MM-rallikausi 2023

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Vastaan yleisesti että Tänakilla ei ole mitään hävittävää. Mies on osoittanut olevansa aikansa kovin lyömällä ainoana kuskina Ogierin.
No ei se nyt ihan näin mennyt, samalla kaudella myös Neuville löi Ogierin, joka jäi 10 pisteen päähän.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Mestaruus jaetaan vasta viimeisen kilpailun jälkeen eikä viimeistä edellisen kilpailun jälkeen. 18 pistellä kun häviät mestaruuden et ole ollut kovin lähellä mestaruutta...aika kaukana ollaan...ja Ogier ajoi ehkä vielä piirun verran hitaammalla autollakin....
2019 Neuville tosiaan sitten löi Ogierin, toki Citikka ei ehkä ihan ykkösauto ollut, mutta ei ollut Hyundaikaan (Tänakin Toyotaan nähden).

Lisäksi 2018 jos se on "tulos tai ulos" ja eroa vain kolme pistettä, niin kyllä se pitkällä kaudella on todella lähellä. Minun mielestä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Lisäksi 2018 jos se on "tulos tai ulos" ja eroa vain kolme pistettä, niin kyllä se pitkällä kaudella on todella lähellä. Minun mielestä.
Kyllä sieltä Austalialaisen ojan penkalta on vielä aika pitkä matka mestaruuteen....
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mestaruus jaetaan vasta viimeisen kilpailun jälkeen eikä viimeistä edellisen kilpailun jälkeen. 18 pistellä kun häviät mestaruuden et ole ollut kovin lähellä mestaruutta...aika kaukana ollaan...
Ei näin järjenvastaiseen heittoon kannattaisi varmaan edes tarttua, mutta tietysti sitä on aika lähellä mestaruutta, jos kauden päätöskisaan starttaa mestaruusmahdollisuudet omaten.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
No ei se nyt ihan näin mennyt, samalla kaudella myös Neuville löi Ogierin, joka jäi 10 pisteen päähän.
Toki näin. Silti, Ogier ajoi täyden kauden eikä voittanut mestaruutta, vaan sen voitti Tänak. Siitä oli pitkä aika että joku olisi tehnyt saman. Eikä Tänakin jälkeen sitä ole tehnyt kukaan.

2019 Neuville tosiaan sitten löi Ogierin, toki Citikka ei ehkä ihan ykkösauto ollut, mutta ei ollut Hyundaikaan (Tänakin Toyotaan nähden).
Ei Toyota 2019 ollut mikään ylivoimainen peli. Hyundai voitti kuitenkin merkkimestaruuden.

Citikka toki oli ehkä kehnompi, mutta Ogierin kuusi palkintosijaa kauden seitsemään ekaan kisaan kertoo kyllä jostain.

2019 oli jännä ja rehdin kilvanajon täyteinen kausi. 2020 tynkäkaudesta voi olla mitä mieltä haluaa ja 2021 vaaka kääntyi selvästi Toyotalle.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Toki näin. Silti, Ogier ajoi täyden kauden eikä voittanut mestaruutta, vaan sen voitti Tänak. Siitä oli pitkä aika että joku olisi tehnyt saman. Eikä Tänakin jälkeen sitä ole tehnyt kukaan.
Kyllä, tarkoitus oli vain korjata, että Tänak ei ole ainoa, joka Ogierin on lyönyt. Mutta kakkosia ei muisteta, kolmosista puhumattakaan. Vielä jos vie ajatusleikkiä pitemmälle, niin jos Tänakin pisteet ottaisi pois, olisi Neuville voittanut Ogieria isommallakin erolla kuin 10 pistettä (Tänak söi enemmän pisteitä Neuvilleltä kuin Ogierilta) ja vienyt mestaruuden. Mutta tämä on tietysti hyvin suoraviivaistettua ajattelua, enkä tutkinut paljonko Ogierin keskeytyksiin (suoerrallyihin) vaikutti Tänakin mahdollisesti antama paine.

Ei Toyota 2019 ollut mikään ylivoimainen peli. Hyundai voitti kuitenkin merkkimestaruuden.
Ei ero varmastikaan suuri ollut ja etenkin Toyotan luotettavuus ei vieläkään ollut kovin hyvä kauden puoliväliin mennessä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Ei Toyota 2019 ollut mikään ylivoimainen peli. Hyundai voitti kuitenkin merkkimestaruuden.
Ei ylivoimainen ollut mutta kuljettajat Tänakia lukuunottamatta, eivät ihan terävintä kärkeä ollut. Meeke on Meeke ja Latvala ei tuolla kaudella ollut kyllä iskussa, kun veroasiat yms. henkilökohtaisen elämän sotkut painoivat mieltä. Tosin nyt en muista ketä siellä Hyundaita kyyditti Neuvillen ja Sordon lisäksi.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Kyllä sieltä Austalialaisen ojan penkalta on vielä aika pitkä matka mestaruuteen....
Nämä ovat mielipideasioita selvästi, vaikka varmasti näistä jonkinlainen enemmistömielipide on olemassa. Enkö tarkoita, että se olisi oikea tai väärä, mutta hyvä miettiä kuitenkin ennen kovaa vänkäämistä, että ehkä enemmistö näkee asian kuitenkin toisin ja hyväksyä sekin.

Minun mielestä myös Sainzin mestaruus oli hyvin lähellä ennen kuin Corolla simahti. Olkoonkin, että oli vielä pitkä siirtymä edessä. Mutta jos kautta ajattelee prosentuaalisesti, niin hyvin vähän matkaa oli enää jäljellä.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Ei ylivoimainen ollut mutta kuljettajat Tänakia lukuunottamatta, eivät ihan terävintä kärkeä ollut. Meeke on Meeke ja Latvala ei tuolla kaudella ollut kyllä iskussa, kun veroasiat yms. henkilökohtaisen elämän sotkut painoivat mieltä. Tosin nyt en muista ketä siellä Hyundaita kyyditti Neuvillen ja Sordon lisäksi.
Edit: meni henkilöt sekaisin.

Mikkelsen oli Hyundailla täyden kauden, ajeli tasapisteisiin Evansin kanssa, mutta yhden kakkossijan turvin(?) oli pisteissä 4. Loeb ja Breen ajelivat sitten vissiin kaksi rallia mieheen. Sijoitukset eivät päätä huimanneet, 4, 7, 7 ja 8.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kyllä Alenkin on mun kirjoissa ihan aikansa kärkikuskeja, vaikkei hopeaa kirkkaammalle mitalille koskaan yltänyt.
Voitti toki 78 cup mestaruuden...ja toisaalta moniko pitää Richards Burnsia suurena legendana vaikka onkin maailmanmestari....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Voitti toki 78 cup mestaruuden...ja toisaalta moniko pitää Richards Burnsia suurena legendana vaikka onkin maailmanmestari....
Siinä cupissa oli vähän eri säännöt, kisoja oli myös MM-sarjan ulkopuolelta, esim Tunturiralli ja Giro d’Italia.

Kyllähän se Burns aika iso nimi onkin…toki asiaan vaikuttaa rallimedian brittivoittoisuus
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Siinä cupissa oli vähän eri säännöt, kisoja oli myös MM-sarjan ulkopuolelta, esim Tunturiralli ja Giro d’Italia.

Kyllähän se Burns aika iso nimi onkin…toki asiaan vaikuttaa rallimedian brittivoittoisuus
Toisaalta yhden mestaruuden McRae oli suurempi legenda kun Burns, mutta ehkä enemmän ulkoisten ominaisuuksien takia
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta yhden mestaruuden McRae oli suurempi legenda kun Burns, mutta ehkä enemmän ulkoisten ominaisuuksien takia
On se McRae myös voittanut yllättävän paljon MM-ralleja, 25 voittoa on 5. eniten kaikista, enemmän kuin Kankkunen tai Mäkinen. Burnsilla on vaan 10.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
On se McRae myös voittanut yllättävän paljon MM-ralleja, 25 voittoa on 5. eniten kaikista, enemmän kuin Kankkunen tai Mäkinen. Burnsilla on vaan 10.
Ja miehellä oli tietysti se kuuluisa if in doubt... -asenne, joka teki miehen otteista näyttäviä ja mielenkiintoisia.

Ja varmasti @jjx laskee kauden '97 mestaruuskamppailun tiukaksi kun ihan viimeisen rallin jälkeen McRae hävisi mestaruuden Tommille yhdellä pisteellä (Tommi sai RAC:stä juuri yhden pisteen, tasapisteissä McRae olisi vienyt mestaruuden). En kaudesta tarkemmin muista, että moniko noista McRaen 6:sta keskeytyksestä oli ihan puhtaasti auton ongelmia, mutta taisihan niistä useampi olla. Ewrc:ssä merkitty vain yksi "accident damage". Mies oli eittämättä pirun nopea parhaimpina vuosinaan ja ehdottomasti kuuluu lajin kovimpiin legendoihin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Colinin kohdalla vaikuttaa myös, että on ralliperheestä kotoisin. Oli jo iso nimi ennen MM-sarjaan nousua.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Colinin kohdalla vaikuttaa myös, että on ralliperheestä kotoisin. Oli jo iso nimi ennen MM-sarjaan nousua.
Lisäksi Tietokonepeli joka teki hänestä tunnetun myös niiden ihmisten keskuudessa jotka eivät muuten rallista/ moottoriurheilusta juuri kiinnostuneet ja pelinörttejähän on maapallo pullollaan
 
Ylös