Miksi ralli ei kuolisi?

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Eiköhän rallin kuninkuusluokka jatka porskuttamista, vaikka vastoinkäymisiä tulisi. Silti henk. koht. en olisi mitenkään erityisen pahoillaan, jos jonkulainen resettaus tulisi ehkä steppiä alemmalle tasolle. Esim. R5-autot pääluokaksi ja tehdas- sekä yksityistalleja sekaisin.
Näen kaksi vaihtoehtoa: Nykyiset säännöt ja hidas näivettyminen, valitettavasti Toyota liian ylivoimainen, joka ei ole heidän vikansa ja liian kalliit säännöt (=vähän tiimejä/autoja). Toinen vaihtoehto: reset kuten dtm:ssä ja siten uuteen kukoistukseen kuten dtm joka voi nykyään paremmin 15 vuoteen priva tiimien hoitaessa ajattamisen. Toivon jälkimmäisen toteutuvan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10786
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Motorsportforumilla yksi asioista yleensä hyvin perillä oleva ja EM-sarjan parissa työskentelevä kertoi, että uuden Skodan jälkeen on tulossa vielä yksi uusi Rally2-automalli, mutta sen jälkeen tuskin enää yhtään.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
466
Motorsportforumilla yksi asioista yleensä hyvin perillä oleva ja EM-sarjan parissa työskentelevä kertoi, että uuden Skodan jälkeen on tulossa vielä yksi uusi Rally2-automalli, mutta sen jälkeen tuskin enää yhtään.
Eikös Toyota ole tuota puuhannut jo pidemmän aikaa? Vai onko se jo kuopattu?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2334
Sijainti
JKL

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1561
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Näen kaksi vaihtoehtoa: Nykyiset säännöt ja hidas näivettyminen, valitettavasti Toyota liian ylivoimainen, joka ei ole heidän vikansa ja liian kalliit säännöt (=vähän tiimejä/autoja). Toinen vaihtoehto: reset kuten dtm:ssä ja siten uuteen kukoistukseen kuten dtm joka voi nykyään paremmin 15 vuoteen priva tiimien hoitaessa ajattamisen. Toivon jälkimmäisen toteutuvan.
Tuo dtm-vertaus hiukan ontuu. Nimittäin dtm:ssä ajaa autoja, joita tehtaat kehittävät muihin, suurempiin ja tärkeämpiin luokkiin ja tarkoituksiin, ei siis pelkästään dtm:ää varten. Rallin mm-sarja on THE pääluokka, johon tehtaiden pitäisi kehittää ne autot, joista ne voisivat sitten valua yksityistiimeihin alempiin sarjoihin. Jos kiinnostus pääluokkaan loppuun, ei tehtaat todellakaan kehitä yhtään mitään, jolloin luonnollisesti myös yksityiset tallit jäävät ilman autoja. Ellet sitten tarkoittanut, että rallin mm-sarjaa aletaan ajamaan takavetoisilla gt3-autoilla? :unsure:
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
963
Sijainti
Porvoo
Tuo dtm-vertaus hiukan ontuu. Nimittäin dtm:ssä ajaa autoja, joita tehtaat kehittävät muihin, suurempiin ja tärkeämpiin luokkiin ja tarkoituksiin, ei siis pelkästään dtm:ää varten. Rallin mm-sarja on THE pääluokka, johon tehtaiden pitäisi kehittää ne autot, joista ne voisivat sitten valua yksityistiimeihin alempiin sarjoihin. Jos kiinnostus pääluokkaan loppuun, ei tehtaat todellakaan kehitä yhtään mitään, jolloin luonnollisesti myös yksityiset tallit jäävät ilman autoja. Ellet sitten tarkoittanut, että rallin mm-sarjaa aletaan ajamaan takavetoisilla gt3-autoilla? :unsure:
Äläs nyt, ollaan jo tästäkin ketjusta luettu jo sivutolkulla kuinka se DTM on se mihin suuntaan rallin pitäisi mennä.

En ehkä ymmärrä itse peruspositiivisena ihmisenä että mikä on tämän rallin mustamaalailun idea? Se että joskus kaikki oli kuulemma paremmin kuin nyt, ei tee tämän hetken sarjasta huonoa tai tylsää seurattavaa. Eikä kukaan tiedä mihin suuntaan ralli tulee menemään jatkossa. Mutta se että toistetaan omaa pelkoa sillä, että manataan kuinka Hyundai tulee jättämään tämän sarjan ilman faktaa tai korkeintaan jotain VM palstalta luettuja "totuuksia" niin tee siitä yhtään sen varmempaa. Nautitaan sarjasta ja kisoista ja annetaan tulevaisuuden tuoda sen mitä se tuo tullessaan.

Sarjassa ei oikeastaan koskaan tule olemaan neljää eri merkkiä enempää. Nyt on kolme. Onko tilanne siis oikeasti niin paha? Huono jos yksi lähtee, mutta kyllä promottoorilla ja FIA:lla on varmasti tiedossa tilanteet ja suunnitelmat miten toimia jos tulee muutoksia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
336
Sarjassa ei oikeastaan koskaan tule olemaan neljää eri merkkiä enempää. Nyt on kolme. Onko tilanne siis oikeasti niin paha? Huono jos yksi lähtee, mutta kyllä promottoorilla ja FIA:lla on varmasti tiedossa tilanteet ja suunnitelmat miten toimia jos tulee muutoksia.
Neljä valmistajaa on varmaan ihan realismia.

Vähintään neljä automerkkiä on viimeisen 30 vuoden aikana kiertänyt melkein koko sarjan 20 kertaa (RAS:n, Jolly Clubin, OMV:n, Abu Dhabin ja muiden viritykset mukaanluettuna): 1992-1993, 1995, 1997-2006, 2008, 2014-2019.

Ja noita neljän voittoihin kykenevän valmistajan vuosia on viimeisen 30 vuoden ajalta ainakin kahdeksan: 1995, 1999-2001, 2003-2004, 2017-2018.

Ei varmaan koskaan saavuteta vuoden 1999 tilannetta, kun ykköskorissa oli Toyota, Mitsubishi, Subaru ja Ford, kakkoskategoriassa Peugeot, Seat ja Skoda ja vielä näiden lisäksi Citroen yllätti etuvetoisella.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2729
Kyllä kulut saadaan säännöillä kuriin jos vain halutaan. Pistetään vaikka totaalinen testi-kielto, shakedownilla ainostaan voisi testata ja luokitus-jokereita nolla kappaletta 5 vuoden aikaikkunassa.
Tuossa on vain se ongelma kun joku tekee paremman auton, ei mahdollisuutta parantaa niin ei mikään merkki jää katsomaan kun oma auto häviää kisasta toiseen.

Ja kyllä, tiedän että kuulostan siltä kuin vain valittaisin koko ajan mutta vaikeaan jamaan ralli on ikävä kyllä ajautunut. Uhkakuvat ovat suuret.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
154
Vaikka Hyundai tuosta poistuisikin niin aivan täysin luonnollista kiertokulkua. Harva merkki osallistuu samaan sarjaan yli kymmentä vuotta peräkkäin ainakaan täydellä tehtaan tuella. Hyundailla jo yhdeksäs vuosi menossa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
466
Vaikka Hyundai tuosta poistuisikin niin aivan täysin luonnollista kiertokulkua. Harva merkki osallistuu samaan sarjaan yli kymmentä vuotta peräkkäin ainakaan täydellä tehtaan tuella. Hyundailla jo yhdeksäs vuosi menossa.
Vuodet vierii ja merkit vaihtuu, mutta Malcolmin autovuokraamo on ja pysyy.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
383
Sijainti
pk.seutu
Neljä valmistajaa on varmaan ihan realismia.
Jos oletetaan, että mikään nykyisistä kolmesta ei lähde lipettiin, niin mikä olisi se neljäs? Mikä voisi olla se autonvalmistaja, jolla on taloudelliset ja imagolliset resurssit ja motiivit lähteä mukaan?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
154
Jos oletetaan, että mikään nykyisistä kolmesta ei lähde lipettiin, niin mikä olisi se neljäs? Mikä voisi olla se autonvalmistaja, jolla on taloudelliset ja imagolliset resurssit ja motiivit lähteä mukaan?
Joku PSA-konsernin merkeistä (Peugeot, Opel ja Citroen etunenässä) tai Renault. Uutta valmistajaa ei tosin varmasti tule ennen täysiä sähköautoja.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3294
En ehkä ymmärrä itse peruspositiivisena ihmisenä että mikä on tämän rallin mustamaalailun idea?
Oma tunteeni on suru ja huoli. Ralli nähdään yhä enemmän ympäristöä tuhoavien junttien lajina, eikä autonvalmistajien kannata markkinoida tuotteitaan rallin kautta. Nuorempiin sukupolviin ja naisiin vedotaan pehmeämmillä arvoilla. Tilanne ei vertaudu mitenkään entiseen, koska arvot ovat muuttuneet ja vanhemmat ralli-innokkaat sukupolvet kuolevat pois.

Ralli elää valmistajien saamasta myönteisestä huomiosta. Aivan varmasti jokainen valmistaja miettii, parantaako vai heikentääkö ralliin osallistuminen firman imagoa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
383
Sijainti
pk.seutu
Joku PSA-konsernin merkeistä (Peugeot, Opel ja Citroen etunenässä) tai Renault. Uutta valmistajaa ei tosin varmasti tule ennen täysiä sähköautoja.
Pösöä ja Citikkaa vähän mietin / toivoin itsekin. Että voisiko olla saumaa? Siis jommallakummalla. Molemmat ranskalaismerkit eivät samaan aikaan lähde.
Lonkalta: mitenköhän Mitsubishi? Tai Audi tai VW?
eikä autonvalmistajien kannata markkinoida tuotteitaan rallin kautta.
Kun tulevaisuus on täys sähkärien (hybridit on vain välivaihe), niin eikö nimenomaan kannata olla mukana, näyttää ettei olla ympäristöä tuhoavia juntteja, luoda positiivista imagoa sillä tavalla ja markkinoida omaa merkkiä rallin avulla.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4417
Sijainti
Parc Fermé
Aina löytyy autonostajia, joihin vetoaa urheilullisuus, kestävyys, tekninen edelläkävijyys sekä kaaressa lentävä sora. Ja tämä ei riipu käyttövoimasta.
Menee offtopiciksi vähän, mutta onko viime vuosina ollut automallia jota oisi myyty katukaupassa tietyn kuljettajan nimellä?

Celicaa myytiin aikoinaan Carlos Sainz-editionina, Imprezan jotain mallia Solbergin nimellä ja ihan kuin ois muistikuvat siitä et joku Citroeninkin käyttöauto oisi ollut kaupan Loebin nimellä...
 
Ylös