Minkä sortin alkoholeja elintarvikekaupoista pitäisi saada Suomessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kouvotsvoni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miten vahvaa alkoholia pitäisi Suomen maitokaupoista saada?

• Pi..rtua

Äänet: 2 5,0%
  • Väkeviä

Äänet: 7 17,5%
  • 22% tai alle

Äänet: 2 5,0%
  • Viiniä

Äänet: 13 32,5%
  • IV

Äänet: 4 10,0%
  • III

Äänet: 3 7,5%
  • II

Äänet: 0 0,0%
  • I

Äänet: 0 0,0%
  • 0%

Äänet: 4 10,0%
  • Ei kiinnosta

Äänet: 5 12,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    40
  • Äänestys suljettu. .

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Luokittelut ovat mitä ovat ja niin eespäin. Pollin vaihtiksen vastaamalla hyväksyy myös pollin alla olevat vaihtoehdotkin.

Mulle on ihan sama, en kummiskaan ryypiskele.

Voishan noi viinit ja neloskaljat ainaskii olla.

Ruokaviinit olisivat nimensä mukaan ruokakauppoihin kuuluvia. En tiedä millainen käytäntö jossain välimeren maissa on, mut täällä holhoamistyyli mielestäni vaan yllyttää enempi ryyppäämään. Laittaisivat vaikka joidenkin humalahakuun suosimat tamponit tupakka-automaattiin ja numeroiden taakse...tana

En tiedä millainen käytäntö jossain välimeren maissa on, mut täällä holhoamistyyli mielestäni vaan yllyttää enempi ryyppäämään.

Välimeren maissa on tiukka holhous. Koko välimeressä on vain yksi viinakauppa josta alkoholipitoisia juomia saa valtion viinakupongilla :thumbup:

Viiniä pitäisi ilman muuta saada "maitokaupoista". Sen vahvempia ei siellä tarvinne olla tarjolla. Olisiko joku 15 tilavuusprosenttia alkoholia sopiva yläraja.

Välimeren maista en ole varma, mutta Keski-Euroopassa saa ihan tiukkoja viinoja ruokakaupoista.

Viiniä pitäisi ilman muuta saada "maitokaupoista". Sen vahvempia ei siellä tarvinne olla tarjolla. Olisiko joku 15 tilavuusprosenttia alkoholia sopiva yläraja.

Miksi pitäisi olla tuollainen raja?

Itselleni ei ole koskaan selvinnyt miksi tässä pitää olla joku raja. Tai no, saadaanhan näin tuettua monopolia, joka on kiva leikkikalu poliitikoille.

Miksi pitäisi olla tuollainen raja?

Kai sitä jonkinnäköinen yläraja täytyy asettaa. Jos rajaa ei olisi, voisivat maitokaupat myydä myös vahvoja alkomahooleja, mikä ei tässä omassa pohdiskelussani ollut tarkoituksena. Eipä sillä, että tämä suunnitelmani olisi muutenkaan realistinen nykyisen suuntauksen perusteella. Pikemminkin itsestäni tuntuu siltä, että alkoholin myyntiä oltaisiin rajoittamaan päin.

Mulle aivan sama, koska ruokakauppa, jossa mä käyn, on saman katon alla ku alkokin. Sisäänkäynneillä on eroa ehkä viis metriä.
Sen lisäks mä en juo viinejä oikeastaan ollenkaan ja väkeviä varmaankin vähemmän kuin kerran vuodessa, joten eipä oikeastaan kiinnosta mistä noita juomia saa. Ei mua haittais vaikka niitä maitokaupoissa myytäis, mutta eipä haittaa vaikka ei myydäkään.

-edit- Jos mä seison sen sisäänkäynnin edessä, josta yleensä astun itse kauppaan, mulla on lyhyempi matka kossupullojen äärelle ku maitotölkkien äärelle.

Viimeksi muokattu:
Mun mielestä sopiva tilavuusprosenttiraja olisi ikä - 18. Aloittelisi simalla, ja sitten 60:senä olisi saavuttanut korkeimman tason, jos pääsee sinne asti.

-edit- Jos mä seison sen sisäänkäynnin edessä, josta yleensä astun itse kauppaan, mulla on lyhyempi matka kossupullojen äärelle ku maitotölkkien äärelle.

Kaikki alkoholi Alkoon myytäväksi ja Alkojen sisäänkäyntien eteen pirullisen monimutkainen labyrintti. Sais edes vähän katetta se sanonta "viina on viisasten juoma".

Miedot viinakset kauppoihin. Pidetään viina sitten Alkossa.

Mitä kielletympää tai valvotumpaa jokin asia on, sitä enemmän se houkuttelee sääntöjä rikkomaan.

Minusta on aivan pähkähullu ajatus, että joku ihmisten yleisesti käyttämä kulutushyödyke rajataan johonkin erikoismyymälöihin. Siinä ei ole järjen hippua.

Omituista on sekin, että tämä mainittu käytäntö on voimassa vain pohjoismaissa. Melkein koko muu maailma, tekopyhiä muslimimaita lukuunottamatta, on päätynyt aivan erilaiseen ja paljon järkevämpään ratkaisuun.

No ehkä tuo selittää sen miksi täällä on niin paljon juoppoja ja ihmiset tappavat toisiaan kännipäissään.....

Mutta ei siinä järjen palaakaan ole, siis tuossa alkoholijuomien myyntikäytännössä Suomessa.

Onneksi pääsee kohta ainakin hetkeksi sivistyksen piiriin....