Minardi

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
sakuraba sanoi:
Well, ehkä se näyttää hitaalta noiden huipputiimien vieressä, mutta on se silti maailman kymmenenneksi tai yhdenneksitoista nopein rata-auto...
Epäilen. Vaikka oletettaisiinkin, ettei fykköstä nopeampaa ole radalle rakennettu (sinänsä tyhmää jo tämä...), niin kyllähän isompien tallien viime ja toissavuotisetkin mallit ovat nopeampia kuin Minardin uusin...
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Otto Hokkanen sanoi:
Epäilen. Vaikka oletettaisiinkin, ettei fykköstä nopeampaa ole radalle rakennettu (sinänsä tyhmää jo tämä...), niin kyllähän isompien tallien viime ja toissavuotisetkin mallit ovat nopeampia kuin Minardin uusin...

Mutta eivät taida nuo viime ja toissavuotiset mallit täyttää tämän vuoden sääntöjä. Eikä kyllä äkkiseltään tule mieleen missä muualla rakennettaisiin sellaisia autoja, jotka kilpailisivat formuloiden kanssa samoilla radoilla tasaväkisesti. Omilla erikoisradoillaan moni auto luonnollisesti formulat kepittää.
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Saatana kun menivät vaihtamaan Bridgestoneen. Viime kaudenkin joutuivat aloittamaan kauden 2001 renkailla.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
mardemi sanoi:
Saatana kun menivät vaihtamaan Bridgestoneen. Viime kaudenkin joutuivat aloittamaan kauden 2001 renkailla.

Siinäpä ei Minardille paljoa vaihtoehtoja annettu. Michelin puolelta ratkaisu oli erittäin onnistunut ja sillä oli arvaamattoman paljon vaikutusta myös 2004 kauteen BAR:n leirinvaihdon mahdollistumisen myötä. Jos Minardi olisi jäänyt Michelin leiriin, BAR olisi ollut pakotettu jäämään Bridgestone leiriin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mielestäni se viime vuoden Minardi ei ollut niin huono kuin tulokset antoi näyttää. Itse näen sen niin, että ne renkaat oli se ongelma Minardeissa viime kaudella. Minardihan vaihtoi rengasmerkkiä ennen kauden alkamista ja se ei voi olla vaikuttamasta noinkin pienen tiimin suorituksiin. Tämän kaltaisilla talleilla ei välttämättä ole resursseja muuttaa asioita nopeassa aikataulussa.

Tällä kaudella odotan Minardilta parempaa.
 

Sandels

Well-known member
Liittynyt
25.3.2000
Viestit
75
Kiinnostava juttu Minardin ja Bridgestonen suhteesta täällä..... heh, Bridgestonen saitilta.
“Our relationship with Bridgestone at the start of this year is very solid and we are already planning tyre tests, which is something we could not do this time last year.

“We have a budget to get through this season, no problems like last year, and although it is still hard for the small teams to climb up the ladder we would like to get a handful of points this year.”
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Stoddart sanoo Cosworthin tarjonneen Minardillekin samaa konetta, jota Jordan ja Jaguar käyttää. Päätös ottaa vanhemmat koneet johtui kuulemma paitsi taloudellisista syistä, myös halusta varmistaa auton luotettavuus.

F1-live.com
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Otto Hokkanen sanoi:
Minardi siis käyttää edelleen koneita, jotka ovat peräisin kaudelta 2001(?), kun Jordan saa samanlaiset CR-6 -koneet, joita Jaguar käyttää.
Jaquarin R4:ssa oli kehtysversio CR-3:sta, joka oli alunperin R2:sta. Eli niin CR-3:a käytettiin vielä viime kauden autossa.:ahem:

Jaquarin sivuilta vielä selvennys:
The R4 retained the CR-3 V10 power unit of the R2 but added some important modifications.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Otto Hokkanen sanoi:
Stoddart sanoo Cosworthin tarjonneen Minardillekin samaa konetta, jota Jordan ja Jaguar käyttää. Päätös ottaa vanhemmat koneet johtui kuulemma paitsi taloudellisista syistä, myös halusta varmistaa auton luotettavuus.

F1-live.com

Karu tosiasia on, ettei 20 hevosvoimaa lisää veisi tallia 10 parhaan joukkoon normaaleissa kilpailuissa ja mahdollistaisi pisteiden saantia parin huippuauton keskeyttämisen turvin. Erikoislaatuisessa kisassa Minardilla on sentään teoreettiset mahdollisuudet saada pisteitä. Näin ollen on täysin loogista, että Minardi panostaa luotettavuuteen ja siihen, että varoja on tasaisemmin käytössä koko kauden ajan.

Toisaalta tämä ratkaisu voidaan tulkita myös näpäytyksenä Fordin suuntaan. Sääntömuutokset ja Fordin budjettileikkaukset yhdessä ovat lisänneet tarvetta saada rahoitusta ja johtaneet kompromisseihin kuljettajapuolella. Ei olisi mitenkään ihmeellistä, jos tässä tilanteessa tingittäisiin uuden moottorin rakentamiskustannuksissa ja tavoiteltaisi myös Minardia kalliimpien koneiden ostajien joukkoon, ilman että luotettavuuspuolta oltaisiin mietitty loppuun asti.

Edelleen Minardilla on mahdollisuus parantaa suorituskykyään samassa suhteessa kuin muut tallit pelkästään ehjemmän testikauden kautta. Es. Jordanilla ei viime vuonna ollut samanlaisia ongelmia kauden alun testeissä ja talli oli alkukaudesta hyvässä iskussa. Kausi 2004 ei olekaan tuonut Jordanin puolelle juuri mitään muuta parannusta, kuin mahdollisesti paremmat kuljettajat ja tehokkaamman moottorin. Viime vuonna taktiikka tosin tuotti tulosta alkukaudesta, mutta siitä ei vielä voida päätellä, että Minardin kannattaisi seurata pahimman kilpailijansa latuja.

Siitäkään tosiasiasta ei ympäri pääse, että Minardin mahdollisuudet Jordaniakin vastaan ovat suhteellisen pienet. Myönteistä on kuitenkin se, että tallin voidaan nykyisillä ratkaisuilla odottaa säilyvän ykkösissä ainakin pari seuraavaa kautta. Arrowsin rohkeammat ratkaisut olivat toki hetkellisesti näyttäviä, mutta ei tallille ollut mitään hyötyä Jaguarin onnistuneesta haastamisesta nopeuden osalta. Suhteellisuuden taju katosi ja jatkomahdollisuudet romutettiin liian kunnianhimoisilla ratkaisuilla.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
top-1 sanoi:
Jaquarin R4:ssa oli kehtysversio CR-3:sta, joka oli alunperin R2:sta. Eli niin CR-3:a käytettiin vielä viime kauden autossa.:ahem:
En tuota mistään Jaguarin sivulta löytänyt, mutta Cosworthin sivu kertoo viime kaudesta seuraava:

In 2003, Cosworth engines power 30 percent of the Formula One grid; the works Jaguar Racing team with the latest CR5 engine and customer teams Jordan-Ford, competing with the RS1 engine and Minardi-Cosworth, running the CR3 engine.
Moottorien teknisistä tiedoista taas näkee, että CR5 on 90° V-kone, kun taas RS1 (kaudella 2002 Jagen käyttämä, CR4?) ja CR3 ovat 72°. Sinänsä mielenkiintoista, että CR5 oli kolmikon pisin moottori ja CR3 taas lyhin.
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Otto Hokkanen sanoi:
En tuota mistään Jaguarin sivulta löytänyt.
Seuraa tarkasti ohjeita ;) (en kekannu miten ton sais linkiksi :frown: )
Jaquar-racing
The Car (siinä ylhäällä)
Interactive R4
Explore (Buildin vieressä...vasen alakulma)
Quick Jump (oikee alakulma)
sieltä sitte valkkaat Enginen ja tiirailet :D

Hyvät ohjeet :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Oli miten oli, luotan silti Cossuun enemmän, sillä Jaguarin sivulta löytyy varsin ristiriitaista tietoa... Täällä sanotaan seuraavaa: "For the 2003 season, the company is supplying engines in all the major motorsport spheres around the globe. The CR-4, is the heart of the Jaguar Racing Formula One team."
Eli Jaguarin sivujen mukaan kauden 2003 autossa on ollut siis joko CR4 tai CR3 :confused:
Jotenkin vain tuntuu järkevimmältä tuo Cosworthin sivuilla mainittu tieto, että R4:ssa oli CR5. Muutenhan tuossa koneitten nimeämisessäkään ei olisi mitään järkeä. Mihin CR4 ja CR5 muka joutuivat?
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Otto Hokkanen sanoi:
Jotenkin vain tuntuu järkevimmältä tuo Cosworthin sivuilla mainittu tieto, että R4:ssa oli CR5. Muutenhan tuossa koneitten nimeämisessäkään ei olisi mitään järkeä. Mihin CR4 ja CR5 muka joutuivat?
Yhdyn sinuun tässä asiassa :) (ja myös noissa muissa)
Bobakki sanoi:
http://8w.forix.com/6thgear/engines.html#2004

Tuolla on nuo moottorityypit niinkuin ne oikeasti on. CR-4 tuli käyttöön 2002 puolessavälissä.
Vaikuttaa hyvältä lähteeltä :thumbup:
Jaquarin sivuilla oli nähtävästi informaatiokatkos :idea:
Jo nyt on kun on tuollanen moka päässy sinne sivuille :confused::mad_old:
 

Sandels

Well-known member
Liittynyt
25.3.2000
Viestit
75
Minardi on ilmeisesti saamassa uuden pääsponsorin ja samalla tallin nimi muuttuu. Maaliskuun kolmannesta lähtien talli tunnetaan nimellä Wilux Minardi F1. Hollantilainen suihkukalusteyhtiö Wilux saa samalla kotikylän pojan Tom Coronelin tallin kolmoskuskiksi. Wilux sponsoroi Minardia jo viime vuonna, kuuluivat Verstappenin tukijoihin, mutta jäivät tallin rahoittajiksi JV:n lähdöstä huolimatta.

Asiaa saattaa vielä sotkea se, että Minardilla on jo olemassa sopimus jonkun kiinalaisen yhtiön kanssa pääsponsorin paikasta, rahoja vaan ei ole vielä näkynyt...

Lisää täältä ja täältä.

 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Erikoisin idea oli tämän hollantilaisen suihkukalusteyhtiön keksintö myydä omat sponsorilogopaikkansa edelleen es. australialaiselle autoliikkeelle. Jos tämä ratkaisu onnistuu, saattaa Minardin värissä tapahtua muutoksia useita kertoja kauden mittaan.

Toisaalta Wilux ei äkkiseltään kuulosta miltään kovin rahakkaalta sponsorilta (miten paljon voi muka tienata suihkukalusteilla). Milläköhän hinnalla he pääsponsorin paikain oikein ostavat?
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Sandels sanoi:
Minardi on ilmeisesti saamassa uuden pääsponsorin ja samalla tallin nimi muuttuu. Maaliskuun kolmannesta lähtien talli tunnetaan nimellä Wilux Minardi F1. Hollantilainen suihkukalusteyhtiö Wilux saa samalla kotikylän pojan Tom Coronelin tallin kolmoskuskiksi. Wilux sponsoroi Minardia jo viime vuonna, kuuluivat Verstappenin tukijoihin, mutta jäivät tallin rahoittajiksi JV:n lähdöstä huolimatta.

Mites Villeneuven lähtö BARilta tähän vaikuttaa :confused: :D
Joo, huono. Kello liian paljon taas... :jaska:
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Uusi sponsori muutti uuden Minardin väritystä

Tässä tuore kuva:

 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Keula näyttää hieman korkeammalta kuin aikaisemmin ja siivessäkin on hieman samaa muotoa kuin Arrowsissa(toki tuo alkaa olla aika trendi jo pidemmältä ajalta)!

Onkohan siinä otettu hieman mallia Arrowsin malleista minkä jäämistön Minardi osti?

Jos on ja jos ovat saaneet sen toimimaan "Arrowsin tasolla", niin sehän voi tietää Minardille hyvää!

Tästä Minardin nousu keskikastiin lähtee! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tuo autohan jopa näyttääkin vähän erilaiselta kuin se auto, mikä on nähty testeissä ainakin keulan osalta. Toiveet nousivat heti paljon korkeammalle. Kaikki mitä tämän vuoden puolella on tapahtunut, on koko ajan viitannut siihen että Minardi tulee parantamaan suoritustaan viime kaudesta huomattavasti, vaikkakaan se ei vielä näillä näkymin sinällään pisteille pääsyä mahdollistakaan.

Uusi väritys sopii hienosti Minaridille ja odotus tämän auton näkemisestä lauantain aika-ajoissa on nyt vielä aikaisempaa suurempi.
 
Ylös