MM-rallikausi 2024

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Sinänsähä sillä ei ole merkitystä, että millä autolla korkreettisesti ne näytöt ajaa. Kysymyshän on, että ketä vastaan ja mikä oli luokan kilpailutilanne kisassa/sarjassa. Sinänsä sen näytön voi ajaa millä tahansa vehkeellä, kunhan siinä tulee se vau-efekti ja kaikki tajuaa, että todistetaan poikkeuksellista vauhtia. Ja mitä kovempaa vastusta vastaan sen näytön voi tehdä, niin tottakai sitä paremmin se erottuu.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mites vaikka Tommi Mäkinen ja Toni Gardemeister? N-ryhmän autoilla ja etuvetoisilla tehdyt suoritukset auttoi uralla eteenpäin. Ja oikeastaan Harri Rovanperän osalta sama juttu, Suurajot 1996 ei varmaan vakuuttanut ketään.

ja ulkomaisista: Francois Delecour, Bruno Thiry, Freddy Loix, Gilles Panizzi, Jesus Puras, Philippe Bugalski kaikki saivat tallipaikan etuvetoisella ajettujen suoritusten perusteella.
Lähinnä tulee mieleen Kytölehto-Puhakka dominointo n-ryhmässä joka ei käytännössä johtanut mihinkään.....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Ei kai ketään tulla kotoa hakemaan jos vaan kotimaassaan voittaa N-ryhmän? Toki Kytölehto ajoi vähän kansainvälisestikin mutta menestystä ei tullut samalla tavalla, ja vaihtoi sitten etuvetoisiin. Puhakka taas kuulosti siltä ettei koskaan edes yrittänyt ulkomaille ammattilaiseksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ei kai ketään tulla kotoa hakemaan jos vaan kotimaassaan voittaa N-ryhmän? Toki Kytölehto ajoi vähän kansainvälisestikin mutta menestystä ei tullut samalla tavalla, ja vaihtoi sitten etuvetoisiin. Puhakka taas kuulosti siltä ettei koskaan edes yrittänyt ulkomaille ammattilaiseksi.
Tottakai alemmat luokat toimivat yleensä ponnahduslautana ja sitäkautta voi saada näytönpaikkoja pääluokassa, mutta usemmiten ne lopulliset näytöt on sitten joutunut antamaan isojen poikien sarjoissa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Juu, samaa mieltä. Ei kantsi hirttäytyä ihan totaalisesti siihen suomalaisuuteen. Käy muuten niin kuin kävi mun äitimuorille. Katsoi silmät killillään ja intopinkeenä naisten ampumahiihtoa just niin kauan kuin Kaisa Mäkäräinen oli mukana ja pärjäsi. Nyt ei kuulemma kiinnosta enää yhtään! Laji ei ole muuttunut miksikään ja ampumanaiset ovat ihan yhtä eteviä kuin ennen, mutta näääh...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Puhakka taas kuulosti siltä ettei koskaan edes yrittänyt ulkomaille ammattilaiseksi.
Eikös Jokkekin käynyt yhden kauden brittein saarilla koittamassa, muistaakseni Golfilla. Mutta mitään poikkeuksellista ei kuitenkaan siellä tullut ilmeisemmin esitettyä.

näistä 90-00 luvun N-ryhmän miehistä moni profiloitui mitsu-miehiksi - sillä kyllä kulki kovaa mutta muilla automerkeillä oli sitten vähän haastavampaa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
näistä 90-00 luvun N-ryhmän miehistä moni profiloitui mitsu-miehiksi - sillä kyllä kulki kovaa mutta muilla automerkeillä oli sitten vähän haastavampaa.
Millä muilla merkeillä ison N:n mestaruus on edes viety? Taitaa olla ainoat Marcus Grönholm 1991 Toyotalla, Timo Kuivinen 1989 ja Tommi Mäkinen 1988 Lancialla sekä Saku Vierimaa 1987 Mazdalla. Unohdinko jonkun?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Neste Rallin/Neste Oil Rallin aikana taisi voitto mennä aina Mitsuille. Suurajojen aikaan on sentään muutama poikkeus.

1996 Pasi Hagström voitti Toyota Celicalla, Olli Harkki jäi Mitsulla taakse 5 sekunnin erolla. Tuolloin Puhakan matka katkesi jarruhuoliin.
1989 Gustavo Trelles voitti Lancialla.
1988 Jorge Regalde voitti Lancialla.
1987 Alessandro Fiorio voitti Lancialla.

Ennen vuotta 1987 iso N oli lähinnä kuriositeetti.
1986 Peter Geitel voitti Mazdalla.
1985 Kyösti Hämäläinen voitti etuvetoisella Ford Escort RS Turbolla.
1984 Matti Alamaula voitti Audi 80 quattrolla. Hän oli kahdesta ison N:n autosta se ainoa maaliin päässyt.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Ennen 1990 ei ollut vielä N-ryhmän Mitsuja joten ei niillä voitu voittaakaan…
Suomessa debyytti taisi olla 1990? Ainakin Pekka Kosken mukaan ensimmäiset Galant Dynamic 4 -> VR-4 konversiot menivät Tommi Mäkiselle ja Arto Kumpumäelle. Molemmat vaihtoivat kaudelle 1990 Lancian Mitsuun Mäkisen ajaessa vielä Katalonian Lancialla.


Oliko N-ryhmän debyytti MM-tasolla Olympuksessa 1988 ja ensimmäinen voitto Akropoliksessa 1989? Nopea tarkastus Ewrc:stä kertoo seuraavaa:

1988
Olympuksessa hongkongilainen Michael Lieu ajoi N-ryhmän kolmanneksi.
RAC:ssa oli kaksi japanilaista Yuji Kase ajoi N:n kuudenneksi ja Kiyoshi Inoue keskeytti.

1989
Portugalissa Kiyoshi Inoue oli kuudes N-ryhmässä.
Akropoliksessa Inoue voitti N-ryhmän.
Uudessa-Seelannissa Inoue keskeytti, mukana oli myös kaksi muuta japanilaiskuljettajaa N-ryhmän Mitsulla.
Australiassa oli kaksi paikallista kuljettajaa, joista Ed Ordynski voitti N-ryhmän. Inoue oli täälläkin mukana ja ajoi N:ssä kuudenneksi (viimeinen maaliintullut).
RAC:ssa Mark Hopf ajoi N:ssä kolmanneksi.

80-luvun iso N-ryhmä on kyllä niin kaukana MM-rallikaudesta 2024 kuin olla voi...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Oliver kertoo sosiaalisessa mediassa ajavansa Yaris Rally2:lla ensikaudella.

E: jaa oliko sittenkin vain joku fanclub sivu? No odotellaan vahvistuksia...
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Synkkä, mutta silti parempi kuin edelliset vuodet. Aiemmin varsinkin kylkien punaiset ja mustat kolmiot ovat olleet vähän levottomia. Toyotalle kuitenkin pisteet siitä, ettei ole sortunut mihinkään liukuvärjäyksiin missään vaiheessa.

En ihan kymppiä tälle mustalle anna, mutta vahva 9.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Miksi kaikista maailman väreistä juuri mattamusta? Pisteet yksinkertaisuudesta, ehkä se näyttää luonnossa hienommalta kuin studiovaloissa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Eihän tuo nyt ruma ole, joskaan ei nättikään. Pisteet nyt ainakin siitä että väri edes vaihtuu. Sen ainakin itse jo osaan omasta puolesta sanoa että amatöörivalokuvaajana jyväskylästä tulee paljon perseelleen valoittuneita Toyotan kuvia.
 
Ylös