MM-rallikausi 2023

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Fordin rally 2 kuskien määrä senkuin vähenee. Erikoisen huono auto heillä kyllä, ei oikeen missään vaiheessa ollut nopea.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En kyllä edelleenkään oikein ymmärä Tänakin motiivia siirtyä M-Sportille. Ainut asia minkä voin ymmärtää on, että halusi rennompaan ilmapiiriin, mutta kuinka kauan ilmapiiri on rento jos sijoitukset on kolmen jälkeen.
Onhan siinä montakin motiivia. Yksi tärkeimmistä varmasti selkeä ykköskuskin asema. M-sportilla häntä kohdellaan kuin kuningasta, eikä tarvitse pelätä tallimääräyksiä. Hyundailla tuli totaalinen turhautuminen ja Toyotalla oli jo Kalle selkeä ykköskuski ja muitakin liian kovia nimiä. Toisaalta Toyotalla oli jo paikat täytetty muutenkin.
M-Sportilla varmaan muutenkin sellainen ilmapiiri, jossa Tänak on ennenkin viihtynyt. Eikä Puma ole niin huono auto, kuin tuloksista voisi helposti kuvitella. Kyllä silläkin osaavissa käsissä kärkisijoista pystyy ajamaan, kuten Loeb ja ajoittain jopa Loubet on todistanut. Tänak pystyy varmasti myös sen verran Pumaa kehittämään/säätämään, että se istuu paremmin käteen.
 

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Leveää linjaa näytti E-P:llä testeissä olevan, uskon kuitenkin että vauhti on kärkipäätä kun kausi alkaa… jos auto vain pelittää ja istuu lopulta käteen.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
766
Toksport kertoo Instagramissaan Oliverin ajavan kanssa WRC2-sarjan uusikoppaisella Fabialla. Ovat Edmondsonin kanssa viivalla jo Montessa, mutta varsinaisen campaignin aloittavat Ruotsista.

Enää jännitetään, kerkeääkö lainkaan Pajarin vauhtiin.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Jep.
Tuota EPn ajoa kun katsoo niin näyttää melkein kuin Toyotalla ajais. Taitaa olla vastaavat EPn omat säädöt alla.
Ajo on suht rauhallista ja kuitenkin aika tarkkaa. Varsinkin noissa nopeissa mutkissa näyttää suht hyvältä.
Keula keikkuu kyllä mutta maltillisemmin kuin ennen. hmmm vähän niin kuin T autokin
Kun ei ole mitään reuhoomista mukana niin tulee kyllä mieleen että ajetaanko noissa nyt ihan täysiä ?
No testeissäkin kyllä kellot käy ja parasta vauhtia haetaan. Toki voi olla että kuvauksien aikana haetaan vaan tuntumaa.

No niin tai näin alku videoiden perusteella vois kuvitella että EP osaa tuotakin keskilukkoista aika hyvin ajaa.
Viimeistään Ruotsi taitaa kertoa koko totuuden missä on EPn todellinen vauhti muihin verrattuna.
Monte kun on väliin hieman arpapeliä.

Mielenkiinnolla odotellaan uutta kautta. Sekä myös ekoja Oit ja Ford videoita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15989
Sijainti
Tampereen lenkki
No niin tai näin alku videoiden perusteella vois kuvitella että EP osaa tuotakin keskilukkoista aika hyvin ajaa.
Tai siis keskilukotonta.

Se on tietysti hyvä, että EP ei koe että olisi yhtä vaikea tilanne kuin Citroenilla. Mutta jos toteaisi että "ei oo kyllä ihan yhtä hyvä kuin Toyota" niin ei varmasti sanoisi julkisesti. Lopultahan se ero näkyy sitten vasta kun ruvetaan ajamaan kilpaa. Ja toki hyvä muistaa että Hyundailla on tehty töitä koko viime vuosi että autosta saataisiin parempi joten EP:llä on nyt helpompi tilanne lähteä ajamaan kuin kuskeilla vuosi sitten.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tai siis keskilukotonta.
Miten mulla on muistikuva, että aktiivilukot kiellettiin, mutta ihan perus mekaaninen lukitus on edelleen sallittu. Sehän voi olla vaikka levylukko, viskolukko tai torsen.

Ilman lukkoa oleva on vaarallinen ajaa, kun veto saattaa yllättäen mennä akselilta toiselle pinnan liukkauden mukaan. Tuskin niissä kuitenkaan kiinteää jakolaatikkoa on. Auto ei oikein kääntyisi mihinkään ja oltaisi palattu 40 vuotta kehityksessä taaksepäin. Lukon puuttuminen olisi sekin outoa, kun siviiliautoissakin sellainen on, jolla säädetään voiman välitystä etu- tai taka-akselille, ainakin siihen 50/50 asti. Tuntuisi hyvin oudolta vaatia uutta tekniikka, sähkö ja hybridiä ja sitten kuitenkin toisessa kohdassa palata vuosikymmenien taantumaan. En osta tätä väitettä ennen kuin näen rally1 auton keskitasauspyörästöstä räjäytyskuvan.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Testipäivät sitten rajattiin 21:een per talli.

M-sport taitaa aika vahvasti painottaa nyt tota kuskien titteliä. Voisikohan ne suosiolla perustaa kakkostallin a la katsuta maksukuskeille ja ajattaa vain kahta, tai ajoittain jopa yhtä kuskia päätallissa, niin että Tänakki saisi täyden testipäivän ennen jokaista rallia, tai vaihtoehtoisesti jopa pari testipäivää ennen jokaista euroopan rallia?

Voisi saada aika paljon etua tuosta.

Kaiken kaikkiaan kyllä hölmö rajoitus. Tosiaan etenkin nuoria kuskeja ajatellen jo täysin epäreilu, jos sellaisia sarjaan joskus sattuisi pulpahtamaan.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Taisi olla 21 päivää/kolmen auton talli. Jos ajattaa kahta autoa niin päiviä on vastaavasti vähemmän...
Rallit.fi jutussa ei tuota rajoitusta mainittu, mutta se ei tietysti kerro mitään. Toisaalta siellä sanotaan suoraan, että ne 21 päivää voi jakaa vapaasti, eli sitten vaan loubelle ja greensmithille aina puoli päivää ja tänakille 2 päivää tms.

Tuossakin tapauksessa kyllä M-sportilla on avaimia auttaa tänakkia.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Omalla testialueella saa ajaa rajattomasti. Oliver testasi viime vuonna 2 päivää Jyskälään.
Viittaatko, että kaksi päivää testaamalöa ajetaan ekassa mutkassa ulos?

No ei, mutta väitätkö tosissaan, ettei tänakille olisi tuosta hyötyä? Uskon vahvasti, että M sportti tuota vähän hyödyntää ja se lienee yksi pieni etu, joka Tänakkia motivoi siirrossa.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
413
Miten mulla on muistikuva, että aktiivilukot kiellettiin, mutta ihan perus mekaaninen lukitus on edelleen sallittu. Sehän voi olla vaikka levylukko, viskolukko tai torsen.

Ilman lukkoa oleva on vaarallinen ajaa, kun veto saattaa yllättäen mennä akselilta toiselle pinnan liukkauden mukaan. Tuskin niissä kuitenkaan kiinteää jakolaatikkoa on. Auto ei oikein kääntyisi mihinkään ja oltaisi palattu 40 vuotta kehityksessä taaksepäin. Lukon puuttuminen olisi sekin outoa, kun siviiliautoissakin sellainen on, jolla säädetään voiman välitystä etu- tai taka-akselille, ainakin siihen 50/50 asti. Tuntuisi hyvin oudolta vaatia uutta tekniikka, sähkö ja hybridiä ja sitten kuitenkin toisessa kohdassa palata vuosikymmenien taantumaan. En osta tätä väitettä ennen kuin näen rally1 auton keskitasauspyörästöstä räjäytyskuvan.
Joo kyllä siellä keskilukko edelleen on mutta kiinteä😁
 
Ylös