Noh, Toyotan suorituskykyä ei vielä tiedetä.Kovia kuskeja, hyviä ja tasaväkisiä autoja, ja paljon kumpiakin.
Suomalais lasein katottuna myös todella mielenkiintoinen kausi tulossa.Ihan sama miten tätä asiaa vääntelee: WRC2-luokassa on ensi kauden parhaat pöhinät. Kovia kuskeja, hyviä ja tasaväkisiä autoja, ja paljon kumpiakin.
Sekin on vähän kuin ennen vanhaan, kun kaikki eivät ajaneet joka osakilpailua. Sellaista oli vielä vuonna miekka&kilpi! Mitä autojen suorituskykyyn WRC2-luokassa tulee, olisiko mahdollista, että jo säännöt itsessään vääntävät kilpailuasetelmia tasaväkisiksi? Siihen kait pyritään muissakin luokissa, mutta on se kuitenkin aika erikoista kun viimekin vuonna oli useamman merkkistä bilikaa ihan siellä kärjessä. Niin, tuossa oli se kysymysmerkki, kun en oikeasti tunne sääntöjä niin hyvin. Minä vain hurruutan itse ja seuraan. Kertokee!Noh, Toyotan suorituskykyä ei vielä tiedetä.
WRC2:ssa myös hyvä muistaa että kuskit ei aja kaikkia MM-ralleja joten eivät ole aina kaikki toisiaan vastaan, vaan jokaisessa rallissa on isompi tai pienempi osajoukko.
Koko kausi odotellaan sitä kisaa missä on joka tallin ykköskuumat samaan aikaan viivalla.WRC2 osaa aina kiihottaa etukäteen, mutta kun mähinät alkaa, niin homma hajoo, latistuu, unohtuu. Ja tässäkin sarjassa kärki on kapea ja erot näkyy silmään ja kelloon. Silti toki hienoja kilpureita, mutta en näiden takia just MM-ralleja seuraa.
Voisin lyödä Pirelli-piposta vetoa, että Toyota R2 on suorituskyvyltään mestaruuskykyinen auto.Noh, Toyotan suorituskykyä ei vielä tiedetä.
Kai tuossa enemmän onkin se pelko, ettei olekaan enää niin tasaväkinen sarja...Voisin lyödä Pirelli-piposta vetoa, että Toyota R2 on suorituskyvyltään mestaruuskykyinen auto.
Äkkiä kertomaan Lancialle, että turha tulla edes koittamaan, että ette kuitenkaan pärjää.Kai tuossa enemmän onkin se pelko, ettei olekaan enää niin tasaväkinen sarja...
Niimmaan perkeleen pitkään ja tasaseen ne on sitä rakentaneet ja testanneet, että on yksinkertaisesti vaikea odottaa odottamattomia ongelmia.Kyllä mun mielestä kumpikin ääripää on mahdollinen: Toyota voi olla ylivoimainen auto, tai sitten siinä voi olla jotain odottamattomia ongelmia vaikka kolmisylinterisestä moottorista. Todennäköisintähän kuitenkin on, että se asettuu mukavasti muiden autojen kanssa samalle viivalle, koska tuossa luokassa ei kovin suuria eroja saa tehtyä.
Luulen että ainut kysymysmerkki on juuri luotettavuus esim voimanlähteen suhteen....ja muutenkin. Olisko tuo 3 mukinen kone se juttu jolla erotutaan muista ja saadaan joitain kymmenyksiä eroa per kilometri. Kevyempi moottori ja lisäpainoilla sitten saadaan painopistettä edullisempaan paikkaan. Varmaa on ainakin se, että kilpailijan tuotteet on ostettu pajalle ja purettu atomeiksi ja luultavammin on Skodalla ajettu testiä rinnakkain niin kauan, että saadaan oma auto nopeammaksi. Toyota budjetilla kun ei tarvi sattuman varaan jättää mitään asiaa.Kyllä mun mielestä kumpikin ääripää on mahdollinen: Toyota voi olla ylivoimainen auto, tai sitten siinä voi olla jotain odottamattomia ongelmia vaikka kolmisylinterisestä moottorista. Todennäköisintähän kuitenkin on, että se asettuu mukavasti muiden autojen kanssa samalle viivalle, koska tuossa luokassa ei kovin suuria eroja saa tehtyä.
Nämä seikat saattaa korostua aika merkittävästi, kun muuten autot on tasaväkiset. Gr Yariksen aero on suunniteltu juuri rallia varten. Lisäsi katto on alumiinia jolloin painoa saadaan pois sieltä missä se on epäedullisinta.Eiköhän Yaris saa taas merkittävästi hyötyä lähtökohdasta, eli ralliauton luokitteluversiosta jonka vaihtokelpoiset osat perus-Yarikseen ovat etu- ja takavalot (sekä sivupeilit jotai ei käytetä rallissa). Skodalla ja Hyundailla lähtökohtana on se mummoa-kirkkoon tusinamalli. GR Yaristahan on näkynyt rallissa kansallisissa sarjoissa jotakuinkin vanhan N-ryhmän asteella, eikä ainakaan itselle ole kuulut suurempia ongelmia kuin takapään geometria suoraan kaupasta?
Katto hiilikuitua.Nämä seikat saattaa korostua aika merkittävästi, kun muuten autot on tasaväkiset. Gr Yariksen aero on suunniteltu juuri rallia varten. Lisäsi katto on alumiinia jolloin painoa saadaan pois sieltä missä se on epäedullisinta.
Jos auton raakakori painaa jotain 50kg on kokolailla merkityksetöntä mitä materiaalia kattopelti on... Sillä ei kovin monen gramman säästöä saada aikaiseksi... Merkitys tulee siitä mitä siihen koriin kiinnitetään ja minne...
Toki myönnetään nyt senverran, että nuo painoon liittyvät asiat on sellaisia joita on vaikea tieteellisesti todistaa kuinka paljon vsikutusta on 1kg sekunteina ja varsinkin rallin kaltaisessa lajissa.Jos auton raakakori painaa jotain 50kg on kokolailla merkityksetöntä mitä materiaalia kattopelti on... Sillä ei kovin monen gramman säästöä saada aikaiseksi... Merkitys tulee siitä mitä siihen koriin kiinnitetään ja minne...
Tämä myö kyllä jo arvattiin..Itse En en ole ajanut metriäkään.
Hommahan on periaatteessa juuri kuten sanoit. Kilpa-autossa on tuhansia merkittäviä juttuja jotka vaikuttaa, ja painoa pyritään säästämään aina kun se on mahdollista. Nimenomaan kun puhutaan niistä viimeisenpäälle suunnitelluista kilpa-autoista kuten Rally1, WRC:t tai B-ryhmä.. Mutta Rally2 auto perustuukin monelta osin, käsittääkseni (tässä voin olla väärässä kun en ole luokkaria tavannut) mm. kattopelin materiaalin suhteen siviiliautoon, jolloin sen materiaalin valintaperuste on lähtökohtaisesti hinta ja valmistettavuus linjalla. Paino on vain yksi osa mitä mietitään. Toki jos samalla kun hintaa saadaan alas, myös paino putoaa niin ollaan onnistuttu tavoitteessa yli odotusten. Jos se kattopelti painaa 2kg teräslevystä ja 1,5kg alumiinista, voidaan olla kyllä tasan sitä mieltä että sillä ei sen auton käyttäytymiseen vaikuteta yhtään kun luokittelupaino on kuitenkin jotain 1200kg. Materiaalin valinta on aina kompromissi silloin kun joudut pelaamaan alkuperäisosien kanssa. R5 sääntö perustui alunperin siihen että osa osista oli ns. alkuperäisosaa ja muistaakseni kattopelti oli yksi tällainen osa. Eli sellaista osaa minkä voi käydä hakemassa varaosaliikkeen tiskiltä. Juuri kustannusten takia. Koitettiin saada hintaa pienemmäksi kun käytettään siviiliautoon käypäisiä osia. En osaa sanoa kuinka paljon Rally2 sääntö on muuttanut tuota periaatetta, ja se saattaa muuttaa tilannetta miten auto suunnitellaan ja millaisia osia voi missäkin kohtaa käyttää kun ei tarvitse tehdä niitä kompromisseja...Väärin Väärin Väärin ja vielä kerran väärin. viimeinen lauseesi pitää kyllä paikkansa, muu ei. Kilpa autossa !!!!!joka ikisestä!!!! osasta viilataan joka ikinen gramma pois josta syntyy se kokonais painonsäästö. Miksi se katto sitten on Yariksessa hiilaria joka sarjatuotantoautossa on aivan järkyttävän kallis ratkaisu, jopa alumiini on kallista peltiin verrattuna. Kerro vastaus.
Pösön B evossa jopa ovien lukot oli mallia kevennetyt. Audin '87 möhkö A ryhmäläisessä jopa auton laseista hiottiin muutama milli pois jotta saadan grammoja pois joka on kallis operaatio ja auto oli siltikin kilpailukyvytön möhkö. (Lähteet: VM). Miksi krossiukot vaihtaa sivulasit pleksiin ja kuituluukut? Wrc siipi Focus oli auto jossa kaikki paino oli lattialla, mm. mittarit oli lattialla. Väitän että katon painolla on merkitystä erityisen paljon ajettavuuteen koska se paino on kaikki niin korkealla. Se muutama gramma väärässä paikassa eli korkealla on erittäin ratkaiseva.
Muistatte legendaarisen Pösön B ryhmän pick upin jolla ajettiin Afrikassa. Siinäkin lava oli tehty luokitusversiossa painon säästämiseksi alumiinista ja pyörän navat oli vaihdettu viispulttisesta nelipulttisiksi jotta saadaan jousittamatonta massa pienemmäksi. Koiranen selitti, että sen jossain rata-autossa jarrupalat on sijoitettu jarrulevyn "alareunaan" jotta saadaan painoa alas....
Et voisi olla enempää väärässä ja onko peukuttajatkin noin pihalla kilpa-autoilusta. Ajatko itse kilpaa? Itse En en ole ajanut metriäkään.