MM-rallikausi 2024

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Voihan se olla mahdollista, että jos puolessa välissä kautta pistetilanne on tasanen ja Rovis on ns iskuetäisyydellä, nii voihan se pian innostua ajamaan täyttä ohjelmaa loppukauden.

Edit;

Esim. Puola, Latvia ja Suomi niin ns potentiaalien mahis kunnon värisuoraan hyvällä lähtöpaikalla ja jos kaikki menee kuin elokuvissa.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mä toivoisin, että moni näkisi tässä sen tärkeän viestin, minkä Kalle nyt selkeästi antaa. Pitäkää itsestänne huolta. Teidän omasta jaksamisesta ei huolehdi kukaan niin paljoa kuin sinä itse. Työn ja levon tasapaino. Jos tällainen sapattivuoden mahdollisuus tulisi meistä kenelle tahansa 10-15 vuotta intensiivistä ja stressaavaa hommaa tehneelle, ollaan sitten parikymppisiä tai viiskymppisiä. niin varmasti tällaiseen mahdollisuuteen tartuttaisiin.
Juuri näin. Itse huilasin vuoden 2021 tehden puolivaloilla hommia, nyt taas siitä lähtien täyttä päivää, niin kyllä tuli yrittämiseen taas virtaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Toki väsymys on ymmärrettävää, mutta aina huipulla on raskasta. Itse olen myös sitä mieltä, että nykyään ihmiset, huippu-urheilijat mukaan luettuna, ovat aika mukavuuden haluisia. Voihan sitä tehdä vähemmän duunia, mutta silloin ei olla huipulla.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Minulle tuli mieleen, että olisikohan myös mahdollista, ettei Kalle olisi alun perin aloittanut rallin ajamista täysin omasta aloitteestaan, vaan hän olisi ikään kuin jahdannut unelmaa, joka jäi isältään saavuttamatta, eli maailmanmestaruutta? Toki MM-tasolla ajaminen vaatii varmasti omaakin motivaatiota ja sitoutumista, mutta olisiko sittenkin mahdollista, että isä olisi alun perin patistanut hänet lajin pariin?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Toyota kämmäs nyt kyllä pahemman kerran. Ens vuoden mestaruus annetaan lahjana pois. Kallelle olis kannattanu myydä idea, että aja samantien 2 vajaata kautta ja Tehdä Tänakille 2v diili. Epäilempä, että kun Kalle tajuaa, että tommonen vajaa ohjelma on niin paljon chillimpi, niin ei hän tule enää täyttä kautta koskaan edes ajamaan
 

Ippe

Well-known member
Liittynyt
24.4.2021
Viestit
91
Toyota kämmäs nyt kyllä pahemman kerran. Ens vuoden mestaruus annetaan lahjana pois. Kallelle olis kannattanu myydä idea, että aja samantien 2 vajaata kautta ja Tehdä Tänakille 2v diili. Epäilempä, että kun Kalle tajuaa, että tommonen vajaa ohjelma on niin paljon chillimpi, niin ei hän tule enää täyttä kautta koskaan edes ajamaan
Väärin, odotan jo vuotta 2025!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Minulle tuli mieleen, että olisikohan myös mahdollista, ettei Kalle olisi alun perin aloittanut rallin ajamista täysin omasta aloitteestaan, vaan hän olisi ikään kuin jahdannut unelmaa, joka jäi isältään saavuttamatta, eli maailmanmestaruutta? Toki MM-tasolla ajaminen vaatii varmasti omaakin motivaatiota ja sitoutumista, mutta olisiko sittenkin mahdollista, että isä olisi alun perin patistanut hänet lajin pariin?
Vähän kyllä kaukaa haettua. Ei tuolla tasolla ajeta enää siksi kun faija haluaa. Pitää olla itsellä palava halu. Jos se olisi pelkästään Harrin intohimon takia ollut, niin homma olisi loppunut ja kauan sitten...
Miksi Kalle sitten pitää välivuoden?

Koska se voi...
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1597
Itsekkäästi ajatellen kyllä harmittaa, kun Tänak vs Rovanperä mestaruuskamppailu jää taas näkemättä, mutta ymmärrän ja arvostan Kallen päätöstä. Vaatii vaihteeksi vähän erilaista asennoitumista kauden seuraamiseen.
Jos haluaisi käsitellä Kamppailulajitermein ensi vuonna taistellaan Interim Championshipistä (Väliaikaisesta mestaruudesta) ja sitten kun Kalle palaa esimerkiksi 2025 linjalla onkin Undisputed Championship (kiistaton mestaruus näin tönkösti härmäksi käännettynä)
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Toki väsymys on ymmärrettävää, mutta aina huipulla on raskasta. Itse olen myös sitä mieltä, että nykyään ihmiset, huippu-urheilijat mukaan luettuna, ovat aika mukavuuden haluisia. Voihan sitä tehdä vähemmän duunia, mutta silloin ei olla huipulla.
Jokainenhan saa tehdä elämässään just niin kuin haluaa ja muilla ei siihen pitäisi olla sanottavaa. Kallelta erittäin arvostettava ratkaisu, hattua täytyy nostaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Ja Montesta mahdollisesti tulee ensimmäinen (?) MM-ralli sitten Korsikan 1993, jossa ei ole yhtään suomalaista mukana pääluokan autolla.
1993 San Remo taitaa olla viimeisin MM-ralli ilman suomalaisia pääluokassa, tai ylipäätään minkään luokan autolla liikenteessä.

Ymmärrän kyllä Kallen päätöksen täysin, täytyy muistaa kuinka älyttömän nuoressa iässä hän on saavuttanut lajinsa kirkkaimman kruunun. Muissa moottoriurheilusarjoissa on nähty että jos maailmanmestariksi tullaan kovin nuorena, saattaa se enteillä jonkinlaista vakavempaa burnoutia vanhemmalla iällä, jos vain jatketaan reissaamista ja puurtamista vuodesta toiseen ilman taukoja.

Ainakin Vettel ykkösissä oli mielestäni hyvä esimerkki tästä, mies vaikutti mestaruuskausiensa jälkeen jotenkin kroonisesti loppuunpalaneelta koko loppu-uransa ajan. Ja nyt Verstappen vaikuttaisi olevan matkalla kohti Vettelin tietä, ainakin jos jotain johtopäätöksiä voi vetää miehen viimeaikaisista lausunnoista medialle. En ole seurannut niin paljoa moottoripyöräilyä, mutta Casey Stoner taitaa olla Moto GP:n puolelta esimerkki tästä samasta ilmiöstä. Hänkin muistaakseni lopetti hyvin nuorena ja suoraan huipulta henkisen väsymyksen takia.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ymmärrän kyllä Kallen päätöksen täysin, täytyy muistaa kuinka älyttömän nuoressa iässä hän on saavuttanut lajinsa kirkkaimman kruunun. Muissa moottoriurheilusarjoissa on nähty että jos maailmanmestariksi tullaan kovin nuorena, saattaa se enteillä jonkinlaista vakavempaa burnoutia vanhemmalla iällä, jos vain jatketaan reissaamista ja puurtamista vuodesta toiseen ilman taukoja.

Ainakin Vettel ykkösissä oli mielestäni hyvä esimerkki tästä, mies vaikutti mestaruuskausiensa jälkeen jotenkin kroonisesti loppuunpalaneelta koko loppu-uransa ajan. Ja nyt Verstappen vaikuttaisi olevan matkalla kohti Vettelin tietä, ainakin jos jotain johtopäätöksiä voi vetää miehen viimeaikaisista lausunnoista medialle. En ole seurannut niin paljoa moottoripyöräilyä, mutta Casey Stoner taitaa olla Moto GP:n puolelta esimerkki tästä samasta ilmiöstä. Hänkin muistaakseni lopetti hyvin nuorena ja suoraan huipulta henkisen väsymyksen takia.
Erittäin hyvin sanottu! Se olisi hyvä ymmärtää se mahdollinen burnout ennen kuin se lähtee oikeasti oireilemaan.

Ja yleisesti joku menee perseelleen jossain vaiheessa, jos "nuori" ei pääse jossain vaiheessa elämään sitä vapaata nuoruutta.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Alen sanoi taannoin haastattelussa että 80 luvulla korsikalla ajettiin 13h erikoiskokeita kun nykyään rallit kestää noin 2h.

Toki ralleja oli vähemmän 7-8kpl, mutta jos näillä ek kilometreillä nykykuljettajat kokevat ralliviikon uuvuttavaksi nuotituksineen niin miten tuohon aikaan nuotitettiin 5-6 kertaa pidempi ralli. Toki kuljettajat sanoivat, että on vähän raskasta ajaa B-ryhmäläistä 13h syheröä asfalttitietä, mutta laittaa myös asioita perspektiiviin.

Maailma muuttuu, mutta siitä huolimatta rallista on myös hävinnyt endurance puoli lähes kokonaan. Pätkät nuotitetaan tarkasti, katsotaan illat onboardeja hotellilla ja ajetaan lähes ulkomuistista suurin osa pätkistä, varsinkin powerit.

Pitäisikö ralliin valmistautumista jotenkin rajoittaa? Yksi konkreettinen tapa olisi lyhentää kautta jolloin talviloma olisi pidempi.

Kallen kommenteilta vie hieman pohjaa se, että hän ajaa myös driftingiä rallin ohessa, vaikka se on vain harrastus niin vie kuitenkin koko viikonlopun.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Vanhaan aikaan nuotitettiin monta viikkoa ja illat syötiin makkaraa nuotiolla, nykyään nuotitetaan kaksi päivää ja katsotaan kymmeniä tunteja onboardia. Jossain haastattelussa joku kuskeista sanoi, että nykyään on ek:t osattava todella paljon paremmin ulkoa kuin vaikka vielä 15 vuotta sitten. Ja tämä on nimenomaan onboard -videoiden myötä tullut muutos. Niiden katsomisen kieltäminen kyllä keventäisi kuskien taakkaa, mutta miten sitä valvottaisiin?

Mitä tulee Kalleen ja driftingiin, niin kyseessä on varmasti harrastus joka auttaa nollaamaan rallin paineita. Voi mennä viikonloppuna vain ajamaan autolla poikittain ilman viikkojen valmistautumista ja varsinaisia tulospaineita.
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
41
Alen sanoi taannoin haastattelussa että 80 luvulla korsikalla ajettiin 13h erikoiskokeita kun nykyään rallit kestää noin 2h.

Toki ralleja oli vähemmän 7-8kpl, mutta jos näillä ek kilometreillä nykykuljettajat kokevat ralliviikon uuvuttavaksi nuotituksineen niin miten tuohon aikaan nuotitettiin 5-6 kertaa pidempi ralli. Toki kuljettajat sanoivat, että on vähän raskasta ajaa B-ryhmäläistä 13h syheröä asfalttitietä, mutta laittaa myös asioita perspektiiviin.

Maailma muuttuu, mutta siitä huolimatta rallista on myös hävinnyt endurance puoli lähes kokonaan. Pätkät nuotitetaan tarkasti, katsotaan illat onboardeja hotellilla ja ajetaan lähes ulkomuistista suurin osa pätkistä, varsinkin powerit.

Pitäisikö ralliin valmistautumista jotenkin rajoittaa? Yksi konkreettinen tapa olisi lyhentää kautta jolloin talviloma olisi pidempi.

Kallen kommenteilta vie hieman pohjaa se, että hän ajaa myös driftingiä rallin ohessa, vaikka se on vain harrastus niin vie kuitenkin koko viikonlopun.

Tässä se tulikin nyt kun ajaa rallia vain puolikkaan kauden niin on aikaa ajaa vaikka driftingiä. Ja varmasti ajaa kenties vaikka koko EM sarjan. Tai ainakin varmasti moni toivoo et ajaisi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
1993 San Remo taitaa olla viimeisin MM-ralli ilman suomalaisia pääluokassa, tai ylipäätään minkään luokan autolla liikenteessä.

Ymmärrän kyllä Kallen päätöksen täysin, täytyy muistaa kuinka älyttömän nuoressa iässä hän on saavuttanut lajinsa kirkkaimman kruunun. Muissa moottoriurheilusarjoissa on nähty että jos maailmanmestariksi tullaan kovin nuorena, saattaa se enteillä jonkinlaista vakavempaa burnoutia vanhemmalla iällä, jos vain jatketaan reissaamista ja puurtamista vuodesta toiseen ilman taukoja.

Ainakin Vettel ykkösissä oli mielestäni hyvä esimerkki tästä, mies vaikutti mestaruuskausiensa jälkeen jotenkin kroonisesti loppuunpalaneelta koko loppu-uransa ajan. Ja nyt Verstappen vaikuttaisi olevan matkalla kohti Vettelin tietä, ainakin jos jotain johtopäätöksiä voi vetää miehen viimeaikaisista lausunnoista medialle. En ole seurannut niin paljoa moottoripyöräilyä, mutta Casey Stoner taitaa olla Moto GP:n puolelta esimerkki tästä samasta ilmiöstä. Hänkin muistaakseni lopetti hyvin nuorena ja suoraan huipulta henkisen väsymyksen takia.
En ymmärrä miksi esim Hamilton roikkuu vielä mukana, ymmärtäis jo lopettaa, mitä voitettavaa hänellä enään on
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Toki väsymys on ymmärrettävää, mutta aina huipulla on raskasta. Itse olen myös sitä mieltä, että nykyään ihmiset, huippu-urheilijat mukaan luettuna, ovat aika mukavuuden haluisia. Voihan sitä tehdä vähemmän duunia, mutta silloin ei olla huipulla.
Eipä kyllä huipulle ilman kovaa työtä pääse, joten aika paljon saa uhrata että saavuttaa huipun. En ihan lähtisi yleistämään että halutaan ns helppoa elämää - voisinpa väittää että urheilijat lähtökohtaisesti tykkää haasteista
 
Ylös