MM-rallikausi 2023

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
274
Mitä kuulin niin Breen oli menossa Hyundaille jo kk sitten, niin siihen nähden ns. yllätyspuoli ei ole paikkaansa pitävä
Toisaalta Jouhkin puheista voi päätellä, että Breenille tullut ohjelma olisi ollut se mitä Suniselle haettiin. Toki tämähän ei välttämättä tarkoita sen kummempaa kuin, että siitä on neuvoteltu osapuolten välillä. Joka tapauksessa harmillista Sunisen puolesta. Hyundaille ei taida ensi kaudeksikaan tulla neljättä autoa, joten näyttöpaikkoja ei taida hirveämmin tulla. Ylipäänsä mikä Sunisen sopimustilanne on? Onko siellä Hyundain kanssa pahvia olemassa ensi kaudesta vai onko vapaa mies? Toki riippuu paljon mitä Hyundain rally2 projektille käy. Jos tippuu Hyundailtakin pois, niin voisi kuvitella Toyotalla olevan ovi auki rally2 projektin kehitykseen.

Muuten ensi kausi näyttää suomalaisittain hyvältä. Kahden parhaan tiimin koko kauden ajavista kuljettajista kaksi on suomalaisia. Lapilla on nyt paikka lunastaa potentiaalinsa. Ura on herätetty uudestaan henkiin, jos katsotaan tilannetta kahden vuoden taakse. On mielenkiintoista nähdä miten Lapin vauhti riittää Neuvillea vastaan. Jos autojen voimasuhteet pysyvät suunnilleen tämän kauden tasolla odotan Lapilta kyllä voittoja. Ei muuten taidettu missään mainita sopimuksen pituutta?
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1253
Oliverilla on enemmän suosiota kuin Tänakilla (241k vs 196k). Vertailun vuoksi vielä Kalle 222k, Loeb 1.1M ja Block 7.3M.
WRC on kyllä todella huono promoomaan kuskejaan sosiaalisen median kanavissa... Facebookin ulkopuolella (Facebook ollut vuosia jo samalla tasolla kuin Legacy media nuorempien keskuudessa) tilanne on karumpi. Twitterissä Kallella 44k, (Kuskilla jonka pitäisi olla sarjan keulakuva) Oliverilla 35.8K, Tänakilla 75.1K, Loebillä 211k ja Ken Blockilla 487k.

Ainoa tiimeistä joka pisti ulos kunnon Behind The Scenes kontsaa viime kaudesta oli M Sport "M Sport Road Book" videosarjallaan. Samaan aikaan WRC:n omat kanavat pisti ulos lyhyitä klippejä järkyttävän rumilla Thumbnaileilla (Pikkukuvilla)
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
274
Somenäkyvyys olisi kyllä yksi asia mitä wrc pystyisi nostamaan. Lajissa on kuitenkin näyttävyyttä ja rajuja/näyttäviä ulosajoja, jotka useimmiten päättyvät hyvin (miehistö kunnossa). Näistä saisi tehtyä näyttäviä klippejä someen ja enemmän kosketuspintaa maksavaan yleisöön. Enemmän näkyvyyttä ja hyödyntää näitä tähtikuljettajia enemmän. Rovanperä varmasti vetoaa nuoreen yleisöön, lisänä vielä drifting ajeluita yms. Tänak myös hyvä somepersoona vaikka negatiivisia kommentteja antaakin. Oikealla tavalla esitettynä näistäkin saadaan viihdettä ja näkyvyyttä. Lapin seikkailut Jyväskylässä "uudelleen muotoillulla" Toyotalla, tästäkin olisi voinut repiä enemmän iloa. Pitää takoa, kun rauta on kuumaa ja nostaa näkyvyyttä, sitä kautta myös autotehtaat voivat tulevaisuudessa kiinnostua rallista enemmän, kiun huomaavat, että saavat näkyvyyttä rallin kautta.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
309
Toisaalta Jouhkin puheista voi päätellä, että Breenille tullut ohjelma olisi ollut se mitä Suniselle haettiin. Toki tämähän ei välttämättä tarkoita sen kummempaa kuin, että siitä on neuvoteltu osapuolten välillä. Joka tapauksessa harmillista Sunisen puolesta. Hyundaille ei taida ensi kaudeksikaan tulla neljättä autoa, joten näyttöpaikkoja ei taida hirveämmin tulla. Ylipäänsä mikä Sunisen sopimustilanne on? Onko siellä Hyundain kanssa pahvia olemassa ensi kaudesta vai onko vapaa mies? Toki riippuu paljon mitä Hyundain rally2 projektille käy. Jos tippuu Hyundailtakin pois, niin voisi kuvitella Toyotalla olevan ovi auki rally2 projektin kehitykseen.

Muuten ensi kausi näyttää suomalaisittain hyvältä. Kahden parhaan tiimin koko kauden ajavista kuljettajista kaksi on suomalaisia. Lapilla on nyt paikka lunastaa potentiaalinsa. Ura on herätetty uudestaan henkiin, jos katsotaan tilannetta kahden vuoden taakse. On mielenkiintoista nähdä miten Lapin vauhti riittää Neuvillea vastaan. Jos autojen voimasuhteet pysyvät suunnilleen tämän kauden tasolla odotan Lapilta kyllä voittoja. Ei muuten taidettu missään mainita sopimuksen pituutta?
Ei oo missään puhuttu sopimuksen pituudesta mutta KSML uutisessa oli että olis 2 vuoden lappu. Tiedä sit totuutta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Monzaa pyydetty olemaan valmiudessa järjestämään 2023 päätöskilpailu...ennemmin Monza kuin Saudit, vaikka Japanin ongelmatkin mainitaan artikkelissa...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL

Millener namedroppaa Greensmithin ja Loubet'n – ei Fourmaux'ta. Lisäksi mainitsee että Tänak ja Loeb on mukana keskusteluissa.
Ei yllätyksiä. Gus tuo kassillisen rahaa eikä hajota autoja ihan niin paljoa kun Förmöö. Ja Loubet oli kuitenkin selkeästi paras tästä Fordin hitaammasta osastosta...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
530

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Eiköhän näitä taas vedätetä tammikuun alkupuolelle asti lisärahoituksen toivossa. Jokavuotista.
Mutta kuskeja on edelleen tosi huonosti tarjolla. Jos eivät saa Tänakia niin Loebin muutama kisa – jos tämän saavat ajamaan – on ainoa chansi taistella podiumeista, jos Loubet ja Greensmith on vakikuskeja. Solberg myös vähän roikkuu ilmassa, ajaako itse rahoitettua Pumaa, Yarista vai mitä? Toki ei vaikuta myöskään siihen taistellaanko M-Sportilla podiumeista vuonna 2023.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL
En oikein usko että Oliver haluaa lähteä kisaamaan vuokra-yariksella. Tuskin haluaa päästä listoille kun Kalle ajaa samalla autolla auringonlaskuun... Fordilla ajaessa voi vedota siihen että auto ei ole niin hyvä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
530
Mutta kuskeja on edelleen tosi huonosti tarjolla. Jos eivät saa Tänakia niin Loebin muutama kisa – jos tämän saavat ajamaan – on ainoa chansi taistella podiumeista, jos Loubet ja Greensmith on vakikuskeja.
Mutta jos eivät saa rahaa muualta tai eivät halua omiaan käyttää, mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Mutta jos eivät saa rahaa muualta tai eivät halua omiaan käyttää, mitä muita vaihtoehtoja on tarjolla?
aiempina kausina on ollut sentään joku potentiaalinen kuski, kuten 2019 Evans, 2020 Lappi, 2022 Breen (ja Loeb), mutta nyt olisi tulossa yllättävän pian "säästömoodi" kausien 2016 ja 2021 malliin. Toki Loubet'ssa on kehityspotentiaalia, Greensmithissä valitettavasti ei.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2829
Sen puoleen tilanne on vielä M-sportille ikävä, että jos tulokset tosiaan tippuu heti 16 ja 21 tasolle, niin se alkaa varmaan näkymään jo pikkuhiljaa sponsoreissakin ja alkaa vielä enemmän vaikeutumaan.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
1773
Mahtavia otsikoita taas.

Yle vois tehdä jonain päivänä MOT-jakson Suomen median käytöksestä ja maalittamisesta Tänakia kohtaan ihan Toyota-ajoista lähtien. Jotain joillain suomalaisilla on kovasti hampaankolossa, ei tällaista johdonmukaista Tänak-vihaa ole minkään muun maan uutisoinnissa.

Suomenkieliset facebook-kommentit Tänakista ovat myös ihan omaa luokkaansa ja niistä on kiittäminen uutisointia. Tuntuu jotenkin pervolta ja kiusalliselta. Ei siinä, kyllä täällä alan todellisten asiantuntijoidenkin joukossa foorumillamme on tullut vastaan saman luokan juttuja. Ei nyt ihan niin räikeästi kuin varsinaisessa sosiaalisessa mediassa luokkaa: ”Virolainen ryssä, sillanpolttaja, ahne paska ymsyms”.

Tästä saisi ihan kirjan kirjoitettua. Eikä tämä yksittäinen otsikko nyt itsessään ole niin paha, mutta kukaan ei voi väittää ettei Tänakia mustamaalattaisi jo pidemmän aikaa (vain ja ainoastaan) Suomen median toimesta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
530
aiempina kausina on ollut sentään joku potentiaalinen kuski, kuten 2019 Evans, 2020 Lappi, 2022 Breen (ja Loeb), mutta nyt olisi tulossa yllättävän pian "säästömoodi" kausien 2016 ja 2021 malliin. Toki Loubet'ssa on kehityspotentiaalia, Greensmithissä valitettavasti ei.
Kyllä, mutta miten tuo kyseisenä vuonna välimallien kuskien touhu realisoitui tuloksissa juurikin Evansin, Lapin tai Breenin osalta? Jos tuota tasoa parempi kuljettaja (Tänak/Loeb) ei olisi mahdollinen, miksi tuhlata sitten muutenkaan?

Mitä tuohon Iltasanomien juttuun tai lähinnä otsikkoon tulee, niin voi herranjestas sentään mitä kuraa. Ihan kun Tänak hinnoittelisi itsensään ulos. Paras kuljettaja on ihan oikeutettu hinnoittelemaan itsensä. Enemmänkin voisi saada, jos rahan takia ajaisi.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1125
Mahtavia otsikoita taas.

Yle vois tehdä jonain päivänä MOT-jakson Suomen median käytöksestä ja maalittamisesta Tänakia kohtaan ihan Toyota-ajoista lähtien. Jotain joillain suomalaisilla on kovasti hampaankolossa, ei tällaista johdonmukaista Tänak-vihaa ole minkään muun maan uutisoinnissa.

Suomenkieliset facebook-kommentit Tänakista ovat myös ihan omaa luokkaansa ja niistä on kiittäminen uutisointia. Tuntuu jotenkin pervolta ja kiusalliselta. Ei siinä, kyllä täällä alan todellisten asiantuntijoidenkin joukossa foorumillamme on tullut vastaan saman luokan juttuja. Ei nyt ihan niin räikeästi kuin varsinaisessa sosiaalisessa mediassa luokkaa: ”Virolainen ryssä, sillanpolttaja, ahne paska ymsyms”.

Tästä saisi ihan kirjan kirjoitettua. Eikä tämä yksittäinen otsikko nyt itsessään ole niin paha, mutta kukaan ei voi väittää ettei Tänakia mustamaalattaisi jo pidemmän aikaa (vain ja ainoastaan) Suomen median toimesta.
Ja suomalaisten maine virolaisten rallifanien keskuudessa kasvaa. Suorastaan tunnen, kun lämpö ja kiintymys syvenee.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4206
Sijainti
Askew Road
Tämä on jokseenkin absurdia, koska joitakin aikoja sitten valitettiin ykkös korin autoja olevan liian vähän kaikille potentiaalisille tulevaisuuden tähdille. :unsure:
Onhan niitä kuskeja vaikka kuinka paljon, mutta tässä varmaan tarkoitettiin vuonna 2023 MM-sarjassa menestymään kykeneviä kuskeja. Se "lista" ei kovin paljon yli 1-2 nimen mittainen ole, kun siitä ensin ruksitaan pois ne kuljettajat, jotka ovat jo sopimuksilla kiinnitetty ensi vuodeksi muihin talleihin.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Sen puoleen tilanne on vielä M-sportille ikävä, että jos tulokset tosiaan tippuu heti 16 ja 21 tasolle, niin se alkaa varmaan näkymään jo pikkuhiljaa sponsoreissakin ja alkaa vielä enemmän vaikeutumaan.
Mutta eihän M-sportilla varsinaisesti edes ole ollut pitkään aikaan isoja sponsoreita muutenkaan. RB ei ole heidän sponssi, se on kuskien oma sponssi. Castrol: logot on aika pienellä, onko enemmän yhteistyökumppani? Varmaan jotain rahasummia maksaa, mutta en tiedä onko merkittävä summa. Safetyculture: aika pieni on senkin logo, kuinka merkittävä sponssi on? Qatar oli viimeisin iso sponssi, sen jälkeen ei ole ollut ns isoa sponssia pl Castrol.
 
Ylös