Myllyn Teräs iltavalaistuksessa.
Kuva: Turun kaupunki
Uudesta Myllysillasta tulee moderni, ruostumattomalla teräksellä verhottu silta. Sen tukena on kaksi virtapilaria toisin kuin notkahtaneessa edeltäjässään, jota puretaan parhaillaan.
Turun kaupunginhallitus on valinnut uuden Myllysillan rakennussuunnittelijaksi WSP Finland Oy:n. Yhtiön ehdotus ”Myllyn teräs” sai eniten pisteitä kilpailutuksessa, jossa haettiin siltasuunnittelijaa.
Voittaneessa ehdotuksessa silta on kolmiaukkoinen ja sen jännevälit ovat 27 + 36 + 27 metriä. Sillan välituet perustetaan porapaaluilla kallion varaan. Silta on liittorakenteinen jatkuva palkkisilta. Siltakannen hyötyleveys on 20 metriä.
Silta on moderni teräksinen ensisijaisesti ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu kaupunkisilta, joka on verhoiltu ruostumattomalla teräksellä. Sillan pelkistetty muotokieli sopii vaativaan suunnittelupaikkaan ja kaupunkikuvaan. Sillan kannen muotoa on pelkistetty verhoilulla, joka muistuttaa lentokoneen siipeä. Virtapilarien muotoilu toistaa kannen kaarevia muotoja.
Sillan kustannusarvio on 4,6 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi tulee rannan muita rakentamiskustannuksia 2-2,5 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuusto on päättänyt, että rakennuskustannukset katetaan kaupungin vahinkorahastosta.
WSP Finland Oy:n kanssa jatketaan sillan rakennussuunnitelman laatimista. Rakennussuunnitelmaan sisällytetään sillan lisäksi myös siltapaikan rakenteiden (mm. rantalaituri, portaat) sekä katu- ja puistoalueiden suunnittelu myöhemmin esitettävässä laajuudessa.
Ensimmäisessä vaiheessa laaditaan urakkatarjouspyyntöä varten tarvittavat rakennussuunnitelmat, jotta urakan kilpailutus saadaan käyntiin heinäkuussa. Urakoitsijan valinta tehdään syyskuussa ja uuden Myllysillan rakennustyöt alkavat lokakuussa 2010.