MM-rallikausi 2023

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Vaikeahan tästä nyt sanoa absoluuttista totuutta mutta kun on seurannut viimeiset 5v jatkuvaa huolenaihetta talkooväen vähenemisestä, ja esim kuinka viime Sectoon oli selvä tekijäpula vielä kk ennen rallia, niin kyllä tässä on selkeä syy, miksei kertaalleen ajettuja erikoiskokeita vaan järjestetä MM-tasolla.

Kun alkaa olla jo kansallisella tasolla hätä saada väkeä kasaan... Ihan läheltä kuullut tapauksista missä on tullut eklle järjestävä seura apuun toiselta puolelta Suomea aivan viime hetkellä, ja ei saanut edes kasaan tarvittavaa määrää tekijöitä. Silti jotenkin luovivat erikoiskokeen kasaan, mutta oli jo todella liki.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3613
Sijainti
JKL
Nykyiseen formaattiin paras ja varmaan myös mahdollinen ratkaisu olisi sellainen sekasikiö. Esim. perjantaina aamulla paripätkää kahteen kertaan. Sitten yksi kolmenpätkän lenkki yhteenkertaan ajettavia ja illalla taas parinpätkän lenkki kahteen kertaan. Tai niin että joku pätkä niistä perjantain kertaalleen ajettavista olisi myös lauantain lenkillä... Olisi kuskeille ja katsojille mielekkyyttä. Jotenkin itselle mieluisinta olisi jos pätkiä olisi vähän enemmän. Vaikka vähän lyhyempiä ettei kokonaispituus kasva mutta joku 25-27 pätkää/ralli olisi se mieluisin itselle...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3613
Sijainti
JKL
Vaikeahan tästä nyt sanoa absoluuttista totuutta mutta kun on seurannut viimeiset 5v jatkuvaa huolenaihetta talkooväen vähenemisestä, ja esim kuinka viime Sectoon oli selvä tekijäpula vielä kk ennen rallia, niin kyllä tässä on selkeä syy, miksei kertaalleen ajettuja erikoiskokeita vaan järjestetä MM-tasolla.

Kun alkaa olla jo kansallisella tasolla hätä saada väkeä kasaan... Ihan läheltä kuullut tapauksista missä on tullut eklle järjestävä seura apuun toiselta puolelta Suomea aivan viime hetkellä, ja ei saanut edes kasaan tarvittavaa määrää tekijöitä. Silti jotenkin luovivat erikoiskokeen kasaan, mutta oli jo todella liki.
Tämä on totta. Monta vuotta on jo Jyskälässä ollut tilanne että pätkiä tullaan järjestämään ihan jokapuolelta Suomea... Esimerkkinä vaikka oman seuran tilanne. Yksi pätkä ajettu käytännössä kylän keskellä mutta järjestäjä on ihan muu kuin paikallinen seura. Johtuen siitä että paikallsen seuran aktiivit on suurelta osin muissa tehtävissä rallissa joten sille omalla kylällä olevalle pätkälle ei riitä tekijät omasta takaa ja ne pitää etsiä muualta...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Vaikeahan tästä nyt sanoa absoluuttista totuutta mutta kun on seurannut viimeiset 5v jatkuvaa huolenaihetta talkooväen vähenemisestä, ja esim kuinka viime Sectoon oli selvä tekijäpula vielä kk ennen rallia, niin kyllä tässä on selkeä syy, miksei kertaalleen ajettuja erikoiskokeita vaan järjestetä MM-tasolla.

Kun alkaa olla jo kansallisella tasolla hätä saada väkeä kasaan... Ihan läheltä kuullut tapauksista missä on tullut eklle järjestävä seura apuun toiselta puolelta Suomea aivan viime hetkellä, ja ei saanut edes kasaan tarvittavaa määrää tekijöitä. Silti jotenkin luovivat erikoiskokeen kasaan, mutta oli jo todella liki.
Tämä on kyllä erittäin harmillista ja tosiaan erittäin kiinnostavaa olisi tietää, että mitkä asiat johtaneet tilanteeseen. Mutta tähän yleiseen keskusteluun reiteistä, niin näyttäisi, että ympärillä olevat tekijät vievät näitä entistä lyhyemmiksi ja vähemmän erikoiskokeita sisältäväksi. Siksi mietin, että onko lumipalloa mahdollista saada pyörimään enää takaisin päin vai rullaako se nyt tähän suuntaan vääjäämättömästi kohti jotain lopputulosta X.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Ilman nuoremman sukupolven yllättävää innostumispuuskaa talkootyöhön koskien, ei mitenkään saada kurssia korjattua. Ja ihan jo henkilökohtaisesti ajatellen aika korkea kynnys olisi nähdä itseä sulkumiehenä, missä ei näe rallia ja pelkästään saa kiitoksena vittuilua (näin kärjistettynä). Mutta koen taas toisaalta jotain antavani lajille muilla tavoin.

Haastava yhtälö, talkoo&tekijäpuoli pysyy samana ja ikääntyy jatkuvasti, ja vähintään luontainen poistuminen vähentää täten tätä porukkaa. Nuoria ei vaan tule tilalle
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ilman nuoremman sukupolven yllättävää innostumispuuskaa talkootyöhön koskien, ei mitenkään saada kurssia korjattua. Ja ihan jo henkilökohtaisesti ajatellen aika korkea kynnys olisi nähdä itseä sulkumiehenä, missä ei näe rallia ja pelkästään saa kiitoksena vittuilua (näin kärjistettynä). Mutta koen taas toisaalta jotain antavani lajille muilla tavoin.

Haastava yhtälö, talkoo&tekijäpuoli pysyy samana ja ikääntyy jatkuvasti, ja vähintään luontainen poistuminen vähentää täten tätä porukkaa. Nuoria ei vaan tule tilalle
Roviksen pärjääminen tuntuu tuoneen pientä haippia lajin ympärille, mutta taas televisiointioikeuksien siirtyminen täksi vuodeksi taas tekee valitettavasti hallaa asialle. Oh well, menipä kyllä melko off-topickiksi taas, ehkä jokin otsikko olisi tämän asian puimiseen parempi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Haastava yhtälö, talkoo&tekijäpuoli pysyy samana ja ikääntyy jatkuvasti, ja vähintään luontainen poistuminen vähentää täten tätä porukkaa. Nuoria ei vaan tule tilalle
Sama ongelma vaivaa ihan lajeja kuin lajeja. Oman muksun urheiluissa vanhempain illoissa vanhemmat loistaa poissaolollaan ettei vaan tulisi nakkia että joutuisi tekemään seuran eteen jotain. Lapset kun voi tuoda hallin pihalle ja poistua vähin äänin paikalta. Sitten me muutamat aktiivit hoidetaan valmennuksen, rahaston, huoltamisen, joukkueen johtamisen jne. Ja se johtaa lopulta siihen että kun aktiivien lapset lopettaa harrastuksen, ei ole tekijöitä. Eli ei ole vain rallin ongelma, vaan ihan yhteiskunnan ongelma. Sodan jälkeinen talkoohenki jossa yhdessä tehdään ilman palkkaa muiden hyväksi on jo vähän kadonnutta perimää. Sori OT. :)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama ongelma vaivaa ihan lajeja kuin lajeja. Oman muksun urheiluissa vanhempain illoissa vanhemmat loistaa poissaolollaan ettei vaan tulisi nakkia että joutuisi tekemään seuran eteen jotain. Lapset kun voi tuoda hallin pihalle ja poistua vähin äänin paikalta. Sitten me muutamat aktiivit hoidetaan valmennuksen, rahaston, huoltamisen, joukkueen johtamisen jne. Ja se johtaa lopulta siihen että kun aktiivien lapset lopettaa harrastuksen, ei ole tekijöitä. Eli ei ole vain rallin ongelma, vaan ihan yhteiskunnan ongelma. Sodan jälkeinen talkoohenki jossa yhdessä tehdään ilman palkkaa muiden hyväksi on jo vähän kadonnutta perimää. Sori OT. :)
ja sama juttu taloyhtiöissä jne.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Avaan tätä talkooporukkaa hieman lisää (kaikki ne mitä keskustelussa on mainittu on totta. Itse useampana vuotena järjestysmiehenä ollessa olen huomannut että kun on maalaisjärkeä käyttävä, vaaralliset katselupaikat heti ehdottomaan kieltoon, niin se vittuilukin on maltillista. Ja siihen ei tarvitse pakosta tarttua)

Mennään ajassa kauas taaksepäin (alkulähteille?). Case: Savo. Tunnetun tamperaisen UA:n järjestämä EK, jonne saapui hieman maistissakin olevaa porukkaa pilvin pimein, järjestysmieshaastetta siis riittävästi, mutta aikalaisten mukaan hallussa. Kadenvääntö: Voiko UA tienata "enemmän" kuin muutama muut "yhteensä" (hieman värillisillä laseilla katsottuna)? EI käynyt EK peruttiin ja ei enää järjestelysyihin vedoten ollut jatkossa mukana (taisi olla kaksi kertaa katkollakin ihan loppumetreillä). Puhuiko tässä raha ja sen jako vs. rakkaus lajiin (järjestää hyvä ja yleisöä keräävä EK.) ? Tässä en tarkoita sitä voisiko Savo olla edelleen mukana, vaan pointti on tuo raha. Tekijöissä (talkooporukka, järjestelykoneisto, ym.) sopiva kattaus kokemusta ja nuoruutta on edelleen se voimavara, jos vaan tahtotila/usko tekemiseen saadaan pysymään riittävän kauan himon puolella)

PS: Toden totta Tampereen ympäristössä ei SM:ää ole vähään aikaan ajettu. Himo sen tekemiseen ei yllä ulko-ovea pidemmälle.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Tampereella, tai Hämeenlinnassa, ei ole järjestetty SM-rallia vuosikausiin.
Vuosikausi voidaan mieltää monella tavalla. Tässä nämä viimeisimmät Tampereen UA:n SM-rallit. Lisäksi Enset-SM-ralli Huittisissa 2018.

Castrol (Pirelli)-ralli, 2013 (Tre)​
SM​
Pirelli ralli, 2014 (Tampere)​
SM​
Pirelli ralli, 2015 (Tampere)​
SM​
Pirelli ralli, 2016 (Tampere)​
SM​
Lake City Rally, 2017 (Lempäälä)​
SM​
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16069
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuosikausi voidaan mieltää monella tavalla. Tässä nämä viimeisimmät Tampereen UA:n SM-rallit. Lisäksi Enset-SM-ralli Huittisissa 2018.

Castrol (Pirelli)-ralli, 2013 (Tre)​
SM​
Pirelli ralli, 2014 (Tampere)​
SM​
Pirelli ralli, 2015 (Tampere)​
SM​
Pirelli ralli, 2016 (Tampere)​
SM​
Lake City Rally, 2017 (Lempäälä)​
SM​
niin, jotain tapahtui TamUA:ssa kun vuoden 2017 jälkeen ei ole järjestetty kuin pienoisralli Pengonpohjassa. Sukupolvenvaihdos? Toki PR-Racing on järjestänyt ralleja lähes vuosittain.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Vaikeahan tästä nyt sanoa absoluuttista totuutta mutta kun on seurannut viimeiset 5v jatkuvaa huolenaihetta talkooväen vähenemisestä, ja esim kuinka viime Sectoon oli selvä tekijäpula vielä kk ennen rallia, niin kyllä tässä on selkeä syy, miksei kertaalleen ajettuja erikoiskokeita vaan järjestetä MM-tasolla.
Ei riitä viisi vuotta. Uutisia talkooväen vähyydestä on ollut jo yli 15 vuoden ajan, vähintään. Tilanne kurjistuu tietenkin vuosi vuodelta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
355
Ei riitä viisi vuotta. Uutisia talkooväen vähyydestä on ollut jo yli 15 vuoden ajan, vähintään. Tilanne kurjistuu tietenkin vuosi vuodelta.
Jep, näin se valitettavasti menee. Miten kadon pysäyttäisi? Voisiko rahalla saada väkeä + tietenkin ilmaiset liput järjestysmiehen/naisen perheelle (tai vaikkapa 5 lippua) + matkakorvaus + perinteiset rallimakkarat + ... (En menetä uskoani, ainakaan vielä, sen suhteen etteikö asialle voisi koittaa tehdä jotain, mikä houkuttelisi).
Tietysti tilanne muuttuu koko ajan haastavammaksi, kun niitä järjestyksenvalvojan kortteja vaaditaan ja kuponkeja tulee koko ajan lisää.

PS: Se tupla EK:n järkkärin homma ei niitä mieluisempia ole, varsinkaan jos välissä on 3-4h tauko. Sillä toisella kierroksella sitä porukkaa reitin varressa on aina ollut vähemmän (niissä mistä on omakohtaista kokemusta). Ja tilanteita Nolla
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Ainakin viime kesänä tarjottu talkookorvaus oli niin ala-arvoinen, ettei sillä kehdannut edes ketään kysyä mihinkään.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Jep, näin se valitettavasti menee. Miten kadon pysäyttäisi? Voisiko rahalla saada väkeä + tietenkin ilmaiset liput järjestysmiehen/naisen perheelle (tai vaikkapa 5 lippua) + matkakorvaus + perinteiset rallimakkarat + ... (En menetä uskoani, ainakaan vielä, sen suhteen etteikö asialle voisi koittaa tehdä jotain, mikä houkuttelisi).
Tietysti tilanne muuttuu koko ajan haastavammaksi, kun niitä järjestyksenvalvojan kortteja vaaditaan ja kuponkeja tulee koko ajan lisää.

PS: Se tupla EK:n järkkärin homma ei niitä mieluisempia ole, varsinkaan jos välissä on 3-4h tauko. Sillä toisella kierroksella sitä porukkaa reitin varressa on aina ollut vähemmän (niissä mistä on omakohtaista kokemusta). Ja tilanteita Nolla
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Tiedä sitten, miten siinä kävisi? Yksi vaihtoehto, joka jo tuolla aiemmin sorvattiin pähkittäväksi, on skaalan pienentäminen. Jos ei riitä järjestäjä/talkooväkeä riittämiin, toiminnan on supistuttava sellaiseksi, että tarjolla oleva väki voi sitä pyörittää. Sillä on omat seurauksensa l. syntyy lisää erilaisia luovia ratkaisuja.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Vapaaehtoisten määrä: Haaste, mutta ko seudulta löytyy riittävästi ralleja ja niihin tekijöitä. Eikä ne kaikki ole samoja. Järjestävien seurojen määrää voi laajentaa Länsisuomen ja Pohjanmaan suuntaan. Jos EK:n järjestävä seura saisi järjestelyistä kunnon korvauksen ja kyläyhteisöjen yms. kojut/myyntipisteet sallitaan, niin kökkäväkeä saadaan lisää. Ei kaadu tähän (sen verran uskoa siihen, että jos kerran halutaan tehdä niin se tehdään).
Rahaa varmasti tiekustannuksiin menee enemmän, lippusiima/roskikset ym. sälä sillä ei ole merkitystä (katso edeltä)
Nytkin näissä pienissä ralleissa on ratamestarit ja ne henkilöt jotka tuntee reitin varressa olevat asukkaat ja osaa heidän kanssaan jutella/tietää haastavat tiet. Heitä käytetään nytkin. Palkkakustannuksiin heidän käyttö tuskin kaatuu. (Elyn tiet varsinkaan). Reitti ja huollot paremmin järjestettävissä (väitän näin)
Nuotitus on kaikille sama, kerran tai kahdesti tai miten sen nyt sopii (ei mitään nykysääntöä, vaan täysin uudelta pohjalta)

Ja jos nyt se Suomen MM:n kruunun jalokivi, Ouninpohja pitää saada sattumaan, niin sekin onnistuu.
Tuo on kyllä paras kusetus, kun miljoonabisnestä pyöritetään vuodesta toiseen vapaaehtoisten ja talkooväen voimalla 🙊
Vähän sama homma kuin se "työvoimapula". Oikeasti pulaa ei ole työvoimasta vaan halvasta/ilmaisesta työvoimasta. Sen takia sitä työvoimaa roudataan tänne maapallon toiselta puolelta tekemään työtä, johon ei löydy tarpeeksi halpoja tekijöitä.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Lähipäivinä nähdyn materiaalin perusteella lienee uskallusta väittää, että Toyota olisi vaihtanut testialueensa takaisin Palsankylän/Uuraisten seudulle. Samalle alueelle, mikä oli Takamoton testialue viime kaudella.
 
Ylös