Mitä uutta sport 2000:iin

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se Sierran diskauksen syy silloin Monzassa 87 johtui sääntöjen vastaisesta moottorinohjausjärjestelmästä. Aivolaatikkoa ei oltu ymmärtääkseni luokiteltu sellaiseksi.
BMW:n ohutpeltiset M3-autot oli kai tehtaan omia ja/tai Schnizerin ajattamia. niitä ei myyty suoraan ulkopuolisille. Sinänsähän se oli luokitusten vastainen toimenpide.
Toisaalta Bemarin piti jotenkin pärjätä melkein 200hv tehokkaammille autoille. Ja pärjäsihän se.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Originally posted by pmv:
<STRONG>Ruotsissa rata-autoiluun löytyy rahaa koska lajilla on historiaa maassa. Päinvastoin kuin Suomessa, rata-autoilu ei ole Ruotsissa mikään trendijuttu. Perinteet aiheuttaa sen, että yleisö tietää mistä on kyse, ilman mitään mainontaa. Ihmiset ovat valmiiksi kiinnostuneet "tuotteesta". Suomessa Sport2000 meiningistä jää sellainen markkinoitu fiilis.

Minusta AKK:n pitäisi painottaa myös historiaa SM-sarjan osalta. Esim. Jääkiekossa perinteet ja tilastot on tärkeä osa menestystä. On mielenkiintoista seurata esim. pistepörssiä yms. yksityiskohtia. AKK:n pitäisi järjestää tällainen samanlainen tilastointijärjestelmä rata-autoilun SM-sarjasta. Suomessahan on ollut vanhastaan todella kovan luokan nimiä ajamassa SM-sarjaa. Näille Sport2000 tähdille olisi hyvä saada vertailukohtaa arpiaisten, sarlinien ja wiikien joukoista.
Toisaalta AKK ei ole ikinä ollut kiinnostunut moottoriurheilun historiasta. Taisi olla joku VM missä mainittiin, että AKK ei pidä minkäänlaista virallista tilastokirjaa. Mielestäni tämä on epäkohta.</STRONG>
Historiaa AKK sisällä on pitänyt Rafu Petterson yllä mutta yhden miehen aika ei kaikkiin lajeihin riitä.
AKK han on aina ollut aika kummajainen ,jos ei vastusta jotain kehitystä...nyt esim SS luokka, niin sitten ollaan muuten vaan vastaan (Keimola vuodet 1966-67).
Myös päätökset tuntuvat tulevan kuin tykin suusta sen enempää miettimättä joskus..toisaalta siinä on vika harrastajissakin purnataan kyllä mutta palautetta ei anneta.
Ehkä nyt olis aika tehdä jotain esim sähköpostien muodossa.
Sinänäsä tosiaan olis kiva verrata esim. Jokke Kallion uraa vastaan uudemmat kuskit...
Nämä Arpiaiset ja muut voivat niputtaa SM tittelinsä saavuttaakseen saman määrän ..
Ja totta tosiaan S2K on väkisin ängetty tuote maahan joka tykkää autoista joissa on munaa Sporteissa sitä ei itse autoissa ole.


:D
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Oli ihan pakko kirjoittaa hieman kun pistää ihan vihaksi tuo touhuaminen. Ensiksikin mitä noihin 2000:ten tehoihin tulee... Eihän ne ole mitää ohjuksia, toisaalta moottorit pysyvät kohtuullisen hyvin kasassa jolloin nähdään paljon autoja kisoissa. Verrataan noihin supersalooneihin; Ferrari toimii (yleensä), Kallen Escort joskus, Petterin Audi on nopea kun pysyisi ehjänä, M1 ei toimi, Kyllösen Audi toimii yleensä. Montako autoa siinä sitten on jotka "taistelevat" kiihkeästi voitoista? Ei Suomessa pystytä tälläisellä AKK:n järjestämällä pelleilyllä muuta kuin harrastelemaan näitä juttuja. Ei ole rahaa jolloin toisaalta ei ole taitoakaan. Ja mitä sitten kun voittaa Suomessa jonkin tälläisen kura sarjan niin kaikki tiimit euroopasta soittelevat voittajalle varmaankin lähes joka päivä... Montako ammatimaista tiimiä on Suomessa? Verratkaa muissa sarjoissa ulkomailla kilpaileviin tiimeihin, siellä ne edes pikkuisen näyttävät mekaanikoilta ja kilpa-autotiimeiltä! Sport 2000 kuolee pikkuhiljaa pois, sitä ei muuta mikään miksikään. Ehkä vielä ensikausi ja seuraava? Eihän tämmöisessä perseenreijässä ole muuta mahdollisuutta kuin rypistellä sillä paskat on jo housussa.

On turha verrata Suomen 2000 sarjaa johonkin ulkomaisiin, Suomeen saadaan Dunlopin varastoista vanhimmat renkaat (halpaa kun on). Ainoa asia mikä pitää auton ladulla on renkaat, merkitys on siis suuri. Jos kuljettaja ei raaski käyttää uusia rengassettejä testeissä, on aivan yksi vitun hailee ajaako testejä ollenkaan, voi vaikka polkupyörällä kierrellä iltaisin rataa. Miten voi auton alustaa säätää jos renkaat ovat aivan loppu? Mitä tapahtuu kun aika-ajoon kuski päättää panostaa uudet renkaat ja autossa on kuluneille renkaille tehdyt säädöt? Uudet renkaat ovat kuitenkin nopeammat, siksi ne päätetään laittaa alle. Kaikki menee päin vittua, monesti todella pahasti. Auto puskee, aliohjaa, yliohjaa pomppii, pyörii ja ohjaamoonkin tulee jotain hajua. Vai eikö autoa tarvitsekkaan säädellä, laitetaan bensaa tankkiin ja vedetään pitkää sessiota. Niinhän touring salooneissa tehdään, on sade tai kuiva keli, vain renkaat ovat erilaiset....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näin ei-harrastajana on tietenkin helppo sanoa ettei homma toimi ja mitä pitäisi tehdä paremmin:

AKK hoitakoon kisojen markkinoinnin, teknisen valvonnan ja mediabussin kisapaikalle saapumisen kuuluttajineen. Järjestävä seura järjestää kisaa, eikä muuhun tarvitse puuttua. Kuskit hommatkoon itse sponsorit.

Eiköhän tämä pitkälti näin menekkin, paitsi ettei AKK markkinoi itse kisatapahtumia. Eli tärkein jää tekemättä. Mistä ne katsojat, tulevat kuskit ja sponsorit ilmestyvät, ellei kisasta tiedetä mitään, häh?

Ottakaa vaikka joku nouseva kyky elokuvaohjaaja-linjalta, viekää kauden viimeiseen kisaan, taikka mediapäiville ja käskekää tehdä näyttävä mainos tyylin Harlinin Driven opinnäytetyönä. Tämä sitten tyrkätään F1-lähetyksen jokaiseen väliin.

Kun tämä on saatu tehtyä hyödynnetään yhteistyökumppani Alma-mediaa työntämällä Iltalehden viikonloppuliitteen väliin yli kymmensivuinen tietoisku lajista ja kilpailupaikoista. Ennenkaikkea korostetaan Mikojen ja muiden ponnistaneen juuri näistä kisoista -vaikkei välttämättä pitäisikään paikkaansa. Näinhän Lappalainenkin teki aikoinaan...

Mutta kun ei, niin ei.

Uutta merkkiluokkaa kuulema haluavat... Tietääkseni ainoastaan yksi moinen on enään elinvoimainen -ja pysyy. Jos todella merkkiluokka halutaan, niin tehdään samalla ralliakin palveleva päätös. Siellähän on jo yksi merkkiluokka, jolla ei ole minkäänlaista kansainvälistä tulevaisuutta...
Ovatpa autotkin jo valmiiksi ännäläisiä, koska eihän merkkiluokka nopee saa olla...
 

utelias

New member
Liittynyt
13.11.2001
Viestit
1
Härra C?
Aika rajua tekstiä renkaiden käytöstä ja autojen säädöistä. Olen antanut itselleni kertoa, että S2K:n kärkiteamien taso olisi kuitenkin ihan kohtuullisen hyvä verrattuna esim Saksan DTC:n Onko se tietoa vaiko vain mielipide, ettei teamit käytä ollenkaan uusia renkaita testatessaan ja että renkaat ovat huonompia kuin muissa samanmerkkisiä renkaita käyttävissä maissa. Tähän asti on kuitenkin puhuttu että suomen kärkiteamit ovat ammattimaisia / ammattilaisia? Mikäli testaavat vain loppuunajetuilla renkailla, niin ei varmaankaan ole kovin ammattimaista.

Olisiko suomalaisilla teameilla mitään mahdollisuuksia pärjätä vaikkapa Saksan vastaavassa sarjassa. Ja jos ei, niin kuinkakohan paljon häviäisivät kierrosajoissa kärjelle.

Kertokaa nyt te joilla on oikeasti tietoa asioista, niin ei katsomossa sillointällöin käyvän tarvise olla epätietoinen.

Kiitos jo etukäteen valaisevista vastauksista
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Minä en osaa ottaa kantaa siihen testaavatko sport2000 tiimit uusilla vai vanhoilla renkailla. Toteanpa vain että ammattilaistiimitkin testaavat vanhoilla renkailla silloin kun kyseessä ei ole auton alustatesti. Testaaminen on puhekielessä yleistynyt nimitys kaikelle normaalin kilpailun ulkopuolella käytetylle rata-ajalle. Kilpailujen välillä on yhtä tärkeää harjoittaa kuljettajaa kuin etsiä uusia säätöjä. Eräs amerikkalainen alan ammattilainen totesi kirjassaan että yli puolet "testaamisesta" on harjoittelua ja kuljettajan ajotuntuman ylläpitoa. Lisäksi tähän "testaamiseen" kuuluu vielä renkaiden, jarrujen ja muiden osien sisäänajoa. Tiedä sitten noiden suomeen tuotavien dunlopien kunnosta, mutta kuinkahan moni ajaa ne sisään oikein. Voihan olla etteivät juuri nuo renkaat tarvitse tätä heat-cycling käsittelyä, mutta jos tarvitsevat niin kyllä kisaviikonlopun aikanakin saattaisi olla jo hyötyä oikealla sisäänajolla saavutettavasta lisääntyneestä eliniästä.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
c? puhui ronskisti mutta asiaa.

Testaamisesta käytetyillä renkailla ei ole mitään hyötyä. Kilpurit on kaikissa luokissa niin räjähdysalttiita ja kalliita laitteita ettei niillä ole hyvä ajaa yhtään "sinnepäin" -testiä. Uusilla renkailla on ajettava jos mielii jotain todellista hyötyä testaamisesta saada, muuten on paras olla ajamatta. Testaamattomuudella voidaan saavuttaa suurempia hyötyjä kun saadaan toosat yms. kestämään kisoissa maaliin saakka. Tarkoitan siis testaamattomuudesta uusilla renkailla.

Vanhoilla gummeilla ei saada palautetta kunnolla mistään osa-alueesta. Ja jos ei saada oikeaa palautetta, mihin tarvitaan väärää palautetta?
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by TRF:
<STRONG>...
Testaamattomuudella voidaan saavuttaa suurempia hyötyjä kun saadaan toosat yms. kestämään kisoissa maaliin saakka. Tarkoitan siis testaamattomuudesta uusilla renkailla.
...
</STRONG>
Kyse onkin siitä yritetäänkö saada auto myös luotettavaksi vai toivotaanko vain että kestää kisan yli. Ei pisteitä saada nopealla autolla joka hajoaa kisalähdöissä tai tuurilla pysyy kasassa.

Toki jos testataan vain muutama tunti kisaviikonloppujen välillä niin silloin on turha lähteä muuta kuin auton käyttäytymistä testaamaankaan. Mutta eipä siinä tapauksessa kauden aikana kovin monia renkaita testiin menekään.
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Mielestäni testaamisella ei saada autosta luotettavaa, päinvastoin. Luotettava auto tulee kovalla työllä ja suurella rahalla, ei testaamalla. Testaamalla, ja vain testaamalla saadaan autosta nopea. Samalla luotettavuus kärsii, mutta se voidaan palauttaa samoilla konsteilla millä se alunperin saavutettiinkin.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Hienoa nähdä että suomessa on kuitenkin näin monta rata-autoilun ammattilaista seuraamassa ratojen reunalla teamien toimintaa. Se mitä tulee "vanhojen" renkaiden käyttöön pitänee, ehkä joiltain osin paikkaansa, kun ylläpidetään ajotuntumaa, mutta kyllä s2k luokassa kärkikuskit testaavat myös uusilla renkailla. Ja onhan se selvää että suomalaiset kuskit kärsivät sponsorirahan puutteesta, kun yrityksillä ei ole varaa satsata moottoriurheiluun samanlaisia summia kuin keski euroopassa...., suomessa kun on vain vähän yli 5milj. asukasta. Ja mielestäni myös moottoriurheilukulttuuri on huomattavasti voimakkaampi esim. englannissa kuin suomessa.
Eiköhän se kuskien taso liene samaa tasoa kuin esim. Saksan radoilla. Kävihän esim. Ullakkokin taistelemassa Ellenin kanssa, joka sentään on ajanut DTM -luokassakin!
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Kai kaikki testaisivat uusilla renkailla, jos vaan pätäkkää riittäisi. Dunlopeilla paras pito kestää vain kaksi kierrosta, jolloin aika-ajosäätöjä haettaessa pitäisi siis panna uutta rengasta alle koko ajan. Näiden kahden kierroksen jälkeen pito heikkenee sitten jo paljon hitaampaa tahtia, joten käytetyilläkin voi hyvin kisaa testata kunhan ei rilloja aivan kanvesteille ajele. Kärkikuljettajat ja jotkut muutkin testaavat silloin tällöin uusillakin, jotta se nopein kierros löytyisi. Väite perustuu siihen, mitä olen radoilla omin silmin havainnut. Muistettakoon kaiken aikaa, että tärkeintä on mahdollisimman tasaväkinen kalusto. Sillä saadaan hyviä kisoja. Kovin tärkeää ei ole onko alla superhyvät vai hyvät vai vaikka huonommatkin renkaat, kunhan ovat kaikilla suunnilleen samat

Sport 2000 kärjen taso on kuskien osalta ainakin samaa luokkaa kuin Saksan kärjellä. Kalustoissa on varmaan eroja, sillä saksalaiset huipputiimit saavat tehtaalta suoraa tukea, jota ei tänne taida saada edes rahalla.
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Mitä tekee nopeuskilpailussa autolla joka ei ole nopea? Ei varmaankaan aja kärkisijoista... Eikö testaamisella ole mitään hyötyä? Kuinka muuten tiedetään että auto on luotettava? Luuletko että suomessa jollain riittää resursseja tehdä 3D malleja osista ja simuloimalla kokeilla auton kestävyyttä? Ja antaako se realistisen tuloksen? Talleissahan on helppo tehdä auto luotettavaksi, mieti pikkuisen...

Mitä renkaiden sisäänajoon tulee, tehdäänkö se oikein. Ne tarvitsevat muutaman kierroksen saavuttaakseen parhaan toimintalämpötilan, samalla saavutetaan myös ajonaikana käytettävä rengaspaine. Koska renkaanlämmittimet ovat täällä kiellettyjä on ne ajettava lämpimiksi, yksinkertaista. On totta että huono kuljettaja voi testata vanhoilla renkailla, harjoitella kääntämään rattia. Jos kuitenkin renkaat eivät toimi ei myöskään kierrosajat ole kovinkaan ihmeellisiä jolloin on vaikea saada mitään vertailuaikoja. Kaikki kärkikuljettajat osaavat jokaisen radan jokaisen mutkan ulkoa, jolloin ainoat testit tehdään periaatteessa vain autoa varten, ei kuljettajaa varten.

Muistaakohan kukaan miten AKK hoiti mm. formula ford + saloon kavereiden itse järjestämän televisioinnin vituiksi kuluneella kaudella? Kiitos siitä asianomaille...
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Ai niin, te puhuittekin noista "kilpa-autoista", jotka väsätään jonkun insinööri- tai yliopisto-opiskelijan "viisaitten" laskelmien mukaan aivan saatanan nopeiksi. Minä tarkoitin oikeita kilpa-autoja jotka on jo tehtaalta lähtiessään kilpa-autoja, niissä laitetaan osia kiinni ja oikeisiin paikkoihin ja jo futaa. Ei tarvii mennä testaileen että kestääkö vai ei, keskitytään vaan oleelliseen.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Originally posted by TRF:
<STRONG>Ai niin, te puhuittekin noista "kilpa-autoista", jotka väsätään jonkun insinööri- tai yliopisto-opiskelijan "viisaitten" laskelmien mukaan aivan saatanan nopeiksi. Minä tarkoitin oikeita kilpa-autoja jotka on jo tehtaalta lähtiessään kilpa-autoja, niissä laitetaan osia kiinni ja oikeisiin paikkoihin ja jo futaa. Ei tarvii mennä testaileen että kestääkö vai ei, keskitytään vaan oleelliseen.</STRONG>
Ei semmosta kilpa-autoo olekkaan, mitä ei testata tarvisi luotettavuuden takia.
;)
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Jotkut tekevät sitten suomessa hommia aivan väärin, kun kerran menevät radalle hakemaan nopeutta, eivätkä ajattele testillä ollenkaan luotettavuuden etsimistä. Ihmeellistä tässä onkin se, että näille samaisille kavereille vielä siunaantuu SM-mitaleita roppakaupalla vuosien saatossa ja joillekin vielä useammista eri luokista.

kik
 

O. Haapalainen

New member
Liittynyt
6.10.2001
Viestit
4
Sijainti
Klaukkala
Terve kaikille.
Mitä testaamiseen tulee, niin en tiedä mitä muut tekevät, mutta kun me (minä & LMS) olemme testaamassa, niin kyllä siinä haetaan kaikkia kolmea aiemmin mainittua asiaa:
Kuskille ajoharjoittelua
Autosta nopeutta
Kaluston kestoa.

Koska LMS rakentaa itse autonsa, joutuu varsinkin uusien konstruktioiden kohdalla usein testaamaan ovatko osat / ideat toimivia (sekä nopeuden että keston suhteen).

Kuten alussa mainitsin, puhun vain omasta puolestani. Kommenttejani ei välttämättä kannata yleistää koskemaan kaikkia.

Terveisin

Olli
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by O. Haapalainen:
<STRONG>Terve kaikille.
Mitä testaamiseen tulee, niin en tiedä mitä muut tekevät, mutta kun me (minä & LMS) olemme testaamassa, niin kyllä siinä haetaan kaikkia kolmea aiemmin mainittua asiaa:
Kuskille ajoharjoittelua
Autosta nopeutta
Kaluston kestoa.

Koska LMS rakentaa itse autonsa, joutuu varsinkin uusien konstruktioiden kohdalla usein testaamaan ovatko osat / ideat toimivia (sekä nopeuden että keston suhteen).

</STRONG>
No johan ny...Eikös Sport2miljoonaa -luokassa nämä "konstruktiot" ole vähiin päin sellaisia, mitkä tehtaan kilpa-inssit ovat hyväksi havainneet eikä omille sovellutuksille juurikaan tilaa löydy. Joten ei kai niissä pitäisi tässä tapauksessa olla myöskään mainittavia luotettavuusongelmia.
 
Ylös