei tässä lasketa mukaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1554
Ralli on lajina mennyt aika paljon yksityyppiluokan suuntaan ja se ainakin itsellä on vaikuttanut siihen, miten jaksan sitä seurata. Kuljettajat myös kaikki käyneet obviously to be honest samalla esiintymiskonsultilla. Tämä kehitys toki koskee montaa muutakin lajia. Särmät ja tietty raikkaus on hiottu pois ja tilalla on standardia: kisat, autot ja kuskit... Vaikka viimeisimmät WRC-autot olivatkin melko messeviä, niin kokonaisuutena touhu on jotenkin väsähtänyttä, etenkin kun tiimien määrä supistui kahteen. M-sportin harrastelua ei tässä lasketa mukaan.
Ts. Lajista on tullut liian kaupallista, ammattimaista ja kliinistä ja pelkkää markkinointia, kuten myös f1. Kultaisina vuosina 70-80 taitteessa laji oli enemmän harrastelua koska autotehtaat eivät olleet isosti mukana eivätkä satsanneet isoja rahoja lajiin, niin meno oli aika värikästä roiskimista.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kaikista urheilulajeista on tullut huipputasolla kaupallista.
On toki, on rallikin ollut jo 70-luvulla kaupallista. Pointti on se, että ollaan mielestäni menty jo liian pitkälle.

Yleisö kiinnostuu persoonista, mutta persoonia päästetä esiin. Yleisöä kiinnostaa vaihtelevuus ja yllätyksellisyys, mutta variaatiot karsitaan pois. Hieman ristiriitaista. Ja joka pätkän jälkeen kilpajuoksu siitä kuka saa nopeiten päähänsä Red Bullin lippiksen ja joka kerta samoihin kysymyksiin tulee sama vastaus: obviously veri sliperi tu bi onest. Joskus tulee mieleen päiväni murmelina. :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
On toki, on rallikin ollut jo 70-luvulla kaupallista. Pointti on se, että ollaan mielestäni menty jo liian pitkälle.

Yleisö kiinnostuu persoonista, mutta persoonia päästetä esiin. Yleisöä kiinnostaa vaihtelevuus ja yllätyksellisyys, mutta variaatiot karsitaan pois. Hieman ristiriitaista. Ja joka pätkän jälkeen kilpajuoksu siitä kuka saa nopeiten päähänsä Red Bullin lippiksen ja joka kerta samoihin kysymyksiin tulee sama vastaus: obviously veri sliperi tu bi onest. Joskus tulee mieleen päiväni murmelina. :D
Ja myös päiväni murmelina -tyyppisesti jälleen sama vastaus tähän väittämään: 70-80-luvulla ei tullut maalihaastatteluja joka pätkän jälkeen. Olisko Salonen keksinyt joka kerta hauskaa läppää? Olisiko Alenin onelinerit loppunut Suurajoissa jo ennen ekaa yötaukoa?

Nykyhetki ei voi ikinä kilpailla highlights-videon kanssa, vai miten se meni.

Käänteisesti taas nykykuskeillakin on välillä hyviä juttuja, mutta ne hukkuvat siihen obviously to be honest -massaan.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
On toki, on rallikin ollut jo 70-luvulla kaupallista. Pointti on se, että ollaan mielestäni menty jo liian pitkälle.

Yleisö kiinnostuu persoonista, mutta persoonia päästetä esiin. Yleisöä kiinnostaa vaihtelevuus ja yllätyksellisyys, mutta variaatiot karsitaan pois. Hieman ristiriitaista. Ja joka pätkän jälkeen kilpajuoksu siitä kuka saa nopeiten päähänsä Red Bullin lippiksen ja joka kerta samoihin kysymyksiin tulee sama vastaus: obviously veri sliperi tu bi onest. Joskus tulee mieleen päiväni murmelina. :D
Kaupallisuuden etenemistä ei varmaan voi eikä kannata kiistää. Toisaalta olis ne kommentit 70-luvullakin saattaneet alkaa toistaa itseään jos niitä ois kysytty useammin kun kahesti päivässä huollossa. Ysärillä Didi vastasi Suurajoissa joka haastatteluun "Everything OK, no problems!"

Toinen seikka tässä tylsässä nykymenossa on tietysti se, että ensin livelähetyksessä näytetään se mitä tapahtu, ja sen jälkeen kuskilta kysytään "What happened?!". Ei ollut tällasia ongelmia ennen, sai haastattelussa kertoa tarinan just niin väritettynä kun vain ilkesi.

(AnttiL kerkesi näpäyttämään ensin tässä runoillessa, mutta menköön nyt silti)
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Näihin ylläoleviin voisikin vastata, että onko tosiaan tarpeen kysyä joka pätkän jälkeen aina samat kysymykset, kun informaatioarvo lähentelee nollaa?

Ja sanottakoon vielä, että kaupallisuus on modernin, ammattimaisen urheilun elinehto. Silti toivoisi, ettei kaikkea aina vietäisi äärimmilleen, kun se helposti saa aikaan myös päinvastaisia vaikutuksia kuin mitä tavoitellaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15878
Sijainti
Tampereen lenkki
Näihin ylläoleviin voisikin vastata, että onko tosiaan tarpeen kysyä joka pätkän jälkeen aina samat kysymykset, kun informaatioarvo lähentelee nollaa?
Jos ei kiinnosta kuulla aina samoja kysymyksiä, kannattaako sitten katsella All Livea? Muutenhan nämä kysymykset kuulee vain 3-5 kertaa rallin aikana, tv-erikoiskokeilla. Minua ainakin aina aidosti kiinnostaa kuulla mitä kuskilla on kerrottavaa pätkästä, oli se sitten vaikka rengasrikko tai väärät säädöt tai pieni spinnaus tai muuten vaan huono fiilis, jos aika on vähän huono.
 
Ylös