MM-rallikausi 2024

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö se pistelaskusysteemi vaan voisi olla seuraavanlainen:
koko kisan pisteet (pe-su) + sunnuntaisprinttipäivän pisteet, pysyisi idea rallista kestävyyskilpailuna ja nopeampaa viihdettä hakevilla jännitystä toisi sunnuntai. Ja mikä tärkeintä joka pätkällä on kuitenkin kaikille merkitystä.

Pitkän kisan voittajalle vaikka 20 pinnaa ja sunnuntain voittajalle 7. Tästä voisi vaikka saada sellaiset grafiikatkin tv-lähetyksiin, että katsojat voisivat jopa olla perillä kuka on saamassa ja kuinka monta pistettä. Nyt sitä eniten pisteitä kerännyttä ihmetellään lehdistä maanantaina.
Tässäkin ehdotuksessa on mahdollista että yleiskilpailun voittaja ei saa eniten pisteitä. Mutta jokin tämäntyylinen se olisi parempi.
 

Teriva

Member
Liittynyt
19.7.2023
Viestit
9
Tässäkin ehdotuksessa on mahdollista että yleiskilpailun voittaja ei saa eniten pisteitä. Mutta jokin tämäntyylinen se olisi parempi.
Jep, kyllähän tuo että voittaja ei saa eniten pisteitä sotii kaikkea järkeä ja urheiluhenkeä vastaan isosti.:D Voisihan noilla pistemäärillä kikkailla tämän tapahtuman mahdollisimman epätodennäköiseksi.

Nyt kun ollut puhetta siitäkin, että kisat voisivat olla eripituisia. Niin eihän tässä ehdotuksessa ollutta sunnuntain sprinttipäivää sitten joka kisassa tarvitsisi ollakkaan. Eli vähän kuten F1 toimii sprinttiviikonloppujen kanssa. Tässä mallissa sitten toki jos perjantaina keskeytät niin lauantai olisi terveisien ajoa, mutta onhan se aina, jos töhöilet ekana päivänä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Mun ajatus on alkanut kääntyä siihen että poweri olisi ns. oma kisansa. Iso kisa päättyy sunnuntaina ennen poweria ja sitten 30min huolto ja uudet renkaat. Pisteet kuten viimevuonna (voittajalle 25 ja powerin nopein 5) mutta poweri ei vaikuta ison kisan pisteisiin vaikka menisi puskaan. Kaikki ainakin vetäisivät täysillä. Silloin rallin perus elementit eli kestävyys ja luotettavuus ei kärsi mutta sunnuntaille saataisiin powerille reippaasti panosta ilman renkaansäästämistä...
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Viime vuoden pisteytys käyttöön. Powerin pisteet jaetaan koko sunnuntailta 5-4-3-2-1 tyylillä. Näin voittaja saa kaikissa tapauksissa eniten pisteitä ja sunnuntaille saadaan vielä kilvanajoa, mutta voiton arvo palautuu
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Viime vuoden pisteytys käyttöön. Powerin pisteet jaetaan koko sunnuntailta 5-4-3-2-1 tyylillä. Näin voittaja saa kaikissa tapauksissa eniten pisteitä ja sunnuntaille saadaan vielä kilvanajoa, mutta voiton arvo palautuu
Tätä minäkin olen tarjonnut, toki viimeisen live pätkän "jännitys" vähenisi, mutta Sunnuntaina ajetaan niin vähän kilsoja että ihan hyvin voi viimeisellä pätkällä olla vielä kilvanajoa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Mun ajatus on alkanut kääntyä siihen että poweri olisi ns. oma kisansa. Iso kisa päättyy sunnuntaina ennen poweria ja sitten 30min huolto ja uudet renkaat. Pisteet kuten viimevuonna (voittajalle 25 ja powerin nopein 5) mutta poweri ei vaikuta ison kisan pisteisiin vaikka menisi puskaan. Kaikki ainakin vetäisivät täysillä. Silloin rallin perus elementit eli kestävyys ja luotettavuus ei kärsi mutta sunnuntaille saataisiin powerille reippaasti panosta ilman renkaansäästämistä...
Tämä ei poistaisi sitä ongelmaa että sunnuntaina ajetaan kovaa vain yhdellä ek:lla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Tämä ei poistaisi sitä ongelmaa että sunnuntaina ajetaan kovaa vain yhdellä ek:lla.
Ei poista ei. Mutta eihän nykyinenkään ole merkittävästi lisännyt kilpaa ajavien määrää ja varsinaisia sekunttikamppailuja sunnuntaipisteistä on ollut aika vähän. Kroatiassa kisan tilanne oli sellainen että kärki olisi ajanut sunnuntaina täysillä myös vanhoilla säännöillä, erot oli niin pienet. Tilanteesta riippuvaisia juttuja. Epäilen, että kunhan tallit oppivat nykyisen pistelaskutavan kaikki kommervenkit, tulee erilaiset taktiset kuviot lisääntymään ja niitä sunnuntaina kilpaa ajavia vähemmän kun varmistellaan sarjajohtoa ja hyviä pisteitä. Kuten Tänakin ajosta huomattiin, voi kruisailla puoli rallia ihan yössä ja saada silti toiseksi parhaat pisteet. Eli se, missä kohtaa rallia ajetaan sitä isoa kovaa vaihtelee nykyisinkin todella paljon ja siitä tuskin päästää millään teennäisillä pisteenlaskutempuilla eroon tulevaisuudessakaan.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Tässäkin ehdotuksessa on mahdollista että yleiskilpailun voittaja ei saa eniten pisteitä.
Sitten joko kokonaiskilpailun pistemäärää on lisättävä, tai sunnuntain ja powerin pisteitä vähennettävä. Powerstagesta tuskin luovutaan.

Jos sunnuntaikisan voittajalle jaetaan 7 ja powerin voittajalle 5, on kokonaiskisan voittajan ja kakkosen eron oltava enemmän kuin 12 pistettä.

Viimevuotisten pisteiden 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 tuplaaminen, 50-36-30-24-20-16-12-8-4-2, täyttäisi tämä ehdon, mutta tuntuisivatko tällöin sunnuntaista voittajalle jaettava 7 pistettä ja powerin vaivaiset 5 liian käpyisiltä pisteiltä riskitason nostamiseen nähden?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kun yleiskilpailusta ei muutenkaan juuri koskaan kilpailla enää sunnuntaina, niin nykyinen systeemi jossa sunnuntaina pitää ajaa maaliin saadakseen lauantain pisteet on mielestäni iso ongelma joka tekee systeemistä tarpeettoman monimutkaisen ja vesittää sunnuntain kisan kun osa ajaa ja osa ei, ja seuraaminen on tosi vaikeaa.

Pe-la ns. pääkisa, lauantain ykkönen voittaa rallin ns. yleiskilpailun. Sunnuntaina sitten sprinttikisa puhtaalta pöydältä, ja olisin oikeastaan valmis irrottamaan myös power stagen omaksi kisakseen.

Eli ajettaisiin kolme kisaa viikonloppuna:
Pääkisa pe-la
sprinttikisa su
power stage su

Mitä pisteitä jaettaisiin mistäkin, niin sitä pitäisi vielä miettiä.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Pisteet ihan samalla tavalla kuin ne viime kaudella jaettiin, poweria myöden.

Sunnuntain nopein saa valita seuraavaan kisaan ensimmäisenä lähtöpaikkansa, toiseksi nopein sitten seuraavana jne.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1636
Mun ajatus on alkanut kääntyä siihen että poweri olisi ns. oma kisansa. Iso kisa päättyy sunnuntaina ennen poweria ja sitten 30min huolto ja uudet renkaat. Pisteet kuten viimevuonna (voittajalle 25 ja powerin nopein 5) mutta poweri ei vaikuta ison kisan pisteisiin vaikka menisi puskaan. Kaikki ainakin vetäisivät täysillä. Silloin rallin perus elementit eli kestävyys ja luotettavuus ei kärsi mutta sunnuntaille saataisiin powerille reippaasti panosta ilman renkaansäästämistä...
Mut kukaan ei jaksaisi katsoa enään poweria sen jälkeen kun kisa on jo ratkennut, ja voittajan hypetys/ jälkipuinnit ei saisi tarpeeksi huomiota kun jo heti perään vedettäis taas kypärät päähän. Vähän kun formuloissa kisan jälkeen sunnuntaina ajettais vielä sprintti. Kun poweri ajetaan niinkun nykyään/ ennen muinoin se tuo lisää taktista ulottuvuutta, uskaltaako kisan johtaja vetää sen reikäpäässä ja jos uskaltaa, nii sit oot kova ukko/ (muija 😀)
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Pisteet ihan samalla tavalla kuin ne viime kaudella jaettiin, poweria myöden.

Sunnuntain nopein saa valita seuraavaan kisaan ensimmäisenä lähtöpaikkansa, toiseksi nopein sitten seuraavana jne.
Aika hyvä out-of-the box ehdotus.

Tosiaan yksi ongelmallinen reunaehto lienee se, että promootttori ei varmaan halua luopua power stagesta. Mutta sen voisi vähintään palauttaa 3-2-1 - pisteytykseen. Power stage se on silloinkin. Sitten koko sunnuntailta samoin 3-2-1 ja koko kisasta 24-17-14-11-9-7-5-3-2-1. Kyllähän tossakin vielä ero voi jäädä yhteen pisteeseen, mutta alkaa olla jo aika epätodennäköistä, että voi voittaa koko kisan, vaikka ajelisi sunnuntaina terveisiä. Kyllä tuon jo pitäisi tuoda kisaa sunnuntaille. Tähän vielä päälle, uudet renkaat kaikille powerille, niin ei ole mitään motivaatiota säästellä niitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun poweri ajetaan niinkun nykyään/ ennen muinoin se tuo lisää taktista ulottuvuutta, uskaltaako kisan johtaja vetää sen reikäpäässä ja jos uskaltaa, nii sit oot kova ukko/ (muija 😀)
Tämän takia en kannata sitä että poweri irrotetaan kokonaiskisasta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Niin että mitä?
MM-rallin kestohan on torstain ensimmäisestä EK:sta Power Stageen ja niiden yhteisajat määrittää lopputulokset. Sitä kutsutaan yleiskilpailuksi. Grafiikassahan lukee arther stage X/x Mikäs ongelma tässä on?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
MM-rallin kestohan on torstain ensimmäisestä EK:sta Power Stageen ja niiden yhteisajat määrittää lopputulokset. Sitä kutsutaan yleiskilpailuksi. Grafiikassahan lukee arther stage X/x Mikäs ongelma tässä on?
Siis että pistejärjestelmä mahdollistaa sen, että olet rallin maalissa pienimmällä yhteisajalla, mutta joku muu saa eniten pisteitä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Siis että pistejärjestelmä mahdollistaa sen, että olet rallin maalissa pienimmällä yhteisajalla, mutta joku muu saa eniten pisteitä.
Kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä muihin verrattuna sekä powerin pisteet, jos ajaa viiden parhaan joukkoon (5-4-3-2-1), kuten aiemminkin. Mikä tässä on niin hankalaa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Kokonaiskilpailun voittaja saa eniten pisteitä muihin verrattuna sekä powerin pisteet, jos ajaa viiden parhaan joukkoon (5-4-3-2-1), kuten aiemminkin. Mikä tässä on niin hankalaa?
Siis ensinnäkin tänä vuonna se ei mene noin, mutta puhuttiin Terivan ehdotuksesta, jossa voittaja olisi saanut 20 pistettä, kakkonen ehkä 15? ja sitten sunnuntaista 7 ja vielä powerista päälle niin on mahdollista että voittaja ei saa eniten pisteitä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Siis ensinnäkin tänä vuonna se ei mene noin, mutta puhuttiin Terivan ehdotuksesta, jossa voittaja olisi saanut 20 pistettä, kakkonen ehkä 15? ja sitten sunnuntaista 7 ja vielä powerista päälle niin on mahdollista että voittaja ei saa eniten pisteitä.
Eikös tarkoitus ole palauttaa asiat entiselleen eli voittaja palkitaan suuremmalla pistemäärällä riippumatta Powerin lopputuloksista?
 
Ylös