Miten muuttaisit sääntöjä?

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Sellainen tuli mieleen että kun sääntöjä muutetaan niin niiden pitäisi ensisijaisesti parantaa lajia kilvanajon ja moottoriurheilun, ei TV-shown kannalta. Jos et ymmärrä ykkösiä niin vaihda kanavaa ! !
Sääntömuutokset pitäisi ilmoittaa vuotta ennen voimaantuloa ja niiden olisi oltava muuttamattomina käytössä yhden kokonaisen kauden ajan.
 

Teme91

Formula 1
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
44
Sijainti
Suomi
Varikko stopit

DFiaA sanoi:
Kisa:
-renkaanvaihto ja välitankkaus kielletty

Pistelasku:
10-7-5-4-3-2½-2-1½-1-½
Viimekauden tapaan voisi rankaiden vaihdon kieltää :thumbup: mutta välitankkaukset pitäs säilyttää. Taktiointi ja varikko käynnit ovat osa formuloita. Pistelaskussa en ymmärrä puolikkaita pisteitä. :confused: :nope: Ennemmin nostaisin maksimi piste määrää.
 

Teme91

Formula 1
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
44
Sijainti
Suomi
Monaco

Moe Szyslak sanoi:
Vietäisiin kisat pois radoilta joissa ohittaminen, ilman että toinen nukahtaa rattiin, on mahdotonta.

Eli kisat pois:

- Imolasta
- Monacosta
- Indianapolisista
- Hungaroringiltä
Ei Monacon kisaa voi poistaa kalenterista. :jaska: :mad: Monaco on niin legendaarinen paikka ja rata. :alppu:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Keksin tässä juuri suhteellisen pätevän tavan rajoittaa menoa. Jos autojen bensatankin kokoa kutistettaisiin ja autoille määriteltäisiin ekologisista syistä kilpailuun maksimaalinen polttoainemäärä, hoituisi moni ongelma kerralla kuntoon. Tallien olisi pakko lähteä kehittämään erityisesti autojen polttoainetaloutta ja alussa se vähentäisi vauhteja varmasti huolella. Polttoainemäärä tarkistettaisiin kausittain.

Lisäksi varikolla pitäisi säätää bensantankkauslaitteen syöttönopeudeksi vaikkapa maksimissaan 2 litraa sekunnissa ja renkaiden vaihtoon saisi käyttää neljää henkilöä per pysähdys. Näin stopeista tulisi sen verran hitaita, että pitäisi alkaa tehdä kompromisseja sen suhteen, mennäänkö radalla maksiminopeutta vai hieman hitaammin, ettei tankki tyhjene niin nopeasti.

Rajat pitäisi tietenkin asettaa järkevästi, jotta kilpailu näyttäisi kuitenkin vielä kilpa-ajolta, eikä pelkältä taloudellisuustestaukselta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Itsehän korjaisin tilannetta muutamalla erittäin olennaisella sääntömuutoksella:

1. Perjantai rajoitetuksi testipäiväksi ja samalla myös tiukat rajoitukset muulle kisojen ulkopuolella tapahtuvalle testaamiselle.

2. Launtaille yksi vapaa harjoitus ja aika-ajo mallilla: 8 kierrosta/kuski - 50 minuutin aikana. Ei bensamääräyksiä.

Ja yleisesti sääntöihin.

- Siivet normaalitasoille.
- Kisaviikonlopuiksi (LA-SU) kuljettajalla käytössä 3 rengassarjaa. Kisassa ei vaihtoja.
- Kisassa rajoitettu bensamäärä. Välitankkaukset pois.
- Moottorikokoina valittavana V8 ja V10.
- Pisteet jaettavaksi jälleen kuudelle parhaalle. 10-6-4-3-2-1.
- Kaudessa korkeintaan 16 GP:tä.
- Moottorien kestona edelleen kaksi kisaa.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Nyt on alkanut hahmottua selkeämmin oma versioni siitä, miten aika-ajot pitää tulevaisuudessa ajaa.

Aika-ajot ajetaan yhtäjaksoisena tunnin pudotuspelisessiona. Kisabensat (tai ehkä jopa vähän yli) lyödään tankkiin heti aika-ajosession aluksi, eikä bensaa saa laittaa lisää ennen loppuhuipennusta - jaksoa, jonka aikana parhaat ovat radalla, eikä kukaan voi pudota leikistä pois. Renkaita saa vaihtaa ja autoa huoltaa ja säätää koko jakson ajan sääntöjen puitteissa. Tankkia ei saa missään vaiheessa tyhjentää.

Aika-ajon ensimmäisen 15 minuutin aikana kaikki autot saavat ajaa radalla. Tämän jälkeen 2 hitainta kuljettajaa putoaa pois leikistä. Viiden minuutin kuluttua putoaa taas seuraavat 2 jne, kunnes jäljellä on enää 10 kuljettajaa, jolloin alkaa "loppuhuipennus". Tämän loppuhuipennuksen aikana autoon saa laittaa lisää polttoainetta ja kumeja vaihtaa, eikä kukaan enää putoa. Lähtöjärjestys määräytyy aika-ajojen nopeimpien kierrosaikojen perusteella, eikä aikoja nollata missään välissä.

Aika-ajojen ohjelma 26 autolla olisi siis seuraava:
00-15 26 autoa radalla
15-20 24 autoa radalla
20-25 22 autoa radalla
25-30 20 autoa radalla
30-35 18 autoa radalla
35-40 16 autoa radalla
40-45 14 autoa radalla
45-50 12 autoa radalla
50-60 10 autoa radalla

24 autolla viimeinen sessio voisi olla 5 minuuttia pidempi.
 
Ylös