MM Akropolis-ralli 2022

vekkuli

New member
Liittynyt
22.4.2022
Viestit
2
En tiedä muista, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että ei todellakaan. Kaikenmaailman mielipideasioiden vääntäminen totuudeksi vaan vähentää kiinnostusta seurata tätäkin palstaa. Ihan sama kuin keskustelisi ralliasioista Suomi24:n sivuilla. No, tämäkin on kaikille vapaa keskustelufoorumi ja se pitää vaan hyväksyä.
Täysin samaa mieltä.

Pitkäaikaisena lukijana otin keväällä käyttöön Tapatalkin. Se antaa mahdollisuuden ignoorata käyttäjä eli voi valita keiden mielipiteitä kuuntelee. Siistii palstaa kivasti varsinkin, jos porukka ei lähtisi vänkäämään trollin kanssa.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Hienoa settiä taas kerran. Saako jotain skenepisteitä jos ei harrasta rallia, mutta tietää/tuntee muutaman kuskin joka harrastaa rallia?


Itse taas näen et tää on yksi harvoja Taipaleen juttuja jotka on jopa lukukelpoisia.
Ihan mielenkiintoista pohdintaa, hyvä että nostetaan kissa pöydälle. Taipaleen jutut on toisinaan aika vaihtelevan tasoisia.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Koska keskustelu on keskimäärin kivaa, voisi tätä aihetta lähestyä vielä yhdellä näkökulmalla. Se menee seuraavasti: Mene tekemään katugallup MM-rallivuodesta 2019 ja kysy vaikkapa 10 ihmiseltä, mikä merkki voitti valmistajien MM-tittelin. Ja jos haluat vielä tieteellisemmän vastauksen, laajenna otantaa (lajia paljon seuraavat, vähän seuraavat jne.). Veikkaan, huom. veikkaan, että 10/10 mistään kohderyhmästä ei vastaa, että perhana Hyundaihan sen tosiaan voitti.

Siitä, kuinka tärkeää automerkin titteli on valmistajalle kuljettajien titteliin verrattuna voidaan vääntää loputtomasti, ja jokaisella meistä on siitä oma mielipide tai arvaus, mutta ei ne siellä myynti- ja markkinointiorganisaatiossa näitä(kään) asioita arvaile, ne tutkii. Ja tekevät markkinointia tutkimustulosten perusteella viestiä muotoillen, sitä kohdentaen jne.

Ja mitä tuohon Kreikan MM-ralliin tulee, olisin ilman muuta nostanut Tänakin ykköseksi, koska kyseessä on tulosurheilu, jonka tavoitteena on voittaa sekä henkilökohtainen että tiimien mestaruus. Mutta minulta asiaa ei kysytty eikä kysytä jatkossakaan. 😉
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
80
Koska keskustelu on keskimäärin kivaa, voisi tätä aihetta lähestyä vielä yhdellä näkökulmalla. Se menee seuraavasti: Mene tekemään katugallup MM-rallivuodesta 2019 ja kysy vaikkapa 10 ihmiseltä, mikä merkki voitti valmistajien MM-tittelin. Ja jos haluat vielä tieteellisemmän vastauksen, laajenna otantaa (lajia paljon seuraavat, vähän seuraavat jne.). Veikkaan, huom. veikkaan, että 10/10 mistään kohderyhmästä ei vastaa, että perhana Hyundaihan sen tosiaan voitti.

Siitä, kuinka tärkeää automerkin titteli on valmistajalle kuljettajien titteliin verrattuna voidaan vääntää loputtomasti, ja jokaisella meistä on siitä oma mielipide tai arvaus, mutta ei ne siellä myynti- ja markkinointiorganisaatiossa näitä(kään) asioita arvaile, ne tutkii. Ja tekevät markkinointia tutkimustulosten perusteella viestiä muotoillen, sitä kohdentaen jne.

Ja mitä tuohon Kreikan MM-ralliin tulee, olisin ilman muuta nostanut Tänakin ykköseksi, koska kyseessä on tulosurheilu, jonka tavoitteena on voittaa sekä henkilökohtainen että tiimien mestaruus. Mutta minulta asiaa ei kysytty eikä kysytä jatkossakaan. 😉
Aamen!

Tähän osuvaan näkökulmaan voitaneen päättää tämä täysin turha juupas-eipäs vääntö? Eiks ni?
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Tässä keskustelussa unohtuu täysin se tosiasia että kuljettajien sarjassa menestyminen on liitoksissa valmistajien sarjassa menestymiseen ja toisinpäin. Miksi Hyundai olisi kierrättänyt kuskeja vuodesta 2017 lähtien jos valmistajien sarja ei olisi tärkeä. Viimeisen 20-vuoden aikana vain 6 kertaa valmistajien sarjassa on ollut eri mestari kuin millä mestaruuden voittanut kuljettaja on ajanut. Usein jos kuljettajien sarjan mestari on ajanut eri automerkillä kuin millä valmistajien sarja on voitettu, on kyseessä ollut ulkopuolisen tahon pyörittämä tiimi (Ralliart, Prodrive, M-Sport).

2003 Citroen vei mestaruuden kolmikolla Mcrae, Sainz ja Loeb. Subaru oli vasta kolmas kuljettajilla Mäkinen ja Solberg. Tommin suoritustaso tuskin oli tiimin odottama. Varmasti täysi budjettikysymys Citroenin ajattaessa jopa neljää autoa Subarun kahden sijasta.

2006 Kronos Citroen hävisi mestaruuden 29 pisteellä Fordille. Huomionarvoista että mestari Loeb jätti osallistumatta kauden 4:ään viimeiseen kilpailuun. Alkukaudesta Xavi Pons ajoi Loebin tallikaverina mutta kesken kauden Sordo nostettiin ajamaan tiimipisteistä. 2007 Ford voitti taas tiimien mestaruuden Loebin ollessa kuljettajien mestari.

2018 Ogier voitti kuljettajien mestaruuden M-Sportin Fordilla tiimikavereinaan Evans ja Suninen. Suninen oli ennen kauden alkua ajanut vain kaksi kilpailua WRC:llä ja Evanskin Dmackin renkailla kauden 2017. Toyotan kolmikolta Latvala, Tänak ja Lappi on voinnut odottaa enemmän jo ennen kauden alkua kuin Fordin miehistöltä. 2019 Tänakin voittaessa tallipäälikkö Mäkinenhän kritisoi ihan julkisestikkin Meekeä ja Latvalaa siitä että tärkeitä tiimipisteitä valui kuskien virheiden myötä pois. 2020 seitsemän kilpailun kausi. Hyundailla kolmannessa autossa kolme kuljettajaa.

Myös muita esimerkkejä historiasta löytyy esimerkiksi Lancia A-ryhmän mestari vuosina 1987-1992. Lancia usein jätti osallistumatta kisoihin joista valmistajat eivät saanneet pisteitä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Jos tallilla on rallin vikalle pätkälle lähdettäessä hallussaan sijat 1-3 selvillä eroilla muihin kilpailijoihin ja mahdollisuus halutessaan vaihtaa kahden kärkikuskinsa paikat taaten sille kuljettajien mm:stä tiukimmin ajavalle parhaat mahdolliset pisteet niin miksi tuota vaihtoa ei suoritettu?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun mää en itse yhtäkään järkisyytä keksi sille miksi talli ei maksimoinut Tänakin pisteitä ja mahkuja taistella mm-sarjan voitosta Kallea vastaan. Ainoa syy mikä itsellä nousee mieleen on se, että tallin väkeä vituttaa se koko vuoden jatkunut Tänakin kritiikkiä tallia ja autoa kohtaan. Varsinkin, jos ne huhut pitää paikkansa, että Tänak vaihtaa ensi kaudeksi Fordille niin sitä vähemmän tallilla olisi halua pelata kiukuttelevan Tänakin pussiin.
Tässä olikin omat ajatukset myös hyvin tiivistettynä. Jotainhan tuossa täytyy olla takana, kun talli olisi samat pisteet saanut ihan missä järjestyksessä tahansa.
Nyt ammuttiin omaan jalkaan sen ohuenkin kuski-MM:n sauman suhteen aika isosti. Ei ole myöskään normaalia että käsky tulee Moncetia korkeammalta taholta. Ei siellä Hyundailla tyhmiä olla, varmasti tämän päätöksen takana on melkoisen painavat perusteet, ja ehkä joskus ne kuulemme, ehkä emme.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Koska keskustelu on keskimäärin kivaa, voisi tätä aihetta lähestyä vielä yhdellä näkökulmalla. Se menee seuraavasti: Mene tekemään katugallup MM-rallivuodesta 2019 ja kysy vaikkapa 10 ihmiseltä, mikä merkki voitti valmistajien MM-tittelin. Ja jos haluat vielä tieteellisemmän vastauksen, laajenna otantaa (lajia paljon seuraavat, vähän seuraavat jne.). Veikkaan, huom. veikkaan, että 10/10 mistään kohderyhmästä ei vastaa, että perhana Hyundaihan sen tosiaan voitti.

Siitä, kuinka tärkeää automerkin titteli on valmistajalle kuljettajien titteliin verrattuna voidaan vääntää loputtomasti, ja jokaisella meistä on siitä oma mielipide tai arvaus, mutta ei ne siellä myynti- ja markkinointiorganisaatiossa näitä(kään) asioita arvaile, ne tutkii. Ja tekevät markkinointia tutkimustulosten perusteella viestiä muotoillen, sitä kohdentaen jne.

Ja mitä tuohon Kreikan MM-ralliin tulee, olisin ilman muuta nostanut Tänakin ykköseksi, koska kyseessä on tulosurheilu, jonka tavoitteena on voittaa sekä henkilökohtainen että tiimien mestaruus. Mutta minulta asiaa ei kysytty eikä kysytä jatkossakaan. 😉
Asiallinen kommentti. Vielä parempi kun kysyt 100 ihmiseltä "vuoden 2019 maailmanmestaria" ja katsot moniko vastaa Huyndai ja moniko vastaa Tänak.😁
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tässä olikin omat ajatukset myös hyvin tiivistettynä. Jotainhan tuossa täytyy olla takana, kun talli olisi samat pisteet saanut ihan missä järjestyksessä tahansa.
Nyt ammuttiin omaan jalkaan sen ohuenkin kuski-MM:n sauman suhteen aika isosti. Ei ole myöskään normaalia että käsky tulee Moncetia korkeammalta taholta. Ei siellä Hyundailla tyhmiä olla, varmasti tämän päätöksen takana on melkoisen painavat perusteet, ja ehkä joskus ne kuulemme, ehkä emme.
En tiedä onko kulttuuri E Koreassa lähellä Japania, mutta F Alonso ainakin tietää mitä tapahtuu kun nolaat julkisesti työnantajasi (gp3 moottori). Se on pahin moka minkä voit tehdä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ei ole myöskään normaalia että käsky tulee Moncetia korkeammalta taholta. Ei siellä Hyundailla tyhmiä olla, varmasti tämän päätöksen takana on melkoisen painavat perusteet, ja ehkä joskus ne kuulemme, ehkä emme.
Tuo on hyvin epänormaalia, vähän sama kun Detroitista annettais määräys sijoituksista Malcomille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tässä keskustelussa unohtuu täysin se tosiasia että kuljettajien sarjassa menestyminen on liitoksissa valmistajien sarjassa menestymiseen ja toisinpäin. Miksi Hyundai olisi kierrättänyt kuskeja vuodesta 2017 lähtien jos valmistajien sarja ei olisi tärkeä. Viimeisen 20-vuoden aikana vain 6 kertaa valmistajien sarjassa on ollut eri mestari kuin millä mestaruuden voittanut kuljettaja on ajanut. Usein jos kuljettajien sarjan mestari on ajanut eri automerkillä kuin millä valmistajien sarja on voitettu, on kyseessä ollut ulkopuolisen tahon pyörittämä tiimi (Ralliart, Prodrive, M-Sport).

2003 Citroen vei mestaruuden kolmikolla Mcrae, Sainz ja Loeb. Subaru oli vasta kolmas kuljettajilla Mäkinen ja Solberg. Tommin suoritustaso tuskin oli tiimin odottama. Varmasti täysi budjettikysymys Citroenin ajattaessa jopa neljää autoa Subarun kahden sijasta.

2006 Kronos Citroen hävisi mestaruuden 29 pisteellä Fordille. Huomionarvoista että mestari Loeb jätti osallistumatta kauden 4:ään viimeiseen kilpailuun. Alkukaudesta Xavi Pons ajoi Loebin tallikaverina mutta kesken kauden Sordo nostettiin ajamaan tiimipisteistä. 2007 Ford voitti taas tiimien mestaruuden Loebin ollessa kuljettajien mestari.

2018 Ogier voitti kuljettajien mestaruuden M-Sportin Fordilla tiimikavereinaan Evans ja Suninen. Suninen oli ennen kauden alkua ajanut vain kaksi kilpailua WRC:llä ja Evanskin Dmackin renkailla kauden 2017. Toyotan kolmikolta Latvala, Tänak ja Lappi on voinnut odottaa enemmän jo ennen kauden alkua kuin Fordin miehistöltä. 2019 Tänakin voittaessa tallipäälikkö Mäkinenhän kritisoi ihan julkisestikkin Meekeä ja Latvalaa siitä että tärkeitä tiimipisteitä valui kuskien virheiden myötä pois. 2020 seitsemän kilpailun kausi. Hyundailla kolmannessa autossa kolme kuljettajaa.

Myös muita esimerkkejä historiasta löytyy esimerkiksi Lancia A-ryhmän mestari vuosina 1987-1992. Lancia usein jätti osallistumatta kisoihin joista valmistajat eivät saanneet pisteitä.
Toisaalta miksi Ford palkkasi 99 isolla rahalla Mcraen ja toiseen autoon jämäkuskit Radström ja Joseph. Tai miksi mitsu ajatti 96-97 vain yhtä autoa.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Toisaalta miksi Ford palkkasi 99 isolla rahalla Mcraen ja toiseen autoon jämäkuskit Radström ja Joseph. Tai miksi mitsu ajatti 96-97 vain yhtä autoa.
Muistaakseni jossakin Tomin Nuoteista jaksossa mainitaan että Kankkusen oli tarkoitus jäädä Fordille mutta siirtyikin Subarulle. Mitsubishi ajatti kyllä kolmea autoa vuosina 1996 ja 1997, kuskeina pääasiassa Burns ja Nittel.
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Kyllä tuo käyttäjä jix on hyvin lähellä totuutta. Tottakai tallille on tärkeintä saada automerkki voittamaan mestaruus, mutta kuljettajien mestaruus antaa enemmän markkina arvoa.
Vaikka itse olen elänyt ja hengittänyt rallia siitä asti kun muistan, niin jokaisen kuljettajien mestaruuden pystyn kyllä nimeämään, mutta automerkkien puolelta varmasti aika moni menisi vikaan jollei ole sama kuin kuljettajien mestaruuden voittanut auto.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mites tää nyt menikään?
Oli kieltämättä turhan provokatiivinen avaus. Myönnetään. Olen musta-valkoinen tyyppi joka tunnistaa vain ääripäät. Olen joko tai tyyppi, ei keskivertoa mikään asia. Seison ton ekan väittämän takana, mutta ehkä se olisi pitänyt esittää hieman eri tavalla. Sanavalinta oli turhan karkea. Jos perässä olisi ollut hymiö, tuo olisi kuulostanut pehmeämmältä.

Kuitenkin tarjoitukseni oli sanoa, että verrattuna kuljettajien mestaruuteen merkki mm on reilusti vähemmän huomiota saava asia.

En usko, että automerkit panostaisivat miljoonia ja miljoonia vain voittaakseen pelkän merkki mm:n koska sen saama huomioarvo on murto-osa siitä huomioarvosta jonka automerkki saa kuski mm:n vanavedessä. Colin ja sininen Subbe on ikoninen yhdistelmä jonka jopa nyky skidit tunnistaa vaikka eivät ole syntyneetkään silloin.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Njoo, ne mun linkit kontrasi enemmän siihen ekaan. Mutta ainakin se helpottaa markkinointimateriaalin suunnittelijan työtä, kun voi vaan kirjoittaa "Dacia, world rally champion in 2030". Ja jostain syystä merkkimestaruudesta ruvettiin ajamaan kuusi vuotta ennen kuskien. Mutta kyllä julkisuutta nykyään saa kuskien mestaruudella enemmän.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Njoo, ne mun linkit kontrasi enemmän siihen ekaan. Mutta ainakin se helpottaa markkinointimateriaalin suunnittelijan työtä, kun voi vaan kirjoittaa "Dacia, world rally champion in 2030". Ja jostain syystä merkkimestaruudesta ruvettiin ajamaan kuusi vuotta ennen kuskien. Mutta kyllä julkisuutta nykyään saa kuskien mestaruudella enemmän.
Jos automerkki haluaa käyttää tuota fraasia markkinoinnissa niin se joutuu ostamaan ensin koko sivun mainoksen iltiksen sivulle. Kun Kalle voittaa mestaruuden, Yariksesta on vähintään puolen sivun kokoinen kuva urheilusivuilla. Ei olis järkee käyttää miljoonia voittaakseen vaan merkki mm:n ja toisen miljoonan, että voi kertoa siitä mainoksessa.
 
Ylös