MM-rallikausi 2024

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
R5 sääntö perustui alunperin siihen että osa osista oli ns. alkuperäisosaa ja muistaakseni kattopelti oli yksi tällainen osa. Eli sellaista osaa minkä voi käydä hakemassa varaosaliikkeen tiskiltä. Juuri kustannusten takia. Koitettiin saada hintaa pienemmäksi kun käytettään siviiliautoon käypäisiä osia. En osaa sanoa kuinka paljon Rally2 sääntö on muuttanut tuota periaatetta
Rally2 on täysin sama kuin R5, vain nimi muuttui.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Hommahan on periaatteessa juuri kuten sanoit. Kilpa-autossa on tuhansia merkittäviä juttuja jotka vaikuttaa, ja painoa pyritään säästämään aina kun se on mahdollista. Nimenomaan kun puhutaan niistä viimeisenpäälle suunnitelluista kilpa-autoista kuten Rally1, WRC:t tai B-ryhmä.. Mutta Rally2 auto perustuukin monelta osin, käsittääkseni (tässä voin olla väärässä kun en ole luokkaria tavannut) mm. kattopelin materiaalin suhteen siviiliautoon, jolloin sen materiaalin valintaperuste on lähtökohtaisesti hinta ja valmistettavuus linjalla. Paino on vain yksi osa mitä mietitään. Toki jos samalla kun hintaa saadaan alas, myös paino putoaa niin ollaan onnistuttu tavoitteessa yli odotusten. Jos se kattopelti painaa 2kg teräslevystä ja 1,5kg alumiinista, voidaan olla kyllä tasan sitä mieltä että sillä ei sen auton käyttäytymiseen vaikuteta yhtään kun luokittelupaino on kuitenkin jotain 1200kg. Materiaalin valinta on aina kompromissi silloin kun joudut pelaamaan alkuperäisosien kanssa. R5 sääntö perustui alunperin siihen että osa osista oli ns. alkuperäisosaa ja muistaakseni kattopelti oli yksi tällainen osa. Eli sellaista osaa minkä voi käydä hakemassa varaosaliikkeen tiskiltä. Juuri kustannusten takia. Koitettiin saada hintaa pienemmäksi kun käytettään siviiliautoon käypäisiä osia. En osaa sanoa kuinka paljon Rally2 sääntö on muuttanut tuota periaatetta, ja se saattaa muuttaa tilannetta miten auto suunnitellaan ja millaisia osia voi missäkin kohtaa käyttää kun ei tarvitse tehdä niitä kompromisseja...
Tottakai ihan terveellä järjelläkin ajateltuna jos otetaan joku yksittäinen osa joka on esim 0.4kg kevyempi kun vakio-osa, niin voidaan todeta, että sen vaikutus auton nopeuteen on olematon. En tiedä mitä materiaalia R2 Yariksen katto on. Jos sääntöjen laatija on ollut hereillä, niin säännöissä on määritelty mitkä osat saa olla hiilaria ja mitkä ei. Jos tätä ei ole säännöissä määritelty, niin siinä on Yariksen katon mentävä potentiaalinen porsaanreikä. R2 Yaris on asiakkaille myytävä auto, joten oletettavasti suunnitteluvaiheessa on pitänyt myös miettiä sitä mikä on auton myyntihinta joka tietysti hillitsee kaikkein villeimpiä ratkaisuja. Esim viimeisin WRC Fiesta oli rakenteeltaan ja ilmeisesti joidenkin materiaalien hinnan osalta mietitty niin, että autoa pystytään myydään myös ulkopuolelle. Wrc Toyotassa tätä näkökulmaa ei ollut tarvetta miettiä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3369
Sijainti
Lahti
Toyota säästää rutosti ylimääräisessä painossa kun siinä on vain 3-pyttyinen moottori:) Hienot äänet ei onneksi paina mitään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin tai ei säästä varsinaisesti painossa koska kilpailijatkin on varmaan minimipainossa, mutta sitä painoa voidaan sitten asetella parempaan paikkaan. Samoin tuo pieni moottori on voitu asettaa suhteellisen taakse.

Hiilikuitukatoista sen verran, että kaikenlaista hightechia pitäisi rajoittaa se, että autoa pitää valmistaa luokituksen vaatima määrä ihan tehtaalta, ja valmis Rally2-auto pitää myydä tietyllä kulukatolla ulos, olkoonkin sitten että siihen usein pitää ostaa roimalla lisämaksulla lisävarusteita, jotta ralliin pääsee starttaamaan. Toyotalla varmasti jonkinlaista etua on siitä, että perusmalli on suunniteltu jo kilpailumielessä, eli geometriaa ja aerodynamiikkaa on mietitty jo tehtaalla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Wikipediasta: To save weight, the GR Yaris also uses aluminium for the front bonnet (hood), boot (trunk) lid and door panels. It also uses carbon fibre-reinforced plastic for its roof panel which was formed using the sheet molding compound method.




Mitä materiaaleja r2 autossa on sen näemme pian. Esim hiilari katto vaikuttaa asiakasralliautossa aika kalliilta ratkaisulta ja varsinkin siinäkohtaa jos liitytään kattokerhoon joten mielenkiintoista nähdä onko se vaihdettu halvempaan materiaaliin. Paperilla peli on jo pelattu jos tuo pitää paikkansa, että Yariksen luukut ja ovipaneelit on alumiinia, painopiste saadaan merkittävän alas.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1403
Nyt kyllä olen jix:n kanssa täysin samaa mieltä.
Kilpa-autossa, kun huipulla ollaan, mietitään JOKA IKISTÄ osaa ja komponenttia monta kertaa, miten säästää painoa.
Kilpa-auton suunnittelijan märkä uni on aina mahdollisimman paljon alle luokituspainon omaava kilpuri= tällöin ballastit voidaan laittaa sinne minne halutaan🙂 lue: alas.
Rakentanut kilpa-autoja: checked, ajanut kilpaa: checked👍
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Niimmaan perkeleen pitkään ja tasaseen ne on sitä rakentaneet ja testanneet, että on yksinkertaisesti vaikea odottaa odottamattomia ongelmia.
Eipä se Skoda Fabia RS ollut myöskään mikään ylikylän tykki ja siitäkin yllättävän usein tuli jouset kurkistamaan lokarista läpi. Jotenkin juuri tällä kulmalla en nyt odottaisi liikoja Yarikselta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1600
Rankasti Off topic, mitta Kaikkille kilpa-auton rakentajille hyödyllinen video, miten autosta saadaan veistettyä 400kg pois hyvin helposti ja tässätapauksessa vielä kustannustehokkaasti koska ei ole edes käytetty hiilareita. Alkuperäinen paino 1050, paino nyt 627. Ja tuosta olis saanut vielä enemmänkin pois jos olis käyttänyt hiilaria.

 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
371
Eipä se Skoda Fabia RS ollut myöskään mikään ylikylän tykki ja siitäkin yllättävän usein tuli jouset kurkistamaan lokarista läpi. Jotenkin juuri tällä kulmalla en nyt odottaisi liikoja Yarikselta.

Jankkaan vielä sen verran, etten minäkään mielestäni kirjoittanut odottavani ylivertaista, vaan mestaruuteen tasaväkiset mahdollisuudet tarjoavaa päristintä.

Pianhan me saamme maistiaiset.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15965
Sijainti
Tampereen lenkki
Pianhan me saamme maistiaiset.
Vaikka itse en antaisi liikaa painoarvoa Monten tuloksille, joissa enemmän merkitsee kuskin taidot ja rengasvalinnat kuin auton ominaisuudet. Ruotsikin on vähän siinä ja siinä, Safarissa tuskin on autoja — katsotaan Kroatian ja Portugalin jälkeen. Toivottavasti myös EM-sarjaan tulee kalustoa ja kovia kuskeja
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
Vaikka itse en antaisi liikaa painoarvoa Monten tuloksille, joissa enemmän merkitsee kuskin taidot ja rengasvalinnat kuin auton ominaisuudet. Ruotsikin on vähän siinä ja siinä, Safarissa tuskin on autoja — katsotaan Kroatian ja Portugalin jälkeen. Toivottavasti myös EM-sarjaan tulee kalustoa ja kovia kuskeja
Toivoisin että Tunturissa olisi myös Yaris mukana. Saisi vähän vertailupohjaa kun Asunmaa ainakin Skodalla siellä menee todella kovaa...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1313
Pieni ihme sinänsä pitäisi olla, jos Toyota ei tuo kilpailukykyistä autoa suoraan viivalle. Kestävyyspuolen luulisi olevan myös kunnossa, sillä onhan noita päätason autoja kuritettu jo vuodesta 2017 lähtien, joten käsitys autosta, joka "kestää mitä tahansa" on ainakin paperilla tiedossa. Toki tuo Rally2-auto on oma maailmansa isommin rajoituksin ja eka kerta on eka kerta..
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Uutisia Sunisesta. Ajaa ilmeisesti R2 luokassa. Tarkemmin tiedoitetaan myöhemmin.


"Sunisen managerin Timo Jouhkin mukaan Suniselle on saatu sovittua jatkoa MM-sarjaan täksi vuodeksi. MM-sarjan Rally1-pääluokkaan Sunisella ei silti ole ainakaan näillä näkymin asiaa.
– Ollaan pääsemässä juuri ratkaisuun siitä, että mitä hän tekee tänä vuonna. Sanotaan näin, että asioista on sovittu, Jouhki muotoilee.
Manageri Jouhki kuvailee Sunisen nykytilannetta tyydyttäväksi.
– Teemun ajo-ohjelma tälle vuodelle, sanotaan näin, että se on ihan ok-ohjelma. Hyvä hänen tilanteensa ei ole niin kauan kuin ei pääse ajamaan Rally1-luokan autolla. Luonnollisestikin tässä (Sunisen tämän vuoden ajo-ohjelmassa) on kyse Rally2-luokasta, Jouhki kertoo.
Jouhkin mukaan Sunisen tallista, automerkistä ja tarkemmasta ajo-ohjelmasta tiedotetaan virallisesti aikanaan."

https://www.is.fi/ralli/art-2000010110270.html
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2520
Uutisia Sunisesta. Ajaa ilmeisesti R2 luokassa. Tarkemmin tiedoitetaan myöhemmin.
Jännä nähdä pysyykö Hyundailla vai onko vaihdon aika - Rally2-mestaruutta ajatellen varmaan parempiakin vaihtoehtoja olisi mutta se nyt ei luonnollisesti välttämättä ole se ensimmäinen tähtäin Sunisen tapauksessa. Toyotan kanssa toki suomalaisena kannattaa aina Latvalan kanssa pieni juttutuokio viettää josko sieltä voisi jotain irrota.
 

Rush68

Well-known member
Liittynyt
11.1.2023
Viestit
52
Jännä nähdä pysyykö Hyundailla vai onko vaihdon aika - Rally2-mestaruutta ajatellen varmaan parempiakin vaihtoehtoja olisi mutta se nyt ei luonnollisesti välttämättä ole se ensimmäinen tähtäin Sunisen tapauksessa. Toyotan kanssa toki suomalaisena kannattaa aina Latvalan kanssa pieni juttutuokio viettää josko sieltä voisi jotain irrota.
Ajaisko Suninen TGS teamin Toyota Yarista ?🤔
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
hyundai.fi joulun alla:

Ja on myös mielenkiintoista nähdä Andreas takaisin tallissamme. Hän tuo mukanaan menestystä ja paljon kokemusta. Se auttaa meitä sekä Rally1- että Rally2-luokan puolella”, Abiteboul sanoo.

”Mestaruuksista on vielä turha aikaista puhua, mutta odotan joukkueeltamme enemmän osakilpailujen voittoja. Kaudella 2023 voitimme kaksi MM-osakilpailua, odotan, että alkavalla kaudella olemme ykkösiä 5–6 MM-osakilpailussa. Hyundai Motorsport N-tiimissä WRC2-luokassa jatkaa Emil Lindholm, jonka ajo-ohjelma vahvistetaan myöhemmin”, hän jatkaa.


Eli Suninen ajaa jollain kilpailukykyisemmällä ja Mikkelsen runkii menemään Rally2:sellakin? Monennen kerran Hyundain junnuohjelma on osoittaunut ihan vitsiksi?
 
Ylös