MM-rallikausi 2024

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
140
Jos ja kun sunnuntai monesti on köröttelypäivä, niin kannattaisko se päivä tiputtaa sitten kokonansa pois. Tai ajetaan vaan pelkkä poweri. Vaikuttaa vähän keinotekoiselta, että köröttelypäivä muuttuis jännittävämmäksi jos siitä jaetaan pisteitä. Sunnuntai illan urheiluruudun ralli-insertistä tulee sellainen sillisalaatti, että kaikki on päästään pyörällä kun kerrotaan kuka sai sunnuntailta parhaat pisteet, kuka sai powerilta parhaat pisteet ja kuka voitti kilpailun. Tällaiset toimenpiteen vaan heikentää powerin tai yleiskilpailun voiton merkitystä. Kyllä hc rallifani saa tästä ehkä jännitystä, mutta se tuulipukukansalainen joka niitä Yariksia ostaa, on pihalla kun lintulauta ja kohta häntäkään ei enää kiinnosta koko touhu, kun hän ei ymmärrä siitä mitään.

Mulla on idea miten jääkiekko pelastetaan, jaetaan pisteet joka erän jälkeen sille joka voittaa erän. Sekavaa?. Ei kai.
Se tu
Itekkin mietin, et mitä jos powerstage käsittäis 2-3 sunnuntain pätkää yhteen laskettuna. Mut sit rupesin miettimään, että kuka hullu jaksais pyhittää koko sunnuntai aamupäivän rallin seuraamiseen, eli se ehkä veis sen parhaimman terän powerilta pois. Vai veisikö? Hc fanit kyllä tapittaa all liveä koko sunnuntain, mutta ei kukaan muu. Onhan toi poweri toki onnistunut konsepti siinä mielessä, että satunnaiskatsoja saattaa jaksaa kattoo sen yhden pätkän just ja just ja kun samalla selviää rallin voittaja niin sekin saadaan kuviin ja kansiin siinä sivutuotteena.

Kuinka moni rallifani katsois telkusta jos F1:ssä ajettaisiin kilpailu samana viikonloppuna perjantaina, lauantaina ja sunnuntaina?
F1:ssähän ajetaan nykyisin toisinaan pari kilpailua viikonloppuna: sprinttikisa ja normaalipituinen, ja molemmista jaetaan pisteitä. On kyllä itsellä jäänyt F1:n seuraaminen tällä kaudella vähäiseksi, enkäö tiedä toimivuudesta. Ainakin minua tuo sprinttikisa jotenkin "häiritsee", ehkä satunnaiskatsoja ja nuorempi väki innostuu paremmin, kun lyhyt kisa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ainakin minua tuo sprinttikisa jotenkin "häiritsee", ehkä satunnaiskatsoja ja nuorempi väki innostuu paremmin, kun lyhyt kisa.
Sama vika itellä. Tulee jo ähky. Moto GP ssä ajetaan joka viikonloppu sprintti. En oikein jaksa uskoa, että nää sprintit ratkaisee ongelmaa. Enkä usko että näillä saadaan nuoria kiinnostumaan. Miksei viikonloppuna sitten ajettais vain yksi kisa ja se olis sprinttikisa sunnuntaina.

Muistutus vielä, että Miamin F1 kilpailu sai jenkeissä valtakunnan verkossa yhtä paljon katsojia kun suomessa tanssii tähtien kanssa lähetys. Joten tässä hieman mittakaavaa minkälaisten ongelmien kanssa moottoriurheilu isossa kuvassa painii, ei pelkästään ralli. Ja näitä ongelmia ei ratkaista sillä että jaetaan teennäisiä extrapisteitä tai ajetaan sprinttikisoja.

Offtopic, mut F1 promoottorille vinkki miten he saa enemmän katsojia jenkeissä. Jättäkää F1 autot tehtaalle ja tehkää tosi tv ohjelma jenkkeihin esim Big Brother jossa osallistujat f1 kuskeja. Olis paljon halvempaa. Eikä tarviis ajaa metriäkään f1 autolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/teemu-suninen-jai-ilman-ajopaikkaa-manageri-arahti-hyundain-paatoksesta-siella-ei-tiedeta-mita-tehdaan/8833938

Don Timo jyrähtää. Ja ihan perustellusti.

Tämä on mielenkiintoinen kohta:

Sunisella oli alun perin sopimus Hyundain kanssa myös ensi kaudesta, mutta keskiviikkoisen ilmoituksen myötä sopimus on Jouhkin tulkinnan mukaan mitätön.
– Ensi kaudesta on ollut sopimus. Kyse on siitä, että sopimus on mitätön, jos siinä ei ole mitään kisoja. Ne kisat piti sopia ennen 15. joulukuuta. Tuollainen tiedotus kun tuli, niin silloinhan se tarkoittaa sitä, ettei sopimus ole voimassa.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Rallin vikat pätkät on usein koko rallin kannalta panoksettomia, ajettiin ne sitten sunnuntaina tai maanantaina tai lauantaina. Ainoat vaihtoehdot ilman keinotekoisia päivä/power pisteitä olisi lyhentää ralli niin lyhyeksi, että ennen vikaa pätkää erot olisivat vielä pieniä, tai päättää ralli 100 km megapätkään, jolloin kuskit eivät tietäisi, koska voi alkaa himmailla.

Jos sunnuntaista ruvetaan jakamaan erikseen pisteitä, poweri menisi sekavaksi kun olisi rallipisteet ja päiväpisteet ja poweripisteet ratkeamassa. Ja mä en muutenkaan tykkää, että vikalle päivälle annetaan mitään mega-arvoa suhteessa muihin. Mä saattaisin hyväksyä omat pisteet, ehkä 5-4-3-2-1, to-pe, la, su (ilman poweria) ja power. Sunnuntaipisteet ilman poweria just siksi, että poweri ei menisi liian sekavaksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
En ymmärrä Jouhkin möykkäämistä siitä, että Huyndailla ei tiedetä mitä he tekevät. Munmielestä ensimmästä kertaa Huyndailla täässä heidän vuosien rallisekoilussa nyt tiedetään mitä he tekevät. He haluavat tuplamestaruuden. Mitä mieltä olisitte sellaisesta skenaariosta, että tuplamestaruuden jälkeen olisi kunniakasta poistua areenalta mestareina?????
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos sunnuntaista ruvetaan jakamaan erikseen pisteitä, poweri menisi sekavaksi kun olisi rallipisteet ja päiväpisteet ja poweripisteet ratkeamassa.
Joo, tässä on kyllä hankalia kysymyksiä. Jos annetaan pelkästään sunnuntaista pisteet eikä powerista, niin se vika pätkä voi sitten olla vähän tylsä jos on jo riittävän isot erot.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Sydämestäni toivon, että siellä nyt oikeasti mietitään jotain ihan muuta kuin pistelaskutapaa. Mitä yksinkertaisempi se on, niin aina parempi. Kuvitelkaa nyt vaikka taitoluistelua lajina. Jos et yhtään ole kärryllä siitä, miten pisteet syntyvät, niin on tavallisen, ei lajiniilon, hyvin haastavaa sanoa, oliko tuo toinen nyt parempi kuin se edellinen. HC-taitoluisteluniilot tietenkin näkevät sen eron vaikka luistimien terän asennosta, mutta me muut ollaan ulkona kuin Sunisen Teemu.

Rallia lajina ei pelasteta sillä, että luodaan joku ihmeen pistelaskuhimmeli. Päinvastoin.

Se lajin tylsyyden (su köröttelyn) juurisyyt tulisi tunnistaa, eikä väkisin keksiä purkkaa, jolla jotain nyt mukamas korjataan. Itse lähtisin edelleen siitä liikkeelle, että tapahtuma sellaiseksi, jossa "lähtökohtaisesti" vähintään 20:llä autokunnalla on kilpailun alussa mahdollisuus voittaa. Siitä jos vaikka 50% on tippunut kisan kuluessa pois, niin on edelleen se 10 autokuntaa tappelemassa sijoituksista sunnuntaina. Nykyisessä mallissa jos on yksi taistelupari sunnuntaille, niin on jo hyvä. Harmi kun he yleensä vaan ovat saman tallin miehiä.
 
Viimeksi muokattu:

Yli vaan

New member
Liittynyt
7.12.2023
Viestit
1
Niin, paljon puhuttu ns. R5-MAX voisi olla ratkaisu. Eli kevyesti viritetympiä R5:ia, vai mitä WRC2 autoja ovatkaan. Saadaan yksityistallit mukaan, ja kilpailua enemmän. Mutta varmasti valmistajien omat tiimit poistuvat takavasemmalle häviämisen pelon vuoksi.
Kumpi on pienempi paha?

Onhan esimerkiksi nyt Pajarin testaama Yaris WRC2 ihan älyttömän hyvännäköinen laite. Puhuttelee varmasti paljon yleisöä. Toivottavasti myös nopea & kestävä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Se lajin tylsyyden (su köröttelyn) juurisyyt tulisi tunnistaa, eikä väkisin keksiä purkkaa, jolla jotain nyt mukamas korjataan. Itse lähtisin edelleen siitä liikkeelle, että tapahtuma sellaiseksi, jossa "lähtökohtaisesti" vähintään 20:llä autokunnalla on kilpailun alussa mahdollisuus voittaa. Siitä jos vaikka 50% on tippunut kisan kuluessa pois, niin on edelleen se 10 autokuntaa tappelemassa sijoituksista sunnuntaina. Nykyisessä mallissa jos on yksi taistelupari sunnuntaille, niin on jo hyvä. Harmi kun he yleensä vaan ovat saman tallin miehiä.
20 voittoon pystyvää autoo viivalla on kiva tavoite mutta miten siihen päästään?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin, paljon puhuttu ns. R5-MAX voisi olla ratkaisu. Eli kevyesti viritetympiä R5:ia, vai mitä WRC2 autoja ovatkaan. Saadaan yksityistallit mukaan, ja kilpailua enemmän. Mutta varmasti valmistajien omat tiimit poistuvat takavasemmalle häviämisen pelon vuoksi.
Kumpi on pienempi paha?

Onhan esimerkiksi nyt Pajarin testaama Yaris WRC2 ihan älyttömän hyvännäköinen laite. Puhuttelee varmasti paljon yleisöä. Toivottavasti myös nopea & kestävä.
No ainakin Jonne Halttusen mukaan tämä ei ole hyvä ratkaisu pelkästään siitä syystä, että autojen turvallisuuspuoli ei ole läheskään samalla tasolla kuin Rally1.

En usko että tehdastallit poistuisi häviämisen pelon vuoksi, päinvastoin yksityiskuskeilla ei olisi enää WRC2-voittoa tavoiteltavana vaan tarjolla olisi vain top kympin jämäsijoja.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
en tiennytkään että nollasopparit ovat rantautuneet jopa Rallin MM sarjaan duunarimaailmasta...
Korean pojat taitaa vieneen Jouhkia 6-0, jos tää hehkutettu sopimus olisi ollut pätevä vasta, jos sovitaan erikseen mitä se koskee..

Yli vaan sanoi:
Niin, paljon puhuttu ns. R5-MAX voisi olla ratkaisu. Eli kevyesti viritetympiä R5:ia, vai mitä WRC2 autoja ovatkaan. Saadaan yksityistallit mukaan, ja kilpailua enemmän.
Tehdään RRC toisinpäin, eli tällä kertaa R5:sesta isompi kuristin ja kovempi aero. Perus R5 olisi päivitettävissä.

Googol sanoi:
Jos sunnuntaista ruvetaan jakamaan erikseen pisteitä, poweri menisi sekavaksi kun olisi rallipisteet ja päiväpisteet ja poweripisteet ratkeamassa.
Kuulostaa ihan Black fridayltä josta tuli Black week eikä sekää oikein enää riitä.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Itse lähtisin edelleen siitä liikkeelle, että tapahtuma sellaiseksi, jossa "lähtökohtaisesti" vähintään 20:llä autokunnalla on kilpailun alussa mahdollisuus voittaa. Siitä jos vaikka 50% on tippunut kisan kuluessa pois, niin on edelleen se 10 autokuntaa tappelemassa sijoituksista sunnuntaina. Nykyisessä mallissa jos on yksi taistelupari sunnuntaille, niin on jo hyvä. Harmi kun he yleensä vaan ovat saman tallin miehiä.
Tämähän olisi huikea tilanne, mutta vaikea on nähdä millä kevätjuhlaliikkeillä 20 kuskia realistisesti ajaisi voitosta MM-tasolla. Tuskin edes siinä tapauksessa, että kaikilla olisi samanlainen auto alla. Lähinnä tulee mieleen jonkinlainen aikatasoitus, menestyspainot, lähtöpaikkarangaistukset jne. ja sitten ollaan jo melko kaukana urheilusta.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
20 voittoon pystyvää autoo viivalla on kiva tavoite mutta miten siihen päästään?
Nykyisen R5 kanssa aletaan olemaan jo hyvin lähellä tuota määrää. Toki, läheskään kaikki näiden autojen kuljettajat eivät tule voittamaan, mutta periaatteessa kalusto antaisi siihen kyllä täyden mahdollisuuden. Samanlainen tilanne oli silloin kauan sitten WRC autojenkin suhteen. Oli kuskeja, jotka omistivat WRC auton. Auton, jolla pystyi osallistumaan mm-kilpailun korkeimpaan luokkaan. Ja jos oli rattimies, niin toisinaan tekemään myös tulostakin.

Näitä R1 autoja ei pysty omistamaan enää kuin umpirikkaat ja heistäkään kukaan ei ole sen tason ratinvääntäjä, että pystyisivät edes pienintäkään kilpailua saamaan aikaan. Se, että siellä ovat mukana, on tavallaan ihan hienoa ja tavallaan ihan helvetin säälittävää lajin kannalta.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Näitä R1 autoja ei pysty omistamaan enää kuin umpirikkaat ja heistäkään kukaan ei ole sen tason ratinvääntäjä, että pystyisivät edes pienintäkään kilpailua saamaan aikaan. Se, että siellä ovat mukana, on tavallaan ihan hienoa ja tavallaan ihan helvetin säälittävää lajin kannalta.
Melkoista myötähäpeää on kieltämättä joutunut viime vuosina rakkaan lajin puolesta kokemaan, kun se yksi Kreikan turisti ajelee pätkiä läpi ja saa vielä jostain käsittämättömästä syystä TV-aikaa. Jos lajista halutaan antaa kuva huippu-urheiluna, kannattaisi tuollainen pelleily lopettaa välittömästi. Eddie Edvards oli mäkihypyssä hyvä läppä reilut 30 vuotta sitten, mutta ei enää.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Tämähän olisi huikea tilanne, mutta vaikea on nähdä millä kevätjuhlaliikkeillä 20 kuskia realistisesti ajaisi voitosta MM-tasolla. Tuskin edes siinä tapauksessa, että kaikilla olisi samanlainen auto alla. Lähinnä tulee mieleen jonkinlainen aikatasoitus, menestyspainot, lähtöpaikkarangaistukset jne. ja sitten ollaan jo melko kaukana urheilusta.
En tarkoittanut asiaa siten, että 20 kaveria pystyy ajamaan voitosta. Mutta, kun puhutaan urheilusta, kilpailusta tai lajista, niin sen itsessään pitäisi mahdollistaa se, että teoriassa useammalla kuskilla on siihen mahdollisuus.

Ajattele nyt vaikka mäkihyppyä. Olisiko siinä mitään järkeä, jos vain kymmenellä hyppääjällä olisi varaa kunnon mäkisuksiin sekä hyppypukuun. Loput sitten hyppää minisuksilla ja tuulipuvussa. Ei maksava yleisö tuollaista pitkään jaksaisi ja ei ainakaan houkuttelisi lisää seuraajia, vaikka miten näiden kymmenen "ykkösluokan" hyppääjän pistejärjestelmää muutettaisiin joka vuosi.

Laji korkeimmalla tasolla pelastuu vain sillä, että kilpailu mahdollistetaan suuremmalle joukolle.
 

Batteyr

Member
Liittynyt
12.6.2023
Viestit
11
En tarkoittanut asiaa siten, että 20 kaveria pystyy ajamaan voitosta. Mutta, kun puhutaan urheilusta, kilpailusta tai lajista, niin sen itsessään pitäisi mahdollistaa se, että teoriassa useammalla kuskilla on siihen mahdollisuus.

Ajattele nyt vaikka mäkihyppyä. Olisiko siinä mitään järkeä, jos vain kymmenellä hyppääjällä olisi varaa kunnon mäkisuksiin sekä hyppypukuun. Loput sitten hyppää minisuksilla ja tuulipuvussa. Ei maksava yleisö tuollaista pitkään jaksaisi ja ei ainakaan houkuttelisi lisää seuraajia, vaikka miten näiden kymmenen "ykkösluokan" hyppääjän pistejärjestelmää muutettaisiin joka vuosi.

Laji korkeimmalla tasolla pelastuu vain sillä, että kilpailu mahdollistetaan suuremmalle joukolle.
Joo, mutta mitäs kivaa olisi katsella pelkästään minisuksilla ja tuulipuvussa hyppiviä, vaikka silloin useammalla olisikin mahdollisuudet voittoon, jos hypotettisesti ajettasiin pelkästään R5-autoilla?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Lisää autoja olisi totta kai hyvä asia, mutta ei automaattisesti tee sunnuntaista sen jännempää. WRC2 on nyt aika elinvoimainen, mutta ei sielläkään joka kisassa sunnuntaisin enää kilpaa ajeta.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Minua pelottaa tässä se, että vedetään formuloiden tavalla överiksi. Huomataan että välillä tylsää -> DRS, rajataan sitä ja tätä, lisää kaikenmaailman ihme sääntöjä, sprinttejä ja vaikka mitä. Lopputulos on silti se, että yksi talli dominoi ja kaikkea muuta höttöä tuli tosi paljon lisää. Ihme kyllä lajin suosio nousi myös paljon, mutta saa nähdä kuinka moni näistä oikeasti jää lajin seuraajaksi pitemmäksi aikaa.

Vaikka ralliakin on tarve uudistaa, niin pitää silti pitää laji sellaisena että jokin järkevä pysyisi, että edes ne "tosifanit" säilyisi mukana seuraamassa. Nyt tilanne on päästetty jo kehnoon ja sekavaan tilaan ja kaikki vaan huutaa uudistuksia ja sitä ja tätä. Sekava tilanne.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Joo, mutta mitäs kivaa olisi katsella pelkästään minisuksilla ja tuulipuvussa hyppiviä, vaikka silloin useammalla olisikin mahdollisuudet voittoon, jos hypotettisesti ajettasiin pelkästään R5-autoilla?
Ainakin minua kiinnostaa moninverroin enemmän nähdä sekunttitaistelua, useita taistelupareja, yllättäjiä, kehittymistä, tietyn alustan spesialisteja sotkemassa pakkaa, suorituksia, joilla "ennen vanhaan ansaittiin tallisopimuksia", keskeytyksen jälkeen ei ollakaan heti pisteillä jne., kuin tätä nykyistä menoa. Vaikkakin ne nykyiset autot on kyllä ihan älyttömän siistejä. Olen kuitenkin ihan heti valmis tinkimään siitä siisteydestä, jos saisin urheilua sen tilalle.
 
Ylös