MM-rallikausi 2024

ruutisormi

Active member
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
28
Täytyy sanoa, että itse nostan hattua todella korkealla, mikäli Kalle ei täyttä kautta ensi vuonna aja. Mies tosiaan tekee mitä haluaa. Pidemmälle jos ajattelee, niin voisiko tuossa olla suunta myös tulevaisuuteen, ja tavallaan palattaisiin siihen 80-luvun ja ysärin alun meininkiin, että kukaan ei ajaisi täysiä sarjoja? Varmasti tuokin osaltaan helpottaisi nykyrallien kuormaa. Pohtimisen arvoinen asia ainakin?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16060
Sijainti
Tampereen lenkki
Täytyy sanoa, että itse nostan hattua todella korkealla, mikäli Kalle ei täyttä kautta ensi vuonna aja. Mies tosiaan tekee mitä haluaa. Pidemmälle jos ajattelee, niin voisiko tuossa olla suunta myös tulevaisuuteen, ja tavallaan palattaisiin siihen 80-luvun ja ysärin alun meininkiin, että kukaan ei ajaisi täysiä sarjoja? Varmasti tuokin osaltaan helpottaisi nykyrallien kuormaa. Pohtimisen arvoinen asia ainakin?
Itse taas en toivo tällaista systeemiä, etenkin jos palattaisiin siihen vuotta 1994 edeltävään systeemiin, että vain 7-9 parasta tulosta lasketaan mukaan. Se johtaisi samoihin ongelmiin kuin WRC2:ssa, eli kuskit ei välttämättä aja toisiaan vastaan ja voidaan valikoida kisoja joissa on vähemmän vastusta. Mestaruuden seuraaminen kauden aikana menee myös mahdottomaksi kun joillain on enemmän ajettuja kisoja.

Hyvä myös muistaa, että nuo 80-90-luvun rallit olivat pidempiä kilometreiltään ja etenkin nuotitusjaksoltaan. Viikon sijasta siihen reissuun meni kuukausi. Ja testata sai vapaasti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Jos tuosta Hyundain tilanteesta koittaisi arvata jotain niin ilmeisesti vain kolmella autolla ajavat ensikauden. Kahteen ilman muuta Tänak ja Növille. Kolmas sitten kiertävillä kuskeilla. Mukana sopassa kai Lappi, Suninen eikä Sordokaan ole vielä ilmoittanut että lopettaa. Mahdollisesti vielä Lindholmkin. Onkohan vielä joitain muitakin tyrkyllä siihen, mutta jokatapauksessa näyttää ettei Lapille ole tulossa täyttä kautta. Mutta itse on aiemmin puhunut siitä että saa sen mitä haluaa joka voi sitten olla ihan mitä vaan... No, aika näyttää mihin päätyvät...
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
kärsii sellaisen mestaruuden, jota kaikki parhaat eivät ole ollet tavoittelemassa, arvo lajista riippumatta aina inflaation.
Eli myös Kallen mestaruudet ovat inflaatiomestaruuksia, koska parhaat eivät ole olleet niitä tavoittelemassa.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Eli myös Kallen mestaruudet ovat inflaatiomestaruuksia, koska parhaat eivät ole olleet niitä tavoittelemassa.

Mikä on Ogierin ja Rovanperän kausikohtainen pistesaldo niistä kisoista, joissa kumpikin on ajanut?

Entä Loebin, Ogierin ja Rovanperän?
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Mikä on Ogierin ja Rovanperän kausikohtainen pistesaldo niistä kisoista, joissa kumpikin on ajanut?

Entä Loebin, Ogierin ja Rovanperän?
Tältä kaudelta Kalle 143 ja Ogier 114, eli lähes yhden "täyspotin" verran Kalle Ogieria kepitti. Toki vertailu on vähän niin ja näin, Ogier hyötyy lähtöpaikasta ja ajaa kolmosautoa, Kalle joutunut auraamaan jokaisen sora- ja lumirallin sekä miettimään mestaruutta. Assulla toki ollut hyvä lähtöpaikka ja testiä koko kauden mitalla ollut enemmän.

2023 Kalle keräsi 4,14 pistettä enemmän kisaa kohden (7 kisaa ja 29 pistettä enemmän, Ogierilla yksi yhden pisteen kisa, Kallen huonoin 14p). 2022 vastaava luku oli 3,83 (6 kisaa, joissa 23 pistettä enemmän, molemmilla yhdet nollakisat). En nyt inflaatiomestaruuksiksi näitä kutsuisi.
 
Viimeksi muokattu:

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
374
Tältä kaudelta Kalle 143 ja Ogier 114, eli lähes yhden "täyspotin" verran Kalle Ogieria kepitti. Toki vertailu on vähän niin ja näin, Ogier hyötyy lähtöpaikasta ja ajaa kolmosautoa, Kalle joutunut auraamaan jokaisen sora- ja lumirallin sekä miettimään mestaruutta. Assulla toki ollut hyvä lähtöpaikka ja testiä koko kauden mitalla ollut enemmän.

2023 Kalle keräsi 4,14 pistettä enemmän kisaa kohden (7 kisaa ja 29 pistettä enemmän, Ogierilla yksi yhden pisteen kisa, Kallen huonoin 14p). 2022 vastaava luku oli 3,83 (6 kisaa, joissa 23 pistettä enemmän, molemmilla yhdet nollakisat). En nyt inflaatiomestaruuksiksi näitä kutsuisi.

Kiitos. Tätä ajoin takaa (pun intended). Perstuntumalla (pun intended) olisin väittänyt Kallen olleen parempi tässä vertailussa.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Kiitos. Tätä ajoin takaa (pun intended). Perstuntumalla (pun intended) olisin väittänyt Kallen olleen parempi tässä vertailussa.
Jep. Jos Ogier olisi ajanut koko kauden, niin veikkaisin, että luvut olisivat hänen kannaltaan vielä rumemmat. Lähtöpaikkahyötyä ei olisi, joutuisi ajamaan Viron ja Suomen joissa Kalle kyykyttäisi huonommalta lähtöpaikalta mennen tullen ja väliin olisi kiilannut useampi kuski. Ogier kuitenkin pääsi ajamaan niitä hänelle valikoituja kisoja, joissa tulosodotus oli sieltä parhaimmasta päästä.

Portugali oli väliin jääneistä ralleista ainoa, jossa olisin ennemmin laittanut rahat Ogieriin kuin Kalleen. Chilessä toki auraus oli rankka, mutta jos Ogier olisi ollut heti toisena autona, niin en usko, että olisi merkittävästi paremmin suoriutunut, mutta ehkä maalissa ollut yhden sijan edellä, kuten Evans oli nyt.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eli myös Kallen mestaruudet ovat inflaatiomestaruuksia, koska parhaat eivät ole olleet niitä tavoittelemassa.
En ihan niin suoraa viivaa kuitenkaan vetäisi. Kaiken voittaneen 38-vuotiaan mestarin osa-aikaeläköityminen on jotenkin normaalimpaa ja tässä katsannossa hyväksyttävämpää kuin uransa kirkaimmalla huipulla olevan 23-vuotiaan.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Kaikesta voi päätellä, että jossain kohtaa kevennetty ohjelma ja/tai välivuosi ja/tai "lopettaminen" tulee vastaan ja se on ihan ymmärrettävää.

Nyt on eka todellinen rahasoppari luvassa. Jos ei edes Kalle itse, niin varmaan jo Timo haluaa prosentteja itselleen vastineeksi panoksestaan. Uskon, että jo managerisopparissa on ollut jotain ekan wrc1-sopparin jatkokuvioista. Ja vaikka jo nyt pätäkkää varmasti on, kyllä sen moninkertaistaminen tuntuu järjetäin kiinnostavan myös muita urheilutähtiä, vaikka olisivat jo kymmenien miljoonien luokassa.

Eli nyt varmasti ajetaan 1-2 täyttä kautta. Ka sitten uskon (toivon), että on aika katsellanhetki muuta elämää, mutta vaikka kyse olisi "lopettamisesta", sanoisin että jossain kohtaa veri vetää takas baanalle. On sitä ennenkin vuosi vietetty muuta puuhastellen. Kun kerran ajaminen on ainakinnjossain määrin ollut Kallelle sellainen hieman oma juttu, vaikea nähdä, etteikö kiponää jossain vaiheessa olisi taas parin välivuoden jälkeen. Kyllä se drifting-harrastuskin alkaa jossain kohtaa vähän itseään toistamaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
En ihan niin suoraa viivaa kuitenkaan vetäisi. Kaiken voittaneen 38-vuotiaan mestarin osa-aikaeläköityminen on jotenkin normaalimpaa ja tässä katsannossa hyväksyttävämpää kuin uransa kirkaimmalla huipulla olevan 23-vuotiaan.
Jep, ja ylipäätään näissä viime kausien vertailuissa, niin varmasti Ogierin tuo terävin vauhti on jo kadonnut. Toki myöskään Kalle tuskin on vielä saavuttanut täyttä potentiaaliaan.

Se on sitten oma spekulaatio on ns. peak-Loeb, -Ogier ja -Rovis laitettaisiin viivalle, että kuka veisi potin. Itse menisin kyllä vanhalla herralla, eli Loeb. Mutta lipsahti vähän off-topiciksi..
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eli myös Kallen mestaruudet ovat inflaatiomestaruuksia, koska parhaat eivät ole olleet niitä tavoittelemassa.
Jos inflaatiomestareista puhutaan, niin herrat Loeb ja Ogier ovat omassa luokassaan ylhäisessä yksinäisyydessään. Ei mitään vastusta koko uran aikana paitsi Ogierin Ford mestaruudet ovat arvokkaita, heikko auto, suht kovat vastukset. Toisaalta esim Salosen 85 mestaruus kans aika vasemmalla kädellä ajeltu. Kallen vikaan mestaruuteen riitti kans kun vähän kruisaili sinnepäin. Herrathat eivät toki itse ole syyllisiä siihen, ettei muut pystyneet heitä haastamaan. Formuloissa suurin osa viimeisen 10 vuoden mestareista on kans mallia inflaatio mestaruus. Hamilton, Max. Valentino Rossin kaikki mestaruudet mallia inflaatio.....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
En ihan niin suoraa viivaa kuitenkaan vetäisi. Kaiken voittaneen 38-vuotiaan mestarin osa-aikaeläköityminen on jotenkin normaalimpaa ja tässä katsannossa hyväksyttävämpää kuin uransa kirkaimmalla huipulla olevan 23-vuotiaan.
Melkein Kaikkien kuskien tavoite on voittaa MM. Kun se on voitettu, miksi jatkaa yhtään pidempään kun kerran tavoite on saavutettu. Itse ainakin ihmettelen miksi Kalle ajaisi edes ens vuotta täyttä sarjaa. Tavoite saavutettu, case closed. Ennen muinoin tehdassopparin sai paljon iäkkäämpänä. Esim Loeb oli 30 ja Bosse 32 kun saivat pahvin. Kalle on ajanut jo ammatikseen jo pitkään....
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
https://www.autosport.com/wrc/news/rovanpera-hungry-for-more-wrc-titles-as-speculation-grows-around-2024-plans/10541116/


In the aftermath of his title victory, Rovnapera told Autosport that he remains hungry for more championships and intends to return next year to fight for the 2024 title.

“Yes of course. When you know that you can do it, you have no other goal to have anything else in mind than to start again,” he said when asked if he wanted to go again next year.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Kalle haluaa ajaa kaikille selväksi että hän on mestari numero 1. lyö vielä molemmat Sebit laudalta mestaruuksien määrässä. Mitä se nuori mies muuta haluaisi tehdä paitsi tietenkin driftinkiä mutta se nyt on kuitenkin maailmanlaajuisestikin ihan harrasteluhommaa verrattuna ns. oikeisiin kilpa-auto sarjoihin. Ehtii harrastella niitäkin vielä kauan vaikka ajaisi 8 vuotta rallin mm-sarjaa täysipainoisesti. Toki jos mm-sarja lässähtää muuten esim. automerkkien vähyyteen niin sitten varmaan motivaatio tippuu koko hommasta.
 
Ylös