Aika erikoinen tangentti kun alkuperäinen väite oli että sunnuntaina pitäisi ajaa aamun pätkät vain kertaalleen, ettei köröteltäisi, ja sitten argumentoidaan sillä, että Montessa ajettiin yksi pätkän loppu neljään kertaan, Omasta mielestä se 11/14 oli ainakin yksi rallin komeimmista pätkistä. Ja 5/8 olisi toiminut paremmin jos olisi ajettu viime vuoden neulansilmäloppuun, mutta ehkä oli jokin syy ettei sitä saatu käyttää?
Ainakin Montessa EK4 ja EK7 oli eri kuvauspaikat.
Ehkä mulla on liikaa realismia päässä kun mietin miten kallista järjestäjille ja aikaavievää nuotituksen suhteen olisi ajaa koko ralli yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Reittinörttinä tykkäisin yhteen kertaan ajettavista pätkistä osana reittiä kuten vielä muutama vuosi sitten usein tehtiin, ja se toisi erilaista haastetta ja rytmiä. Mutta en silti millään usko että se vaikuttaa katsojan kokemukseen penkalla (koska pätkän sisällä voi vaihtaa paikkaa toiselle ajokerralle) tai kuskin taipumukseen säästellä renkaita.
Sunnuntaista:
Ogier johti Kallee Lauantaina 16 sekunnilla, eroo oli kiinniotettavaksi noin 0,24 sekuntia per kilometri.
Jos ois ajettu ton verran ek kilsoja yhteen kertaan ajettavilla ek:illa ja pätkät olisi vielä olleet sellaisia joita ei olla ihan lähivuosina ajettu olisi kiinniottaminen ollut mielestäni ajettavissa, helppoa se ei olisi ollut, mutta mahdollista. Nyt kun ajettiin kaksi pätkää kahteen kertaan josta vielä kaksi kertaa Turini jonka kaikki kuskit tuntee kun omat taskunsa niin en ainakaan itse nähnyt Kallella mahdollisuuksia.
Pointtina minulla oli siis se yhteen kertaan ajettavissa pätkissä Sunnuntaina että jos Sunnuntaille olisi jätetty reitillisesti jotain suurempaa haastetta voisi Sunnuntaina vielä olla kapinat menossa, nyt voi olla eroa 20 sekuntia seuraavaan, mutta kuski tietää Lauantai iltana että eipä sitä ajamalla ajeta kiinni kun huomenna kaksi pätkää kahteen kertaan ja nekin on ajettu samassa muodossa Sunnuntaina viimeiset neljä vuotta ( tämä siis ongelma monissa kisoissa, eikä liity pelkästään tän vuoden Monteen)
Olishan sen 11/14 pätkän voinut teoriassa ajaa vaikka toiseen suuntaan niin se olisi tuonut kuskeille heti lisää haastetta ja paikallisille katsojille nähtävää.
Itse olen käynyt kattomassa noin viisi- kymmenen kisaa vuodessa koko aikusikäni ja kyllä tuntuu siltä että esim, SM kisoissa porukka lähtee ekan kiekan jälkeen pois, osa vaihtaa paikkaa, osa lähtee toiselle pätkälle ja osa kotiin, sama ilmiö on näkynyt Jyväskylässä, toki Jyväskylässä toiselle kiekalle tulee myös uusi katsojakunta. Eikä paikan vaihtaminen pätkän sisälläkään aina kovin helppo homma ole jos katselupaikka vaatimuksena on jotain muuta kuin ysikymppiristeys.
Kukaan ei varmaan odotakkaan että kaikki pätkät ajettaisiin yhteen kertaan, kyllä minäkin tiedän aika hyvin rallin tekemisen vaikeudet ja kalleuden.
All live aikakaudella vaan korostuu monen mm-rallin tylsyys reitin osalta, esim Sardinian mm-rallissa on nyt vuosia ajettu jo sitä power stagea siinä meren rannassa. Viime vuosien mielenkiintoisimmat kisat on olleet reitillisesti mielestäni Kroatia ja viime vuoden Ruotsi.