MM-rallikausi 2023

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Kyllä täällä valitetaan kaikesta. Poweri on vikapätkä ja kaikille tiedossa ihan loogisesta syystä. TV-kameroiden sijainnin uudelleen käyttäminenkään ei ole mikään oikea ongelma eikä niiden muuttamisella saada huomattavaa hyötyä. Ja tuo 21 yhteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta on ihan haaveilua. Kuten Antti jo sanoikin nuotitus venyisi sekä kulut nousisivat, mutta mistä löydettäisiin kaikki vapaaehtoiset teiden sulkuun ja parkkien hoitamiseen yms kun niistä on jo nykytilanteessa pulaa?
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Aika erikoinen tangentti kun alkuperäinen väite oli että sunnuntaina pitäisi ajaa aamun pätkät vain kertaalleen, ettei köröteltäisi, ja sitten argumentoidaan sillä, että Montessa ajettiin yksi pätkän loppu neljään kertaan, Omasta mielestä se 11/14 oli ainakin yksi rallin komeimmista pätkistä. Ja 5/8 olisi toiminut paremmin jos olisi ajettu viime vuoden neulansilmäloppuun, mutta ehkä oli jokin syy ettei sitä saatu käyttää?

Ainakin Montessa EK4 ja EK7 oli eri kuvauspaikat.

Ehkä mulla on liikaa realismia päässä kun mietin miten kallista järjestäjille ja aikaavievää nuotituksen suhteen olisi ajaa koko ralli yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Reittinörttinä tykkäisin yhteen kertaan ajettavista pätkistä osana reittiä kuten vielä muutama vuosi sitten usein tehtiin, ja se toisi erilaista haastetta ja rytmiä. Mutta en silti millään usko että se vaikuttaa katsojan kokemukseen penkalla (koska pätkän sisällä voi vaihtaa paikkaa toiselle ajokerralle) tai kuskin taipumukseen säästellä renkaita.

Sunnuntaista:



Ogier johti Kallee Lauantaina 16 sekunnilla, eroo oli kiinniotettavaksi noin 0,24 sekuntia per kilometri.

Jos ois ajettu ton verran ek kilsoja yhteen kertaan ajettavilla ek:illa ja pätkät olisi vielä olleet sellaisia joita ei olla ihan lähivuosina ajettu olisi kiinniottaminen ollut mielestäni ajettavissa, helppoa se ei olisi ollut, mutta mahdollista. Nyt kun ajettiin kaksi pätkää kahteen kertaan josta vielä kaksi kertaa Turini jonka kaikki kuskit tuntee kun omat taskunsa niin en ainakaan itse nähnyt Kallella mahdollisuuksia.

Pointtina minulla oli siis se yhteen kertaan ajettavissa pätkissä Sunnuntaina että jos Sunnuntaille olisi jätetty reitillisesti jotain suurempaa haastetta voisi Sunnuntaina vielä olla kapinat menossa, nyt voi olla eroa 20 sekuntia seuraavaan, mutta kuski tietää Lauantai iltana että eipä sitä ajamalla ajeta kiinni kun huomenna kaksi pätkää kahteen kertaan ja nekin on ajettu samassa muodossa Sunnuntaina viimeiset neljä vuotta ( tämä siis ongelma monissa kisoissa, eikä liity pelkästään tän vuoden Monteen)



Olishan sen 11/14 pätkän voinut teoriassa ajaa vaikka toiseen suuntaan niin se olisi tuonut kuskeille heti lisää haastetta ja paikallisille katsojille nähtävää.



Itse olen käynyt kattomassa noin viisi- kymmenen kisaa vuodessa koko aikusikäni ja kyllä tuntuu siltä että esim, SM kisoissa porukka lähtee ekan kiekan jälkeen pois, osa vaihtaa paikkaa, osa lähtee toiselle pätkälle ja osa kotiin, sama ilmiö on näkynyt Jyväskylässä, toki Jyväskylässä toiselle kiekalle tulee myös uusi katsojakunta. Eikä paikan vaihtaminen pätkän sisälläkään aina kovin helppo homma ole jos katselupaikka vaatimuksena on jotain muuta kuin ysikymppiristeys.



Kukaan ei varmaan odotakkaan että kaikki pätkät ajettaisiin yhteen kertaan, kyllä minäkin tiedän aika hyvin rallin tekemisen vaikeudet ja kalleuden.



All live aikakaudella vaan korostuu monen mm-rallin tylsyys reitin osalta, esim Sardinian mm-rallissa on nyt vuosia ajettu jo sitä power stagea siinä meren rannassa. Viime vuosien mielenkiintoisimmat kisat on olleet reitillisesti mielestäni Kroatia ja viime vuoden Ruotsi.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Kyllä täällä valitetaan kaikesta. Poweri on vikapätkä ja kaikille tiedossa ihan loogisesta syystä. TV-kameroiden sijainnin uudelleen käyttäminenkään ei ole mikään oikea ongelma eikä niiden muuttamisella saada huomattavaa hyötyä. Ja tuo 21 yhteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta on ihan haaveilua. Kuten Antti jo sanoikin nuotitus venyisi sekä kulut nousisivat, mutta mistä löydettäisiin kaikki vapaaehtoiset teiden sulkuun ja parkkien hoitamiseen yms kun niistä on jo nykytilanteessa pulaa?
Kaverithan tulee sieltä talikoiden kanssa, kun pari nimimerkkiä kommentoi kriittisesti nykaikaista reittikonseptia.

Eihän tuollainen reitti tietenkään ole mitään realisimia nykyaikana. Viimeksi 90-luvun lopussa tuollaisia ns. 21 eri erikoiskokeen reittejä on ollut ja syistä X, Y ja Z näitä ei enää ole. Itse aiheutettu suunta tämä kuitenkin on reilun 20 vuoden aikana. Tarkoitus oli herättää ajatuksia, että mihin MM-ralli konseptina muuttunut ja onko tämä toivottu suunta. Jonkin sortin itsensä huijaamiseen mielestäni menee, jos näkee, että näin moneen kertaan ajattavat erikoiskokeet tuovat lisäarvoa, kun keskustellaan lajista ralliautoilu.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
En jaksa edes quotee tässä välissä.

Ralliteissä on aina omat rajoituksensa ja myös Monten ympäristössä on varmasti vaikea kaivaa uusia teitä mitkä ovat myös Ogierille uusia, eikä tällekkään oikeasti ole mitään tarvetta.
Rallia on aina ajettu näin. Kyllä kuskit tuolla osaa ja tietää omat vahvuutensa. Tuo 20s olisi hankala ajaa kiinni oli kilometrejä tai reitti mikä tahansa.

Tuntuu, että teidän logiikalla ralli voitaisiin ajaa päivässä koska sen jälkeen ajaminen loppuu ja loppu varmistellaan.
Tämähän menee oikeassa elämässä niin raakaksi, että kun kuski tunnistaa jossain vaiheessa, että eteenpäin ei ajamalla ole asiaa katsotaan tilannetta taakse päin, kierrellään kivet ja tullaan läpi on mentaliteetti vaikka Powerille ei tarvitsisi säästellä.

Nyt kun kerran ollaan F1-forumilla niin otetaan sitä kautta esimerkki. 62/71 kierrosta ajettu ja Verstappen johtaa 12s, minkä (paitsi nopeimman kierroksen) takia Hamilton riskeeraisi toisen sijansa? Oikeastihan ajamalla eroa ei ole mahdollista saada kiinni kuin riskitasoa huomattavasti nostamalla tai rengaskulumaa lisäämällä.

Joka kisa tai joka Power stage ei vaan voi olla mikään vuosisadan spektaakkeli kuten ei missään muussakaan urheilutapahtumassa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
All live aikakaudella vaan korostuu monen mm-rallin tylsyys reitin osalta, esim Sardinian mm-rallissa on nyt vuosia ajettu jo sitä power stagea siinä meren rannassa. Viime vuosien mielenkiintoisimmat kisat on olleet reitillisesti mielestäni Kroatia ja viime vuoden Ruotsi.
Eli siis sinua kiinnostaa enemmän se, että koko ralli vaihtuu, ei niinkään itse reitti? Minusta tuo Uumajan Ruotsi on tylsin MM-ralli pitkään aikaan reitillisesti, siis pätkien laadun suhteen. Toki kaikki pätkät ajetaan kahteen kertaan ja yleisöpyörityksen loppuosa viime vuonna kolmeen, tänä vuonna neljään kertaan. Kroatiassa ajettiin myös kaikki kahteen kertaan ja reitti muuttui minimaalisesti vuodesta 2021 vuoteen 2022, ja tulee pysymään myös melko samana tänä vuonna.

Sardiniassa taas reitti muuttuu tuon suositun power stagen takana paljonkin, esim Monte Lernon tai Tulan pätkää ei ole ajettu kahta kertaa samassa muodossa. Toki sitten lauantain TV-pätkä Coiluna - Loelle on pysynyt samana vuodesta toiseen (EDIT: on siinäkin sitä alkuosaa muutettu joka vuosi)

Reitillisesti jotain erilaista tarjoaa esimerkiksi Akropolis, jossa perjantaina ajetaan lähes kokonaan yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Nykyään säännöt vaan on sellaiset, ettei oikein voi tehdä muuta
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Nykyään säännöt vaan on sellaiset, ettei oikein voi tehdä muuta
Ja tuohon vaikuttaa moni asia miksi ajetaan kahteen kertaan pätkiä. Saadaan ns. looppi jonka aikana TV lentokone käy tankkaamassa, saadaan ruuhkat mahdollisesti pienemmäksi, saadaan pätkät järjestettyä isoimmilla järkkäri määrillä. Varsinkin tämä viimeinen, niin silloin 90-luvulla ihmiset oli kiinni tiessä eikä ketään huimannu, vaikka autot meni naaman edestä. Ihan ymmärrettävää että tuohon turvallisuuteen on haluttu panostaa, ja ei noita järkkäreitä ole enää jonoksi asti, niin on helpompaa että erikoiskokeita on vähemmän jolloin ne ainoat voidaan järjestää turvallisesti isoilla järjestäjäporukoilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja kyllä niitä pätkiä toistettiin entisajan ralleissakin. Esim Ruotsi 1979 on ollut sellainen, että ajetaan perjantaina pätkät läpi ja lauantaina samat pätkät uudestaan. Portugalissa Sintran lyhyt kolmen pätkän assuluuppi kolmeen kertaan heti peräkkäin. Montessa Turinin vika lenkki kahteen kertaan, Jyskälässä Ouni kolme kertaa vuonna 1982. Ehkä kuitenkin eniten samoja teitä on hyödynnetty Sanremossa, jossa niitä Sanremon alueen assupätkiä on ajettu pitkänä ja lyhyenä ja eri suuntiin, vähän eri nimillä, ja Ronden pätkä jopa kolme kertaa putkeen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikä paikan vaihtaminen pätkän sisälläkään aina kovin helppo homma ole jos katselupaikka vaatimuksena on jotain muuta kuin ysikymppiristeys.
Miksei? Siis jos olet jossain metsässä, pätkien välissä on parin tunnin tauko, niin et voi kävellä edelliseen mutkaan tai kilsan parin päähän?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Itse olen käynyt kattomassa noin viisi- kymmenen kisaa vuodessa koko aikusikäni ja kyllä tuntuu siltä että esim, SM kisoissa porukka lähtee ekan kiekan jälkeen pois, osa vaihtaa paikkaa, osa lähtee toiselle pätkälle ja osa kotiin, sama ilmiö on näkynyt Jyväskylässä, toki Jyväskylässä toiselle kiekalle tulee myös uusi katsojakunta.
Ainakin omalla kohdalla johtuu kotimaan kisoissa siitä että hyvin harvoin on tapahtumia toisella kierroksella. Eli en ole enää toisella kierroksella samassa mutkassa. Paikat ovat jo siinä vaiheessa tiedossa kuskeilla. Etelän ralleissa puolestaan se on nimenomaan se toinen kierros joka tuo ne tilanteet. Lika tiellä tekee monesta paikasta hyvin liukkaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Eli siis sinua kiinnostaa enemmän se, että koko ralli vaihtuu, ei niinkään itse reitti? Minusta tuo Uumajan Ruotsi on tylsin MM-ralli pitkään aikaan reitillisesti, siis pätkien laadun suhteen. Toki kaikki pätkät ajetaan kahteen kertaan ja yleisöpyörityksen loppuosa viime vuonna kolmeen, tänä vuonna neljään kertaan. Kroatiassa ajettiin myös kaikki kahteen kertaan ja reitti muuttui minimaalisesti vuodesta 2021 vuoteen 2022, ja tulee pysymään myös melko samana tänä vuonna.

Sardiniassa taas reitti muuttuu tuon suositun power stagen takana paljonkin, esim Monte Lernon tai Tulan pätkää ei ole ajettu kahta kertaa samassa muodossa. Toki sitten lauantain TV-pätkä Coiluna - Loelle on pysynyt samana vuodesta toiseen.

Reitillisesti jotain erilaista tarjoaa esimerkiksi Akropolis, jossa perjantaina ajetaan lähes kokonaan yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Nykyään säännöt vaan on sellaiset, ettei oikein voi tehdä muuta
Ei koko rallin tarvitse vaihtua, mutta yleensä kun rallin keskuspaikka vaihtuu myös reitti vaihtuu, vai kuinka?

Minun mielestä Uumaja Ruotsi oli paljon mielenkiintoisempi kuin Karlstadin Ruotsit on olleet moneen vuoteen, nopeeta osuutta oli, mutta pelipaikkojakin reitiltä löytyi ja jopa Uumajan kaupanki Ek oli ihan toimiva, toki varmaan nyt toisena vuonna ei enää uutuuden viehätystä samalla tavalla ole vaikka jotain uusia pätkiäkin on ilmeisesti tulossa.


Ainakin Jyväskylässä on ollut pätkillä liikkuminen välillä helpompaa välillä mahdotonta, viime vuonna linja oli ainakin Rapsulassa taas sallivampi, ei siellä pusikossa kulje paria kilsaa Erkkikään.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Ainakin omalla kohdalla johtuu kotimaan kisoissa siitä että hyvin harvoin on tapahtumia toisella kierroksella. Eli en ole enää toisella kierroksella samassa mutkassa. Paikat ovat jo siinä vaiheessa tiedossa kuskeilla. Etelän ralleissa puolestaan se on nimenomaan se toinen kierros joka tuo ne tilanteet. Lika tiellä tekee monesta paikasta hyvin liukkaan.
Tämä on totta, sen takia itsekin harvoin jään tokalle kiekalle, ei oo enää katsottavaa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Minun mielestä Uumaja Ruotsi oli paljon mielenkiintoisempi kuin Karlstadin Ruotsit on olleet moneen vuoteen, nopeeta osuutta oli, mutta pelipaikkojakin reitiltä löytyi ja jopa Uumajan kaupanki Ek oli ihan toimiva, toki varmaan nyt toisena vuonna ei enää uutuuden viehätystä samalla tavalla ole vaikka jotain uusia pätkiäkin on ilmeisesti tulossa.
En voi kyllä olla tästä enempää eri mieltä. Oli Karlstadissakin sitä isoa kovaa mutta sitten myös nypyn ylityksiä ja ajettavia mutkia, sekä myös syheröosuuksia. Mutta tosiaan voi olla uuutuuden viehätystä. Uumajan neljästä uudesta pätkästä – yhteensä n. 90 km – on ehkä 5 km mielenkiintoista tietä, loput sitten metsässä täysiä loikottelua, risteyksiä, ja niin kapeita rännejä ettei niissä voi tapahtua mitään tai tehdä eroja. Veikkaisin että monet someitkut vielä kuullaan näistä pätkistä tai siitä että sama yleisöpätkä nähdään telkkarissa joka päivän päätteeksi torstaista sunnuntaihin.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Tosiasia on, että WRC All-live on sinänsä parasta mitä lajille on hetkeen tapahtunut. Kisojen seuraaminen on erittäin helppoa ja samalla intensiivistä ruudun kautta.. Luonnollisesti tuo määrittää myös tämän nykyisen reittikonseptin. Tässä näyttäisi kuitenkin pientä kuilua kasvavan ruudun kautta seuraavien sekä paikan päällä reitin varressa seuraavien katsojien osalta ja, että mitä he odottavat reitistä.

Tosiaan juurikin SM-ralleissa tuo ero on huomattava katsojamäärissä ensimmäisen ja jälkimmäisellä kierroksella. Yleensä tuolta ensimmäiseltä kierrokselta väki on siirtynyt jollekin uudelle erikoiskokeelle, jos sellainen on vain mahdollista vs., että jäisivät päivystämään samalle erikoiskokeelle toisen kerran. Koskee tietysti katsojia, jotka käyvät enemmän kuin yhdellä erikoiskokeella.

Itselläkin SM-rallireissut ovat aamupäivän reissuja, jos tosiaan pätkät ajetaan identtisesti iltapäivällä.
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
262
Kaverithan tulee sieltä talikoiden kanssa, kun pari nimimerkkiä kommentoi kriittisesti nykaikaista reittikonseptia.

Eihän tuollainen reitti tietenkään ole mitään realisimia nykyaikana. Viimeksi 90-luvun lopussa tuollaisia ns. 21 eri erikoiskokeen reittejä on ollut ja syistä X, Y ja Z näitä ei enää ole. Itse aiheutettu suunta tämä kuitenkin on reilun 20 vuoden aikana. Tarkoitus oli herättää ajatuksia, että mihin MM-ralli konseptina muuttunut ja onko tämä toivottu suunta. Jonkin sortin itsensä huijaamiseen mielestäni menee, jos näkee, että näin moneen kertaan ajattavat erikoiskokeet tuovat lisäarvoa, kun keskustellaan lajista ralliautoilu.
Tuo viimeinen lause on muotoiltu täydellisesti siihen ajatukseen, mitä mieltä olen teennäisestä Powerin hehkutuksesta. Rallin DNA on siinä, kun kaksi (no oli siinä muillakin mahdollisuus) pohjalaista kuskia ratkoo, ilman nuottia (ja saa olla nuotinkin kanssa) kuka se on nopein BMW kuski ensimmäisessä osakilpailussa (Jos ei tiedossa, mitä kisaa tarkoitan, niin katsokaa Hankasalmi).
Reaaliteetit toki on, mutta ne on tehty rikottavaksi. Heitetään vielä ajatus, JOS (ainoastaan kiinnostus rallin järjestämiseen on kyseessä) Suomen MM-ralli siirettäisiin Tampere-Hämeenlinna akselille ja sanoittaisiin että tehkää ralli, jossa on 20-25 EK:ta ja kaikkien pitää olla eri, niin kaatuisiko heti paperilla? Sellaista vastausta kuin, että ei WRC säännöt salli/mahdollista tai TV sanelee ei voi käyttää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Heitetään vielä ajatus, JOS (ainoastaan kiinnostus rallin järjestämiseen on kyseessä) Suomen MM-ralli siirettäisiin Tampere-Hämeenlinna akselille ja sanoittaisiin että tehkää ralli, jossa on 20-25 EK:ta ja kaikkien pitää olla eri, niin kaatuisiko heti paperilla? Sellaista vastausta kuin, että ei WRC säännöt salli/mahdollista tai TV sanelee ei voi käyttää.
Säännöt sinänsä sallii kyllä. TV-porukka ehkä haluaisi että lauantain TV-pätkä ja poweri on sellaiset jotka ajetaan kahdesti, muilla tuskin on väliä.

Se missä homma kyykkää ensimmäisenä, on vapaaehtoisten määrä. Pätkät pitäisi kuitenkin saada ajettua melko pienellä maantieteellisellä alueella, jolloin järjestävät moottorikerhot alkaa loppua kesken. Vastaavasti järjestävän tahon pitäisi palkata enemmän ratamestareita ja muita henkilöitä ajamaan teitä läpi ja sopimaan niitä käyttöön. Ehkä myös rahaa menisi pätkien fyysiseen järjestelyyn enemmän, lippusiimaa, aitaa, roskiksia jne.

Toinen ongelma on nuotitusaika. Nykyään pätkät pitää nuotittaa kahdessa päivässä, mutta yhteen kertaan ajettava reitti vaatisi luonnollisesti tuplamäärän aikaa.

Teitä varmaan kyllä löytyisi riittävästi niin Tampereelta kuin Jyväskylästäkin siten, että ajettaisiin 4+4+4+4+4 pätkää (pe ja la 8, su 4) ja tultaisiin huoltoon, ja mitään pätkää ei toistettaisi eikä etähuoltoja käytettäisi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaverithan tulee sieltä talikoiden kanssa, kun pari nimimerkkiä kommentoi kriittisesti nykaikaista reittikonseptia.

Eihän tuollainen reitti tietenkään ole mitään realisimia nykyaikana. Viimeksi 90-luvun lopussa tuollaisia ns. 21 eri erikoiskokeen reittejä on ollut ja syistä X, Y ja Z näitä ei enää ole. Itse aiheutettu suunta tämä kuitenkin on reilun 20 vuoden aikana. Tarkoitus oli herättää ajatuksia, että mihin MM-ralli konseptina muuttunut ja onko tämä toivottu suunta. Jonkin sortin itsensä huijaamiseen mielestäni menee, jos näkee, että näin moneen kertaan ajattavat erikoiskokeet tuovat lisäarvoa, kun keskustellaan lajista ralliautoilu.
Älkää nyt laittako sanoja mun suuhun. En ole väittänyt että kahteen kertaan ajettavat pätkät tuovat lisäarvoa lajiin. Jos ajalliset – tai oikeastaan lähinnä taloudelliset – rajoitteet poistettaisiin niin mulle olisi täysin ok että kaikki pätkät ajettaisiin yhteen kertaan. Tämä haikailu on vaan samaa kuin että rallia pitäisi ajaa takavetoisilla tai että Safarissa pitäisi saada ajaa 4000 km tasuria yleisiä teitä pitkin ilman kypärää. Aikansa kutakin.

Ja siis todellakin minä jos kuka erikoiskoenörttinä ja aiheesta blogia pitävänä tykkään siitä että rallien reitit muuttuu vuosittain – joskin ymmärrän myös että sitä ei voi ihan täysin muuttaa joka vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Suosittelen yhteen kertaan ajettavien pätkien toivojia menemään ensi kesäksi mukaan yhden mm-arvoisen erikoiskokeen tekoon. Voin kertoa, että varmasti sopii, ja ihan piakkoin varmasti alkaa touhu (ellei ole jo alkanut).

Jos katsoo, minkälainen homma kulkuväylineen katselualueineen raivauksineen pysäköinteineen noille erikoiskokeille Suomessa tehdään, niin olishan se melkein sääli että siellä ajais 45 autoa kertaalleen ja sitten purku. Tottakai niitä katsojana toivoo enemmän, kun toinen kierros on mitä on, mutta jonkun ne on tehtävä. Omissa toiveissa on kompromissisyistä viime vuoden perjantain tapainen setti, että aamusta pientä lenkkiä pariin kertaan ja iltapäivällä eri pätkiä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
996
Joo, kuten sanottu, sinänsä täyttä epärealismia nuo yhteen kertaan ajettavat erikoiskokeet. Mutta kysymys kuuluu, että mitkä kaikki syyt 20 vuodessa ovat johtaneet tähän muutokseen reittikokonaisuudessa. Onko ympäristö sanellut tämän vai onko MM-rallit itse ajattanut tilanteensa nykyiseen reitteihin, koska luonnollisesti helpointa kokonaisuutta aina pyritään hakemaan ja viivan alle saamaan jäämään jotain ja mielellään mahdollisimman paljon? Tämä on toki luonnollista ja rahaa itsekin pyrkisin tekemän mahd. paljon järjestävänä organisaationa. Mutta yhtälailla siinä saattaisi sokeutua itse lajin nykytilaan ja, että onko se kestävällä pohjalla tulevaisuutta varten.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14527
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, kuten sanottu, sinänsä täyttä epärealismia nuo yhteen kertaan ajettavat erikoiskokeet. Mutta kysymys kuuluu, että mitkä kaikki syyt 20 vuodessa ovat johtaneet tähän muutokseen reittikokonaisuudessa. Onko ympäristö sanellut tämän vai onko MM-rallit itse ajattanut tilanteensa nykyiseen reitteihin, koska luonnollisesti helpointa kokonaisuutta aina pyritään hakemaan ja viivan alle saamaan jäämään jotain ja mielellään mahdollisimman paljon? Tämä on toki luonnollista ja rahaa itsekin pyrkisin tekemän mahd. paljon järjestävänä organisaationa. Mutta yhtälailla siinä saattaisi sokeutua itse lajin nykytilaan ja, että onko se kestävällä pohjalla tulevaisuutta varten.
Eiköhän siihen ole kaksi selkeää syytä: lyhyemmät lähtölistat ja service parkit. Etenkin kun joskus 2002 paikkeilla rallien piti alkaa käyttämään vain yhtä parkkia kaikelle huollolle, ei ollut enää muuta mahdollisuutta kuin ajaa pätkiä kahteen kertaan. Ja vastaavasti: nuotitusaikakin lyheni tuossa kohtaa kun ralleja alkoi olla tiheämmin.

Jyskälässähän ajettiin kahteen kertaan pätkiä vuosina 1979-1987, mutta 1988-1995 vain ihan yksittäisiä osuuksia toistettiin. Tähän saattoi olla paineet siitä, että tiet menivät kahteen kertaan ajaessa liian huonoon kuntoon.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
262
Säännöt sinänsä sallii kyllä. TV-porukka ehkä haluaisi että lauantain TV-pätkä ja poweri on sellaiset jotka ajetaan kahdesti, muilla tuskin on väliä.

Se missä homma kyykkää ensimmäisenä, on vapaaehtoisten määrä. Pätkät pitäisi kuitenkin saada ajettua melko pienellä maantieteellisellä alueella, jolloin järjestävät moottorikerhot alkaa loppua kesken. Vastaavasti järjestävän tahon pitäisi palkata enemmän ratamestareita ja muita henkilöitä ajamaan teitä läpi ja sopimaan niitä käyttöön. Ehkä myös rahaa menisi pätkien fyysiseen järjestelyyn enemmän, lippusiimaa, aitaa, roskiksia jne.

Toinen ongelma on nuotitusaika. Nykyään pätkät pitää nuotittaa kahdessa päivässä, mutta yhteen kertaan ajettava reitti vaatisi luonnollisesti tuplamäärän aikaa.

Teitä varmaan kyllä löytyisi riittävästi niin Tampereelta kuin Jyväskylästäkin siten, että ajettaisiin 4+4+4+4+4 pätkää (pe ja la 8, su 4) ja tultaisiin huoltoon, ja mitään pätkää ei toistettaisi eikä etähuoltoja käytettäisi.
Vapaaehtoisten määrä: Haaste, mutta ko seudulta löytyy riittävästi ralleja ja niihin tekijöitä. Eikä ne kaikki ole samoja. Järjestävien seurojen määrää voi laajentaa Länsisuomen ja Pohjanmaan suuntaan. Jos EK:n järjestävä seura saisi järjestelyistä kunnon korvauksen ja kyläyhteisöjen yms. kojut/myyntipisteet sallitaan, niin kökkäväkeä saadaan lisää. Ei kaadu tähän (sen verran uskoa siihen, että jos kerran halutaan tehdä niin se tehdään).
Rahaa varmasti tiekustannuksiin menee enemmän, lippusiima/roskikset ym. sälä sillä ei ole merkitystä (katso edeltä)
Nytkin näissä pienissä ralleissa on ratamestarit ja ne henkilöt jotka tuntee reitin varressa olevat asukkaat ja osaa heidän kanssaan jutella/tietää haastavat tiet. Heitä käytetään nytkin. Palkkakustannuksiin heidän käyttö tuskin kaatuu. (Elyn tiet varsinkaan). Reitti ja huollot paremmin järjestettävissä (väitän näin)
Nuotitus on kaikille sama, kerran tai kahdesti tai miten sen nyt sopii (ei mitään nykysääntöä, vaan täysin uudelta pohjalta)

Ja jos nyt se Suomen MM:n kruunun jalokivi, Ouninpohja pitää saada sattumaan, niin sekin onnistuu.
 
Ylös