MM Safari-ralli 2021

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Pikaisella vilkaisulla en nähnyt paikallista suuruutta, Ian Duncania, lähtöluettelossa. Onko eläköitynyt vai puuttuuko relevantti kalusto?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3523
Alkaako Suninen olla jo aivan sivuraiteella M-Sportilla vai onko vain resursseista kiinni? Olisi luullut että Teemulla myös hyvät mahdollisuudet täällä mutta ei vissiin sitten.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Alkaako Suninen olla jo aivan sivuraiteella M-Sportilla vai onko vain resursseista kiinni? Olisi luullut että Teemulla myös hyvät mahdollisuudet täällä mutta ei vissiin sitten.
Kai se on resursseista kiinni...puoli kauttahan se alunperin piti ollakin, tosin Rovaniemen jälkeen vähän vihjailtiin että Suninen saisi ajaa loppukauden, mutta ilmeisesti sittenkään ei
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Sardiniassa Sunisen pitäisi lyödä tauluun sellaiset näytöt ettei jää epäselväksi ketä kannattaa soralla ajattaa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Alkaako Suninen olla jo aivan sivuraiteella M-Sportilla vai onko vain resursseista kiinni? Olisi luullut että Teemulla myös hyvät mahdollisuudet täällä mutta ei vissiin sitten.
Se on kiinni siitä että Suninen ei tuo talliin rahaa siten kuin Fourmaux. Fourmauxille tarvitaan kokemusta Safarirallista WRC-autolla kun tarkoitus on ajaa siellä ensi vuonnakin. Suninen tuskin on Fordilla enää ensi vuonna ellei tuo isoa kasaa rahaa Wilsonille. AKK:n stipendiaatit saa jonkun kälysen NORF-keikan Rally2:lla siinä kuin FFSA kustantaa kauden (tai pari) Rally1 autolla MM-sarjassa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pikaisella vilkaisulla en nähnyt paikallista suuruutta, Ian Duncania, lähtöluettelossa. Onko eläköitynyt vai puuttuuko relevantti kalusto?
Vaikka olenkin luvannut pysyä poissa Forumilta, tähän on pakko kommentoida. Ianin nykyinen (virallinen) kalusto on Nissaneita, joten "ei ole sopivaa autoa"
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
https://itgetsfasternow.com/2021/06/15/route-preview-safari-rally-2021/
Reittiennakko. Perjantaina ajetaan kaksi pätkää lähinnä "metsäautoteillä" viidakossa, rallin pisin pätkä 32-kilsainen Kedong sen sijaan on hyväpintainen ja lähes kokonaan suoraa tietä ja ysikymppejä. Varmaankin rallin nopein pätkä. Lauantain pätkät on suurilta osin "offroadia", mutta usein hiekkaisempaa polkua savannilla. Soysambussa on kaksi joen ylitystä, jotka on ainoat koko rallissa. Sleeping Warrior on myös yli 30 kilsaa pitkä, aluksi tosi nopea ja sitten tosi röykkyinen. Sunnuntaina ajetaan suurilta osin teitä pitkin. Hell's Gate on hyväpintainen ja nopea, Malewa taas kivikkoinen ja tekninen, mutta lopussa on jopa vähän nyppylää ja mutkaakin. Loldia taas on lähinnä suoria ja risteyksiä metsäautoteillä, siis sekä sunnuntain pätkä että shakedown.

Vaikea ennustaa miten lähtöpaikka vaikuttaa, kun ei ole varsinaista tien pohjaa, joka putsautuisi. Lisäksi säätila ja villieläimet lisäävät oman arvaamattomuutensa. Sateella tulee mutaista, kuivalla voi olla pölyistä. Väittäisin jopa, että ekana autona on paras olla matkassa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5266
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On kyllä, siis nimenomaan mielenkiintoinen ralli tulossa. Ja täytyy vielä erikseen nostaa hattua järjestäjien suuntaan, että kisa saatiin ylipäänsä järjestettyä. Itselle tämä Afrikan kisan paluu oli vähän sellainen että noh, uskotaan kun nähdään. Mutta kai se viimeistään nyt on sitten uskottava. Mielenkiintoinen lisä sarjaan ja eksotiikka rallin MM-sarjassa on aina tervetullutta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Joskus takavuosina (ysärillä) ajettiin myös Indonesian viidakoissa. Se kans oli hyvin mielenkiintoinen kisa, vaikkakaan ei mikään elämää suurempi spektaakkeli. Olosuhteet ja tiestö olivat jokseenkin hankalat ja siksi (vai siitä huolimatta?) Piero Liatti toi Subben maaliin toisena vain 23 sekuntia Sainzin Escorvetten perässä. Kankku oli ST205:lla kolmas reilu minuutti kärkeen. Fujimoto neljäs ST185 Toitsulla jo liki 20 minuuttia perässä. Sitten eroja saikin jo mittailla kalenterilla.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1473
Pakko sanoa että tätä rallia ei voi oikein kutsua Safari Ralliksi pituutensa takia. 320 kilsaa on kyllä aika sprintti ralli verratuna yli tuhanteen kilsaan joka ajettiin esim. 2001 ja 2002 Safari rallissa. Rahastus haisee Safari Ralli Brändillä ja kauas. Sanoisin jopa että on hävettävää kutsua Rallia Safari Ralliksi.

taisivat järjestäjät unohtaa mikä teki Safari Rallista uniikin ja miksi sitä arvostettiin niin korkealle mitä tuli yksittäisiin rallivoittoihin. Kenialaisten privateerien puute jotka ajoivat vuosia vanhoilla WRC autoilla jotka täyttävät sääntövaatimukset pääluokassa myös miinus
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5266
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Pakko sanoa että tätä rallia ei voi oikein kutsua Safari Ralliksi pituutensa takia. 320 kilsaa on kyllä aika sprintti ralli verratuna yli tuhanteen kilsaan joka ajettiin esim. 2001 ja 2002 Safari rallissa.
Mitenkäs ne vuosituhannen vaihteen Safarit sitten rinnastuu niihin ~5000 km kisoihin, joita ajettiin 70- ja 80-luvulla? Eikös ne ole sitten ihan yhtä tai jopa vielä häpeällisimpiä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Pakko sanoa että tätä rallia ei voi oikein kutsua Safari Ralliksi pituutensa takia. 320 kilsaa on kyllä aika sprintti ralli verratuna yli tuhanteen kilsaan joka ajettiin esim. 2001 ja 2002 Safari rallissa. Rahastus haisee Safari Ralli Brändillä ja kauas. Sanoisin jopa että on hävettävää kutsua Rallia Safari Ralliksi.

taisivat järjestäjät unohtaa mikä teki Safari Rallista uniikin ja miksi sitä arvostettiin niin korkealle mitä tuli yksittäisiin rallivoittoihin. Kenialaisten privateerien puute jotka ajoivat vuosia vanhoilla WRC autoilla jotka täyttävät sääntövaatimukset pääluokassa myös miinus
Ei se Safarin maine kyllä tullut niistä 1000 kilsan pikataivalralleista vuosituhannen taiteessa, vaan 5000-kilsaisista "tasanopeusralleista" joissa ajettiin ilman kypärää pelkkiä siirtymiä, erot ratkaistiin AT-pisteillä ja lopulta auton luotettavuus tai huoltonopeus oli merkittävämpää kuin kuljettajan taidot.

Mutta sikäli olen samaa mieltä (ja olin jo 2018) että kutsutaan tätä vain Kenian MM-ralliksi niin säästytään paljolta itkulta.

Varmasti todella haastava ja erilainen kisa tulossa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8421
Sijainti
Helsinki
Mitenkäs ne vuosituhannen vaihteen Safarit sitten rinnastuu niihin ~5000 km kisoihin, joita ajettiin 70- ja 80-luvulla. Eikös ne ole sitten ihan yhtä tai jopa vielä häpeällisimpiä?
Nekin oli pitkiä ja rankkoja kuskeille ja kalustolle. Nykyään kaikki rallit on sprinttejä - kiitos tv/striimilähetysten ja promoottorin eli Red Bullin.
 
Ylös