Miten muuttaisit sääntöjä?

SaTeK

Well-known member
Liittynyt
17.7.2005
Viestit
113
Sijainti
LL
Aika-ajot: 12 kiekan systeemi niinkuin ennen, mutta jaettuna esim kolmeen 20 minuutin sessioon jolloin jokaisessa ajettava vähintään yksi aika. Nopeimman ajan ajanut paalulle jne...

Moottoreita saa käyttää niin paljon kuin haluaa

Pistelaskuna vaikka 10-7-6-5-4-3-2-1

Luistonesto pois
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
-Paalusta ja kisan nopeimmasta kierroksesta piste.
-Perjantain vapaa pois, ajetaan lauantaina enemmän ja sunnuntaiksi warm-up takasin!.
-Luistonesto pois
-sliksit, jotka saa vaíhtaa kisan aikana kerran
-Moottorin kestoksi 1 Grand prix viikonloppu
-Pisteytys 12,8,6,5,4,3,2,1
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
NiPzyyZ sanoi:
nopeimmasta kierroksesta voisi mielestäni antaa kaksi pistettä.
Joo. Pienemmät tallit voisivat yrittää tyhjillä tankeilla, "aika-ajo" säädöillä ja pehmeillä renkailla koko kilpailun ajan nopeinta kierrrosta. Varikkopysähdyksiä tehtäisiin toista kymmentä ja suurin osa viikonlopun rengassarjoista säästettäisiin kisaan. Viikonlopuksi valittaisiin vain pehmeitä seoksia. Uusi moottori vaihdettaisiin joka kisaan ja siitä otettaisiin polleja ulos niin paljon kuin sielu sietää. Siinä vaiheessa kun rata olisi puhdas ja siinä olisi tarpeeksi kumia, alkaisi taktiikka ehkä jopa tuottaa tulosta.

No tuskin näin kävisi. Siinä kuitenkin muutama mahdollinen "porsaanreikä".
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Ehdotin tuolla toisaalla pistelaskuksi: 20-15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2 ja lopuille maaliin päässeille 1. Lisäksi aika-ajojen kolmelle nopeimmalle 3-2-1 ja vielä yhdet lisäpisteet kilpailun nopeimmasta kierroksesta ja siitä, että on johtanut kilpailua pisimmän matkaa. Maksimipistemäärä autolle olisi kisasta 25.

Perusteluiksi täysin uudistetulle järjestelmälle näkisin seuraavat:
- olisi enemmän järkeä lähteä kilpailemaan myös esim. kuudenneksi tai seitsemänneksi parhaalla autolla, kun odotettavissa olisi pisteitä eikä turha reissu
- mahdollistaisi keskikastin tallien vertailemisen oikeasti eikä pelkästään tuurilla saatujen pisteiden suhteen
- olisi hyötyä olla 9. eikä 10., jolloin keskikastissa ajettaisiin rajummin kilpaa
- kärkikuljettajien välille syntyisi enemmän eroja kuin nykyään, mutta sillä ei toisaalta olisi niin paljon väliä, onko 4. vai 8.
- pelkästään yhden auton ajattaminen ei vielä riittäisi mestaruuteen, vaan toisen olisi päästävä hieman paremmille sijoille, kuin maaliin

Hankalammin toteutettavana uudistuksena näkisin FIA:n toimittaman aerodynamiikkapaketin - esim. etusiivet ja takasiivet olisivat kaikilla samanlaiset ja niitä voisi säätää kohtuuden rajoissa. Muita ilmanohjaimia ei olisi sallittu. Ilmanohjain tulisi tietenkin määritellä, jottei runkoon alkaisi muodostua epämääräisiä ulokkeita liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Teme91

Formula 1
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
44
Sijainti
Suomi
Sääntö ehdotuksia

Tällaisia sääntö ehdotuksia

-Luiston esto pois. Nytki Renaultit iskee kaasun pohjaan mutkan puoli välissä.
-Sliksit alle.
- Moottorien kestävyys yksi tai kaksi viikon loppua.
- Ei vaihdelaatikon kestävyys rajoituksia
- Ei Lisäpaino rangaistus pelleilyä. :mad_old:
- Etusiipeä alemmas.
- Siipien pienennys.
- Lisä ulokkeet auton sivuilta pois.
-Ei mitään elektroniikkaa kaasun ja Moottorin väliin.
-Ei pyritä tekemään F1 autoista Gp2 autoja hitaampia. :jaska:
F1 on sentään rata autoilun ylin luokka ja sellaisena se tulisi pitää.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
NiPzyyZ sanoi:
nopeimmasta kierroksesta voisi mielestäni antaa kaksi pistettä.
Olen aika samaa mieltä, nopeimmasta kierroksesta pitäisi antaa jokunen piste. Tämä toisi lisäväriä varsinkin kisojen loppupuolella. Samalla pitäisi kuitenkin muuttaa pistejärjestelmää ainakin sen verran, ettei toinen sija plus nopein kierros olisi yhtä arvokas yhdistelmä kuin kisan voitto.

Aika-ajoa lähtisin myös muuttamaan. Kyllähän sitä alkaa jo ymmärtää noita kilomääriä mitä saa tankata kolmannen session jälkeen jne, ei se niin monimutkainen ole se uusikaan systeemi. Silti lähtisin yksinkertaistamaan sitä tavalla, jota on jo moneen kertaan ehdotettukin. Vanha 12 kierroksen aika-ajo oli hyvä, mutta täytyisi katsoa, että niitä autoja näkyy tasaisesti siellä radalla. Elikäs tämä nykyinen aika-ajo sillä erotuksella, että bensakikkailut pois, mahdollisesti sekin ettei hitaat putoa ja se, että nopein kierros lasketaan.

Moottoririkot ovat harvemmin kuljettajan syytä, joten jos tämä moottorisääntö kaikkineen halutaan säilyttää, niin suhteutetaan sitä rangaistusta siten, että siitä kärsii ennemmin talli kuin kuski. Aika-ajoissa ei mitään lähtöpaikkarangaistuksia, vaan vaikkapa tallipisteet pois (nykyään +10 ruudun rangaistuksesta huolimatta on sentään suhteellisen helppo saalistaa pisteitä) mutta kuljettaja saa ne kisassa ansaitsemansa pisteet ihan normaalisti.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
aika-ajot vex. Kisaan lähdetään ed. kisan lopputuloksiin nähden käännetyssä järjestyksessä. Tulee ainakin ohituksia :thumbup:
Ja paljon säästöä
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mutku sanoi:
aika-ajot vex. Kisaan lähdetään ed. kisan lopputuloksiin nähden käännetyssä järjestyksessä. Tulee ainakin ohituksia :thumbup:
Ja paljon säästöä
Tai jätetään kisa pois kalenterista, ja ajetaan sunnuntaina vaan aika-ajot yksitellen.. Saadaampa laji ainaskin nopea tempoiseksi ja kustannus tehokkaaksi... :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika-ajo:
-1 kierroksen aika-ajo
-harjoitusten hitain ajaa ekana
-tyhjät tankit

Kisa:
-renkaanvaihto ja välitankkaus kielletty

Moottorit:
-kaikille uusi moottori kisaan
-vaihtoehtoisesti voi ajaa aliviritteisellä monen kisan Cosworth V10 koneella

Pistelasku:
10-7-5-4-3-2½-2-1½-1-½
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Törni sanoi:
Joo. Pienemmät tallit voisivat yrittää tyhjillä tankeilla, "aika-ajo" säädöillä ja pehmeillä renkailla koko kilpailun ajan nopeinta kierrrosta. Varikkopysähdyksiä tehtäisiin toista kymmentä ja suurin osa viikonlopun rengassarjoista säästettäisiin kisaan. Viikonlopuksi valittaisiin vain pehmeitä seoksia. Uusi moottori vaihdettaisiin joka kisaan ja siitä otettaisiin polleja ulos niin paljon kuin sielu sietää. Siinä vaiheessa kun rata olisi puhdas ja siinä olisi tarpeeksi kumia, alkaisi taktiikka ehkä jopa tuottaa tulosta.

No tuskin näin kävisi. Siinä kuitenkin muutama mahdollinen "porsaanreikä".
Voisihan tuossa olla jokin rajoitus kuitenkin; miten hyvin pitää sijoittua esim. jotta saa pisteitä nopeimmasta kierroksesta
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vietäisiin kisat pois radoilta joissa ohittaminen, ilman että toinen nukahtaa rattiin, on mahdotonta.

Eli kisat pois:

- Imolasta
- Monacosta
- Indianapolisista
- Hungaroringiltä

Kisat joilla pitää ehdottomasti ajaa, eikä koko ajan uhkailla niiden lopettamisella:

- Spa
- Suzuka
- Silverstone
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Usan kisa Indystä Elkhart Lakeen!

Ja todellakin palauttaisin sliksit, ja luistonesto hevon kuuseen. Näki että sen ansiosta Alonsokin pääsi ällistyttävän hyvin ahdistelemaan Michaelia jopa mutkissa. Kerrankin Tosa-kurvissa äijä oli yhtäkkiä ihan takalistossa vaikkeivät olleet mutkasta kunnolla edes ulkona vielä. Lisäpainot, ei kiitos! Eihän se ole edes tasapuolinen jos jollakin on kilo enemmän kuin toisella.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Sami H sanoi:
Moottori: Vain yksi viikonloppu


Renkaat: Sliksit ja vapaa vaihto kisan aikana

Siivet: Vain etu- ja takasiipi eli sarvet sun muut pois
Yllämainituista olen samaa mieltä. Sileistä renkaista voisi tehdä sen verran nykyistä kapeampia niin että pito pysyy samana (mutta turha ilmanvastus pienenee). Kisan voisi ajaa yksillä kumeilla. Rajoittaisi pitoa ja suosisi siistiä ja tasaista ajotyyliä. Varikolla tapahtuisi vähemmän ratkaisuja.

Tehot: Sallitaan turbot ja rajoitetaan ilman saanti. Näin moottorit luotettavimpia ja ei tartte kiertää niin hullusti

Täysin eri mieltä. Turboahtaminen ei ainakaan vähennä moottorrin kuormitusta. Kierroksia lisäämällä moottoriteho nousee onpa se vapaastihengittävä tai ei. Kuristaminen menee samaan kategoriaan kuin kierrosrajoittimet: Ne tekevät kilpailusta tasaisempaa ja halvempaa, mutteivat mielestäni kuulu ihan määritelmällisesti Formula 1 sarjaan.
Pistelaskusysteemi: 10, 7, 5, 4, 3, 2, 1.
Mikkihiiriradat pois, Span, Monzan, vanhan Hocken kaltaiset radat kunniaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Teemu-84 sanoi:
Usan kisa Indystä Elkhart Lakeen!
Elkhart lake :thumbup:

Nykyiset aika-ajot olisivat hyvät jollei olisi bensakikkailua JA kahdessa ensimmäisessä osiossa saisi ajaa sen kierroksen loppuun ajan loputtua.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Syy miksi olen ahdettujen koneiden puolesta on se, että luonnollisesti ahtimella varustettu kone ei kierrä niin paljoa.Tai kiertää mutta se hyöty? Turbo tai muu ahdettu konehan vääntää alempaa kun vapari ja formuloissa varmaan pätee sama sääntö? Siis olen kyllästynyt siihen kun aina arvuutellaan kenen kone on uusi ja kenen vanha ja mikä räjähtää seuraavaksi. Ahtimella saadaan takuulla luotettavuuta esim. champ car sarja. En tiedä millä kierrosalueellä parhaat väännöt kulkee ahdetussa ( riippuu tietenkin ahtimen koosta) mutta ei ainakaan paljon yli kymppitonnin. Jos se standardisoitaisiin niin tehot olisi kutakuinkin samat? luotettavuus kasvaisi eikä tarttis pelätä kestääkö kone maaliin saakka.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
sama kone, 2.4l v8 mut turbot kehii eikä mitää hevonvitun kuristimia tai kierrosrajoittimia, ja luistonesto helvettii ni alkaa näkyy kuskin kaasutaidot
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
En mitenkään. Nykysäännöt ovat nykytilanteeseen hyvät. Suunnitellut muutokset hyviä tulevaisuuteen.

Jos jotain on pakko keksiä, niin aika-ajon kolmannen session polttoaineenkulutusrituaalin voisi poistaa sääntömuutoksella.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Sami H sanoi:
Syy miksi olen ahdettujen koneiden puolesta on se, että luonnollisesti ahtimella varustettu kone ei kierrä niin paljoa.Tai kiertää mutta se hyöty? Turbo tai muu ahdettu konehan vääntää alempaa kun vapari ja formuloissa varmaan pätee sama sääntö? Siis olen kyllästynyt siihen kun aina arvuutellaan kenen kone on uusi ja kenen vanha ja mikä räjähtää seuraavaksi. Ahtimella saadaan takuulla luotettavuuta esim. champ car sarja. En tiedä millä kierrosalueellä parhaat väännöt kulkee ahdetussa ( riippuu tietenkin ahtimen koosta) mutta ei ainakaan paljon yli kymppitonnin. Jos se standardisoitaisiin niin tehot olisi kutakuinkin samat? luotettavuus kasvaisi eikä tarttis pelätä kestääkö kone maaliin saakka.
Ei ole mitään syytä miksi ahdettua ei kannattaisi kierrättää. Kierroksia lisäämällä teho lisääntyy.
Vanhan ajan ahdetuissa F1:ssä vääntökäyrä oli kaikkea muuta kuin suora.
Mitenhän paljon Champ Car sarjan moottorisäännöillä on yhteistä Formula 1:en vanhojen moottorisääntöjen kanssa?
Turbomoottorit, sellaisena kuin niitä on Formuloissa nähty, Eivät Ole Olleet luotettavia, alhaalta vääntäviä, ja niitä kierrätettiin niin paljon kuin tuon ajan tekniikka salli. Kun 1500cc koneen kylkeen pannaan ämpärin kokoinen ahdin ja 5 bar ahtoja, niin puhtia löytyy vasta kierrosalueen yläpäässä ja lämpökuormitukset koneella ovat Suorastaan Melkoisen Kovat.
Ei pidä sekoittaa rajoittamatonta kilpa-auton turbomoottoria perheauton ahdettuun koneeseen jossa pienenpieni ahdin antaa "paineen" *0,4bar*pif* jo ensimmäisellä 25% kierrosalueesta.
Jos et minua usko, niin kirjastosta löytyy hyllymetreittäin ottomoottoreita ja ajoneuvotekniikkaa käsitteleviä opuksia. Ja tämä ei ollut ...ttuilua
 
Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Siinä se just onkin kun ne oli vain 1,5:a ja ahdot jotain 5:n kieppeillä mutta mun ideahan oli luotettavuus ja se saadaan vain kierroksia laskemalla ja ahtaminen + suht iso kone esim 3 litran olis hyvä paketti. Se miksi ahtoilmaa tulisi kuristaa on se että tehot olisi aivan hullua luokkaa muuten. Myös turbon koko vois olla standardi. Maksimi vääntöalue olisi taatusti alempana kuin nyt.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Sliksit takaisin ja renkaita ei saisi vaihtaa kisan aikana lain'
 
Ylös