Monaco GP 2017 - jälkipöhinät

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Monacossa sentään saa kännätä toisin kuin etelän takapajuloissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Buttonille 3 ruudun lähtöruuturangaistus ja 2 rangaistuspistettä seuraavaan kisaan.
 

Zoe

Maagikko, noituja
Liittynyt
25.11.2002
Viestit
9925
Sijainti
Nollola
Mielestäni Monaco kuuluu sarjaan siinä missä Monza ja jokunen muukin rata. On mukavaa, että on monenlaisia ratoja.

Eihän tossa radassa järkeä ole, mutta oleellinen osa sarjaa puuttuisi, jos se poistettaisiin kalenterista.
Samaa mieltä. Ihan mahdotonta kuvitella formulakautta ilman Monacoa.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
No, tarkoitus oli enemmän sinne öljymaiden suuntaan ikäänkuin.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Itse ajattelin et kimi voi epäonnistua startissa, mutta se onnistui kimiltä hyvin et tämähän menee putkeen.. kuka insinööri antaa päätökset ferrarilla kärjestä varikolle niin et pitää jäädä köröttelemään hitaampien perään.. itse ku seuraan kisaa live timingista enemmän kuin telkkarista niin räikkönen pisteli oman nopeimman keskisektorille ennen stoppia.. joten renkaat ei ollut ongelma.. olisivat laittaneet vettelin ruuhkaan ajamaan ja kimi kärjessä puhdasta baanaa eteenpäin... Kimi löysäs heti sen jälkeen ku näki et vettel pääsi ohi.. ite oisin ollut sen verran kypsyny et olisi ajanut vettelin kantaan ja molemmat pihalle.. ois jättänyt tiimille haisevan vastalauseen.. kimi maikkarin haastettulussa totes et tiimi päätti milloin varikolle... Voi p...... Olisi antanut kimin vetää edes pari nopeeta ennen stoppia... Omasta mielestä ferrari pelas voiton vettelille.. itsekkin lopetin kisan katselun ku huomas mitä ferrari teki taktisesti... Kakkos kuskina loppukausi.. ihan selvä homma...
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Sillä hetkellä kun kisaa seurasi, niin Kimin varikkostopin ajankohta tuntui järkevältä. Tietämättä muiden autojen sijaintia radalla, joka taas oli tiimin tiedossa. Selvä itsemurhahan tuo oli. Sitä voi ajatella vastineena Bottaan ja Verstappenin stoppeihin, mutta hyvin lyhytnäköistä. Olisiko Kimi voinut vaikuttaa liian hitaalta? Joku sanoi, että ajoi kuitenkin omaa nopeimpaansa juuri. Kimin tilanteen kannalta oli vain voitettavaa, jos hän olisi pysynyt radalla. Mutta Vettelin tilanne ei ehkä ollut yhtä hyvä. Harjoituksissa Kimi oli kehunut autoa juuri pitkissä vedoissa. Erikoinen juttu taas. Kulissit pitäisi puhdistaa saman tien. :mad:

Vettel on kyllä täysi mammanpoika.:nope: Toivottavasti saa vielä kunnolla turpaansa (henkisesti).
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Ihme kitinää Monacosta, paljon mielenkiintoisempaa katsella kuskien ajamista tuolla kuin jossain lentokentillä.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ocon ohitti Strollin uusinta startissa... siinäpä ne radalla tapahtuneet ohitukset olikin :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monacossa sentään saa kännätä toisin kuin etelän takapajuloissa.
Kännääminen nyt ei ole kannatettavaa missään, mutta kyllä Adu Dhabissa alkoholia pääsee juomaan. Sen kun menee hotellin baariin. Tilanne on Bahrainissa jokseenkin sama, jos menee riittävän hienoon hotelliin. Kummassakaan maassa ei kuitenkaan kannata näkyvästi humaltuneena mennä julkisille paikoille toikkaroimaan.
 
Viimeksi muokattu:

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Oispa Valtsu päässyt startissa Vettelin ohi. Kimi olisi tässä tapauksessa tod.näk. saanut voittaa kisan.

Vettel ajoi kovaa joo, mutta tuolla radalla on selvää, että renkaiden lämpenemisessä kestää normaalia kauemmin. Mitähän olisi seurannut, jos Kimi ei olisi tullut boksiin vastoin tiimin ohjeita... :rolleyes:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tämä oli odotettu lopputulos. Kimin jääminen ruuhkaan ratkaisi kisan Vettelin hyväksi, joten kyse ei ollut tallimääräyksestä, vaikka kuinka täällä valitetaan.
Tallit kyllä pystyvät laskemaan sekunnin tarkkuudella mihin väliin auto varikolta tulee, joten Ferrari tiesi tasan tarkkaan, että Kimi tulee jäämään juuri "sopivasti" hitaampien taakse. Mitään syytä Kimin sisäänottamiseen tuossa vaiheessa ei ollut, Bottas oli varikolle mennessään useamman sekunnin jäljessä jotenpelivaraa tilanteen seuraamiseen oli muutamaksi kierrokseksi. Niin ja renkailla olisi voinut ajaa vielä 20 kierrosta pidempään kuten Hamilton näytti.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Kisan tapahtumia tarkastellessa täytyy muistaa hitaampien merkitys ennen Kimin stoppia, sinisten lippujen näyttämättä jäämisen seurauksena Valtteri pääsi kantaan (3-4 sek Kimistä) ja oli näin 'uhka' Kimille aikaisemman varikkostopin takia. Kovasti ihmettelen että Kimin piti körötellä Wehreinin ja Buttonin perässä 2 kierrosta ennenkuin tilaa alkoi tulemaan.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Siellä on myös Kimin kisainssi käynyt kuumana tallin ratkaisuista

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/ferrarin-kulisseissa-kuohui-raikkosen-insinoori-kavi-kierroksilla/6450826

Aika niukasti pääsi Vettel loppupeleissä Kimin edelle kaikesta huolimatta. Ei ollut kuin ehkä 1-1.5s kiinni. Eli kyllä ne kierroksella ohitettavat olivat nyt se ratkaiseva tekijä. Kimi ajoi hyviä kierroksia kovemmilla renkailla varikolta tultuaan mutta selvästi antoi periksi kun Vettel tuli varikolta edelle.

Kyllä minä ainakin katson formuloita kannattaakseni suomalaisia, ja siksi tälläinen tallipolittiikka ottaa päähän ja rajusti.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Monacossa on se hyvä puoli nykyratoihin verrattuna että pienestäkin ajovirheestä joutuu usein kärsimään ja mitään ei yleensä saa anteeksi. Ja onhan miljöö ja rataprofiili toki hienot. Mutta siihenpä ne hyvät puolet jää koska kyllä aika on ajanut tuon radan ohi. Yksinkertaisesti liian kapea ja ahdas nykyautoille, ja ohitukseen vaaditaan aivan valtava nopeusero autojen välille. Keskikastin autolla on vielä helppo pitää kärkiauto takanaan kun ei vaan tee isompia ajovirheitä, ja taitavinkaan ohittaja hyvässä autossa ei mahda mitään jos edellä ajava ei tee virhettä.

Monacon kisa vaatisi melkein sateen tai jotkut hetkessä alle sulavat erikoisrenkaat että siitä saataisiin mielenkiintoinen kisa. Kun ei ohituksia saada radalla niin ohitus olisi mahdollista edes hyvällä taktiikalla ja taidokkaalla renkaidenhallinnalla. Vai olisiko tuota rataa mitenkään mahdollista muuttaa että saataisiin edes vähän lisää potentiaalisia ohituspaikkoja?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Koko homma olisi ihan ok, jos Ferrari olisi rehellinen. Kyllähän sen ymmärtää, että Vettelille halutaan voittoja, koska mies on tulevaisuus, mutta tapa millä Ferrari kohtelee edellistä maailmanmestariaan on säälittävää.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Kimin voitto jäi lopulta parin tuhannessasekunnin päähän lauantaina. Vettelillä tuntuu monesti olevan mestarin tuuri tiukoissa tilanteissa. Ferrarin politiikka hoitaa loput. Itse en ennen kisaa uskonut, että Ferrari vaihtaisi kuljettajien paikkoja, mutta kyllähän siinä niin kävi. Nyt on melko selvää, että Kimillä on huonommat taktiikat sijoituksista riippumatta.
 

ilmalämpöpumppumies

Warrior soturi
Liittynyt
28.11.2016
Viestit
260
Sijainti
pumpussa
Ferrarin täytyi reagoida Bottaksen undercuttiin, koska Kimin vauhti kärjessä ei ollut huimaa. Reagointi oli suotavaa tehdä ajoissa, että kaksoisjohto saadaan turvattua. Kumpi sitten piti pysäyttää ensin, Kimi vai Vettel? Itkua siitäkin olisi tullut, jos Vettel olisi pysäytetty ensin ja ohittanut Kimin yhden kierroksen undercutilla. Nyt Kimi pysäytettiin ensin, ja Vettelin tiimi pääsi hyödyntämään vauhtireserviään josta joko olivat tietoisia tai eivät. Kimin kannalta tietenkin olisi ollut paras pysäyttää Vettel heti seuraavalla kierroksella, mutta Vettelin kannalta siinä ei olisi ollut mitään järkeä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Hakeeko Hamilton sanomisillaan itselleen samaa asemaa?

Ferrarin F1-talli antaa Sebastian Vettelille ykköskuljettajan kohtelun, uskoo Mercedes-tallin brittikuski Lewis Hamilton.

Vettel johtaa MM-sarjaa, ja Monacon GP:ssä hän nousi ohi Ferrari-tallikaveristaan Kimi Räikkösestä suomalaista paremman varikkotaktiikan ansiosta. Hamiltonin mukaan Ferrari on tehnyt päätöksen auttaa Vetteliä mestaruustaistossa Räikkösen kustannuksella.

- Kärkipaikkaa on vaikea menettää, ellei tiimi päätä suosia toisena olevaa kuskia. Se on selvää, Hamilton totesi Autosport.comille GP:n jälkeen.

- Minusta näyttää siltä, että Ferrari on valinnut heidän ykköskuljettajansa. He tekevät kaikkensa, jotta Sebastian saa maksimituloksen joka kisaviikonlopusta, Hamilton jatkoi.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/hamilton-ferrari-suosii-vettelia-raikkosen-kustannuksella/6450978
 
Ylös