Miten muuttaisit sääntöjä?

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Jos saisit päättää, mitkä kolme muutosta tekisit nykyisiin f1-sääntöihin?

Itsehän tekisin seuraavat muutokset:

1. Moottorisääntö
- Nykyinen kahden kisan kestovaatimus romukoppaan. Moottoreita saisi käyttää viikonlopun aikana niin monta kuin parhaaksi katsoo.

2. Aika-ajot
- Tavallaan kiehtoisi saada takaisin vanha kunnon 12 kiekkaa tunnissa -tapa, mutta tyydyn modaamaan tuoretta systeemiä hieman: Kaksi ekaa sessiota muuten samoin kuin nyt, mutta ruutulipun alta ehtisi vielä aloittaa nopean kierroksen samoin kuin finaalissa. Ja se tärkein muutos: Bensakikkailu pois, joten kaikki sessiot ajetaan kevyillä autoilla.

3. Pistelasku
- Nykyinen tapa on muuten ihan jees, mutta voittoa pitäisi arvostaa ehdottomasti enämpi: Voittajalle 12 pistettä, muut sijat ennallaan.

Tokihan yhden muutoksen tekeminen vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan, mutta ei nyt takerruta liiaksi siihen. Keskitytään niihin kohtiin, jotka omasta mielestä on tällä hetkellä pielessä tai muuten korjaamisen tarpeessa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Paluu vanhaan aikaajoon johtaisi äärimmillään siihen, että olisi taas autot nopeusjärjestyksessä ja kisa olisi pelkkää jonossa ajelua. Nyt eri bensataktiikat tuovat edes joskus vaihtelua.
Aika-ajoista sen sijaan voisi jakaa pisteen, jolloin voisi entisestään sekoittaa pakkaa. Uhratakko kisataktiikka aika-ajopisteen takia vaiko eikö? :wink:

Nyk. moottorisääntö on jees.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
nopeimmasta kierroksesta voisi mielestäni antaa kaksi pistettä.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mutku sanoi:
Paluu vanhaan aikaajoon johtaisi äärimmillään siihen, että olisi taas autot nopeusjärjestyksessä ja kisa olisi pelkkää jonossa ajelua. Nyt eri bensataktiikat tuovat edes joskus vaihtelua.
Aika-ajoista sen sijaan voisi jakaa pisteen, jolloin voisi entisestään sekoittaa pakkaa. Uhratakko kisataktiikka aika-ajopisteen takia vaiko eikö? :wink:
Eikö ne autot nyt sitten oo siellä ruudukossa jo valmiiksi nopeusjärjestyksessä? Ennen sentään pystyi ottamaan kisaan vähemmän bensaa kuin muut ja olemaan kisan alussa reilusti nopeampi.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
NiPzyyZ sanoi:
nopeimmasta kierroksesta voisi mielestäni antaa kaksi pistettä.
Mitähän lisää tämä toisi kilpailuihin? Puolessa kisoista sen ajaisi kuitenkin joku jonka kisa on muuten jo mennyt piloille, ja ajaisi 5 kierroksen stinttejä tyhjällä tankilla tms.

Aika-ajoa koskevista muutoksista olen samaa mieltä topikin aloittajan kanssa. Nykyään sen viimeisen osion alkuosa on naurettavaa pelleilyä, ja sen lisäksi paalupaikan arvo on bensakuormien takia laskenut. Tarkoitan tällä lähinnä paalupaikkojen merkkaamista tilastoihin. Pistelaskun muuttaisin vanhanlaiseksi, voittajalle 10 kakkoselle 6 jne. Moottorisäännölle voisi myös näyttää ovea, joskin tuo lisäpainojuttu on jo askel parempaan suuntaan.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
1. Aika-ajosession viimeinen eli kolmas vaihde 10 minuutin mittaiseksi tai sitten yhden nopean kierroksen systeemiksi ainoastaan tämä kolmas vaihde.
2. Aika-ajon voittajalle piste.
3. Talleja voisi ottaa enemmän ja olisi aamukarsinnat yhden nopean kierroksen systeemillä (Ajatelkaa jos vaikka jonkun huipputallin kuskin kierros menee pieleen, häntä ei kisassa nähdä).
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Porttilan Laki sanoi:
3. Talleja voisi ottaa enemmän ja olisi aamukarsinnat yhden nopean kierroksen systeemillä (Ajatelkaa jos vaikka jonkun huipputallin kuskin kierros menee pieleen, häntä ei kisassa nähdä).
Niinno, otetaan sitten saman tien kilpailun tulokset hatusta. Tai vaikka joku viinanjuontikilpailu esikarsinnaksi, viimeisenä sammuneet pääsee kisaan jos kuntoa riittää seuraavana aamuna. Räksä ainakin olis vahvoilla. :confused: :alppu:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kierroksella jääneitä pitäisi saada ohittaa Safety Carin takana. Ei olisi kovinkaan vaikeaa toteuttaa.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
1. Auton paino moottorikoon mukaan esim:
2 l = 600 kg
2.5 l = 650 kg
3 l = 700 kg
jne.
/*Jos säästää halutaan niin varvirajoittimet kaikkiin 18000 kohdalle.

2. Sliksit takasin

3. Aika-ajo muuten sama mutta ennen viimeistä osiota valitaan bensamäärä joka autoon tankataan osion jälkeen, eli voidaan ajaa kevyellä autolla.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
NiPzyyZ sanoi:
nopeimmasta kierroksesta voisi mielestäni antaa kaksi pistettä.
Olen samaa mieltä. En ryhtyisi muuttelemaan nk. suuria nykysääntöjä nyt millään lailla, sillä asiantuntemusta ei tarpeeksi ole. : ( Olen aina ihmetellyt, miksei tätä yksinkertaista muutosta voitaisi tehdä, että nopeimmasta kierroksesta irtoaisi yksi tai kaksi pistettä?
Turvallisuusko estäisi?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
ÖÖ. sanoi:
1. Auton paino moottorikoon mukaan esim:
2 l = 600 kg
2.5 l = 650 kg
3 l = 700 kg
jne.
/*Jos säästää halutaan niin varvirajoittimet kaikkiin 18000 kohdalle.

2. Sliksit takasin

3. Aika-ajo muuten sama mutta ennen viimeistä osiota valitaan bensamäärä joka autoon tankataan osion jälkeen, eli voidaan ajaa kevyellä autolla.
Onneksi sliksit tulevat takaisin. En oikein ymmärrä ensimmäistä kohtaa.
Eikö auton keventyminen uhkaisi jossain määrin turvallisuutta? Olen nuori ja vaaleahiuksinen, älkää pilkatko :confused:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
mustavihannes sanoi:
Mitähän lisää tämä toisi kilpailuihin? Puolessa kisoista sen ajaisi kuitenkin joku jonka kisa on muuten jo mennyt piloille, ja ajaisi 5 kierroksen stinttejä tyhjällä tankilla tms.
Tottakai se toisi jännitystä. Tuskin sitä nopeinta kierrosta sitten yrittäisi vain ja ainoastaan ne bannatut. Gp2:ssa toimi varsin hyvin,ja yllätäen nopeimpia vetelivät yleensä juuri ne nopeimmat, kuten Nico Rosberg ja Heikki Kovalainen.
On kohtuullisen harvinaista, että kuljettaja, jonka kilpailu olisi mennyt piloille, luovuttaisi täysin vaikka olisi nopein mies radalla. Toki näinkin voi käydä, uskoisin että juuri RedBullit,midlandit jne sortuisivat tämmöiseen, mutta eikö se lisäisi vain jännitystä? Ja kaiken tämän jälkeen päädyn silloinkin vaihtoehtoon, että nopeimmat kierrokset voittaisi kilpailun kärkinimi.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Aerodynamiikkaa pois. Tuohan alkaa olla jo Schumin Melbournen kommenttien mukaan turvallisuusriski että autot puskevat radalta ulos yhtäkkiä jos yrittää päästä toisen imuun. Ja olisihan se katsojallekin luultavasti mieleen että radalla saattaisi nähdä vähän kilpailuakin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Säästöjä hankala toteuttaa näillä nykyisillä rajoituksilla:
1.Moottorien pitää kestää enemmän, siis ajetaan enemmän kestävyystestejä.
2.Testausta radalla rajoitetaan, testataan siis tehtaalla.
.
.
Säästöjä syntyisi mielestäni, jos annettaisiin tietyin väliajoin tallien kisoissa ollut kalusto muitten tallien nähtäväksi kaikkinensa. Ei kannattaisi enää nähdä tuhansien testikilometrien ja miljoonien eurojen edestä vaivaa kehittääkseen osia, jotka nopeuttavat autoa muutaman sadasosan verran, kun kuitenkin kohta tekniikan saisi muut tallit ilmaiseksi kopioida käyttöönsä.
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
-Tallit saisivat myydä autojaan(ja joku hintakatto ehkä)
-Slicksit
-Keppivaihteet(ihan vivuilla toimiva)
-Luistonesto kieltoon
-1 osaiset siivet
-Auton säätö radalla kielletään(jarrubalanssi, ym)
-Moottorin maksimikestoksi 1 viikonloppu, rikkoutumisesta lisäpainoja.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Peesailen toikin aloittajaa; juuri nuo itsellenikin tulivat ensimmäiseksi mieleen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Imusta ohittaminen! Sellaiset härpäkkeet, että takana olevalla olisi selkeä imuhyöty kuten tuolla kaksipyöräisissä. Siinä sitten vaihdellaan sijoituksia kierros toisensa jälkeen :thumbup:

No, kai toi sääntöihinkin liittyy...
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Moottori: Vain yksi viikonloppu

Bensa: Aika-ajo vapaa kisa ei välitankkauksia

Renkaat: Sliksit ja vapaa vaihto kisan aikana

Siivet: Vain etu- ja takasiipi eli sarvet sun muut pois

Tehot: Sallitaan turbot ja rajoitetaan ilman saanti. Näin moottorit luotettavimpia ja ei tartte kiertää niin hullusti

Vaihteet: Ratista pois ja keppi tilalle. Ei H-kaaviolla välttämättä mutta kuitenkin niin että joutuu irroittamaan käden ratista

Elektroniikka: Vähennettävä. Lähtöä varten kytkinpoljin. Luistonesto pois(miten valvoa?)

No siinä jotain..
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Aika-ajot: Kuten vanha 12 kierroksen systeemi, mutta jotenki niin, että täytyy ajaa sekä alussa, keskivaiheilla, kuin lopussakin. Vaikkapa...tai kunhan jotenki

Moottoripelleily: Pois.

Pistelasku: 10-6-4-3-2-1

Kisojen määrä: Lisää kisoja. Testit vähemmälle.
 
Ylös