MM-rallikausi 2023

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Pitääkö noi ilmoittaa etukäteen vai voiko kuten mm-sarjassa ennen että ajaa vaikka kaikki ja parhaat lasketaan?
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
381
Pitääkö noi ilmoittaa etukäteen vai voiko kuten mm-sarjassa ennen että ajaa vaikka kaikki ja parhaat lasketaan?
Ilmoittautuessa pitää tietää ajaako pisteistä vai ei. Eli saat ajaa vaikka joka rallin, mutta vaan 7:ään ilmoittautua WRC2 luokkaan ja niistä kuusi parasta lasketaan mukaan.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
708
Mitkäs oli kuskien sopimustilanteet? Oliko Kallella alunperin nelivuotinen soppari eli päättyisi tähän kauteen? Evansin sopimus taitaa ainakin olla katkolla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3565
Paljon ainakin kuulunut huhuja että Tänäk, Takamoto ja Evans ainakin olisi "vapautumassa". Thierry varmaan Hyundailla jatkaa, mihkäs se sieltä lähtisi. Muistelin että Ep:n diili oli kaksi vuotta ja Kallen tehneen sopparin. En kyllä jaksa alkaa etsiä lähteitä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5309
Sijainti
Suonionkatu 1 C

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1021
Erikoista olisi, jos kuka tahansa ajaa tämän kaverin ohi, kun mietitään kolmatta Hyundai-kuskia Viroon ja Suomeen. Mutta on niitä toki omituisempiakin asioita rallin maailmassa nähty.

https://www.rallit.fi/managerilegenda-neuvottelee-teemu-sunisen-paluusta-huipulle-suomalaiskuski-arvioi-mahdollisuutensa/
Viime viikolla tallipäällikkö linjasi näin:

https://www.motorsport.com/wrc/news/hyundai-looking-long-term-to-complete-wrc-driver-line-up/10467968/
Ei mitään Sunista vastaan, varmasti olisi lyhyellä tähtäimellä paras valinta tätä kautta ajatellen, mutta itse näkisin mielellään tuolle paikalle jonkun ykkösluokassa vielä katsomattoman kortin, oli suomalainen tai ei.

Jos Hyundailla on pitkän tähtäimen tavoitteita vielä MM-sarjassa, niin jossain kohtaa Sordon tilalle täytyy saada Sordomainen suorittaja tilalle. Sunisesta huokuu ehkä itselle se, että kisat lähdetään voittamaan väkisin oli autossa ja lähtöpaikassa sitten potentiaalia siihen tai ei. Emililtä ehkä puuttuu ainakin toistaiseksi se äärimmäinen nopeus, jolla taisteltaisiin jatkuvasti voitoista, mutta olisi ehkä helpompi nähdä asettuvan siihen rooliin, että ottaa aina varmasti saatavilla olevat pisteet. Emil on myös suomalaisista kuskeista pr-mielessä helpoin kuski nähdä erimoisissa rallin ulkopuolisissa pr-tapahtumissa.

Edit: eli siis Emil olisi varmaan Neuvillen kannalta se paras vaihtoehto, hyväksyisi mukisematta tallimääräykset ja keventäisi Neuvillen pr-taakkaa.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Taisi viikonloppuna saada Tomi Tuominen (?) puristettua tallipäälliköstä sen verran irti, että keskustelevat lähiaikoina Hyundain linjauksesta: otetaanko kokeneempi kaveri vai satsataanko jo tulevaisuutta silmällä pitäen. Lindholm saattaisi olla hyvä kokeilu sitä ajatellen ennen kuin Ford vie - eikös Fordille ole ollut suhteita siellä useammassa sukupolvessa. Jos sitten tulevaisuudessa Ford pystyy viemään paljon ketään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14902
Sijainti
Tampereen lenkki
Taisi viikonloppuna saada Tomi Tuominen (?) puristettua tallipäälliköstä sen verran irti, että keskustelevat lähiaikoina Hyundain linjauksesta: otetaanko kokeneempi kaveri vai satsataanko jo tulevaisuutta silmällä pitäen. Lindholm saattaisi olla hyvä kokeilu sitä ajatellen ennen kuin Ford vie - eikös Fordille ole ollut suhteita siellä useammassa sukupolvessa. Jos sitten tulevaisuudessa Ford pystyy viemään paljon ketään.
En usko että Bastin suhteet Fordin 90-luvun tehdastalliin merkkaa mitään nykyisessä tilanteessa. Tai siis jos Wilsonilta kysytään niin "of course we can get him a car if the budget is there"

Minustakin Suninen ja Huttunen menisi vielä Emilin edelle marssijärjestyksessä Rally1-autoon, mutta eipä näitä toki aina päätetä pelkästään tuloksien perusteella.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
no onpa mielenkiintoinen tieto! mitään rallista tai markkinoinnista tiedä mutta olisko Emil & Reeta -kombossa enemmän markkinointipotentiaalia?
Jos miettii esim. 5v päähän niin voi olla ihan fiksukin veto jos Neuville joskus siirtyy syrjään. Selkeä 2.kuskin asema helpottaa Thierryä ja toisaalta vähentää uuden kuskin paineita (osin). Jatkuvana olotilana ei tuo Hyundain malli kyllä oikein toimi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1420
Sijainti
Porvoo
Ei mitään Sunista vastaan, varmasti olisi lyhyellä tähtäimellä paras valinta tätä kautta ajatellen, mutta itse näkisin mielellään tuolle paikalle jonkun ykkösluokassa vielä katsomattoman kortin, oli suomalainen tai ei.
Mutta tuossa artikkelissa nimenomaan todetaan että kuinka vaikeaa on siirtymä Rally2 ja Rally1 välillä. Se puolestaan puoltaa kokeneemman kaverin ottamista (Meeke, Suninen) ja jos Sordo lopettelee, niin sitten mahdollisesti nuori ja kokenut, mutta luultavammin kaksi kokenutta. Ja sitten taas jos nuorta kuskia ajatellaan, niin sen pitäisi olla Sohlberg. Mutta se ei varmaankaan ole. En nimittäin usko että lähdetään enää kokeilemaan nuorella katsomattomalla kortilla, se nähtiin jo Oliverin kanssa kuinka kävi.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Eiköhän Lappi saa kohta jo ruveta harjoittelemaan nimikirjoitusta ensi vuoden paperiin. Osoittanut nopeutta ja "nöyryyttä" ja kokemusta. Mentorina saattaisi myös toimia Lindholmin kanssa työskennellessä, Suninen ehkä kokisi Lapin tallissa enemmän välttämättä voitettavana haasteena. Toki maailma ja ajatukset ovat erilaisia ja monisyisempiä rallin kovassa ja raa'assa ytimessä kuin täältä korvesta pelkän mielenkiinnon pohjalta katsoen ja mietiskellen.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
708
Jos Suninen ei nyt saa tuota Hyundain paikkaa, niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin. Hyppy Toyotalle rallly2 puikkoihin kyttäämään mahdollisuutta rally1 autoon? Onhan siellä Jouhki taustalla ettei ainakaan managerista luulisi jäävän kiinni. Suniselle paikan soisin, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä Lindholminkin auton puikoissa.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1021
Mutta tuossa artikkelissa nimenomaan todetaan että kuinka vaikeaa on siirtymä Rally2 ja Rally1 välillä. Se puolestaan puoltaa kokeneemman kaverin ottamista (Meeke, Suninen) ja jos Sordo lopettelee, niin sitten mahdollisesti nuori ja kokenut, mutta luultavammin kaksi kokenutta. Ja sitten taas jos nuorta kuskia ajatellaan, niin sen pitäisi olla Sohlberg. Mutta se ei varmaankaan ole. En nimittäin usko että lähdetään enää kokeilemaan nuorella katsomattomalla kortilla, se nähtiin jo Oliverin kanssa kuinka kävi.
Suninen on kuitenkin ollut tallin tarkkailun alla jo lähemmäs kaksi vuotta ja joku siellä hiertää miksi aina joku toinen menee ohi. Huttusen pr-arvo lienee lähellä nollaa kansainvälisesti ja jos vain ajotaidoilla pitäisi tehdastalliin päästä, niin pitäisi tuhota WRC2:ssa kilpailijat totaalisesti, toki tähän ei missään kohtaa edes parhaita mahdollisia työkaluja ole saanut.

Meeke ei vain toimi. Jos lyhyellä tähtäimellä miettisi, niin eräs kilpailevan tallin päällikkö voisi olla riittävän innoissaan ajamisesta hylkäämään nykyisen työnsä ja ties vaikka sopimuksissa olisi pykälä, joka mahdollistaisi siirtymisen, jos tehdastallista avautuu ajopaikka, mutta silti ei myöskään kovin vakavasti otettava kortti. Oliver olisi ehkä paras kortti, jos kyseessä olisi mikään muu talli kuin Hyundai, nyt vain liian suuri kasvojen menettämisen paikka tallille.

Nuoria kuljettajia pitää kuitenkin jossain vaiheessa ykkösluokkaankin saada omasta takaa, vaikea pidemmän päälle aina vain luottaa, että löytyy halukas kokenut kaveri, joka oikeasti myös hoitaa homman kotiin. Jotain kertoo se, että Meeke 43v, viimeksi kaudella 2019 ajanut ja heikkojen ajosuoritusten takia pihalle laitettu kuskin on edes huhuissa vielä mukana. Sunisenkin kohtalo näyttää oleva penkinlämmittäjä, jos muut eivät saa mitään aikaan.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Jos Suninen ei nyt saa tuota Hyundain paikkaa, niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin. Hyppy Toyotalle rallly2 puikkoihin kyttäämään mahdollisuutta rally1 autoon? Onhan siellä Jouhki taustalla ettei ainakaan managerista luulisi jäävän kiinni. Suniselle paikan soisin, mutta olisi se mielenkiintoista nähdä Lindholminkin auton puikoissa.
Toyotan Rally2 -paikka on kyllä mielenkiintoinen. Pääsee todennäköisesti kilpailukykyiseen kalustoon kiinni ja samalla myös hyvin menestyvään talliin.
Onhan tuossa nyt taas vaihtoehtoja pöydällä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Huttusen aika Rally1:n meni jo, niin paljon kun kaverista pidänkin mutta realiteetit on tunnustettava. Rahaa ei siihen humppaan vaan riittävästi ollut. Ja Solbergin on katseltava muuhun suuntaan kun Hyundaille, sillat savuaa edelleen. Sunisen rooli voi olla hyvin sama kuin Huttusella. Saa ajaa Rally2:sta mutta steppi ylös voi olla tavoittamattomissa. Monta kertaa ollut lähellä mutta jostain aina jää vajaaksi. Toyotan Rally2 auton osalta jotenkin en usko että heille tulee erillistä teamia ajamaan MM-sarjaa muiden kuin noiden Next Generation japanilaisten osalta. Muuten luulen että tekevät vaan hyvän auton myyntiin tarkoituksena viedä Skodan markkinoista osuus...

Tuo Emilin kuvio on kyllä mielenkiintoinen. WRC2 mestari ja on osoittanut vauhtinsa niin Mikkelseniä kuin Meekeäkin vastaan. Ja varmasti myös tiedot Skodalta ovat kiirineet muualle kun ajoi niin paljon testiä viimevuonna uudelle autolle. Piirit ovat pienet kuitenkin. Eli potentiaalia on eikä tuo hyvä ulosanti ainakaan pisteitä vähennä jos ei välttämättä parannakaan... Varmasti riippuu paljon nyt Hyundain strategiasta tulevaisuuteen millaiseen kuskiin haluavat panostaa. Ja uudessa strategiassa korostuu varmasti uuden päälikön rooli. Ja myös Sordon tilanne on epäselvä. Vieläkö haluaa jatkaa vai joko siirtyy eläkkeelle? Eräs mikä tuli mieleen että Hyundai ottaa pari "nuorta" kaveria siihen kolmosautoon ja toinen olisi juuri Emil. Toisena voisin helposti kuvitella esim. Rosselin... Luulen että Solbergin tilanne on vähän herättänyt myös tallipääliköitä siinä suhteessa että sitä kokemusta on vaan hankittava ja ralli ei ole siinä rataa missä lupaavan junnun voi nostaa heti Rally1 autoon... Kalle on hyvin ainutlaatuinen tapaus eikä sitä mitenkään voi käyttää verrokkina...
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Toyotan Rally2 -paikka on kyllä mielenkiintoinen. Pääsee todennäköisesti kilpailukykyiseen kalustoon kiinni ja samalla myös hyvin menestyvään talliin.
Onhan tuossa nyt taas vaihtoehtoja pöydällä.
Eikös siitä Toyotan Rally2:sta ollut huhua tai ihan juttua, että ei tulisi tehdastiimiä, vaan pelkästään asiakastiimejä? Vai mitä tästä kuviosta tiedetään?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1377
Jos Hyundailla on pitkän tähtäimen tavoitteita vielä MM-sarjassa, niin jossain kohtaa Sordon tilalle täytyy saada Sordomainen suorittaja tilalle.
Nää kaikki Hyundain nykyiset kuljettajathan on näitä Sordomaisia suorittajia, Neuvillen tilalle täytyisi saada voittoihin kykenevä kuljettaja, muuten koko touhussa ei ole pitkällä tähtäimellä järkeä. Tuskin he edes itse uskovat että tulisivat voittamaan kuljettajien MM:n tänä(kään) vuonna. Ehkä Evans vois olla tällainen, tosin viimeaikaiset näytöt tekee hänestä aikalailla jokeri kortin.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Eikös siitä Toyotan Rally2:sta ollut huhua tai ihan juttua, että ei tulisi tehdastiimiä, vaan pelkästään asiakastiimejä? Vai mitä tästä kuviosta tiedetään?
No totta, näinhän on puhuttu että ei olisi tehdastiimi vaan myydään ns. asiakasautona. mutta onhan se likempänä tehdastallia kuitenkin jos ajaa samalla merkillä.
 
Ylös