Tai siis keskilukotonta...
Antilta tarkka huomio, Kiitti.
Piti tietty tuon keskilukon eteen kirjoittaa kiinteä...
Mutta kun tuosta nyt tuli hieman juttua niin kerrataan hieman.
Eli nyky WRC:n voiman siirto on suht simppeli jollaiseksi sen on tehnyt tuo hybridi yksikkö ja auton tasapaino.
Hybridi yksikössä kun on sähkömoottori, akut, tehon säätö laitteet ja jäähdyttimet. Eli se on aika painava.
Joten se täytyy olla takana. Tämähän on se Oitin monesti "kehuma" turha Boxi.
Kun edessä olevalta polttomoottorilta voima siirtyy vaihdelaatikkoon niin sen perässä on voiman jakolaatikko.
Josta voima jaetaan eteen ja taakse ja se on ihan kiinteä ratas/akseli rakenne ihan ilman minkäänlaista lukkoja.
Etuperä on tietty ihan normi lukkoperä.
Jakolaatikosta voima siirtyy kardaani akselilla takaperälle joka taas on normi lukkoperä.
Tähän asti homma on selkeetä. Etu ja taka akselit on siis kiinteästi toisiinsa kytketty.
Kun kässäriä vedetään niin takaperä täytyy tietty irroittaa voiman siirrosta jotta auto saadaan kääntymään.
Tälläinen kiinteä jakolaatikollinen auto on muuten aika hirveä mutkissa kääntymään. Sehän menee vain suoraan.
Joten tuon takaperän edessä on monilevyinen kytkin paketti jolla tuo takaperä irroitetaan muusta voiman siirrosta.
Sitten se hybridi yksikkö. Sen moottori kytkeytyy hammas rattailla tuon edellämainitun kytkinpaketin etupuolelle. Siis kardaanille.
Eli kun tuo kytkin paketti on auki niin sähkömoottorin voima saadaan silti kardaanin kautta etuperälle.
Tais Tanakilla olla jossain vaihessa juurikin tämä kytkinpaketti rikki ja silti autoa pystyi ajamaan vain etuvedolla. Niin polttomoottorilla kuin sähkömoottorillakin.
Tämän kiinteä jakolaatikon (=kiinteä keskilukko) tähden autot on todella erillaisia ajettavia kuin viime vuosien WRC autot.
Kuten Jari Ketomaa on monta kertaa maininnut Ralli lähetyksissä niin tämä voiman siirron kiinteys tekee jopa jarruttamisen vaikeeksi.
Jarru balanssin säätö kun ei enään vaikuta niin paljoaa kuin se vaikutti ennen tai ei ainkaan samoin kuin ennen.
Etu ja taka akselit kun tahtovat pyöriä samaa nopeutta tämän kiinteän jakolaatikon tähden.
Uuden ajotavan opettelu ei ole onnistunut kaikilta kuljettajilta. Pahin esimerkki taitaa olla juurikin Breen.
Eikä tuo oppi kovin hyvin ole Evansillekkaan mennyt perille.
Vaikka ei se Tanakin ajokaan aina niin kaunista katsottavaa ole ollut. Tosin sitä karmeet yritystä miten autoa viedään hieman jopa kaikkien pidon rajojen ylitse niin niin ...
Onhan se ollut jotain ihan käsittämätöntä nähtävää.
Parasta tässä on ollut se että Kalle oppi tähän uuden voimansiirron vaatimaan ajotavan todella nopeesti.
Eikä EP:lläkään siihen kauaa mennyt, kun vain pääsi ajamaan.
Vanhoilla mestareilla Sebeillä tais tämä ajotapa olla takaraivossa jo vanhoilta ajoilta ennen aktiivisten keskilukkojen aikakautta.