Millainen on hyvä rallivideo tai -tv-lähetys

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ralleista on kuvattu videokoosteita ja suoria lähetyksiä jo vuosikymmenien ajan ja niiden taso on myös muuttunut vuosien mittaan paljon. Täällä voi antaa kommenttia, millainen on oikeasti hyvä rallivideo. Koskee tv-lähetyksiä, youtubevideoita kuin erilaisia tallenteitakin (dvd, vhs).

Omasta mielestä nykyiset WRC:n kuvaamat materiaalit ei oikein miellytä. Vaikka hienoa tekniikkaa on nykyään tarjolla; erilaista grafiikkaa, dronekuvaa, incar-kuvaa monesta kulmasta jne., niin jotenkin lähetykset onnistutaan leikkaamaan liian pintapuoliseksi kaupallistetuksi action-pläjäykseksi. Siis kuvamateriaali on toki näyttävää ja hyvälaatuista, mutta se miten ne on paketoitu koosteeksi ei miellytä. Lisäksi varsinkin ennakkolähetykset on suunnattu joillekin täysin ummikoille, jotka kuulee koko lajista nimeltä ralli ensimmäistä kertaa. Ärsyttävää on myös se, että kun näytetään kahteen kertaan ajettava ek, kuten Ruuhimäki tänä vuonna, niin molemmilla ajokerroilla kamerat seisoo täsmälleen samassa paikassa ja tuntuu kuin katsoisi uusintaa.

Itse tykkäsin esim. Ylen 80-luvun lopun- 90-luvun Jyskälä-lähetyksistä. Ne oli tehty asiantuntevalle yleisölle ja eteni kuin elokuva tai kirja. Alkuun tunnelmia ja jännittävää odotusta ennen kisaa, sitten erikoiskokeet sopivan rauhallisella temmolla. Näytettiin vähän muutakin kuin terävimmän kärjen menoa. Väliin jotain huumoria tai esim. yleisön kommentteja. Ja vielä maalijuhlallisuudet ilman turhaa kiirettä. Lähetyksissä oli selkeä juoni ja tarina alusta loppuun. Ja myös vaihtelua vuosittain. Nykyään lähetyksissä ei ole oikein päätä eikä häntää ja samoja kohtia toistetaan 10 kertaa uusintoina. Vuonna 2017 Latvalan keskeytys Ounissa näytettiin varmaan 20 kertaa. Ensin varsinaisessa lähetyksessä, sitten seuraavien lähetysten alussa ja lopussa monta kertaa ns.highlights-uusintoina.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Selvästi noita lähetyksiä tehdään nykyään siten että ne uppoaa johonkin Red Bull TV:n random katselijan silmään. Joka päivän alussa pitää kerrata rallin aiemmat tapahtumat, mikä tietysti harmittaa niitä jotka katsovat jokaisen saatavilla olevan minuutin. Toinen juttu on, että lähetyksiin selvästi rakennetaan draamaa. "Mainoskatkojen" kohtiin rakennetaan cliffhangerit jollain teaserilla esimerkiksi kaatuvan auton incarista. Lisäksi on selvää, että kaikkia kuskeja ei näytetä laisinkaan, tällä pyritään vähän yksinkertaistamaan konseptia. Sen sijaan kärkiukkojen lisäksi näytetään korkeintaan ulosajot. Lisäksi joskus rakennetaan jotain draamaa, vaikka esimerkiksi Craig Breen sanoo ennen rallia että tässä kisassa pitää nyt ottaa varovasti ja välttää virheitä ja sitten tuleekin rengasrikko ja sitä taivastellaan sitten siinä.

En minä nyt silti lähtisi moittimaan lähetyksiä, todella hyvän näköistä kuvaahan siellä on eikä montaa sellaista ulosajoa tai tapahtumaa ole joista ei jonkinlaista kuvaa olisi, joko incarin tai "fan camin" muodossa. Noissa takavuosien Jyskälä-pätkissä saattoi jäädä kuitenkin monta pätkää täysin käsittelemättäkin. Toki tämän tason fanina sitä toivoisi että WRC-lähetykset olisivat puolet pidempiä ja niissä olisi enemmän kuvaa.

Minua harmittaa myös se nykytrendi, että jokainen peräkkäinen kuva rallilähetyksessä pitää olla aina eri paikasta. Sama pätee myös harrastelijoiden youtube-videoihin, tuntuu että ne editoidaan tarkoituksella niin ettei koskaan ole kahta autoa samasta mutkasta peräkkäin. Minä taas olen enemmän sitä koulukuntaa, että olisi kiva nähdä kronologisesti kaikki EK:t ja verrata kuskien suorituksia samassa mutkassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minua harmittaa myös se nykytrendi, että jokainen peräkkäinen kuva rallilähetyksessä pitää olla aina eri paikasta. Sama pätee myös harrastelijoiden youtube-videoihin, tuntuu että ne editoidaan tarkoituksella niin ettei koskaan ole kahta autoa samasta mutkasta peräkkäin. Minä taas olen enemmän sitä koulukuntaa, että olisi kiva nähdä kronologisesti kaikki EK:t ja verrata kuskien suorituksia samassa mutkassa.
TÄMÄ! Tismalleen samaa mieltä. Vaikka noissa em. vanhoissa Jyskälä-lähetyksissä tai VideoStylen MM-rallikoosteissa ajokuvaa oli luonnollisesti prosentuaalisesti huomattavasti pienemmästä osasta kilpailua (toki siihen aikaan kuvamateriaalin tuottaminen jokaiselta pätkältä olisi vaatinut määrältään vähintään YLE-tasoisen kaluston) kuin nyky-MM-lähetyksissä, niin juuri se nykymittapuulla verkkainen tarinankulku ja yleensä kaikkien kärkiautojen näyttäminen peräkkäin samasta paikasta, teki ja tekee edelleenkin niistä niin miellyttävää katseltavaa.

Btw, erinomainen avaus nimimerkki carlilta! Tästä aiheesta voisi tarinoida huomattavasti enemmänkin, jos jossain välissä on aikaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Minua harmittaa myös se nykytrendi, että jokainen peräkkäinen kuva rallilähetyksessä pitää olla aina eri paikasta. Sama pätee myös harrastelijoiden youtube-videoihin, tuntuu että ne editoidaan tarkoituksella niin ettei koskaan ole kahta autoa samasta mutkasta peräkkäin. Minä taas olen enemmän sitä koulukuntaa, että olisi kiva nähdä kronologisesti kaikki EK:t ja verrata kuskien suorituksia samassa mutkassa.
Komppaan myös tätä. Olen itsekin miettinyt että mikä nykyvideoissa tökkii verraten noihin Pöntisen ja Peltoperän aikojen suurajo-koosteisiin, ja tästähän siinä taitaa olla kyse. Nykylähetykset tuntuu niin kiireisiltä, vähän sekalaista kuvaa pätkiltä ja sitten taas pitkät kommentit huollosta, tämän jälkeen max. pari minuuttia kuvaa toiselta lenkiltä jonka jälkeen highlightit ja lähetys päättyy. On hienoa että nykytekniikka tarjoaa paljon erilaisia kamerakulmia, mutta joskus yksinkertainen vaan toimii paremmin. Mielummin kamera maahan nököttämään ja kaikki autot peräkkäin samasta kulmasta kuin pari mutkaa dronen kyydistä, pieni liippi incarista ja yksi autonpohja tien pinnassa olevasta goprosta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Minua harmittaa myös se nykytrendi, että jokainen peräkkäinen kuva rallilähetyksessä pitää olla aina eri paikasta. Sama pätee myös harrastelijoiden youtube-videoihin, tuntuu että ne editoidaan tarkoituksella niin ettei koskaan ole kahta autoa samasta mutkasta peräkkäin. Minä taas olen enemmän sitä koulukuntaa, että olisi kiva nähdä kronologisesti kaikki EK:t ja verrata kuskien suorituksia samassa mutkassa.
Samaa mieltä. Ei siinä ole päätä eikä häntää, kun kuva poukkoilee pätkältä toiselle ja kuskeja näytetään aivan epäloogisesti. Erikoiskokeet ja kuskit pitäisi näyttää numerojärjestyksessä. Silloin pääsee lähemmäs sitä fiilistä kuin olisi itse paikan päällä katsomassa. Ja silloin videossa on selkeä "tarina", joka etenee lähdöstä maaliin oikeassa järjestyksessä. Onneksi näitä perinteisesti kuvattuja videoita sentään vähän vielä löytää youtubesta ja tietysti tv:n livelähetykset.
Se on myös nykyisissä wrc-lähetyksissä onnistuttu pilaamaan, että ihan liikaa näytetään lähikuvaa autoista. Kuvista rajataan jatkuvasti kaikki ympäristö pois. Kyllä se ympäröivä maisema ja yleisökin tuo jotenkin sitä fiilistä. Ja varsinkin MM-sarjassa yksi paras elementti on juuri eri maiden ominaispiirteet ja maisemat, joita saisi enemmänkin korostaa. Välillä on toki ihan näyttävää kopterikuvaa kauempaa, mutta silti liian vähän. Paljon mainostetuissa Ylen 80-luvun lähetyksissä oli tyypillistä joku laaja järvi/peltomaisema, yleisöä, lehmiä pellolla, odottelua ja sitten metsän siimeksestä tulee ensimmäinen auto näkyviin, jonka äänet raikaa jo kaukaa ja kun auto menee ohi, kuvataan vähän pölypilveä vielä perään. Auton äänet kuuluu hyvin eikä selostus peitä niitä ,saati sitten joku musiikki. Eikä mitään kiireen tuntua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Edelliseen viestiin oikeastaan voi laittaa sen, että ennen oli enemmän lähetysaikaa, vähemmän materiaalia käytössä, nyt varmaan toisin päin. Yritetään saada puoleen tuntiin mahtumaan jokaisen erikoiskokeen kaikki pätkälle asetetut kamerat helikopterista goproihin ja incareista droneihin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4960
Sijainti
Parc Fermé
Omasta mielestä incareissa pitäisi sallia kypäräkameran käyttö. Toisi jossain määrin ehkä lisää informaatiota.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Muistaakseni mm-tasolla ainakin. Saa korjata jos on vanhaa informaatiota.
On mun mielestä kiellettyä suomessakin, ainakin AKK:n alaisissa kisoissa. Testeissä noita näkee mutta onhan se turvallisuus kysymys ja mielestäni ihan perusteltua ettei kypärässä voi olla kiinni mitään ylimääräistä...

E:Jep... AKK:n tekniikan säännöistä löytyy seuraava lause.

"Kaikki auton sisällä olevat kamerat
tulee kiinnittää auton
runkoon tai turvakehikkoon"
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Pakko muuten mainita että ärsyttää kun nykyisissä incar-kameroissa on usein kalansilmälinssi, joka suoristaa mutkat ja latistaa nypyt. Verratkaa vaikka näitä kahta videota samasta pätkästä

https://www.youtube.com/watch?v=k9qjHbXn0x8
https://www.youtube.com/watch?v=m9VFu4zBOdg
Juuri näin. Ja täällä jossakin ketjussa aiemmin oli juttua myös hyvästä in-car kuvakulmasta. Siinä oli pari esimerkkiä Mcraen ja Östbergin kyydistä, joissa näkyi hyvin kuskien ratin pyörittely, mutta myös itse tie ja sen korkeuserot näkyivät selvästi.

Ja yksi ääretömän tärkeä asia; äänet pitäisi kuulua selvästi. Usein lähetyksissä käytetään mikrofonia, joka tallentaa äänet vasta aivan lähietäisyydeltä. Lisäksi auton äänet peitetään usein selostuksella tai pahimmillaan musiikilla. Auton äänet pitäisi tallentaa jo kaukaa, aivan kuin paikan päälläkin yleisö kuulee lähestyvän auton äänen selvästi jo satojen metrien päästä. Tai paremminkin kilometrien päästä. Joskus on selostajia, jotka yrittää papattaa pikavauhdilla auton äänen päälle kuinka kyseinen kuski ajoi tämän ja seuraavan pätkän , monentenako on ekan lenkin jälkeen, mitä kaikkia ongelmia oli jne. Ei siihen jaksa edes keskittyä. Näyttäisi vaan pelkkää kuvaa, auton ääntä ja muutamalla lauseella kuka on kuvassa ja monesko oli kyseisellä pätkällä. Pätkien tapahtumat voi kertailla tarkemmin, kun kuskeja haastatellaan ja niputetaan taukotilannetta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä nyt ei todellakaan vastaa viestiketjun otsikon kysymykseen, mutta pakko jakaa siitä huolimatta... Vaikka vanhoja Suurajo-lähetyksiä onkin tullut vuosien varrella jokunen tunti katsottua, niin tällainen Kyllös-klassikko oli jostain syytä päässyt menemään täysin ohi. Matilla on jokseenkin persoonallinen tapa tulkita Miki Biasionin kartturin Tiziano Sivieron nimi: https://youtu.be/tn3QVSe1FZA?t=462
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Matilla on jokseenkin persoonallinen tapa tulkita Miki Biasionin kartturin Tiziano Sivieron nimi: https://youtu.be/tn3QVSe1FZA?t=462
Eipä ole ainoa kerta kun Kyllönen ääntää ja päättelee omiaan. Ainakin mieleen tulee "Sainzin kartanlukija Moya Luis" ja "Marc Duts...Dues?"

Lisäksi joku kesätoimittaja äänsi Freddy Loixin nimen ranskalaisittan "luaa" vaikka se kaiketi on ihan "loiks"
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eipä ole ainoa kerta kun Kyllönen ääntää ja päättelee omiaan. Ainakin mieleen tulee "Sainzin kartanlukija Moya Luis" ja "Marc Duts...Dues?"
Juu ei tosiaan. "Espanjan madator". Case Siviero on tosin jopa Matti-mittarilla melkoisen hämmentävä, sillä sen lisäksi, että siinä saadaan etu- ja sukunimi sekoitettua keskenään, niin molemmat äännetään vielä ihan päin helvettiä.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
473
Eipä ole ainoa kerta kun Kyllönen ääntää ja päättelee omiaan. Ainakin mieleen tulee "Sainzin kartanlukija Moya Luis" ja "Marc Duts...Dues?"

Lisäksi joku kesätoimittaja äänsi Freddy Loixin nimen ranskalaisittan "luaa" vaikka se kaiketi on ihan "loiks"
Kesätoimittaja taisi osata ranskaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kansainvälinen media on vaan vuosikausia ääntänyt Loixin nimen "loiks". Ehkä tässä voi olla jokin belgialainen erikoisuus joka ohittaa ranskan kielioppisäännöt? Voin toki olla tässä väärässäkin :)
Loix puhuu kaiketi äidinkielenään hollantia? Eli eikös siinä tapauksessa oikea ääntämisasu ole juuri [loiks]?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Neuvillen nimestä on myös kuultu sekä Növil ja Noivil-versiot. Ainakin Timo Pulkkinen äänsi nimen ranskalaisittain Noivil. Tätä ääntämistä kysyttiin Neuvillelta itseltään ja hän totesi että molemmat versiot ovat oikein, mutta Növil on se jota hän itsekin käyttää.
Kyllös-Matti äänsi muuten Michelle Moutonin nimen jossain vanhassa Jyskälä-lähetyksessä Michelle Mon´töön. Ja tuo aiemmin linkattu Silviero Taziano on kyllä ihan pohjanoteeraus :D

Taisi olla RAC-98 ja selostaja Markku Pentikäinen; ja seuraavaksi Jarmo Kytölehto kartturinsa Arttu Kapulaisen kanssa.
Kaidesoja sekoili joskus Kenneth Erikssonin nimen kanssa. Ensin piiiitkä hiljaisuus suorassa lähetyksessä kun nimi ei muistunut mieleen ja lopulta sieltä tuli Stefan.....Stefan Eriksson.
 
Ylös