MM-rallikausi 2023

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Vai Onko tämä kaikki vain kovaa peliä jota Malcom on pelannut ennenkin.....hakeeko hän enemminkin hyväksyntää esim ens kauden kuskeille, jotka saattaa olla ne joilla on eniten maksukykyä eli Greensmith ja ranskikset....Kaikki olisivat tyytyväisiä kun Msport säilyy sarjassa, eikä ketään haittaa enään, että kuskit ovat maksukykyisiä asiakas kuskeja
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mutta hyvin mahdollista on paluu maksavien kuskien ja isojen sponssien aikaan jossa on toivottava että joku nuori ajaa kovempaa kuin on uskottu. Tämä ei realisoitunu 2022, miten on 2024?
Tai paluu maksaviin kuskeihin eli Greensmith ja tiedetään, että terävimpään kärkeen ei ole enään mitää asiaa, mutta ajellaan vaan terveisiä....

Tai Msportilla on todettu, että tämän kauden isoillakaan satsauksilla (Tänak) ei pystytä enään voittamaan, niin sitten on ihan sama laittaa joku Greensmith ajelemaan sijoja ynnämuut, eli tavallaan luovutetaan ja jäädään odottamaan josko seuraavan aikakauden autoilla olisi mahdollista päästä huipulle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
... jolta on pikkuhiljaa menossa pohja alta Fiestan valmistuksen lopettamisen myötä. Pitäisi nopeahkolla aikataululla luokitella uusi Rally2, Rally3, Rally4 ja Rally5 auto ja siihen tarvitaan myös Fordia.
Kyllä niiden entisten autojen huoltaminen ja varaosien kauppaaminen on hyvä bisnes vielä pitkään. Ja kyllä noita Rally3- ja Rally4-autoja menee hyvin kaupaksi ja vuokralle. Rally2kin ehkä piristyy tuosta päivitysten myötä? Ja liiketoimintaa on myös rallin ulkopuolella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta hyvin mahdollista on paluu maksavien kuskien ja isojen sponssien aikaan jossa on toivottava että joku nuori ajaa kovempaa kuin on uskottu. Tämä ei realisoitunu 2022, miten on 2024?
Tähän uskon kyllä itsekin, mutta pelkään meiningin muistuttavan enemmän vuotta 2021 kuin 2022.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Joku mainitsi, että Rally 1 autojen ajattaminen maksetaan Rally2-4 autojen bisneksellä. Luulempa että ei. ehkä osittain, mutta tuskin kokonaan. Ei Rally1 ole mitään hyväntekeväisyyttä, jota pidetään mukana rakkaudesta lajiin. Msport on kuitenkin liiketoimintaa. Skoda on hyvä tai huono esimerkki siitä, ettei rally1n tuomaa tietotaitoa tai mainetta tarvita, voittava auto myy itse itsensä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kyllä niiden entisten autojen huoltaminen ja varaosien kauppaaminen on hyvä bisnes vielä pitkään. Ja kyllä noita Rally3- ja Rally4-autoja menee hyvin kaupaksi ja vuokralle. Rally2kin ehkä piristyy tuosta päivitysten myötä? Ja liiketoimintaa on myös rallin ulkopuolella.
On varmaan bisnes, mutta kuinka hyvä bisnes ja kuinka pitkään. Nämäkin autot vaativat jatkuvaa kehitystyötä joka maksaa. Rahat tulee takaisin sitten pitkällä aikavälillä. Tänään joudutaan tekemään päätöksiä jos halutaan välttää konkurssi viiden vuoden päästä. Epäilen, että Msportin myyntikäyrät osoittavat enemmän alas kun ylöspäin ja tähän pitää varautua jo nyt. Eikä taloustilanne maailmalla ainakaan lyhyellä tähtäimellä lupaa kovaa nousuhypeä. Nää on asioita joihin pitää varautua hyvissä ajoin, eikä silloin kun on jo myöhäistä
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Malcolm vaikuttaa kyllä sen verran henkeen ja vereen yrittäjältä/liikemieheltä, että vaikka Rally1-toiminta tippuisi M-Sportin toiminnasta pois, niin muitten luokkien autojen kanssa jatketaan normaalisti miten resurssit antaa myöden.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Malcolm vaikuttaa kyllä sen verran henkeen ja vereen yrittäjältä/liikemieheltä, että vaikka Rally1-toiminta tippuisi M-Sportin toiminnasta pois, niin muitten luokkien autojen kanssa jatketaan normaalisti miten resurssit antaa myöden.
Resurssejahan Msportilla on, mutta kovana liikemiehenä Malcom on johtanut yritystä pitkän tähtäimen suunnitelmalla, mitään pikavoittoja ei ole edes yritetty hakea, mutta silloin kun on ollut iso kala saatavilla, on sitten isketty (Seb,Ott). Jos isoa kalaa ei ole ollut saatavilla, niin sitten on ajatettu junnuja ja mieluummin maksykykyisiä sellaisia. Uskonpa, että sama pitkän tätäimen suunnitelma ohjaa nytkin päätöksentekoa. Rally 1 ei Msportille mielestäni näytä kovinkaan rahakkaalta bisnekseltä, jos se ei tuota, se saa mennä......näin täytyy bisneksessä ajatella.


Vastakkainen kamikatze esimerkki oli Prodiven Mini projekti, joka näyttäytyi enemmän kovan riskin projektilta, kun ajatettiin kilpailukykyisiä kuskeja ja toivottiin, että menestys tuo isoja sponsseja. Olisko tämäkin projekti pysynyt kauemmin hengissä jos olis reteesti lähdetty ajattamaan esim Ranskan liiton rahoilla ajavia junnuja?? Mene ja tiedä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Resurssejahan Msportilla on, mutta kovana liikemiehenä Malcom on johtanut yritystä pitkän tähtäimen suunnitelmalla, mitään pikavoittoja ei ole edes yritetty hakea, mutta silloin kun on ollut iso kala saatavilla, on sitten isketty (Seb,Ott).
Mutta eikös Ogierin palkan maksaneet VW ja Red Bull ja Tänakin palkan Red Bull?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Kyllä niiden entisten autojen huoltaminen ja varaosien kauppaaminen on hyvä bisnes vielä pitkään. Ja kyllä noita Rally3- ja Rally4-autoja menee hyvin kaupaksi ja vuokralle. Rally2kin ehkä piristyy tuosta päivitysten myötä? Ja liiketoimintaa on myös rallin ulkopuolella.
Noh, tuntuu ettei tälläkään hetkellä osasaanti ole kovinkaan hääppöistä... Pointti on se, että ne väitetyt 300 koria mitä on hankittu, on kulutettu 1-2 vuoden aikana melkovarmasti. Sen jälkeen se bisnes yksinkertaisesti loppuu, jolleivät saa uusia malleja joka luokkaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mutta eikös Ogierin palkan maksaneet VW ja Red Bull ja Tänakin palkan Red Bull?
Kuski joka tulee vain ilmaiseksi Malcomille eikä tuo mukanaan isoa rahashekkiä on jonkinlainen riskisijoitus hänelle vrt Gus G joka maksaa joka mutterin ja ruuvin....

Oletettavasti Sebillä ja Tänakilla myös sopparissa pykälä riittävästä testauksesta ja uusista varaosista toisin kun esim Sunisen/ EPn tapauksessa jossa käytettiin luovuutta tässäkohtaa
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Kuski joka tulee vain ilmaiseksi Malcomille eikä tuo mukanaan isoa rahashekkiä on jonkinlainen riskisijoitus hänelle vrt Gus G joka maksaa joka mutterin ja ruuvin....

Oletettavasti Sebillä ja Tänakilla myös sopparissa pykälä riittävästä testauksesta ja uusista varaosista toisin kun esim Sunisen/ EPn tapauksessa jossa käytettiin luovuutta tässäkohtaa
Mistä tämä olettama että "Gus G:llä" edes olisi haluja maksaa M-Sportilla ajamisesta? Tai välttämättä edes kovinkaan monella muulla kuljettajalla, joilla mahdollisesti voisi olla käytettävissä resurssit paikan saamiseen. Mahdollinen skenaario mielestäni olisi että M-Sportin Rally1 autoja ei välttämättä nähdä kauden kaikissa osakilpailuissa. Ei välttämättä kahta, eikä ei välttämättä edes yhtä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mistä tämä olettama että "Gus G:llä" edes olisi haluja maksaa M-Sportilla ajamisesta? Tai välttämättä edes kovinkaan monella muulla kuljettajalla, joilla mahdollisesti voisi olla käytettävissä resurssit paikan saamiseen. Mahdollinen skenaario mielestäni olisi että M-Sportin Rally1 autoja ei välttämättä nähdä kauden kaikissa osakilpailuissa. Ei välttämättä kahta, eikä ei välttämättä edes yhtä.
Gus on vain esimerkki maksukykyisestä junnusta joka voi tehdä mitä haluaa. Eihän hänen olisi järkevää maksaa siitä että ajelee sijoilla ynnämuut Pumalla joka on jo jäänyt kehityksestä jälkeen....
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
MM-sarjaan osallistuminen velvoittaa vähintään kahdella autolla osallistumisen joka ralliin.
Tiedän kyllä tästä kahden auton minimistä talleille, mutta onko tilanne siis niin että M-Sport ei voisi ajattaa autoja osallistumatta MM-sarjaan?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Tiedän kyllä tästä kahden auton minimistä talleille, mutta onko tilanne siis niin että M-Sport ei voisi ajattaa autoja osallistumatta MM-sarjaan?
Citroen ajoi vajaan sarjan '16, mutta he eivät saaneet merkki pisteitä
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Antaisiko Malcomin sielu periksi luopua Fordista ja alkaa rakentamaan autoja jonkun muun merkin pohjalta?
Ensimmäinen ongelma lienee, että mistä löytyy merkki joka maksaa yhtään enempää kuin Ford. Lisäksi M-sport kehittää Fordin dakar autoja, joten voisi Ford vetää töpselin seinästä siltäkin projektilta, jos heidän rahoillaan kehitetyt tekniikka laitettaisiin WRC:n puolella eri merkin autoihin.
 
Ylös