Mitkä luokat ansaitsevat MM-arvon?

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
FIA on tällä vuosituhannella alkanut jaella avokätisemmin MM-arvoja eri autourheiluluokille, ansaitsevatko kaikki luokat kuitenkaan käsitettä maailmanmestaruus?

Tämä sarja tietenkin:

F1: No Tässä sarjassa ajetaan kisoja 5 eri mantereella, mestareita on tullut myös yhtä monelta mantereelta. Ainoa kansainvälisesti laimea seikka on että kaikki autot valmistetaan Euroopassa vaikka Caterham ja Force India kilpailevatkin aasialaisilla lisensseillä.

Nämä jotenkin:

WEC: kisoja 4 eri maanosassa, sarjaa edeltäneen World Sportscar Championshipin mestarit Bob Garretsonia (USA) ja Raul Boeselia (BRA) lukuunottamatta eurooppalaisia. Mestaruustaisto tänä vuonna käytännössä saksalaiselle Audille pedattu, ainoastaan jap. Toyota voi laittaa kapulaa rattaisiin.

WTCC: kisoja myös 4 mantereella. Tähän asti kaikki mestarit eurooppalaisia, samoin automerkkien mestarit kahden edellisvuoden Letukoita lukuunottamatta. Kalusto ei poikkea merkittävästi muista ...TCC-sarjoista.

Sitten sarjat joidenka kohdalla maailmanmestaruus on kyseenalainen:

GT-1: Kisat 2 maanosassa tähän asti, kaikki mestarit eurooppalaisia ja automerkit Fordia lukuunottamatta. Maailma täynnä vastaavia GT-sarjoja.

WRC: kisoja tällä kaudella 2 maanosassa, merkit eurooppalaisia Fordia lukuunottamatta, kaikki mestarit sarjan yli 30-vuotisen historian aikana eurooppalaisia. Sarjan erottaa EM-sarjasta siis vain pari Euroopan ulkopuolista kilpailua.

ja sitten se usein unhoon jäänyt:
Kartingin MM-sarja: kaikki MM-kilpailut USAn Jacksonvilleä, Argentiinan Cordobaa ja Kiinan Macaota lukuunottamatta ajettu Euroopassa. Viime vuonna järjestettiin siis 1. MM-sarja (2001 & 2002 jälkeen), jossa kisat 2 maanosassa. Mestarit Augusto Ribasia (BRA), Lake Speediä (USA) ja Wade Cunninghamia (NZ) lukuunottamatta eurooppalaisia.

Voiko tällaisia Euroopakeskeisiä sarjoja siis aivan hyvällä syyllä sanoa maailmanmestaruussarjoiksi (vrt. esim. yleisurheilun MM)? :doubtful:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
WEC: kisoja 4 eri maanosassa, sarjaa edeltäneen World Sportscar Championshipin mestarit Bob Garretsonia (USA) ja Raul Boeselia (BRA) lukuunottamatta eurooppalaisia. Mestaruustaisto tänä vuonna käytännössä saksalaiselle Audille pedattu, ainoastaan jap. Toyota voi laittaa kapulaa rattaisiin.
Voittavien kuskien/merkkien/tallien kansalaisuuksilla ei ole mitään väliä MM-arvosta puhuttaessa.

Audin voittokulku tulee todennäköisesti olemaan rikkomaton mutta muita luokkia on (pääsääntöisesti) kolme. Mutta tälläkään ei ole yhtikäs mitään tekemistä MM-arvosta puhuttaessa.


GT-1: Kisat 2 maanosassa tähän asti, kaikki mestarit eurooppalaisia ja automerkit Fordia lukuunottamatta. Maailma täynnä vastaavia GT-sarjoja.
Voittavien kuskien/merkkien/tallien kansalaisuuksilla ei edelleenkään ole mitään väliä MM-arvosta puhuttaessa.

Kausien 10-11 automerkeistä kolme oli Euroopan ulkopuolelta (joskin kaikki niitä ajattaneet yksityistiimit olivat Euroopasta), mutta tälläkään ei ole mitään tekemistä MM-arvosta puhuttaessa. Myöskään GT1-luokalla ei tänä vuonna ole enää yhtikäs mitään tekemistä sarjan kanssa, vaikka nimi säilyy/säilynee.

Maanosia on tähän asti ollut 3 eikä 2 joten FIA:n perusvaatimus MM-sarjalle on hoideltu. Oli sarja sitten miten heppoinen tahansa
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä minä jollain tavalla näen loogisena, että ratapuolella on omat MM-sarjansa formuloille, kestävyysprotoille, urheiluautoille ja vakioautoille. Kyseessä on kuitenkin neljä eri asiaa. Sarjojen nykytila on toinen juttu.

DTM-tyyppinen silhuettiluokka on sitten vähän väliinputoaja tuossa kuviossa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jotenkin vaan hölmöä, että koska vain FIAlla on oikeus myöntää virallisia MM-arvoja, niin kaikki sarjat pyörivät käytännössä Euroopan ympärillä, vaikka USA:ssa ja Aasiassakin moottoriurheilu on suosittua.
WEC:llä olisi mielestäni parhaat mahdollisuudet teoriassa saada panostusta myös Jenkeistä, koska Le Mans on sielläkin arvostettu kilpailu, ei kai Steve McQueen muuten olisi tehnyt siitä leffaa tai Paul Newman osallistunut k.o. kisaan. 2000-luvun alussahan LMP-luokassa kilpailivat amer. automerkeistä Chrysler (Dallaralla) ja Cadillac.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin vaan hölmöä, että koska vain FIAlla on oikeus myöntää virallisia MM-arvoja, niin kaikki sarjat pyörivät käytännössä Euroopan ympärillä, vaikka USA:ssa ja Aasiassakin moottoriurheilu on suosittua.
WEC:llä olisi mielestäni parhaat mahdollisuudet teoriassa saada panostusta myös Jenkeistä, koska Le Mans on sielläkin arvostettu kilpailu, ei kai Steve McQueen muuten olisi tehnyt siitä leffaa tai Paul Newman osallistunut k.o. kisaan. 2000-luvun alussahan LMP-luokassa kilpailivat amer. automerkeistä Chrysler (Dallaralla) ja Cadillac.
No eihän heitä kukaan kiellä tulemasta mukaan. Sebringissä on kisakin. Toki Petit Le Mansin olisi voinut säilyttää kalenterissa. WEC:n kisoista vain kolme on Euroopassa (Aasiassa on yhtä monta), joten sitä ei voi nurkkakuntalaisuudesta syyttää.

Mitä FIA:n sitten pitäisi tehdä? Poistaa WEC:ltä MM-arvo?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En syytä FIAa Euroopan suosimisesta, vaan ihmettelen kuinka vaikeaa on saada aikaiseksi kilpa-autoluokkaa, jossa olisi sekä valmistajia että menestyviä kuskeja eri maanosista.

Toki tähän vaikuttaa mm. täysin erilainen autourheilukulttuuri Atlantin eri puolilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En syytä FIAa Euroopan suosimisesta, vaan ihmettelen kuinka vaikeaa on saada aikaiseksi kilpa-autoluokkaa, jossa olisi sekä valmistajia että menestyviä kuskeja eri maanosista.

Toki tähän vaikuttaa mm. täysin erilainen autourheilukulttuuri Atlantin eri puolilla.
Rahahan se on mikä eniten vaikuttaa. Autotehtaita lähtee mukaan eri sarjoihin vain, jos näkevät siitä saatavan markkinoinnillista hyötyä. Ja taantuman aikana sille rahalle on parempaakin käyttöä.

Mikähän mahtaa olla "menestyvän" kuskin määritelmä? Aasiasta niitä nyt ei oikein millään kriteerillä kovin montaa taida löytyä, ellei menestys jossain kansallisessa sarjassa riitä. Sama tietysti pätee Amerikan mantereelle, joskin USA:n sarjoilla on kansainvälisestikin hieman enemmän näkyvyyttä (ja IndyCar on kalenteriltaan jopa hieman ylikansallinen).

Tosiasia on, että määritelmäsi mukaisen kilpa-autoluokan aikaansaaminen on hyvin vaikeaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lehti: Rallicross saamassa MM-arvon

Jos olen siis oikein ymmärtänyt, niin FIA GT(1) menetää MM-tittelinsä, mutta rallicross saattaa vihdoin saada MM-arvon:
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2012/08/1607359/lehti-rallicross-saamassa-mm-arvon (?)
Minä näkisin, että sellaiset luokat ansaitsevat MM-arvon, joissa on autonvalmistajia tehdastalleina (edes jossain määrin) mukana.
-Onko niin, että urheilujärjestön pitää olla olympiakomitean jäsen (kuten FIA), jotta voi myöntää MM-arvoja lajeilleen/sarjoilleen? Tämänkö vuoksi esim. mikään jenkkiläinen autokilpailujärjestö ei voi antaa virallista maaailmanmestaruutta voittajilleen? :doubtful:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
-Onko niin, että urheilujärjestön pitää olla olympiakomitean jäsen (kuten FIA), jotta voi myöntää MM-arvoja lajeilleen/sarjoilleen?
Ei kai tämä nyt tuohon liity yhtään mitenkään, enemmän vain joku herrasmiestemppu. Voi liittyä erityisesti Sotsin kisoihin ja saman kaupungin F1-rataan.

Tämänkö vuoksi esim. mikään jenkkiläinen autokilpailujärjestö ei voi antaa virallista maaailmanmestaruutta voittajilleen? :doubtful:
Siksi koska sen voi antaa vain FIA. Käytännössä. Parempi niin, vrt. nyrkkeily ja joka liiton omat maailmanmestarit...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
Rahahan se on mikä eniten vaikuttaa. Autotehtaita lähtee mukaan eri sarjoihin vain, jos näkevät siitä saatavan markkinoinnillista hyötyä. Ja taantuman aikana sille rahalle on parempaakin käyttöä.
Tässähän periaatteessa voisi käyttää ns. badge engineeringiä apuna. GM erityisesti autojäteistä käyttää siviiliautoissaan ko. tapaa, mutta moottoriurheiluun tuota ei ole sovellettu. Tai no on vähäsen esim. Opel/Vauxhall -jaossa.

Mutta laajentamalla käyttöä sama auto voisi saada eri mantereiden kisoissa sen keulamerkin, millä nimellä vastaavat siviiliautotkin mantereella myydään.

Toki tähän vaikuttaa mm. täysin erilainen autourheilukulttuuri Atlantin eri puolilla.
Tämäkin varmasti vaikuttaa, tosin nyt ihan 2010-luvulla asenteet ovat muuttumassa, mutta kuitenkin. Euroopassa on ja on ollut pilvin pimein kaksilitraisella kalustolla ajettavia sarjoja. Mikä siis käytännössä tarkoittaa neloskonetta pienin poikkeuksin. Amerikassahan alle 3 litran V6 (ennen 80-lukua suora-6) on perinteisesti merkinnyt pelkkää käynnistysmoottoria.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
En näe syytä miksei MM-arvoa voisi jakaa useammallekkin luokalle.

Moottoripyöräpuolelle jaetaan reilut 30 henkilö/parikohtaista maailmanmestaruutta joka vuosi. Joiden lisäksi on vielä joukkuemestaruuksia.

Jotkut lajit ovat vähentäneet mestaruusluokkia viime vuosina, mutta samaan aikaan esim. naisten luokat ovat saaneet MM-arvoja.

Vajaa 10 vuotta sitten oli ainakin jossain lajeissa pakollinen Euroopan ulkopuolinen kilpailu, jota perusteltiin MM-arvolla. Nykyään tämän kaltaista sääntöä ei ole ja MM:n voi voittaa Pohjois-Amerikan tai Euroopan sisäisessä sarjassa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Jommat kummat V8:t voisi olla MM. Mieluiten toki Aussi-pohjainen koska sarjalla on jo kova maine "oikeana" moottoriurheiluna.

Mutta sitten taas Euro-V8:sta saisi ehkä modernimman imagon omaavan helpommin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mutta sitten taas Euro-V8:sta saisi ehkä modernimman imagon omaavan helpommin.
Mikä tuo sarja edes on? En ihan helpolla edes googlen kautta keksi, mistä on kyse. Herää kysymys, onko sarjalla imagoa lainkaan...
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Minulle ei ole merkitystä onko sarjalla MM-arvo vai ei, sillä esimerkiksi FIA GT:ssä ajettiin aikoinaan parempi kisoja ilman arvoa kuin MM-arvon aikana. En ylistäisi mitenkään suureksi tuota MM:n merkitystä.
Mikä tuo sarja edes on? En ihan helpolla edes googlen kautta keksi, mistä on kyse. Herää kysymys, onko sarjalla imagoa lainkaan...
Kyseessä taitaa olla International Superstars Series.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toimittaja Andrew Cotton pohtii tässä artikkelissa, miksi GT1-MM-sarja tuli tiensä päähän. Eräänä syynä pidetään sitä, ettei autovalmistajia saatu mukaan tehdastalleina. Minusta MM-arvolta puuttui hohto, koska maailma on pullollaan samanlaisella kalustolla ajettavia GT-luokkia ja olisin mieluummin suonut sarjalle MM-arvon 90-luvulla, kun sarjassa oli todella "kovaa" kaluistoa autotehtaiden tukemina ja prototyyppiurheiluautojen MM-sarja oli hiipuneena.
http://www.racecar-engineering.com/blogs/cottonballs-death-of-a-championship/
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Toimittaja Andrew Cotton pohtii tässä artikkelissa, miksi GT1-MM-sarja tuli tiensä päähän. Eräänä syynä pidetään sitä, ettei autovalmistajia saatu mukaan tehdastalleina. Minusta MM-arvolta puuttui hohto, koska maailma on pullollaan samanlaisella kalustolla ajettavia GT-luokkia ja olisin mieluummin suonut sarjalle MM-arvon 90-luvulla, kun sarjassa oli todella "kovaa" kaluistoa autotehtaiden tukemina ja prototyyppiurheiluautojen MM-sarja oli hiipuneena.
http://www.racecar-engineering.com/blogs/cottonballs-death-of-a-championship/
On jokseenkin harhaanjohtavaa sanoa ettei autonvalmistajia olisi saatu mukaan. Eikös se mennyt niin että SRO ja/tai FIA eivät nimenomaan sallineet autonvalmistajien tulla tehdastalleina mukaan, vaan hommaa piti kierrättää yksityistallien kautta. Ettei vaan suuri F1-sirkus saisi liian mielenkiintoista kilpailijaa. Hieman samaa puuhastelun makua on myös ACO:n GT-luokissa. Suitset suuhun GT-autoille, etteivät ole liian nopeita vs. LMP-kalusto.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
On jokseenkin harhaanjohtavaa sanoa ettei autonvalmistajia olisi saatu mukaan. Eikös se mennyt niin että SRO ja/tai FIA eivät nimenomaan sallineet autonvalmistajien tulla tehdastalleina mukaan, vaan hommaa piti kierrättää yksityistallien kautta.
Mun mielestä kyllä aivan puhtaasti SRO:n idea alkujaankin ja tarkoituksella, jotta vältettäisiin budjettien kasvu. Vastaus siihen oliko oikea ratkaisu, lienee nyt selvä.

Ettei vaan suuri F1-sirkus saisi liian mielenkiintoista kilpailijaa.
:alppu:

Hieman samaa puuhastelun makua on myös ACO:n GT-luokissa. Suitset suuhun GT-autoille, etteivät ole liian nopeita vs. LMP-kalusto.
Varmaan vastaat jotain, että GT:n pitäisi olla overall-voittaja tai jotain muuta, mutta tuo nyt on täysin eri ongelma ja ACO:n itsensä aiheuttama, kun ensin on kokonaisvaltaisesti hidastettu kumpaakin P-luokkaa. P2:lla on ollut suuria ongelmia päästä ohi GT-autoista suorilla ja kuitenkin muualla ne ovat nopeampia. Lähinnä kyse huippunopeudesta suorilla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Varmaan vastaat jotain, että GT:n pitäisi olla overall-voittaja tai jotain muuta, mutta tuo nyt on täysin eri ongelma ja ACO:n itsensä aiheuttama, kun ensin on kokonaisvaltaisesti hidastettu kumpaakin P-luokkaa. P2:lla on ollut suuria ongelmia päästä ohi GT-autoista suorilla ja kuitenkin muualla ne ovat nopeampia. Lähinnä kyse huippunopeudesta suorilla.
En sano että GT-autojen pitäisi olla overall-voittajia, mutta noin in general, en diggaa keinotekoisista hidasteista. Jos GT-autolla pystyy pistämään edes jotenkin hanttiin peräpään protoille, niin se olisi vain hyväksi. Nykyisellään GT autot on järjestään liikkuvia shikaaneja joista ei tykkää sen enempää GT kuin Protokuskitkaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tarvitaanko LMP-2:n kaltaista väliinputoajasarjaa WEC:hen?
Eikö se voisi olla ykkösluokkana Amerikan, Euroopan ja Aasian LM-sarjoissa?
 
Ylös