Mitäs se JJ höpisee?

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Järvilehto muisteli Benetton-tallin "erikoisia juttuja"
10.02.2004 18:38


Eräs F1-historian puhutuimmista maailmanmestaruuksista on Michael Schumacherin voitto vuonna 1994. Keskustelua on riittänyt aiheesta, oliko Schumacherin Benetton-auto kyseisellä kaudella sääntöjenmukainen vai niiden vastainen.

Schumacherin Benetton-autosta löydettiin kansainvälisen autoliiton FIA:n tarkastuksessa kauden 1994 aikana sääntöjenvastainen elektroninen apuväline, automaattinen lähtöjärjestelmä eli ns. sutimisenesto. Benetton-talli vetosi siihen, että järjestelmää käytettiin vain testeissä, eikä FIA koskaan pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi käytetty kilpailuissa.

Suomen Jyrki Järvilehto toimi Schumacherin tallikaverina Benettonilla kaudella 1994. Järvilehto muisteli MTV3:n pyynnöstä Benetton-tallin toimintaa vuonna 1994.

- Sutimisenesto oli aikaisemmin ollut autoissa. 1994 sitä ei olisi enää saanut olla. Kaikki tällainen, mikä on aikaisemmin ollut sallittua ja yhtäkkiä kielletään, niin totta kai sitä vielä yritetään käyttää hyväksi, kunhan siitä ei jäädä kiinni. En yhtään sitä epäile, etteikö jotain olisi ollut. Varmaan jotain yritettiin ja kokeiltiin. Tuskin Benetton ainoa tiimi oli, kyllä varmasti muissakin tiimeissä kokeiltiin. Siinä vaiheessa elektroniikan piilottelu oli helpompaa kuin nykyään, Järvilehto toteaa.

Joka tapauksessa Schumacherin autossa oli erilaisia toimintoja kuin Järvilehdon kilpurissa.
- Olihan siellä vähän erikoisia juttuja silloin tällöin meneillään. Kyllähän siellä oli sellaisia nappeja, joita paineltiin tiimikaverin autossa ihan eri järjestyksessä. Vaikea sanoa, mitä se sitten tarkoitti, Järvilehto jatkaa.

Järvilehto painottaa kuitenkin, ettei hänellä ole esittää mitään todisteita Schumacherin auton mahdollisista sääntöjenvastaisuuksista.
- Niitä on vaikea ikinä todistaa. Voihan se olla, ettei niitä ole ikinä ollutkaan.

Jyrki Järvilehdon kommentteja kuullaan MTV3:n F1-kisalähetyksissä kauden 2004 aikana.

(MTV3)

Joo, huijauksella huipulle, kyllä tää on tiedetty?!
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ajoihan Mikakin "salaisella lisäpolkimella" varustetulla autolla. Ja "moni auto" on erehtynyt käyttämään "laitonta" polttoainetta.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
ml sanoi:
Ajoihan Mikakin "salaisella lisäpolkimella" varustetulla autolla. Ja "moni auto" on erehtynyt käyttämään "laitonta" polttoainetta.
Eikös mäccärin kolmospoljin oltu FIA:n puolelta ihan hyväksytty peli. Eihän sillä ole tietenkään mitään tekemistä tämän asian kanssa. :)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Dominic sanoi:
Eikös mäccärin kolmospoljin oltu FIA:n puolelta ihan hyväksytty peli. Eihän sillä ole tietenkään mitään tekemistä tämän asian kanssa. :)
Jos poljin oli OK, miksi se piti kieltää?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tuommoisesta aiheesta on täällä ihan turha odottaa saavansa keskustelua aikaiseksi... Nytkään ei mennyt montaa replyä kun jo epäsuorasti Ferraria syyteltiin...

Yritetään kuitenkin jotakin asiaan liittyvää...

Kyllähän Benetton suurien epäilyksien alaisena on ollut ja JJ:n kommentistakin "...niin totta kai sitä vielä yritetään käyttää hyväksi, kunhan siitä ei jäädä kiinni. En yhtään sitä epäile, etteikö jotain olisi ollut. Varmaan jotain yritettiin ja kokeiltiin. Tuskin Benetton ainoa tiimi oli, kyllä varmasti muissakin tiimeissä kokeiltiin..." voisi päätellä että laittomuuksia tosiaan käytettiin, mutta järjettömältä tuntuu että näin olisi ollut vain toisessa autossa, tallimestaruuden kannalta olisi ollut tärkeää saada toinenkin auto edes samalle kierrokselle..
Onhan Schumia tietty helppo syyttää laittomuuksista kun se ajaa kovempaa kuin muut, mutta niin se schumin vauhti vain kiihtyi kun luistonesto sallittiin vaikka silloin piti tulla romahdus..
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Olisi Schumi kuitenkin voittanut mestaruuden, vaikka hänellä ei olisikaan ollut mitään sutimisenestoa, tai en tiedä. Jos nyt hänellä nyt oli edes mitään.
Tulee tietysti joku doping-skandaalin formulaversio taas. En kestä. JJ saisi pysyä poissa juoruineen.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tuo lisäpoljin juttuhan oli tosiaan hyväksytetty ja siinä mielessä sen myöhempi kieltäminen kesken kautta oli pyllystä, mutta siinä kyse oli kaitenemmän sääntöjen rajamailla julkisesti(oli FIAn tiedossa) liikkumisesta, kuin huijjaamisesta johon siis Benetton luultavasti syyllistyi.

...Kolmannen polkimen toiminnasta voisi joku enemmän tietävä selventää, mutta jos se tosiaan vaikutti auton kääntymiseen, niin kieltohan oli aivan oikeutettu koska sääntöjä rikottiin...
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Meinasihan Bénettonin tankkauslaitekkin maksaa
ihmishengen kun Verstappenin auto leimahti ilmiliekkeihin kesken tankkauksen, ja Schumacherhan hylättiin kuluneen pohjalevyn vuoksi. Että juu, kyllä Benetton oli hyvin kaukana laillisesta sinä vuonna.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kirjoittelin keväällä muistaakseni erään F1 kirjan pohjalta kamppailusta "harmaalta alueelta". Kirjassa (jonka nimeä en enää muista) puhuttiin, että (jo) 80-luvulla auton suunnittelijoiden pohtineen "porsaanreikien" hyödyntämistä. Eräs kokeilu oli auton palauttaminen sääntöjen vaatimaan korkeuteen muuttuvan jousituksen avulla.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Tankkauslaitteen virittely oli tosiaan huijjaamista ilman mitään selittelyjä, mutta pohjalevyn kuluminen oli tallin typeryyttä/huolimattomuutta. Pohjalevyn liiallisesta kulumisestahan ei voi selvitä, sillä eikös pohjalevyt tarkastettu tuolloin ainakin pisteille ajaneilta.

Mielenkiintoinen tuo maikkarin uutinen... mihin hittoon se oikein liittyy??? Yht äkkiä vain pyydettiin JJtä muistelemaan 10 vuoden takaisia asioita.... Hmm.. no jos ei ykkösissä mitään uutisoitavaa ole niin pitäähän sitä sitten järjestää...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
ml sanoi:
Jos poljin oli OK, miksi se piti kieltää?
Ai että miksi se kiellettiin!:D :rolleyes: Mieti!

Ja toiseksi Mika ei ajanut autolla, jossa oli laiton lisäpoljin. Se oli FIA:n hyväksymä ja kun se kiellettiin niin siitä luovuttiin heti. Auto oli FIA:n standardien mukaan sitä ennen täysin laillinen. Olihan FIA itse hyväksynyt koko polkimen!:idea:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
patriot sanoi:
Ai että miksi se kiellettiin!:D :rolleyes: Mieti!
Et kai vaan vihjaile, että FIA ei ole ajantasalla päätöksissään ja että ulkopuoliset mukamas voisivat vaikuttaa FIA:n päätöksiin? :wink: :rolleyes: :D
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Itse olen sitä mieltä, että jos joku keskikastin talli olisi saatu Benettonin vilpistä kiinni, niin heidät olisi suljettu sarjasta samantien. F1 kuitenkin tarvitsi kipeästi supertähtiä Sennan kuoltua ja Schumacher oli ehdottomasti porukan paras kuljettaja sillä hetkellä. Luin vasta '94 vuoden loppupuolelta olevaa AutoXpressiä ja siinä JJ kertoi kysyneensä, josko saisi Michael auton käyttöön, sillä välin kun Schumi oli kilpailukiellossa, mutta vastaus oli ehdoton ei ja JJ ajeli nuo pari kisaa sitten vanhalla rungolla, jota oli käytetty kauden alkupuolella. Siinä sitä sitten saivat Lehto & Verstappen miettiä, miksi Schumi ajaa sekuntikaupalla nopeampaa ja heillä taas auto ei tahdo edes radalla pysyä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
ml sanoi:
Et kai vaan vihjaile, että FIA ei ole ajantasalla päätöksissään ja että ulkopuoliset mukamas voisivat vaikuttaa FIA:n päätöksiin? :wink: :rolleyes: :D
Mahtoi muuten näitä "ulkopuolisia" ottaa pattiin, kun polkimen poistamisenkin jälkeen molemmat Mäkkärit varvasivat Brasiliassa taas kaikki kierroksella, paitsi Schumin, joka jäi muistaakseni jonnekkin minuutin päähän. Schumi oli melko epäuskoisen näköinen onnitellessaan Mikaa palkintopallilla päätään puistellen. :D :D :D
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
E. Tuhero sanoi:

...Kolmannen polkimen toiminnasta voisi joku enemmän tietävä selventää, mutta jos se tosiaan vaikutti auton kääntymiseen, niin kieltohan oli aivan oikeutettu koska sääntöjä rikottiin...
Ave !!!

Rattikin vaikuttaa auton kääntymiseen, eikä sitä olla kieltämässä, luistorajotetut perät sekä tavalliset, että elektronisesti ohjatut vaikuttavat auton kääntymiseen, ei ole kielletty, elektronisesti ohjatut ohjaustehostimet rupesivat jo ohjaamaan autoa kuskin sijaan, nekin kiellettiin vasta kauden lopussa. McBrakes systeemi, joka juuri aiemmin oli hyväksytty, jonka toiminnasta ei julkisuudessa ole kuin arvailuja sitä vastoin kiellettiin välittömästi. Mksi, no siksi tietysti, ettei FIA halunnut McLareneiden hallitsevan kautta Melbournen tavoin ja panikoi. Lässytys jostain Ferrarin keksimästä nelipyöräohajuksesta on juurikin lässystystä, järjestelmää hyväksyessä FIA lla oli tiettävästi käytössään systeemin yksityiskohtaiset speksit. Sama muuten toistui 2000 McPerän kanssa, Ferrari saneli FIAlle säännöt.

Sivujuonteena: Kun Salo keskeytti Nyrrellä 99, hän totesi auton muuttuneen mahdottomaksi ajaa, koska toinen takajarruista, vasen tai oikea suunnilleen satunnaisesti, kantoi rajusti suorillakin. Haiskahti aikas lailla rajusti järjetelmältä, joka salli epäsymmetrisen jarrupaineen saman akselin pyörille, mutta alkoi brakaamaan. Edelleen Schumacherin loukkaantuminen Silverstoenssa pantiin virallisesti irroneen ilmausruuvin piikiin, ja lehmät lentää..... Ferrarin protestin perusteena Brasiliassa 98 oli juurikin epäsymmetrinen jarrupaine saman akselin eri pyörien välillä, mikä mahdollisti nelipöyräohajuksen.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hakkis sanoi:
Olisi Schumi kuitenkin voittanut mestaruuden, vaikka hänellä ei olisikaan ollut mitään sutimisenestoa, tai en tiedä. Jos nyt hänellä nyt oli edes mitään.
Tulee tietysti joku doping-skandaalin formulaversio taas. En kestä. JJ saisi pysyä poissa juoruineen.
Heh. 80-luvun alkupuolella yksikään kilpailuissa vähänkään pärjännyt turboton auto ei ollut sääntöjenmukainen, eikä siitäkään saatu kunnon haloota aikaiseksi...

Jos tuo Benetton-juttu todella kiinnostaa, niin kannattaa lukea FIAn lehdistötiedote koskien launch controlia:
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=655&FS=F1
Kuten tuolta selviää, ei autoa meinattu antaa ensinkään tutkia ja lisäksi järjestelmän toiminnasta annettiin vääränlaista tietoa. Väitettiin, ettei sitä voitu kytkeä toimintaan kuin erillisellä koodilla, kun tosiasiassa tarvitsi vain liittää kannettava tietokone autoon. Kaikesta huolimatta FIA ei pystynyt todistamaan, että järjestelmää olisi kilpailuissa käytetty.

Eikä Benetton tosiaan ollut ainoa, mm. McLarenin vaihdelaatikko oli sääntöjen vastainen, kohta C:
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=919&FS=F1
 
Ylös