Raket 120 taitaa olla sopivin luokka aikuiselle kartigin aloittajalle. Samalla se on halvimpia luokkia, kun koneet ovat kestäviä ja niissä on pitkät huoltovälit.
Ensin mekin kaveriporukalla kävimme sisäradoilla ajelemassa (LeManse & Suzukart). Sitten kaverin serkku osti Raket 120 auton ja kerran Kaanaassa kävimme sitä testaamassa. Siitä sitten iski hirvee karting-kuume päälle ja semmoiset myöhemmin itsekkin hommasimme. Pari vuotta sitten kun ostimme autot niin käytetty runko oli noin 6000mk, uusi kone 4700mk ja halvimpiin mahdollisiin kypärään, ajohaalariin ja hanskoihin meni noin 1000mk. Ja kylkiliivit kannattaa ehdottomasti ostaa! Eli yhteensä noin 12000mk / 2000€. Yksi auto sopii hyvin myös 2-3 kaverin kimppa-autoksi.
Eihän meilläkään aluksi ollut kartingista eikä niistä koneista mitään kokemusta, mutta pikkuhiljaa oppii ja radalla saa aina muilta hyviä vinkkejä. Auton hommaamisen lisäksi pitää olla paku tai peräkärry millä kaluston saa radalle. Meillä on käytössä kaverin paku johon olemme tehneet telineen mihin saa kaksi autoa kätevästi päällekkäin. Sama teline toimii purettuna huoltopukkina. Ja auton säilytystä ja huoltoa varten on hyvä olla oma talli. Me aina ajon jälkeen puunaamme joka paikan puhtaaksi pölystä ja hiekasta niin osat kestävät pidempään.
Kesän ajokulut riippuvat pitkälti siitä kuinka siististi ajaa. Eli pysyykö radalla vai ajeleeko kanttareiden päältä ulos hajottaen ketjut ja rattaat. Kesän mittaan voi mennä parit kejut riippuen paljonko ajaa. Hinnat vaihtelevat 30-40€ välillä per ketju. Niitäkin on hyvä olla eri pituisia eri kokoisia rattaita varten. Rattaitakin voi mennä muutama kesässä, tosin yhdelläkin voi pärjätä hyvällä säkää. Niitäkin pitäisi olla eri kokoisia eri radoille, mikäli käy useammalla eri radalla ajamassa. Rattaiden hinnat on noin 13-15€ kappale. 10 litralla kaksitahtibensaa ajelee hyvin yhden päivän. Tai hyvä sitä on olla muutama litra ylimääräistä mukana ettei lopu kesken jos useampi kuski ajaa jatkuvasti samalla autolla. Sitten tietysti aina välillä voi tulla ylimääräisiä kuluja, kun pitää laakereita ja muita ostella. Jos on kaveriporukan kimppa-auto niin kulut tasaantuvat useammalle kuskille jaettavaksi.
Kun itse tekee mahdollisimman paljon niin siinä säästää paljon. Minulla halkesi pohjalevy kulmasta tärinästä. Uusi olisi maksanut noin 70€, mutta hain peltiliikkeestä vastaavan kokoisen alumiinilevyn hintaan 5€ ja leikkasin kuviosahalla sen oikeaan muotoon. Näin säästin 65€. Hitsausvehkeet on syytä olla jollain tutulla. Sivukatteiden irrotettavat tukiputket menevät meillä aika usein tärinästä ja kanttarinkolhuista poikki. Niitä saa muutaman kerran kesässä vähän hitsailla.
Me ollaan yleensä ajeltu käytetyillä Maxxis SLC renkailla joita menee kesässä 2-3 sarjaa jos ne ajaa loppuun. Yhden kisan ajetusta rengas sarjoista ollaan maksettu noin 20€/sarja, isommasta satsista vähän vähemmän. Loppukesästä ostettiin kaverin varastosta kaikki renkaat pois ja niillä ajamme hyvin kaksi seuraavaa kesää.
Eli kesän materiaalikulut saattavat olla halvimmillaan vajaasta parista sadasta kolmeen sataan euroon riippuen siitä paljonko tulee kilometriejä radalla (ja etenkin radan ulkopuolella) plus bensat ja ratamaksut. Ratamaksu on yleensä joissakin alle joissakin yli 10€ autolta päivä. Jotkut radat nyhtäävät saman summan joka kuskilta vaikka ajaisivat yhdellä autolla.
Mulla meni viimekesänä noin 1000€ kun tuli tehtyä ylimääräisiä ostoksia. Eli renkaita varastot täyteen, toinen vannesarja, 3kpl takalaakereita, erikokoisia rattaita ja ketjuja joilla ajelee hyvin ensikesänkin, rataskeskiö, jarrupalat jne. Ensikesänä selviääkin sitten taas huomattavasti pienemmillä menoilla kuin tänä vuonna kun ostetut osat kestävät useamman kesän.
Tuskin tämän halvempaa aikuisten autourheilu luokkaa mistään löytyy.
Raket 120 autoja on vuokra käytössä ainakin Kokemäen karting radalla. Muistaakseni jossain hesan lähisöllä olevalla radalla oli myös samat autot vuokrakäytössä kun radan sivuille joskus törmäsin. Eli jos luokka kiinnostaa niin kannattaa käydä kokeilemassa niitä vuokra-autoja ensin niin saa tuntumaa lajiin. Vaikka Raket 120 ei ole mikään tykki niin sisä karting autoihin verrattuna vauhti on huomattavasti kovempaa ja ajaminen paljon nautinnollisempaa.
Täällä on meidän tiimin sivut
http://park.ruutulippu.net/. Siellä on karting osiossa pikkuisen perustietoa Raket 120 koneesta ja linkkejä sarjojen sivuille. Koitamme sivujen kautta saada kasaan vakiporukkaa jonka kesken kävisimme yhdessä ajelemassa samoilla radoilla. Näin saisi enemmän pientä kisaa aikaiseksi useamman kuskin kera. Eli kaikki kiinnostuneet tulkaa mukaan ajoporukkaan. Kuvagalleriassa on paljon kuvia parin viimekesän ajoreissuista.