Jellinek
Banned
FIA on tällä vuosituhannella alkanut jaella avokätisemmin MM-arvoja eri autourheiluluokille, ansaitsevatko kaikki luokat kuitenkaan käsitettä maailmanmestaruus?
Tämä sarja tietenkin:
F1: No Tässä sarjassa ajetaan kisoja 5 eri mantereella, mestareita on tullut myös yhtä monelta mantereelta. Ainoa kansainvälisesti laimea seikka on että kaikki autot valmistetaan Euroopassa vaikka Caterham ja Force India kilpailevatkin aasialaisilla lisensseillä.
Nämä jotenkin:
WEC: kisoja 4 eri maanosassa, sarjaa edeltäneen World Sportscar Championshipin mestarit Bob Garretsonia (USA) ja Raul Boeselia (BRA) lukuunottamatta eurooppalaisia. Mestaruustaisto tänä vuonna käytännössä saksalaiselle Audille pedattu, ainoastaan jap. Toyota voi laittaa kapulaa rattaisiin.
WTCC: kisoja myös 4 mantereella. Tähän asti kaikki mestarit eurooppalaisia, samoin automerkkien mestarit kahden edellisvuoden Letukoita lukuunottamatta. Kalusto ei poikkea merkittävästi muista ...TCC-sarjoista.
Sitten sarjat joidenka kohdalla maailmanmestaruus on kyseenalainen:
GT-1: Kisat 2 maanosassa tähän asti, kaikki mestarit eurooppalaisia ja automerkit Fordia lukuunottamatta. Maailma täynnä vastaavia GT-sarjoja.
WRC: kisoja tällä kaudella 2 maanosassa, merkit eurooppalaisia Fordia lukuunottamatta, kaikki mestarit sarjan yli 30-vuotisen historian aikana eurooppalaisia. Sarjan erottaa EM-sarjasta siis vain pari Euroopan ulkopuolista kilpailua.
ja sitten se usein unhoon jäänyt:
Kartingin MM-sarja: kaikki MM-kilpailut USAn Jacksonvilleä, Argentiinan Cordobaa ja Kiinan Macaota lukuunottamatta ajettu Euroopassa. Viime vuonna järjestettiin siis 1. MM-sarja (2001 & 2002 jälkeen), jossa kisat 2 maanosassa. Mestarit Augusto Ribasia (BRA), Lake Speediä (USA) ja Wade Cunninghamia (NZ) lukuunottamatta eurooppalaisia.
Voiko tällaisia Euroopakeskeisiä sarjoja siis aivan hyvällä syyllä sanoa maailmanmestaruussarjoiksi (vrt. esim. yleisurheilun MM)? :doubtful:
Tämä sarja tietenkin:
F1: No Tässä sarjassa ajetaan kisoja 5 eri mantereella, mestareita on tullut myös yhtä monelta mantereelta. Ainoa kansainvälisesti laimea seikka on että kaikki autot valmistetaan Euroopassa vaikka Caterham ja Force India kilpailevatkin aasialaisilla lisensseillä.
Nämä jotenkin:
WEC: kisoja 4 eri maanosassa, sarjaa edeltäneen World Sportscar Championshipin mestarit Bob Garretsonia (USA) ja Raul Boeselia (BRA) lukuunottamatta eurooppalaisia. Mestaruustaisto tänä vuonna käytännössä saksalaiselle Audille pedattu, ainoastaan jap. Toyota voi laittaa kapulaa rattaisiin.
WTCC: kisoja myös 4 mantereella. Tähän asti kaikki mestarit eurooppalaisia, samoin automerkkien mestarit kahden edellisvuoden Letukoita lukuunottamatta. Kalusto ei poikkea merkittävästi muista ...TCC-sarjoista.
Sitten sarjat joidenka kohdalla maailmanmestaruus on kyseenalainen:
GT-1: Kisat 2 maanosassa tähän asti, kaikki mestarit eurooppalaisia ja automerkit Fordia lukuunottamatta. Maailma täynnä vastaavia GT-sarjoja.
WRC: kisoja tällä kaudella 2 maanosassa, merkit eurooppalaisia Fordia lukuunottamatta, kaikki mestarit sarjan yli 30-vuotisen historian aikana eurooppalaisia. Sarjan erottaa EM-sarjasta siis vain pari Euroopan ulkopuolista kilpailua.
ja sitten se usein unhoon jäänyt:
Kartingin MM-sarja: kaikki MM-kilpailut USAn Jacksonvilleä, Argentiinan Cordobaa ja Kiinan Macaota lukuunottamatta ajettu Euroopassa. Viime vuonna järjestettiin siis 1. MM-sarja (2001 & 2002 jälkeen), jossa kisat 2 maanosassa. Mestarit Augusto Ribasia (BRA), Lake Speediä (USA) ja Wade Cunninghamia (NZ) lukuunottamatta eurooppalaisia.
Voiko tällaisia Euroopakeskeisiä sarjoja siis aivan hyvällä syyllä sanoa maailmanmestaruussarjoiksi (vrt. esim. yleisurheilun MM)? :doubtful: