Mitä uutta sport 2000:iin

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Sport2000 tekniset säännöthän sanovat että "FIA:n Super Production lisäluokituslehdet eivät ole voimassa". Kuitenkin super production autoilla saa ajaa luokassa?!? Pitänee paneutua asiaan tarkemmin.

Mistä löytyisi lisätietoa tähän erikoiseen uudistukseen joka tapahtui viime ja tänä vuonna?

Onko niin, että KAIKKI super production -modifikaatiot on tehtävä jotta auto olisi super production -luokituksen mukainen, muuten oltava N-luokituksen mukainen? Tarkoitan, että esimerkiksi moottorin puristussuhdetta ei saisi nostaa, jollei samalla uusi vaihdelaatikkoa jne.?!?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä kaluston nopeudella on merkitystä valtavasti. Minua ei sykähdytä kilpa-ajaja joka ajaa autolla jonka suorituskyky jää oman siviililullan arvoista.
Konkreettinen esimerkki oli uusimmassa VM:ssä. 15 vuotta vanha, lähes vakio BMW 325i harrastelijoiden enduracne-luokasta pystyy pistämään kampoihin heikoimmille Sport2000 autoille!
En oikeastaan ymmärrä mikä hinku sinne Sportteihin on saada älytön määrä lähtijöitä(yli 30), joilla suurimmalla osalla ei ole mahiksia pärjätä. Romun määrä kolareissa? Minusta n. 20 kilpailukykyistä lähtijää olisi paras ratkaisu. Silloin taso säilyisi ja tietyllä tapaa homma voisi muuttua ammattimaisemmaksi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by pmv:
<STRONG>Kyllä kaluston nopeudella on merkitystä valtavasti. Minua ei sykähdytä kilpa-ajaja joka ajaa autolla jonka suorituskyky jää oman siviililullan arvoista.
Konkreettinen esimerkki oli uusimmassa VM:ssä. 15 vuotta vanha, lähes vakio BMW 325i harrastelijoiden enduracne-luokasta pystyy pistämään kampoihin heikoimmille Sport2000 autoille!
En oikeastaan ymmärrä mikä hinku sinne Sportteihin on saada älytön määrä lähtijöitä(yli 30), joilla suurimmalla osalla ei ole mahiksia pärjätä. Romun määrä kolareissa? Minusta n. 20 kilpailukykyistä lähtijää olisi paras ratkaisu. Silloin taso säilyisi ja tietyllä tapaa homma voisi muuttua ammattimaisemmaksi.</STRONG>
Kyllähän romun tuleminen on lajin suola.!
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Et vissiin ole ikänä ajanut ja harrastanut muuta kuin katsomista kun kehtaat sanoa et romutus lajin suola !Häpee perkele!!Monella on omaisuus kiinni harrastuksessa ja kun autoa hajoaa kappaleiksi niin sihen loppuu monen miehen harrastus .Pienet kolhut ovat erikseen ,romuttamisessa piile myös loukkaantumisen vaara!!
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by pmv:
<STRONG>...
En oikeastaan ymmärrä mikä hinku sinne Sportteihin on saada älytön määrä lähtijöitä(yli 30), joilla suurimmalla osalla ei ole mahiksia pärjätä. Romun määrä kolareissa? Minusta n. 20 kilpailukykyistä lähtijää olisi paras ratkaisu. Silloin taso säilyisi ja tietyllä tapaa homma voisi muuttua ammattimaisemmaksi.</STRONG>
Ei ainoastaan katsojien vaan myös kilpailijoiden kannalta autojen suuri määrä lisää mielekkyyttä lähtöihin. Jos autoja on vähän niin ensimmäinen kierros on kilvanajoa ja loput kierrokset enemmän tai vähemmän yksin ajelua. Parasta on jos kaksintaisteluja saadaan niin kärjessä kuin hännilläkin.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by maku:
<STRONG>Et vissiin ole ikänä ajanut ja harrastanut muuta kuin katsomista kun kehtaat sanoa et romutus lajin suola !Häpee perkele!!Monella on omaisuus kiinni harrastuksessa ja kun autoa hajoaa kappaleiksi niin sihen loppuu monen miehen harrastus .Pienet kolhut ovat erikseen ,romuttamisessa piile myös loukkaantumisen vaara!!</STRONG>
Jos halutaan lisää katsojia, tulee asioita katsoa katsojien näkövinkkelistä. Lisää myttyjä kiitos. Ralleissa niitä tulee ja siksi ne ovat niin mielenkiintoisia. Yleensä radalla nähdyt "suoritukset" ovat onnettomia tököjä. Parhaassa rallissa, jota olen katsonut, ambulanssia tarvittiin kahdeksan kertaa. Tosin ei samaan kurviin. Siihen nähden ralliporukka itkee todella vähän, vaikka aihetta usein olisi. Tosin syyllinen löytyy usein katsomalla peiliin.

ps. Olen pyörinyt auton mukana, tosin vain pari kertaa.
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
No miltäs tuntu kaataa auto ja korjata se sen jälkee????????
Ps.enemmän kun kaksi kertaa kaatanut :)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sport2000 onkelma lienee se, että luokan pitäisi olla Suomen kovin luokka urheilullisesti, mutta toisaalta kustannusten pitäisi olla niin edullisia, että "kuka tahansa" voi olla mukana. Tämähän on käytännössä mahdoton yhtälö.
Jos halutaan luokka pitää kovana, niin pakkohan niitä panoksia on nostaa.
Ilmeisesti AKK:n pelko 90-luvun alun tapahtumista on taustalla tässä. Pelätään, että autoja ei tule lähtöihin riittävästi.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by maku:
<STRONG>No miltäs tuntu kaataa auto ja korjata se sen jälkee????????
Ps.enemmän kun kaksi kertaa kaatanut :)</STRONG>

Hyvässä seurassa mukavaa ajanvietettä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by pmv:
<STRONG>Ilmeisesti AKK:n pelko 90-luvun alun tapahtumista on taustalla tässä. Pelätään, että autoja ei tule lähtöihin riittävästi.</STRONG>
Silloinhan Volvo ja BMW kai kykenivät olemaan ammattimaisesti erimieltä kaikesta mahdollisesta, niin keskenään kuin vuorotellen AKK:n kanssa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
<STRONG>

Silloinhan Volvo ja BMW kai kykenivät olemaan ammattimaisesti erimieltä kaikesta mahdollisesta, niin keskenään kuin vuorotellen AKK:n kanssa.</STRONG>
En tiiä Volvosta, mutta AKK teki jonkun myönnytyksen Fordin RS500:n suhteen josta BMW:llä ei alkuunkaan tykätty => maahantuoja veti tukensa kuskeilta/sarjalta. Kohta se A-ryhmä sitten AKK:n toimesta ajettiinkin alas (vaikka Autoja olis ollut pilvin pimein). Ainakaan Suomessa ei taidettu koskaan nähdä A-ryhmän nelikoita radalla. N:ssä kyllä näitä oli enemmänkin (2x Skyline, 2x Audi, jokusia Sierroja)
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Originally posted by v10:
<STRONG>


Hyvässä seurassa mukavaa ajanvietettä.</STRONG>
Voin vahvistaa, että v10 on aina mahdollisuuden tullen osallistunut myttytalkoisiin, vaikkei olisi ollut edes kyydissä mytytyksessä. Pohjien teko (sekä pohjien otto) ja maaliruiskun heilutus ovat miehen bravuurisuorituksia. Kuulemma hyvä veruke päästä pois kotoa...

:D
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

En tiiä Volvosta, mutta AKK teki jonkun myönnytyksen Fordin RS500:n suhteen josta BMW:llä ei alkuunkaan tykätty </STRONG>
Nyt en lainkaan muista tuollaista myönnytystä Sierrasta, voitko tarkentaa ?

Sen kyllä muistan että Sierralle laitettiin lisäpainoja jotka hermostuttivat Sarlinin Kallen. Kommenttinsa Ahvenistolla oli voiton jälkeen: se kulkee vielä, tuleekohan vieläkin lisäpainoja.

Volvojen suhteenhan tapeltiin ainakin vesiruiskutuksista ja erilaisista nestesäiliöistä (eli sitämyötä painosta).

M3:ssahan tapeltiin ainakin renkaista. Veho väitti ettei sääntöjen mukaisia renkaita löydy ja sai erikoisluvan. Volvolla Hahl veti herneen todella syvälle nenään tästä. Tuiskulla taisi jopa olla alkuperäisen säännön mukaiset renkaat joten ehkä Veho hieman oli asiaa liioitellut.

AKK:n ongelma taisi silloin olla siinä että yritettiin uskoa maahantuojia jotka selkeästi vetivät kusetuslinjaa. Voitaisiinko tästä ajatella jotain nykypäivään...

Kuinkahan paljon niitä oikeita A-ryhmän autoja todella maassa oli? On muistettava lisäksi että 635:t vanhenivat pahoin, kuten myös Sukavan Camaro. Ei siellä kilpailukykyisiä ollut kuin M3:t, Volvot ja Sierrahan olisi ollut vaan eipä niitä tainnut olla varaa ostaa.

Ikinä ei silloin tullut tarkasti esille se kuinka moni M3:sista oli niitä "ohutpeltisiä" jotka FIA oli hylännyt EM/MM-sarjasta. Mahtoiko autoissa olla sellaisia joilla ei ollut asiaa Euroopan radoille ja olivat siksi päätyneet Suomeen ??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ettelbruck:
<STRONG>

Nyt en lainkaan muista tuollaista myönnytystä Sierrasta, voitko tarkentaa ?
</STRONG>
En valitettavasti tähän lähtöön..Ja VM-arkistot on kovin puutteelliset 95 vuotta vanhempien osalta joten ihan heti ei pysty edes tarkistamaan. :(

<STRONG>
Sen kyllä muistan että Sierralle laitettiin lisäpainoja jotka hermostuttivat Sarlinin Kallen. Kommenttinsa Ahvenistolla oli voiton jälkeen: se kulkee vielä, tuleekohan vieläkin lisäpainoja.

Volvojen suhteenhan tapeltiin ainakin vesiruiskutuksista ja erilaisista nestesäiliöistä (eli sitämyötä painosta).

M3:ssahan tapeltiin ainakin renkaista. Veho väitti ettei sääntöjen mukaisia renkaita löydy ja sai erikoisluvan. Volvolla Hahl veti herneen todella syvälle nenään tästä. Tuiskulla taisi jopa olla alkuperäisen säännön mukaiset renkaat joten ehkä Veho hieman oli asiaa liioitellut.

AKK:n ongelma taisi silloin olla siinä että yritettiin uskoa maahantuojia jotka selkeästi vetivät kusetuslinjaa. Voitaisiinko tästä ajatella jotain nykypäivään...

Kuinkahan paljon niitä oikeita A-ryhmän autoja todella maassa oli? On muistettava lisäksi että 635:t vanhenivat pahoin, kuten myös Sukavan Camaro. Ei siellä kilpailukykyisiä ollut kuin M3:t, Volvot ja Sierrahan olisi ollut vaan eipä niitä tainnut olla varaa ostaa.

Ikinä ei silloin tullut tarkasti esille se kuinka moni M3:sista oli niitä "ohutpeltisiä" jotka FIA oli hylännyt EM/MM-sarjasta. Mahtoiko autoissa olla sellaisia joilla ei ollut asiaa Euroopan radoille ja olivat siksi päätyneet Suomeen ??</STRONG>

Oliko M3:ssakin ohutpeltisiä? Kaikki tehtaan Volvot ainakin oli. Mannisen Petri totes tuossa viime suvena, jotta hänen SS-luokan säännöillä tehty Volvo oli useamman sata kiloa raskaampi kuin Wiikin A-ryhmäläinen vaikka oli pleksilasit ja kuidusta luukut ja muutenkin kevennetty vähän joka puolelta.
Noiden M3:sten ja Volvojen lisäksi oli Sierrat (orggis RS:t ja muutama kotikutoinen XR:n koriin tehty). Sitten oli Sukavan Camaro, 635:t (ainakin kaksi autoa), jokunen vanhakorinen 323, Ruusun Harrin Vitesse.
Nykyisin "hengissä" on Tuiskulla ex-Leppäniemi M3 ja Komin RS Cosworth Sierra ja Westmanin RS500 (mathcing numbers!!). Muista kisahistorian omaavista yksilöistä ei oo tietoa.

[ 29-09-2001: Message edited by: Don Vito ]
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>
Oliko M3:ssakin ohutpeltisiä? </STRONG>
Muistaako joku yksityiskohdat tarkemmin, tarkentakoon.

Mutta silloin kun A-ryhmäläisille avatiin MM-sarja niin ekasta kisastahan tuli täysi farssi.

Sarjaan oli pitänyt ilmoittautua etukäteen, sitä eivät useimmat yksityistallit olleet tehneet. Ehkä eivät kaikki tahdastiimitkään. Jotenkin muistelisin että Holdenilta se oli jäänyt tekemättä.

Kaikki Sierrat diskattiin jonkin multa jo unohtuneen pykälän johdosta.

Bemut eli M3:t taas diskattiin siksi että pellit olivat ohuemmat kuin luokitustodistuksessa. Pistettiinkö autot eteenpäin vai tehtiinkö A-ryhmän vaatima määrä ohutpeltisiä?

Volvo ei tainnut merkkinä olla enää mukana sillä ainoalla MM-kaudella vaikka EM:ää olikin kiertänyt.

No, oli syyt muille mitä tahansa niin viimeisenä tehtyjen M3:ten hylkäyksen jälkeen MM-pisteitä sai vain yksi auto, kisan hitain, Maserati.

Sittenhän alkoi vetoomusmyllytys. Ja koko A-ryhmän rata-MM meni perseelleen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
A-ryhmän autojen riittävyydestä: Vehon M3:sia oli parhaillaan 3 + Tuisku ajatti parhaimmillaan kait kahta autoa ja myöhemmin molemmat olivat evo 2:sia. Kaikkiaan ehkäpä jopa 3+2+2 = 7 M3:sta.

635:sia oli kaks (Arpianen/Wiik Schnitzer ja Tuiskun yksilö).

Volvoja oli maahantuojan alla 3 ja Leifilla varastossa (ja 88-kaudella) vanha "musta". Näiden lisäks ehkä muita yksilöitä. 4+

Fordeja löyty kait sitten ainaskin kolme (Sarlinin XR4Ti ja Cossyt päälle)

Ja kun laitetaan sekalaiset päälle, saadaan tuollaiset 16-19 autoa.

Käsittääkseni suurin osa M3:sta oli "Suomessa rakennettu". Bemu kait teki eräänlaisen kitin, jonka amatöörit pystyivät hankkimaan. Arpiaisen M3 oli Motormecin tekemä (Tarmo Laineen myös?) ja Urpialan tiimi taasen teki omat autonsa.

Kuten jo tuossa toisesa otsikossa kirjoitin, A-ryhmän hengitysvaikeudet alkoivat 88 kun Auto-Haro päätti vetää teaminsa pois riitauduttuaan AKK:n kanssa. -Renkaat ja painorajat olivat kait syynä. Te näköjään tiedätte paremmin.- Varsinainen Bemu hyökkäys tais alkaa vasta 89, 88:n ollessa ikäänkuin välivuosi. Valitettavasti voittaminen oli vaan liian helppoa, kun ainoa vastus oli oman tallin sisällä. Leiffi kituutteli vielä 88 vanhalla sotaratsullaan, joka jouduttiin rakentamaan uusiksi "kesäkuntoon", Cossyt taasen eivät ikään päässet tasolleen ja Sarlinilla tais mennä pari kautta tekniikkamurheissa?
 

ASalmenautio

New member
Liittynyt
15.3.2001
Viestit
4
Originally posted by ettelbruck:
<STRONG>

Muistaako joku yksityiskohdat tarkemmin, tarkentakoon.

Mutta silloin kun A-ryhmäläisille avatiin MM-sarja niin ekasta kisastahan tuli täysi farssi.

Sarjaan oli pitänyt ilmoittautua etukäteen, sitä eivät useimmat yksityistallit olleet tehneet. Ehkä eivät kaikki tahdastiimitkään. Jotenkin muistelisin että Holdenilta se oli jäänyt tekemättä.

Kaikki Sierrat diskattiin jonkin multa jo unohtuneen pykälän johdosta.

Bemut eli M3:t taas diskattiin siksi että pellit olivat ohuemmat kuin luokitustodistuksessa. Pistettiinkö autot eteenpäin vai tehtiinkö A-ryhmän vaatima määrä ohutpeltisiä?

Volvo ei tainnut merkkinä olla enää mukana sillä ainoalla MM-kaudella vaikka EM:ää olikin kiertänyt.

No, oli syyt muille mitä tahansa niin viimeisenä tehtyjen M3:ten hylkäyksen jälkeen MM-pisteitä sai vain yksi auto, kisan hitain, Maserati.

Sittenhän alkoi vetoomusmyllytys. Ja koko A-ryhmän rata-MM meni perseelleen.</STRONG>
Itselläni oli Tuiskulta hankittu 2.3 -litrainen M3:nen joka oli myös Heikki S:n käytössä -89 , -90. Minulla auto oli -91 ja -92. Se ei ollut ohutpeltinen. Käytännössä kaikki 2.3 -litraiset olivat paksumpipeltisiä. 2.5 -litraisista en tiedä..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
<STRONG>
Fordeja löyty kait sitten ainaskin kolme (Sarlinin XR4Ti ja Cossyt päälle)

</STRONG>
Kröhöm. Mistähän tuo XR4Ti mahtoi olla kotoisin kun en muista koskaan kuulleeni siviili-sellaisista. Ja kuinkahan moni noista Cosaneista (Westmanin auton lisäks) mahtoi olla "Matching Numbers" RS500 ja kuinka moni vain "normaali" RS Cosa ?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
XR4Ti:stä vois olla aika helppo saada tietoo Sarlinin tiimistä, mutta käsittääkseni se oli Saksan tuliaisia. Ensimmäisiä verovapaita rata-autoja. Mutta oliko kyseessä nelivetoinen peli??
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

Kröhöm. Mistähän tuo XR4Ti mahtoi olla kotoisin kun en muista koskaan kuulleeni siviili-sellaisista. </STRONG>
Mihinköhän bittiavaruuteen alkuperäinen kommenttini on kadonnut?

Anyway, siis miten niin et ole kuullut siviili-XR4Ti:stä? Millä planeetalla silloin asuit??

[ 06-10-2001: Message edited by: ettelbruck ]
 
Ylös