MM-rallikausi 2023

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Kohta alkaa varmaan kuulua sopimuksia ensi vuodelle, tai käsittääksenihän Breenillä, Neuvillella ja Tänakilla on kaksivuotiset sopimukset. Toyotan osalta Latvala vastailee tässä

https://www.rallit.fi/saako-esapekka-lappi-jatkaa-toyotalla-jari-matti-latvalalta-suora-vastaus/
Itse vähän luen rivien välistä, ettei Japanista haluttaisi rahoittaa neljää autoa enää ensi kaudelle, joten olisi painetta laittaa Taka kolmosautoon Ogierin kanssa...

Ensi kauden MM-kalenteristahan on huhuttu seuraavaa:

Monte Carlo (19.-22. tammikuuta)
Ruotsi (16.-19. helmikuuta)
Meksiko (maaliskuu)
Kroatia (huhtikuu)
Argentiina tai Chile (huhtikuu)
Portugali (toukokuu)
Italia (kesäkuu)
Kenia (kesäkuu)
Viro (heinäkuu)
Suomi (elokuu)
Uusi-Seelanti (elokuu)
Kreikka (syyskuu)
Japani (lokakuu)
Saudi-Arabia (ajankohta ei tiedossa)
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Vähän erikoista roikottaa Ogieria joskin kyllähän hänellä vauhtia on ainakin toistaiseksi ollut. Ja onhan tuo Loeb vs Ogier -kuvio hieno lajin kannalta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kohta alkaa varmaan kuulua sopimuksia ensi vuodelle, tai käsittääksenihän Breenillä, Neuvillella ja Tänakilla on kaksivuotiset sopimukset. Toyotan osalta Latvala vastailee tässä

https://www.rallit.fi/saako-esapekka-lappi-jatkaa-toyotalla-jari-matti-latvalalta-suora-vastaus/
Itse vähän luen rivien välistä, ettei Japanista haluttaisi rahoittaa neljää autoa enää ensi kaudelle, joten olisi painetta laittaa Taka kolmosautoon Ogierin kanssa...
Tai sitten Jari-Matti vastailee kieli keskellä suuta kun budjetissa ei ole vielä lopullista leimaa päällä...? Ts. vaikea sanoa, eroaako tilanne miten merkittävästi edellisvuosista vai eroaako mitenkään. Toivoa sopii, että Toyota on myös ensi kaudella mukana neljällä (tai 3+1) autolla. Aletaan olla urheilullisesti vedenjakajalla, jos pääluokassa rallattelevat Greensmith, Fourmaux ja Solberg, samanaikaisesti kun esim. Lappi, Suninen ja Mikkelsen ovat sivuraiteilla. Tietenkään kaikkia tallipaikkoja ei koskaan olla jaettu tai tulla jakamaan vain ja ainoastaan urheilullisin perustein, mutta jossain menee uskottavuudenkin raja.

JOS Toyota joutuisi operaationsa kolmeen autoon pudottamaan, uskon silti, että kolmannen auton kokoonpano olisi ennemmin Ogier-Katsuta-Lappi kuin vain puhtaasti kaksi ensimmäistä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Vähän erikoista roikottaa Ogieria joskin kyllähän hänellä vauhtia on ainakin toistaiseksi ollut. Ja onhan tuo Loeb vs Ogier -kuvio hieno lajin kannalta.
Ogierin meriiteillä ajetaan tasan niin kauan kuin mies itse haluaa. Ja missä tallissa tahansa. Ja hänhän on 83 syntynyt. Eli ikäkään ei todellakaan ole este uran jatkumiselle.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
Teemu Sunisen tilanne on itselle se kiinnostavin ensi kauden tallipaikkoja mietittäessä. Hyundain Rally2-autolla Teemu on tehny kovaa tulosta ja vauhdin puolesta todellakin ansaitsisi paikan pääluokassa.

Oliver Solbergin loppukauden suoritukset siihen varmasti eniten vaikuttaa. Mikäli Oliver jatkaa Rally1 autojen paalaamista nykyisellä tahdilla niin vaikea kuvitella, että ensikaudella saisi tuota sekoiluaan jatkaa. Siinä olis se Sunisen paikka päästä Rally1 auton rattiin.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Ogierilla on sen luokan CV ja varmaan markkina-arvokin, että sillä kävellään talliin kuin talliin sisään vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Varmasti - voisi olla vain uusien tarinoiden aika. Ja en tiedä liekö Ogierilla intoa ajaa sarjassa etenkin jos ei meinaa menestystä irrota.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
https://yle.fi/urheilu/3-12582343
Toyotan Esapekka Lappi ajoi Jyväskylän MM-rallissa palkintokorokkeelle, mutta Pieksämäen miehellä ei ole vielä sopimusta ensi kaudesta. Tai jos on, ei hän sitä ainakaan kysyttäessä myönnä.

– Hauskaa, kun tämä mylly aloitetaan jo tässä kohtaa kautta. Virossa jo vähän kyseltiin, Jyväskylässä pikkuisen lisää ja sitten räjähtää pankki, Lappi virnuili Yle Urheilulle ennen rallin alkua.

Lappi käy neuvotteluita Toyotan kanssa.

– Olen totta kai kysellyt, miltä tilanne näyttää ensi kauden suhteen. Sanotaanko, että ihan selkeää vastausta en ole saanut, mutta ymmärtääkseni siihen vaikuttaa todella moni asia, Lappi muotoilee tilanteensa.

– Moni luulee, että kyse on pelkästään ajamisesta, mutta siihen vaikuttavat tiimin synergiat ja muut asiat. Jos tiimiin otetaan uusi kuljettaja, joka pilaa fiiliksen, ei se ole kenenkään etu. Kuskien välien pitää olla hyvät. Tuntuu, että talli ei ehkä halua rikkoa sitä, Lappi toteaa.

Loppuvuoden ohjelmastaan Toyotan ratissa Lappi on vaitonainen.

– Täällä ollaan ja Kreikkaan mennään, kun lähtölistakin on julki. Siitä eteenpäin en saa sanoa mitään.

Pieksämäkeläinen pystyy myös jo nauramaan Jyväskylän MM-rallin ulosajolleen ja siitä seuranneelle ajolle katottomalla autolla.

– Selvähän se on, ettei siinä tilanteessa saisi kaataa. Tämä laji on kuitenkin pr:ää ja sitä tuli nyt koko rahalla. Auton voi rullata kolme kertaa ympäri ja silti se kestää.

– En tiennyt itsekään, hävettäisikö se kaato vai olisinko tyytyväinen podiumpaikkaan. Lopulta se kääntyi tyytyväisyydeksi ja ainakin jäi hyviä tarinoita, Lappi summaa.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
Ketomaan lähteiden mukaan Tänak siirtyy lähes varmasti Fordille tämän kauden jälkeen. Tämä hänen lähteensä on joku nimeämätön "englantilainen rallivaikuttaja".
Tekis varmasti sarjalle kokonaisuutena hyvää, jos Tänak päätyy Fordille, kun sillon olis joka tallissa maailmanmestaruudesta kilpailemaan kykenevä kuski. Nyt tuntuu, että Breen ei riitä siihen ykköskuskin paikalle, mutta Tänakin tulo talliin vois pudottaa myös Breeniltä paineita pois hartioilta. Mielenkiintoiset viikot kyllä tulossa, kun toi kuskipaletti alkaa hahmottumaan.
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Tekis varmasti sarjalle kokonaisuutena hyvää, jos Tänak päätyy Fordille, kun sillon olis joka tallissa maailmanmestaruudesta kilpailemaan kykenevä kuski. Nyt tuntuu, että Breen ei riitä siihen ykköskuskin paikalle, mutta Tänakin tulo talliin vois pudottaa myös Breeniltä paineita pois hartioilta. Mielenkiintoiset viikot kyllä tulossa, kun toi kuskipaletti alkaa hahmottumaan.
Hyvä viesti, oon kaikesta samaa mieltä.
Tänakista itsestään sen verran, että oli kenen tahansa virhe/vika, ni syyttää autoa siitä, tai sitte ei myönnä niitä (varsinkaan ajovirheitä).
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Tänakista itsestään sen verran, että oli kenen tahansa virhe/vika, ni syyttää autoa siitä, tai sitte ei myönnä niitä (varsinkaan ajovirheitä).
Niin siis viime aikoina. Voisko johtua siitä että syypää on auto? Ei se Toyota-aikoina kokoaikaa autoa syytellyt saatika aloittaessaan Hyundailla. Meksiko 2020 tulee ainakin mieleen.
Tänak on vielä viimeisiä suorapuheisia persoonia median edustajille ja se on helvetin hienoa. Kaiken maailman lässyttelijöitä ja hassuttelijoita kyllä piisaa.
Miehen luonne ei selkeästi kaikille maistu, mutta toiset arvostaa. Käykää lukemassa vaikka Tänak-toikista avauspostaus missä on tarina kohtaamisesta Wilsonin kanssa. Mies ei lähtökohtaisesti ole kumartelijatyyppiä ja se itsessään saattaa kismittää.
Kyllä Tänakin kommentit autostaan kannattaa ihan tosissaan ottaa.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
Hyvä viesti, oon kaikesta samaa mieltä.
Tänakista itsestään sen verran, että oli kenen tahansa virhe/vika, ni syyttää autoa siitä, tai sitte ei myönnä niitä (varsinkaan ajovirheitä).
Ihmiset noin yleisemminkin on aika heikkoja myöntään omia virheitään. :) Tänak toki monesti moittii autoaan vaikka kaikki olisi ulospäin katottuna ihan kunnossa tai vähintään ok. Kai se on niinkin, että maailmanmestari tietää arvonsa ja vaatii niin itseltään, kun myös muiltakin vaan parasta.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
Tietää arvonsa ja on toki arvokas, mutta se kusipäisyyden ja oman arvonsa esittämisen raja on häilyvä. Jos nyt jyskälääkin ajatellaan, ei se auto nyt vaan kovin paska voi olla jos sillä sitä kyytiä mennään. Hyvä kuski ei voita huonolla autolla, ei edes rallissa.

Toki silti - itse pidän myös Tänakin tyylistä.
 

ssuvik

Well-known member
Liittynyt
24.5.2022
Viestit
186
Niin siis viime aikoina. Voisko johtua siitä että syypää on auto? Ei se Toyota-aikoina kokoaikaa autoa syytellyt saatika aloittaessaan Hyundailla. Meksiko 2020 tulee ainakin mieleen.
Tänak on vielä viimeisiä suorapuheisia persoonia median edustajille ja se on helvetin hienoa. Kaiken maailman lässyttelijöitä ja hassuttelijoita kyllä piisaa.
Miehen luonne ei selkeästi kaikille maistu, mutta toiset arvostaa. Käykää lukemassa vaikka Tänak-toikista avauspostaus missä on tarina kohtaamisesta Wilsonin kanssa. Mies ei lähtökohtaisesti ole kumartelijatyyppiä ja se itsessään saattaa kismittää.
Kyllä Tänakin kommentit autostaan kannattaa ihan tosissaan ottaa.
Se on hieno piirre ihmisessä kuin ihmisessä että asiat sanotaan suoraan. Se mikä särähtää korvaan on se että joka ikinen asia on auton vika. Tuonne Ypres-ketjuun kirjoitinkin että ei se auto voi olla niin huono kuin miksi se haukutaan. Voi olla hankala ajaa juu, eikä luotettavaksi voi kehua, mutta on se nopea. Jos Hyundai olisi niin paska kuin Tänak etunenässä haukkuu, tarkoittaisi se että Tänak ja Neuville ovat kuskeina täysin ylivoimaisia kaikkiin muihin verrattuna kun niin paskalla autolla ovat mm-sarjan toinen ja kolmas. Muun muassa Suninen ja Ketomaa ovat puhuneet ihan samaa CMoren lähetyksissä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Minua myös mietityttää että miten motivoivaa on tiimin työntekijöille kehittää autoa kun yksi vain haukkuu sitä koko ajan ihan paskaksi. Riippumatta siitä miten hyvin sillä pärjätään. Tänak on kumminkin mm-sarjan kakkonen, että ei se auto ihan umpisurkea voi olla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Ogierin meriiteillä ajetaan tasan niin kauan kuin mies itse haluaa. Ja missä tallissa tahansa. Ja hänhän on 83 syntynyt. Eli ikäkään ei todellakaan ole este uran jatkumiselle.
Jostain syystä olen alkanut kallistua sellaiselle uskottelun puolelle, että ei sitten kuitenkaan. Rallikin alkaa olla niin spesifiikkiä hommaa, että lajiin keskittymisen pitäisi olla kuskienkin puolesta kaiken aikaa täysmittaista. Ogier ja Loeb on tietysti erityislahjakkuuksia, mutta silti......
 
Ylös