MM-rallikausi 2024

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Lisää autoja olisi totta kai hyvä asia, mutta ei automaattisesti tee sunnuntaista sen jännempää. WRC2 on nyt aika elinvoimainen, mutta ei sielläkään joka kisassa sunnuntaisin enää kilpaa ajeta.
Tilanne saattaisi muuttua heti, jos siihen nykyiseen lyötäisiin kymmenen kuskia vielä lisää. Ja kuinka paljon se sitten pitkässä juoksussa toisi lisää tekijöitä, jos olisi ihan oikeasti mahdollisuus testata omaa vauhtiaan maailman kärkeä vastaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ainakin minua kiinnostaa moninverroin enemmän nähdä sekunttitaistelua, useita taistelupareja, yllättäjiä, kehittymistä, tietyn alustan spesialisteja sotkemassa pakkaa, suorituksia, joilla "ennen vanhaan ansaittiin tallisopimuksia", keskeytyksen jälkeen ei ollakaan heti pisteillä jne., kuin tätä nykyistä menoa. Vaikkakin ne nykyiset autot on kyllä ihan älyttömän siistejä. Olen kuitenkin ihan heti valmis tinkimään siitä siisteydestä, jos saisin urheilua sen tilalle.
M.O.T.

Eipä tähän lisättävää.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Olen kyllä skeptinen sen suhteen että ikinä saataisiin kahtakymmentä kuskia ajamaan voitosta. Tai edes kymmentä. Sääntöjä ei saada ikinä niin tasa-puolisiksi että kaikki ajaisi samanlaisilla autoilla. Esim. tällä kaudella Rally2 "tehdas-teamissa" kuljettaja nimimerkki "Solberg" ajoi suurimman osan kautta ihan eri lukko/alusta setupeilla vaikkapa kuljettaja nimimerkki "Pajariin" verrattuna. Eikä maailmassa ole niin paljoa rahaa että "Pajari" saisi samat säädöt, tai ylipäänsä mahdollisuudet säätää sitä autoa. Ne saat, jos ne sulle annetaan mutta ostaa niitä ei voi. Kaikki ovat tasa-arvoisia mutta jotkut ovat vaan tasa-arvoisempi kun muut...

Tarkoitan tällä sitä että vaikka säännöt on mitkä, niin aina tulee olemaan kahden kerroksen väkeä ja vaikka säännöt lukittaisiin Rally2 niin voitosta ajaisi silti ne samat neljä ukkoa kun nytkin. Ja muut sitten perässä. Ei ehkä niin kaukana, mutta perässä silti.

Siksi oikeastaan tässä nykyisessä tilanteessa on myös etuja. Rally1 rajattomilla budjeteilla mahdollistaa laadukkaan sarjan, ja tuotannon. Rally2 sarjassa taas on paljon mielenkiintoista kilpailua ja mielenkiintoisia kuskeja. Ei mitenkään helppoja ratkaisuja tarjolla ja vähän jännityksellä kyllä odotan millaista ratkaisua tuolla ollaa suunnittelemassa...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Ei ole ongelma jos olisi vaikka vain 2-3 kuljettajaa jotka ottavat voittoja per kausi. Tärkeämpää olis saada sijoille 4-10 uskottavaa tasaväkistä taistelua ja esim useita lupaavia junnuja. Nyt kärjen takana ei ole mitään. Tyhjää. Nyt joku sanoo, että onhan sielä WRC2. Muttakun se ei ole sama asia.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kun tässä on ollut puhetta kisojen uudistamisesta ja pistelaskun muokkauksesta yms, useemmassakin aiheessa. En lähtisi tekemään mitään päiväpisteitä tai sprinttikisoja. Sekoittaa jo valmiiksi sekavahkoa pakkaa. Jos pisteitä pitää mulkata, niin ehkä ennemmin palaisin siihen 2000-luvun alkupuoliskon malliin jossa top8 saa pisteitä (10-8-6-5-4-3-2-1).

Kisapäivien tiivistämisestä... Näin katsojan näkökulmasta voisi sanoa et hyväksyn kyllä kisojen ja kisapäivien lyhentämisen, jos se tapahtuu niin et kisapäivänä on sitten täysi rähinä päällä sen ajan, mitä kisaamista tapahtuu.

Välillä on aivan saaterin pitkäveteistä odotella se useempi tunti huollon ja uusintalenkin välissä, vaikka tälläkin hetkellä siinä taitaa olla niin minimissä sitä löysää aikaa, kun vain voi olla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tarkoitan tällä sitä että vaikka säännöt on mitkä, niin aina tulee olemaan kahden kerroksen väkeä ja vaikka säännöt lukittaisiin Rally2 niin voitosta ajaisi silti ne samat neljä ukkoa kun nytkin.
Ja kahden tai useamman kerroksen väkeä tulisi olemaan vaikka kaikilla olisi absoluuttisesti samat autot ja osat käytössään. Oli pääluokka mikä tahansa, niin ei siellä esim. Kallea vauhdillisesti yhtään sen useampi haastaisi kuin nytkään.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Kun tässä on ollut puhetta kisojen uudistamisesta ja pistelaskun muokkauksesta yms, useemmassakin aiheessa. En lähtisi tekemään mitään päiväpisteitä tai sprinttikisoja. Sekoittaa jo valmiiksi sekavahkoa pakkaa. Jos pisteitä pitää mulkata, niin ehkä ennemmin palaisin siihen 2000-luvun alkupuoliskon malliin jossa top8 saa pisteitä (10-8-6-5-4-3-2-1).

Kisapäivien tiivistämisestä... Näin katsojan näkökulmasta voisi sanoa et hyväksyn kyllä kisojen ja kisapäivien lyhentämisen, jos se tapahtuu niin et kisapäivänä on sitten täysi rähinä päällä sen ajan, mitä kisaamista tapahtuu.

Välillä on aivan saaterin pitkäveteistä odotella se useempi tunti huollon ja uusintalenkin välissä, vaikka tälläkin hetkellä siinä taitaa olla niin minimissä sitä löysää aikaa, kun vain voi olla.
Tätä minäkin olen miettinyt, nyt kun Rally 1 autoja ei ole 10 enempää koskaan voisi mielestäni palata ajassa taaksepäin niin että esim, 6-8 parasta saisi pisteitä, silloin tosin powerin pisteet pitäisi poistaa tai muuttaa merkittävästi jotta powerin rooli ei kasvaisi liikaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Jos pisteitä pitää mulkata, niin ehkä ennemmin palaisin siihen 2000-luvun alkupuoliskon malliin jossa top8 saa pisteitä (10-8-6-5-4-3-2-1).
Jos täytyy valita joku vanha pistejärjestelmä, palaisin itse mieluummin siihen 1997-2002 käytössä olleeseen 10-6-4-3-2-1 järjestelmään. Tykkäsin tuossa järjestelmässä siitä että voittaminen oli arvokkaampaa kuin missään muussa pistejärjestelmässä MM-sarjan historiassa, mikä ehkä joskus kannusti kuljettajia ottamaan enemmän riskejä, etenkin rallin viimeisenä päivänä. Nykyisessä pistejärjestelmässä kakkostilalla kerää 72% voittopisteistä joka on mielestäni aivan liikaa, omaan makuun 60% olisi sopiva maksimi.

Tuo 2003-2009 käytössä ollut 10-8-6-5-4-3-2-1 järjestelmä oli muistaakseni FIA:n paniikkiratkaisu Ferrarin älyttömään dominointiin ykkösissä 2002 kaudella (ralliinhan on kopsattu sama pistejärjestelmä kuin ykkösiin 1997 kaudesta alkaen). Schumi varmisti mestaruuden heinäkuussa ja voiton arvoa haluttiin jatkossa pienentää. Tämä sitten luonnollisesti kannusti kuljettajia varmistelemaan enemmän kuin aikaisempina kausina. Vuonna 2010 voiton arvoa hieman taas lisättiin, mutta ei tarpeeksi.

Toivottavasti ralliin ei tule mitään päiväkohtaisia pisteitä. Ehkä olen liikaa traditionalisti, mutta mielestäni rallin voiton merkitystä ja ralliin myös kuuluvaa kestävyyselementtiä ei pitäisi lähteä liikaa laimentamaan erilaisilla bonuspistekikkailuilla. Nyt ollaan jo omaan makuun oltu vähän kipurajalla nämä viime vuodet, kun Power Stagen voitosta on avokätisesti jaettu viisi pistettä, entisen kolmen pisteen sijaan. Viisi pistettä nyt vielä jotenkin menee, mutta jos esim. se nostettaisiin vaikkapa kymmeneen pisteeseen, alkaisi koko konsepti maistumaan jo hyvin keinotekoiselta.

Pelkään että tässä aletaan tekemään hätiköityjä päätöksiä pelkästään yhden kauden perusteella. Taisin jo aikaisemmin jossain topikissa mainita, että 2023 oli historiallisen tylsä kausi mitä tulee voittokamppailuihin rallin päätöspäivänä. Mutta normaalistihan tilanne ei ole samanlainen, vaan yleensä joka vuosi nähdään vähintään 2-3 todella hyvää voittokamppailua, joskus enemmänkin. Ensi kaudella voidaan taas hyvin palata sille 2021-2022 tasolle tässä suhteessa, ilman mitään ylimääräisiä kikkailujakin.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Tätä minäkin olen miettinyt, nyt kun Rally 1 autoja ei ole 10 enempää koskaan voisi mielestäni palata ajassa taaksepäin niin että esim, 6-8 parasta saisi pisteitä, silloin tosin powerin pisteet pitäisi poistaa tai muuttaa merkittävästi jotta powerin rooli ei kasvaisi liikaa.
Joo tää olisi kyllä ihan hyvä uudistus.
Jos täytyy valita joku vanha pistejärjestelmä, palaisin itse mieluummin siihen 1997-2002 käytössä olleeseen 10-6-4-3-2-1 järjestelmään. Tykkäsin tuossa järjestelmässä siitä että voittaminen oli arvokkaampaa kuin missään muussa pistejärjestelmässä MM-sarjan historiassa, mikä ehkä joskus kannusti kuljettajia ottamaan enemmän riskejä, etenkin rallin viimeisenä päivänä.
Minusta taas tässä järjestelmässä nimenomaan voitolla oli turhan suuri arvo. Mutta vaikka 10-7-5-3-2-1 voisi toimia.

Nykyään power stagesta saa viidenneksen voiton pisteistä, eli tuossa systeemissä se olisi kaksi pistettä. Toki näitä voisi skaalata jotenkin, vaikka 15-11-8-6-4-2 ja sitten powerista 3-2-1-
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
140
Kun tässä on ollut puhetta kisojen uudistamisesta ja pistelaskun muokkauksesta yms, useemmassakin aiheessa. En lähtisi tekemään mitään päiväpisteitä tai sprinttikisoja. Sekoittaa jo valmiiksi sekavahkoa pakkaa. Jos pisteitä pitää mulkata, niin ehkä ennemmin palaisin siihen 2000-luvun alkupuoliskon malliin jossa top8 saa pisteitä (10-8-6-5-4-3-2-1).

Kisapäivien tiivistämisestä... Näin katsojan näkökulmasta voisi sanoa et hyväksyn kyllä kisojen ja kisapäivien lyhentämisen, jos se tapahtuu niin et kisapäivänä on sitten täysi rähinä päällä sen ajan, mitä kisaamista tapahtuu.

Välillä on aivan saaterin pitkäveteistä odotella se useempi tunti huollon ja uusintalenkin välissä, vaikka tälläkin hetkellä siinä taitaa olla niin minimissä sitä löysää aikaa, kun vain voi olla.
Minusta taas ralliturismin viehätys oli juuri se, kun aamulla unenpöpperössä yritti saada kumisaappaat oikeisiin jalkoihin ja kömpi sumuiselta pellolta suuntaa suunnistaen tien laitaan. Ensimmäisen ajokerran (kaikki osallistujat), kahvien, eväsleipien ja makkaroiden jälkeen voi palata autolle ja ottaa rauhassa torkut jos toisetkin Ralliradio taustalla. Siitä kiireettä kolmen-neljän tunnin päästä takaisin tien laitaan, ja jo paljon virkeämpänä ennen siirtymää huoltoasemien kautta seuraavalle yöpaikalle. Muinoin tuli pyörittyä joitakin vuosia reittiä enemmän (Tampereen lenkin aikaan päivä meni kylläkin odotteluun ja nukkumiseen...), mutta mukavuuden halu on iskenyt ja mieluummin rauhallinen tahti. Tosin nyt rauhoittunut vieläkin enemmän, kun ei valitettavasti enää pätkillä yöpyminen oikein onnistu.

Muinoin ajettiin kahtena päivänä samaa tietä, useimmiten vähän eri muodossa, tiekin lanattiin välillä. Erikoiskokeita oli enemmän ja olivat yleensä lyhyempiä. Nyt saattaisi hektisen maailman vuoksi olla aikataulun kannalta hyvä vaihtoehto enemmänkin käytettäväksi malli, jossa kaksi pätkää ajetaan peräkkäin tiiviillä tahdilla ennen huoltoa, menisikö lisäluokka vasta sitten jatkoksi vai onko tie enemmän maastoajokunnossa.

Pistelasku kyllä tosiaan pitää jatkossakin olla kokonaiskilpailua selvästi painottava ja arvostava. Nyt kun väistämättä WRC2 -luokassakin saa yleisen luokan MM-pisteitä, niin on tässä yksi hyvä pointti. Monet vähemmän lajiin vihkiytyneet vetoavat aina, että rallia harrastetaan vain muutamissa maissa ja MM-sarjassa on vähän kilpailijoita. Siihen voi heittää näytille listan vaikkapa kuluneen kauden MM-pisteistä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Minusta taas tässä järjestelmässä nimenomaan voitolla oli turhan suuri arvo. Mutta vaikka 10-7-5-3-2-1 voisi toimia.

Nykyään power stagesta saa viidenneksen voiton pisteistä, eli tuossa systeemissä se olisi kaksi pistettä. Toki näitä voisi skaalata jotenkin, vaikka 15-11-8-6-4-2 ja sitten powerista 3-2-1-
Etenkin nykyisellä Power Stage -aikakaudella, mielestäni voiton ja kakkostilan välillä tulisi olla selkeästi isompi ero kuin mitä nyt on.

Näen nykyjärjestelmässä ongelmalliseksi sen, että teoriassa voi hävitä vain kaksi pistettä voittajalle jos ajaa rallissa kakkoseksi ja voittaa powerin. Samaan aikaan toinen kuljettaja voi dominoida rallia miten tahtoo, niin että eroja katsotaan kalenterista koko viikonlopun ajan. Sitten viimeiselle pätkälle iskee joku äkillinen monsuuni juuri ennen rallin johtajan ajovuoroa ja bonuspisteiden kerääminen muuttuukin mahdottomaksi. Lopulliseksi pistesaldoksi jää näin 25 pistettä voittajalle ja kakkostilalle ajanut kaveri kerää kisasta 23 pisteen potin.

Siis tuollaiset randomelementit ja yllättävät säätekijäthän kuuluvat rallin luonteeseen, ei siinä mitään. Mutta mielestäni yksi erikoiskoe saa kuitenkin loppupeleissä vähän liikaa arvoa, kun katsotaan kokonaiskuvaa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Minusta taas ralliturismin viehätys oli juuri se, kun aamulla unenpöpperössä yritti saada kumisaappaat oikeisiin jalkoihin ja kömpi sumuiselta pellolta suuntaa suunnistaen tien laitaan. Ensimmäisen ajokerran (kaikki osallistujat), kahvien, eväsleipien ja makkaroiden jälkeen voi palata autolle ja ottaa rauhassa torkut jos toisetkin Ralliradio taustalla. Siitä kiireettä kolmen-neljän tunnin päästä takaisin tien laitaan, ja jo paljon virkeämpänä ennen siirtymää huoltoasemien kautta seuraavalle yöpaikalle. Muinoin tuli pyörittyä joitakin vuosia reittiä enemmän (Tampereen lenkin aikaan päivä meni kylläkin odotteluun ja nukkumiseen...), mutta mukavuuden halu on iskenyt ja mieluummin rauhallinen tahti. Tosin nyt rauhoittunut vieläkin enemmän, kun ei valitettavasti enää pätkillä yöpyminen oikein onnistu.
Itse taas en ole koskaan kahta kierrosta samalla pätkällä, johtuen tuosta pitkästä tauosta. Mutta jos ajetaan tuollain esim. Laukaa1,Lankamaa1,Laukaa2,Lankamaa2 ja sitten tauko niin itselle tuo sopii mainiosti. Toki tuo ruuhkauttaa eri tavalla sitten iltapäivää jos on paikan päällä, mutta toisaalta tv:stä katsottuna ulkomaan rallit on myös hyvällä tavalla rytmitettävissä, eli katsotaan tiiviisti aamu ja sitten tiiviisti iltapäivä. Ja päivälle pidempi hengähdystauko.

Koen että paras konsepti olisi tuo to aamun (tai jo keskiviikko illan) shake, torstai iltapäivästä kolmesta viiteen pätkää ja sitten perjantai ja lauantai 8 tai 9 (yleisöek) pidempiä päiviä päättyen lauantai iltaan. Sunnuntaina kamat kasaan ja kotiin. Tämä toki oma mielipide. Ymmärrän hyvin tuon että Poweri pitää saada sunnuntaille jotta ei tarvitse kilpailla lauantai illan ohjelmien kanssa. Rallireissaamisessa ja miksei jyväskylässäkin itsellä vaivaa sunnuntaisin aina turnausväsymys ja siten ek:t on vähän läpiajoa. Eikä tuota aneemisuutta ainakaan paranna että se kisakin puuttuu tuosta. Siksi tykkään että sunnuntaina voisi matkustaa kotiin, oli sitten ulkomailla tai kotimaassa. Torstai on muutenkin aina melkoinen luppopäivä varsinkin ulkomailla. Yksi tai parhaassa tapauksessa ei yhtään erikoiskoetta torstaina. Miksi?

Pistelaskuun en ota kantaa, siihen muut on parempia. Voittoa pitäisi kannustaa enemmän, mutta kolikon kääntöpuolena, niin lisääntyykö keikkamiehet, kun vähemmällillä kilpailuilla voi viedä mestaruuden? Toki se olisi vähän niinku paluuta vanhaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
En nyt ihan tiennyt tarkoittiko Sörsselsön odottelua penkalla pätkän kahden ajokerran välissä vai sitä kun autot lähtee aamulenkin vikalta pätkältä siihen kun alkaa iltapäivälenkin eka pätkä ja TV:n ääressä ei tapahdu mitään pariin tuntiin. Ensimmäistä auttaisi se, että pätkiä ajettaisiin ns. 2+2 systeemillä niin että toinen ajokerta alkaa mahdollisimman pian ekan perään. Jälkimmäiseen taas auttaisi ne etähuollot. Tosin kumpaakaan ei varmasti saada kokonaan nollattua, ralliin kuuluu valitettavasti siirtymät ja huollot ja odottelua.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Mun puolesta voisivat huoleti kokeilla vaikka sitä kauhisteltua joka päivälle omat pisteet juttuakin. Toki pidän "kestävyyselementti" rallissa ajatusta sinä ainoana oikeana alkuperäisenä, mutta näkisipä tuonkin, josko uusi pistelaskujärjestelmä laittaisi kuvioita vallan uusiksi. ps, olemme luirunneet jo aika kauas niistä alun ralli on kestävyyslaji vuosista, valitettavasti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Toki pidän "kestävyyselementti" rallissa ajatusta sinä ainoana oikeana alkuperäisenä, mutta näkisipä tuonkin, josko uusi pistelaskujärjestelmä laittaisi kuvioita vallan uusiksi. ps, olemme luirunneet jo aika kauas niistä alun ralli on kestävyyslaji vuosista, valitettavasti.
Niin siis tasanopeusajo ja taitokokeet on ainoaa oikeaa rallia?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei ole ongelma jos olisi vaikka vain 2-3 kuljettajaa jotka ottavat voittoja per kausi. Tärkeämpää olis saada sijoille 4-10 uskottavaa tasaväkistä taistelua ja esim useita lupaavia junnuja. Nyt kärjen takana ei ole mitään. Tyhjää. Nyt joku sanoo, että onhan sielä WRC2. Muttakun se ei ole sama asia.
Kyllä niitä taisteluja sijoista 4-7 on ollut. Voidaankin kysyä, kiinnostaako ne ketään niin paljon että ne tulisi esimerkiksi sinun tietoosi, joka et ralleja seuraa.

Tai jos nuori kuljettaja kertoo sponsorille että "ajoin MM-rallissa viidenneksi" vs. "voitin MM-rallissa WRC2:n" niin kumpi kuulostaa paremmalta?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Kyllä niitä taisteluja sijoista 4-7 on ollut. Voidaankin kysyä, kiinnostaako ne ketään niin paljon että ne tulisi esimerkiksi sinun tietoosi, joka et ralleja seuraa.

Tai jos nuori kuljettaja kertoo sponsorille että "ajoin MM-rallissa viidenneksi" vs. "voitin MM-rallissa WRC2:n" niin kumpi kuulostaa paremmalta?
Valitettavasti Nykyään ralli on niin riutuva laji, että on se WRC2 voitto on ehkä arvokkaampi sponsoreille kun yleiskilpailun sija 4 (ja törkeesti halvempi). Näinhän se ei saisi olla. Mietitäänpäs Sunisen sijaa 4 jyväskylässä. Mielestäni sillä ei ole mitään arvoa. Hän oli nopeampi kun Latvala eli toiseksi hitain R1 ja hävisi Katsutalle. Surkea suoritus. Ja kun sijalle 6 ajettiin taas WRC2 lla, niin se on jo häpeällistä.

Mietitäänpäs ysärillä. Jos tuli N-ryhmän voitto jyväskylässä, niin sillä ei tehdastallin ovet a-ryhmään auennu. Silloin täytyi todistaa vauhti pääluokan autolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietitäänpäs ysärillä. Jos tuli N-ryhmän voitto jyväskylässä, niin sillä ei tehdastallin ovet a-ryhmään auennu. Silloin täytyi todistaa vauhti pääluokan autolla.
Mites vaikka Tommi Mäkinen ja Toni Gardemeister? N-ryhmän autoilla ja etuvetoisilla tehdyt suoritukset auttoi uralla eteenpäin. Ja oikeastaan Harri Rovanperän osalta sama juttu, Suurajot 1996 ei varmaan vakuuttanut ketään.

ja ulkomaisista: Francois Delecour, Bruno Thiry, Freddy Loix, Gilles Panizzi, Jesus Puras, Philippe Bugalski kaikki saivat tallipaikan etuvetoisella ajettujen suoritusten perusteella.
 
Ylös