Mitä uutta sport 2000:iin

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Sport 2000:sia on ajettu 6 vuotta. Vaikka kisat ovat kovia, yleisö alkaa kyllästyä. Samat autot ja pitkälti samat naamat ajavat. Maaliintulojärjestyksen voi aika usein arvata jo etukäteen. Viime kauden eka kisassa voi jo nähdä, että mitalit jaetaan kauden päättyessä juuri Haapalaiselle, Ullakolle ja Salmimäelle. Muutama piristävä poikkeus: Ruohorinne, Vuorinen tai vaikka Luostarinen ei kokonaistilannetta kuitenkaan muuta. Auttaisiko, jos sarja vaikka jaettaisiin kahtia: harrastelijat yli 3-vuotta vanhoilla autoilla (myös vanhan säännön mukaiset pelit), jolloin mukaan saataisiin nyt talleissa makaavaa kalustoa ja toisena ryhmänä "ammattilaiset" eli porukka joka panostaa tosissaan menestykseen. Lähdöt yhdessä tai erikseen sen mukaan miten paljon on tulijoita. Jos eri lähdöt, niin harrastajat lauantaina ja parhaille oikeus osallistua sunnuntain päälähtöihin SM-kilpailun ulkopuolisena "ammattilaisten kanssa". Kommentteja? Tai mitä muuta pitäisi tehdä, jotta sarja ei kuihtuisi.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Mielestäni Touring Saloon ja Sport2000 lähdöt voisi yhdistää seuraavalla konseptilla:

- aika-ajot tarvittavan monessa ryhmässä, joihin jako pistetilanteen pohjalta
- jaetaan kuljettajat aika-ajotuloksen perusteella A ja B lähtöihin.
- Mikäli kuljettajalla ei ole oikeutta/halua osallistua SM-tasolla (juniorilisenssi/harrastaja) hän ajaa aina B lähdössä (ottaen huomioon A lähtöön tarvittavien autojen minimimäärän).
- Mikäli autoja on vähemmän kuin radalle sopiva maksimimäärä (esimerkiksi 32) voidaan lähdöt yhdistää.
- Mikäli autoja on enemmän kuin radalle sopii mutta liian vähän kahtia jakoon voidaan määritellä sopiva A lähdön vähimmäisautomäärä esim. 22, jolloin edellä olevan esimerkin mukaan B lähdössä olisi 10 autoa (=huonoin tapaus).
- A lähdöstä SM-pisteitä kuten tavallisesti
- B lähdöstä 3 ensimmäiselle SM-pisteiden keruuseen osallistuvalle kuljettajalle jonkin verran pisteitä jotta lähtö pidetään mielekkäänä myös sinne mahdollisesti pudonneille 'koville' kuskeille.

Tuo nyt on vain yksi ajatus millä lailla saataisiin Sport2000 menestymään jatkossakin. Kustannusten noustessa kun on uhkana osallistuvien (tosi) kuljettajien määrän väheneminen.

Onko tarkempaa tietoa tuosta Michelin-renkaiden käyttöönotosta ensi vuodeksi, josta taidettiin VM:ssä huhuilla? Lisääkö rengaskustannuksia?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... meillähän on jo Touring Saloon vanhoille S2000-autoille, joka ei kyllä ole ollut mikään ihmeempi menestys. Ihme kyllä. Ehkä voitais tosiaan harkita nykyisen sarjan "puolittamista" A- ja B- divisioonaan, jolloin B:ssä mahdollistettaisiin ajaminen pienemmällä budjetilla ja palkinnoille pääsy.

Parasta Sport2000 Tourille kuitenkin lienis, että saataisiin Supereitten imagoa kohotettua ja luokka takaisin samalle viikonlopulle Sporttien kanssa. Sporttien tarjotessa ryminää Superit tarjoisivat eksotiikkaa.
 

A Salmenautio

Member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
9
Originally posted by ikumeeni:
<STRONG>Sport 2000:sia on ajettu 6 vuotta. Vaikka kisat ovat kovia, yleisö alkaa kyllästyä. Samat autot ja pitkälti samat naamat ajavat. Maaliintulojärjestyksen voi aika usein arvata jo etukäteen. Viime kauden eka kisassa voi jo nähdä, että mitalit jaetaan kauden päättyessä juuri Haapalaiselle, Ullakolle ja Salmimäelle. Muutama piristävä poikkeus: Ruohorinne, Vuorinen tai vaikka Luostarinen ei kokonaistilannetta kuitenkaan muuta. Auttaisiko, jos sarja vaikka jaettaisiin kahtia: harrastelijat yli 3-vuotta vanhoilla autoilla (myös vanhan säännön mukaiset pelit), jolloin mukaan saataisiin nyt talleissa makaavaa kalustoa ja toisena ryhmänä "ammattilaiset" eli porukka joka panostaa tosissaan menestykseen. Lähdöt yhdessä tai erikseen sen mukaan miten paljon on tulijoita. Jos eri lähdöt, niin harrastajat lauantaina ja parhaille oikeus osallistua sunnuntain päälähtöihin SM-kilpailun ulkopuolisena "ammattilaisten kanssa". Kommentteja? Tai mitä muuta pitäisi tehdä, jotta sarja ei kuihtuisi.</STRONG>
 

A Salmenautio

Member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
9
Originally posted by A Salmenautio:
[QB][/QB]
Otetaas uudelleen:
Eli tuohon "ikumeenin" lähetettämään viestiin haluaisin palata.
Eli 6 vuotta ajettu kilpaa ja muutamat henkilöt ovat olleet pääsääntöisesti kärkipaikoilla. Tuohan on aivan naurettava ajatus, että ne henkilöt, jotka menestyvät sarjassa, "pudotettaisiin" pois jotta muille jäisi myös menestymisen mahdollisuuksia. Jaetaan ennen seuraavaa kautta kaikille mitali kaulaan, niin ei tarvi tätäkään ihmetellä sen enempää.
Sarjan uudistaminen / uusiutuminen lähtee kyllä aivan eri lähtökuopista kuin ehdottamallasi tavalla.
Voi voi...
Terv. Arto S.
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Mielestäni sarja ei ole niinkään kuihtumassa. Tiimit panostavat autoihinsa kaiken aikaa kukin omilla resursseillaan. Tuolla sinun jakomenettelylläsi esim. F1-luokassa olisi pitänyt jako tapahtua vuoden 95 jälkeen... Ja eiköhän autoja ole ollut ihan riittävästi nautittavaan autourheilutapahtumaan. Oma mielenkiintoni ei varmaan riittäisi sarjan seuraamiseen mikäli jonkinlainen kahtiajako tapahtuisi. Ja mitenkä olisi niiden tiimien motivaation laita jotka tippuisivat ns."looseri" ryhmään, pelkästään vanhan autonsa takia, ajamaan sunnuntain päälähtöihin SM-kilpailun ulkopuolisena "ammattilaisten kanssa". Pidetään luokat luokkina autojen ikään tai kuljettajien ainaiseen menestykseen katsomatta! Voittoahan siellä tavoitellaan!!
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Pitää muistaa, että Dunlopin hinta jälleenmyyjille on alle puolet siitä mitä kuskit joutuvat maksamaan. Michelinit ovat perushinnaltaan samaa tasoa kuin Dunskit. Ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus rajoittaa välistä vetoa, jolloin kilpailu- sekä testikulut muuttuisivat järkevään suuntaan.

EM-sarjoissa toimii sekä U25 Trophy että Amateurs Trophy. U25 on alle 25-vuotiaille. Kolmelle parhaalle rahapalkinnot. Amateurs on niille joilla ei ole tehdaskontaktia. Joku tuon kaltainen tietenkin eri perustein voisi toimia. Ei missään nimessä voida jakaa eri lähtöihin tai loppuu autot
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Ei siinä mitään vikaa ole että SM-mitalleista taistelee samat kuljettajat - hyviä kuljettajia kun ovat. Kunhan ei vaan käy niin että vain nuo samat naamat ovat ainoita kilpailijoita. Nykyistä autokantaa (ja eri toten talleissa seisovia) kun katsoo, niin aika monen luokitus vanhenee 2004. Saattaa käydäkin niin että Touring saloonissa on tulevina vuosina enemmän autoja kuin Sport2000:ssa!?! Uuden Super Production -auton hinta kun on yli 700k FIM ja sellainenhan on hankittava jos voitoista pyrkii ajamaan.

Mielestäni tärkeintä olisi saada aikaiseksi yleisön ja median mieleen olevia kisoja. Paljon autoja ja tapahtumia niin kärjessä kuin keskivaiheilla ja perässäkin. Alle 20 auton lähtöjä ei ole kovin kiva katsoa :(

Oletkos Arto aikeissa ensi vuonna osallistua?

Tuo iän mukaan jakaminen ei varmaankaan ole kovin hyvä ajatus, koska luulisi että nuori lupaus haluaa ennemmin meriittejä SM-sarjasta kuin nuorten SM-sarjasta. SM-sarjan 4. sija painaa varmasti enemmän CV:ssä kuin nuorten sarjan 2. sija ulkoimaiden sarjoihin pyrittäessä.

Ruotsin STCC-sarjan mukainen ammattilais/amatööri -jako ei välttämättä toimi, kun varsinaisia tehdaskontakteja ei samassa mittakaavassa ole?
 

Viper

Member
Liittynyt
20.5.2001
Viestit
9
Originally posted by Mauri:
<STRONG>Pitää muistaa, että Dunlopin hinta jälleenmyyjille on alle puolet siitä mitä kuskit joutuvat maksamaan. Michelinit ovat perushinnaltaan samaa tasoa kuin Dunskit. Ei olisi ollenkaan hullumpi ajatus rajoittaa välistä vetoa, jolloin kilpailu- sekä testikulut muuttuisivat järkevään suuntaan.

</STRONG>
Mistähän olet saanut "tietoa", siitä että kilparenkaan jälleenmyyjillä on tavarassaan 50% kate?!?!Ei todellakaan pidä paikkaansa, maahantuojilla voi olla eri asia mutta ei jälleenmyyjillä tuommoisia katteita ole varsinkaan kilpatuotteissa...
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by Mauri:
<STRONG>
...
Michelinit ovat perushinnaltaan samaa tasoa kuin Dunskit.
...
</STRONG>
Mitä hintaluokkaa nuo ovat per rengas?

Kuinka paljon renkaita Sport2000-kaudessa kuluu... säännöthän sallivat 6 slicksiä per kisaviikonloppu. Onko tavallista käyttää uusia renkaita tuo määrä?

Millaisesta kauden rengasbudjetista puhutaan kun otetaan mukaan vielä testaus+harjoitukset?
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Viperille: Olen saanut "tiedon" suoraan Dunlop-jälleenmyyjältä, joten uskon sen "tiedon" pitävän paikkansa. Ehkä ilmaisin "tietoni" epäselvästi, sillä tarkoitin toki että kate jää AKK:lle / maahantuojalle. Jälleenmyyjä ilmoitti listahinnaksi n. puolet, mutta perui kun huomasi ettei sillä hinnalla saanutkaan myydä vaan kaikilta pitää pyytää sama hinta.

Renkaan hinta on jotain reilut 1200, ehkä hieman enemmänkin. Ainakin kaikki kärkikuskit käyttävät sallitut 6 / viikonloppu + tarvittavat saderenkaat. Kovin monet eivät useita renkaita testeihin tuhlaa kustannussyistä. Testeistä tosin saadaan hyötyä vain hyvillä pyörillä, vanhoilla säätöjen muuttaminen on aika turhaa, kun samat säädöt eivät päde pidon kasvaessa. Kai rengaskulut kaudessa on >50t.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kaikille kuljettajille pitkä testosteroniruiske perseeseen. Kansa kaipaa myttyjä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hankala sanoa, mitä uutta Sport2000 luokkaan pitäisi saada, että kelpaisi.
Yleensä jos on hyvä paketti niin se jaksaa kiinnostaa ihmisiä vuodesta toiseen ilman mitään kikkoja. Eihän esim. f1 luokan formaatti ole muuttunut oikeastaan 50-luvun. Sama pätee moneen muuhunkin urheilulajiin. Totta kai kehitystä pitää tapahtua, mutta ei kilpailun luonnetta pidä mennä muuttamaan sen takia, että tapahtuma on tulossa tylsäksi. Tällä viittaan käännettyyn lähtöjärjestys-kokeiluun, mikä osoitti että Suomessa ei ole rata-autokulttuuria. Missään muussa mestaruussarjassa menestyminen ei heikennä asemia, vaan päinvastoin. On muiden kilpailijoiden asia parantaa omaa toimintaa.
Mielestäni Sport2000 ei ole kiinnostava luokka, koska autot ovat liian hitaita(pidempiaikaisen autourheiluseuraajan henk. koht. mielipide).
Esim. Ruotsin STCC on todella paljon näyttävämpää touhua.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by pmv:
<STRONG>Hankala sanoa, mitä uutta Sport2000 luokkaan pitäisi saada, että kelpaisi.
Yleensä jos on hyvä paketti niin se jaksaa kiinnostaa ihmisiä vuodesta toiseen ilman mitään kikkoja. Eihän esim. f1 luokan formaatti ole muuttunut oikeastaan 50-luvun. Sama pätee moneen muuhunkin urheilulajiin.
...
Esim. Ruotsin STCC on todella paljon näyttävämpää touhua.</STRONG>
F1:n suosio perustuu enemmän tallien ja ennenkaikkea kuljettajien imagoon. Vaikkei kuskit nyt samaa luokkaa F1-pilottien kanssa olekaan, Sport2000-mainonnassakin voisi käyttää enemmän kärjessä olevien kuljettajien imagoja hyödyksi. Esimerkiksi radiomainoksissa voisi niiden "nyt räjähtää" juttujen tilalla olla kuljettajan kommentti tyyliin "meillä on ollut jonkin verran tekniikkaongelmia edellisissä lähdöissä, mutta nyt auton pitäisi olla lyönnissä ja vain voitto kelpaa Ahvenistolla!". Enemmän kontaktia yleisöön!

Ruotsin STCC on hieno sarja ja tapahtumia riittää... jopa vain 1500 metriä pitkällä Jyllandsringenilläkin menoa riitti vaikkei nopeudet suuriksi nousseetkaan. Tosin sarja ei olisi mitään ilman autotehtaiden panostusta.

[ 25-09-2001: Message edited by: Spyder ]
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Niin, siellähän autojen hintaa mitataan miljoonissa eikä sadoissa tuhansissa, kuten kotimaisissa sarjoissa. Sitä sietääkin ihmetellä, mistä ruotsin rata-autoilijoille riittää rahat.

kik
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ruotsissa rata-autoiluun löytyy rahaa koska lajilla on historiaa maassa. Päinvastoin kuin Suomessa, rata-autoilu ei ole Ruotsissa mikään trendijuttu. Perinteet aiheuttaa sen, että yleisö tietää mistä on kyse, ilman mitään mainontaa. Ihmiset ovat valmiiksi kiinnostuneet "tuotteesta". Suomessa Sport2000 meiningistä jää sellainen markkinoitu fiilis.
Toki täytyy sanoa, että Ruotsin rata-autoilu on hyötynyt valtavasti Volvon ja Rickard Rydellin menestyksestä Britanniassa, joka sitten on poikinut tällä hetkellä lähes Euroopan parhaan SuperTouring sarjan.
Minusta AKK:n pitäisi painottaa myös historiaa SM-sarjan osalta. Esim. Jääkiekossa perinteet ja tilastot on tärkeä osa menestystä. On mielenkiintoista seurata esim. pistepörssiä yms. yksityiskohtia. AKK:n pitäisi järjestää tällainen samanlainen tilastointijärjestelmä rata-autoilun SM-sarjasta. Suomessahan on ollut vanhastaan todella kovan luokan nimiä ajamassa SM-sarjaa. Näille Sport2000 tähdille olisi hyvä saada vertailukohtaa arpiaisten, sarlinien ja wiikien joukoista.
Toisaalta AKK ei ole ikinä ollut kiinnostunut moottoriurheilun historiasta. Taisi olla joku VM missä mainittiin, että AKK ei pidä minkäänlaista virallista tilastokirjaa. Mielestäni tämä on epäkohta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by pmv:
<STRONG>
AKK:n pitäisi järjestää tällainen samanlainen tilastointijärjestelmä rata-autoilun SM-sarjasta. Suomessahan on ollut vanhastaan todella kovan luokan nimiä ajamassa SM-sarjaa. Näille Sport2000 tähdille olisi hyvä saada vertailukohtaa arpiaisten, sarlinien ja wiikien joukoista.
Toisaalta AKK ei ole ikinä ollut kiinnostunut moottoriurheilun historiasta. </STRONG>
AKK ei ole vähään aikaa ollut kiinnostunut mistään muusta kuin S2K:sta ja kilpailijoiden rahojen "turvaamisesta" johonkin hianoon norsunluutorniin... Mitä tuohon starojen vertailuun tulee, niin täytyisi olla sellainen luokka mikä sytyttää. Sport2000:ssa hyvää on uudehko autokalusto ja viimeisen päälle tikkiin haetut alustasäädöt. Huonoa puolestaan on se, että autot ovat niin ulkoisesti kuin sisäisestikin lähinnä tuollaista vaimon kauppakassi-luokkaa. Korissa tulisi olla näyttävyyttä ja pellin alla ugandaa vähän samaan tyyliin kuin Kuismasen BelCar-Audissa
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

Sport2000:ssa hyvää on uudehko autokalusto ja viimeisen päälle tikkiin haetut alustasäädöt. Huonoa puolestaan on se, että autot ovat niin ulkoisesti kuin sisäisestikin lähinnä tuollaista vaimon kauppakassi-luokkaa. Korissa tulisi olla näyttävyyttä ja pellin alla ugandaa vähän samaan tyyliin kuin Kuismasen BelCar-Audissa</STRONG>
Olen kyllä täysin samaa mieltä, harmi vaan että kaikki maksaa, mutta olisi mielenkiintoista jos Sport 2000 auton koenpellin alla mouruaisi semmoinen 400-500 hv kone ja katottais pysyykö enää auto kuskien kädessä.
Jossain vaiheessa ehdotin että sallittaisi spoilerit s2k autoissa mutta vastaus oli että eurooppalaiset säännöt eivät salli niitä, mutta meillähän voitaisiin tehdä poikkeus ja jos joku haluaa lähteä eurooppaan ajamaan niin ottaa ne sitten pois.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sitähän AKK kait yritti uusilla SS-säännöillä ajaa, että tallissa lojuvat Sportit muunnettais Supereihin, mutta tais tulla liian tiukat säännöt?

Ois kiva nyt viimein saada selkeä vastaus Sportteja harrastavalta henkilöltä, että voiko näillä Suomen sääntöihin tehdyillä autoilla lähteä suoraan ajamaan mihinkä kaikkiin Euroopan sarjoihin? Vai onko säännöt jo "eriytyneet" niin paljon, että joudutaan tekemään muutostöitä? Ja mitkä ne erot sitten on?

pmv: Mulla on kyllä ideana tehdä sellainen saitti, että sieltä löytyis ainakin jotain historiaa. Harmi vaan, ettei oikein tahdo päästä kunnolla "vääntään" niitä koulukiireiden takia. Se on totta, että on todellinen FIAsko, ettei moista opusta löydy. Ja miten helppoa sitä tietoa olisi ollut vuosien aikana kartuttaa...
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Tämänvuotiset sääntömuutokset tähtäsivät juuri siihen, että autot rakennetaan (tai saa rakentaa) yleismaailmallisen SPC:n eli super productionin mukaan. Tällöin kaikki autot ovat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta hyväksyttyjä myös eurooppalaisiin sarjoihin. Joissain sarjoissa saattaa tietysti olla poikkeuksia rengassäännöissä tms. mutta autot lienevät samojen sääntöjen mukaisia. Osa autoista on tuotu euroopasta, vastaavista sarjoista suoraan käytöstä.

En tiedä miten FIA tai muut kansalliset kattojärjestöt euroopassa suhtautuvat esim. IV korisen Golfin erivapauksiin, joita suomessa on AKK:n toimesta kai jo jonkin aikaa käytetty.

kik
 
Ylös