MM-rallikausi 2023

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Toksport kertoo Instagramissaan Oliverin ajavan kanssa WRC2-sarjan uusikoppaisella Fabialla. Ovat Edmondsonin kanssa viivalla jo Montessa, mutta varsinaisen campaignin aloittavat Ruotsista.

Enää jännitetään, kerkeääkö lainkaan Pajarin vauhtiin.
Mielenkiintoista verrata kyllä Solbergin ja Pajarin suorituksia keskenään, uskon kyllä vahvasti että Oliverin rooliksi jää Pajarin takavalojen tutkiskelu. Olikos Pajarin auto jo tätä uutta mallia?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Todennäköisesti, jostain olin ymmärtävinäni että Toksportille tulisi 5 uutta Skodaa
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
134
Jostain viime päivinä lukaisin, että Fourmaux kiisti villit huhut, että olisi ehkä vuokraamassa Toyotan WRC-autoa ja arveli tuossa jatkavansa ensi kaudella Rally2. Nythän tuo on julki. Samassa Fourmaux epäili, ettei juuri kenelläkään ole varaa vuokrata Toyotaa, kun on sellaiset hinnat. Siinä jutussa kuitenkin oli, että Greensmith (tai taustajoukot) pitäisivät yhtenä mahdollisuutena vuokrata Toyota ensi kaudeksi. Tuohan olisi positiivista. Toisi neljännen Toyotan ja mahdollisesti M-Sport joutuisi etsimään yhtä kuskia (Mikkelsenin paikka?)... Greensmith melkein jyväskyläläisenä sopisi hyvin kuvioon ja siinä testattaisisin todelliset miehen kyvyt. Mutta, eikös Monten ilmoittautuminen kohta pääty ja kauden avauksen osalta spekulaatioiden totuus selvene?
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
967
Ruotsin ralli todennäköisesti ensimmäinen kisa mihin Toyotan saa vuokralle. Ogierin luulisi Monten ajavan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1547
Toisi neljännen Toyotan ja mahdollisesti M-Sport joutuisi etsimään yhtä kuskia (Mikkelsenin paikka?)... Greensmith melkein jyväskyläläisenä sopisi hyvin kuvioon ja siinä testattaisisin todelliset miehen kyvyt. Mutta, eikös Monten ilmoittautuminen kohta pääty ja kauden avauksen osalta spekulaatioiden totuus selvene?
Kaksi autoahan vähintään pitää ilmoittaa sarjaan ja M-sportilla 2. Ja 3. auto on ollut viimeaikoina asiakasauto joten jos Gus menee Toyotalle, niin M-sportilla tilalle ei tule ketään kuskia, ellei löydy maksavaa asiakasta.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
587
Sijainti
Tallissa
Mutta, eikös Monten ilmoittautuminen kohta pääty ja kauden avauksen osalta spekulaatioiden totuus selvene?
Tänäänhän tuo päättyy, mutta Monacolaiset tunnetusti pihtaavat ilmoittautuneita ja ne julkaistaankin vasta 9.1.2023. Ainakin virallisen ohjelman mukaan.

Jäin nyt miettimään tuota Toksporttia, että montakos kuskia sinne on oikein jo soppareita tehnyt; Bulacia, Solberg, Pajari ainakin? Hankala nähdä että kaikki kolmikosta Lindholm, Gryazin ja Mikkelsen sinne mahtuisi vielä... Kun oletettavasti kaikki haluaisivat vielä uudella versiollakin ajella.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Toisaalta moni ajaa sen 7 kisaa kaudessa niin vuorottelulla voisi jokaiselle yllämainitulle saada kalustoa käytettäväksi
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Toisaalta moni ajaa sen 7 kisaa kaudessa niin vuorottelulla voisi jokaiselle yllämainitulle saada kalustoa käytettäväksi
Ja rahalla on mielenkiintoinen taipumus saada aikaan muutoksia. Jos maksavia asiakkaita riittää, tiimeillä on usein myös kalustoa. Kauden edistyessä Toksport taatusti saa hankittua lisää uusia Fabioita, jos tarvetta ilmaantuu.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Tai siis keskilukotonta...
Antilta tarkka huomio, Kiitti.
Piti tietty tuon keskilukon eteen kirjoittaa kiinteä...

Mutta kun tuosta nyt tuli hieman juttua niin kerrataan hieman.

Eli nyky WRC:n voiman siirto on suht simppeli jollaiseksi sen on tehnyt tuo hybridi yksikkö ja auton tasapaino.
Hybridi yksikössä kun on sähkömoottori, akut, tehon säätö laitteet ja jäähdyttimet. Eli se on aika painava.
Joten se täytyy olla takana. Tämähän on se Oitin monesti "kehuma" turha Boxi.

Kun edessä olevalta polttomoottorilta voima siirtyy vaihdelaatikkoon niin sen perässä on voiman jakolaatikko.
Josta voima jaetaan eteen ja taakse ja se on ihan kiinteä ratas/akseli rakenne ihan ilman minkäänlaista lukkoja.
Etuperä on tietty ihan normi lukkoperä.
Jakolaatikosta voima siirtyy kardaani akselilla takaperälle joka taas on normi lukkoperä.
Tähän asti homma on selkeetä. Etu ja taka akselit on siis kiinteästi toisiinsa kytketty.

Kun kässäriä vedetään niin takaperä täytyy tietty irroittaa voiman siirrosta jotta auto saadaan kääntymään.
Tälläinen kiinteä jakolaatikollinen auto on muuten aika hirveä mutkissa kääntymään. Sehän menee vain suoraan.
Joten tuon takaperän edessä on monilevyinen kytkin paketti jolla tuo takaperä irroitetaan muusta voiman siirrosta.
Sitten se hybridi yksikkö. Sen moottori kytkeytyy hammas rattailla tuon edellämainitun kytkinpaketin etupuolelle. Siis kardaanille.
Eli kun tuo kytkin paketti on auki niin sähkömoottorin voima saadaan silti kardaanin kautta etuperälle.

Tais Tanakilla olla jossain vaihessa juurikin tämä kytkinpaketti rikki ja silti autoa pystyi ajamaan vain etuvedolla. Niin polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin.

Tämän kiinteä jakolaatikon (=kiinteä keskilukko) tähden autot on todella erillaisia ajettavia kuin viime vuosien WRC autot.
Kuten Jari Ketomaa on monta kertaa maininnut Ralli lähetyksissä niin tämä voiman siirron kiinteys tekee jopa jarruttamisen vaikeeksi.
Jarru balanssin säätö kun ei enään vaikuta niin paljoaa kuin se vaikutti ennen tai ei ainkaan samoin kuin ennen.
Etu ja taka akselit kun tahtovat pyöriä samaa nopeutta tämän kiinteän jakolaatikon tähden.

Uuden ajotavan opettelu ei ole onnistunut kaikilta kuljettajilta. Pahin esimerkki taitaa olla juurikin Breen.
Eikä tuo oppi kovin hyvin ole Evansillekkaan mennyt perille.
Vaikka ei se Tanakin ajokaan aina niin kaunista katsottavaa ole ollut. Tosin sitä karmeet yritystä miten autoa viedään hieman jopa kaikkien pidon rajojen ylitse niin niin ...
Onhan se ollut jotain ihan käsittämätöntä nähtävää.

Parasta tässä on ollut se että Kalle oppi tähän uuden voimansiirron vaatimaan ajotavan todella nopeesti.
Eikä EP:lläkään siihen kauaa mennyt, kun vain pääsi ajamaan.
Vanhoilla mestareilla Sebeillä tais tämä ajotapa olla takaraivossa jo vanhoilta ajoilta ennen aktiivisten keskilukkojen aikakautta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Fourmaux'n ura pääluokassa taisi alkaa silloin 2021 vähän turhan hyvin. Odotukset nousivat tallin sisällä tolkuttoman korkeiksi, kun muutaman hyvän pätkäajan perusteella lähdettiin jo Sunista korvaamaan. Viime kausi sitten täydellinen floppi ja nyt kovatasoisessa WRC2:ssa pitäisi saada ura nousuun autolla, jolla ei ole kärkitaisteluihin mitään asiaa. Ei ole helppo paikka.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2020
Fourmaux'n ura pääluokassa taisi alkaa silloin 2021 vähän turhan hyvin. Odotukset nousivat tallin sisällä tolkuttoman korkeiksi, kun muutaman hyvän pätkäajan perusteella lähdettiin jo Sunista korvaamaan. Viime kausi sitten täydellinen floppi ja nyt kovatasoisessa WRC2:ssa pitäisi saada ura nousuun autolla, jolla ei ole kärkitaisteluihin mitään asiaa. Ei ole helppo paikka.
Mä jaksaisin vielä Adrieniin uskoa, vaikka näyttöjen antaminen Fiesta Rally2:lla on niin ja näin. Kehityskäyrä v. 2021 asti oli kuitenkin sen verran hyvä, että jotain luonnollista lahjakkuutta siellä on pakko olla tallessa. Sen kun saisi taas pintaan ja otettua askel tai kaksi eteenpäin, niin kyllä siitä voisi ura aueta.

Toki jos katsoo Ogierin jälkeen tulleita ranskalaiskuskeja, niin alkaahan tässä olla aika tuttu kaava käsillä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Vanhoilla mestareilla Sebeillä tais tämä ajotapa olla takaraivossa jo vanhoilta ajoilta ennen aktiivisten keskilukkojen aikakautta.
Ennen aktiivilukkoja oli kyllä ihan mekaaniset lukot käytössä. Kiinteä jako oli käytössä silloin, kun joku keksi tuoda nelivedon ralliin mukaan. Sepot eivät silloin tainneet vielä rallia ajaa.

Kun puhutaan lukoista, tarkoitetaan silloin aina voimansiirtoa, jossa on mukana tasauspyörästö. Jos on lukoton, niin silloin se on avoin eli tasauspyörästö ilman lukkoa. Silloin mikään ei säätele voiman kulkua ja kaikki voima menee sinne mistä se pääsee purkautumaan helpoiten. Siis liukkaalla pinnalla sutivien pyörien kautta. Tämä voiman karkaaminen hallitsemattomasti estetään niillä lukoilla, joita olivat siis levylukko, viskolukko ja torsen. Tai oikeastaan torsen ei ole lukko, vaan tasauspyörästön rakenne on sellainen, että siinä on luiston rajoitus vakiona ja voima jopa ohjautuu sinne missä pito on suurempi.

Kiinteä on sama kuin autoon olisi hitsattu kemppilukko. Toisin sanoen tasauspyörästö jumitetaan tai sitä ei ole ollenkaan. Niin kuin sanottu, se kehitysaste oli käytössä noin 40 vuotta sitten. Jo silloin huomattiin miten paska rakenne se on ja alettiin kehittämään jotain muuta tilalle. Lopulta päästiin aktiivilukkoihin eli sähköllä ohjattuihin levypakkoihin. Minulla on sellainen kutina persiissä, että ensimmäiset olisivat tulleet jo 90-luvulla. :unsure:
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
730
Minulla on sellainen kutina persiissä, että ensimmäiset olisivat tulleet jo 90-luvulla. :unsure:
Joo, tais olla kaikilla jo 90-luvulla käytössä. Vuoden 95 VM:ssä on juttu, jossa Mitsun inssi kertoo aktiivilukoista. Tuolloin niitä käytettiin hydrauliikalla, mutta myöhemmin taisi tulla sähkölukkoja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3534
Sijainti
JKL
Serderderderderderderrerferfetderderidis ajaa monten, meksikon, sardinian ja kenian...
 
Ylös