Monaco GP 2017 - jälkipöhinät

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Ensimmäistä kertaa melkein toivon että Kimi ajaisi jossain muussa tiimissä. Vuosien lojaalius tallia kohtaan vedettiin vessasta alas, kerrankin kun olisi ollut paikka antaa "kakkokuskin" voittaa. Mestaruus halutaan tallille hinnalla millä hyvänsä, ja todennäköisesti Mersulla on sama menttaliteetti.

Vettel on nopeampi, mutta Monacossa Kimi teki sen mitä piti.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Samaa mieltä, kimin olis kannattau mennä toiseen talliin jo alun perin. Nyt hehkutetaan sitä, miten Vettel "tykitti" nopeita aikoja?? Samalla tavalla kimi on tykittänyt aiemmin monta kertaa mutta pelaamallahan sijoitukset hoidetaan, se vain lopulta ratkaisee!

Kyse Monacon radalla oli juuri siitä että käytännössä mahdoton ohittaa, ainoastaan varikkokäynti YM. järjestelyillä (en ole enää rehelliseen peliin uskonut formuloissa pitkään aikaan, autoja pystyy "vahingossa" säätämään ym. pieleen juuri sopivasti) saatiin Seb eteen. Vettelin arvo on omassa silmissäni laskenut nollaan, kaveri on tosiaan ihan mammanpoika. Viime vuonna kun kimi alkoi päästä niskan päälle, kaveri "torpedoi" kahdesti kimin ja eikun hymyilee vaan....

Toivon ainoastaan että tämä epäonnistunut ferrarin sumpliminen laskee ferrarin markkina-arvoa! Ainakin se tuli nyt räikeästi näkyville - jokainen voi miettiä, olisiko varikkokäyntejä toteutettu samalla tavalla, jos Vettel olisi ollut kärjessä....
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Aivan varmasti hakee. Ei hän väärässä toki ole itse asiasta. Fakta on se, että Hamiltonin täytyy nostaa selvästi omaa suoritustasoa, jos haluaa ykköskuskin kohtelun. Eihän piste-ero Bottakseen ole vielä mitenkään ratkaiseva. Joka toisessa kisassa tuntuu, että Hämis on hukassa säätöjen kanssa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hamilton voisi pitää suunsa kiinni. Syyttää Ferraria tallimääräyksistä vaikka itse jo kaksi kertaa hyötynyt tällä kaudella tallimääräyksistä. Yrittää pönkittää omaa egoaan, että eihän hän määräyksiä tarvitse. Onko toi kaveri oikeasti noin tyhmä? BTW taisi Kimin ja Sebin bromance päättyä eilen.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ferrarin täytyi reagoida Bottaksen undercuttiin, koska Kimin vauhti kärjessä ei ollut huimaa. Reagointi oli suotavaa tehdä ajoissa, että kaksoisjohto saadaan turvattua. Kumpi sitten piti pysäyttää ensin, Kimi vai Vettel? Itkua siitäkin olisi tullut, jos Vettel olisi pysäytetty ensin ja ohittanut Kimin yhden kierroksen undercutilla. Nyt Kimi pysäytettiin ensin, ja Vettelin tiimi pääsi hyödyntämään vauhtireserviään josta joko olivat tietoisia tai eivät. Kimin kannalta tietenkin olisi ollut paras pysäyttää Vettel heti seuraavalla kierroksella, mutta Vettelin kannalta siinä ei olisi ollut mitään järkeä.
Totta, tuolla taktiikalla Ferrari pystyi "varmistamaan voiton". Talli pyrki saamaan (vähintään) toisen auton kärkeen, oli kumpi taktiikka pysähdyksen ajoituksen suhteen oikea. Jonka tuo taktiikka (pysähdykset eri aikaan) mahdollisti.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen vähän kahen vaiheilla, että uskoisko tässä johonkin järjesteltyihin sijoituksiin.

Kimin pysähdyksen ajoitus oli kyllä hieman ihmeellinen, mutta toisaalta heidän piti reagoida Bottakseen. Vettel ajoi myös todella hyviä kierroksia puhtaassa ilmassa. Vettel tuli sen verran niukasti kuitenkin Kimin eteen, että se oli oikeastaan vähän 50/50 miksi se noin päin kääntyi. Ilman ruuhkaa Kimi olisi päässyt edelle, ja myös ilman Vettelin kovia kierroksia Kimi olisi ollut edellä.

Toisaalta, oliko Ferrarin tarpeellista reagoida näin hätäisesti Bottakseen? Kimin ja Valen ero oli melkein kuusi sekuntia, minusta he olisivat kyllä voineet kierroksen tai kaksi odottaa ja katsoa miten tuo ero kehittyy. Varsinkin kun he pystyvät näkemään tasan tarkkaan missä menee ruuhka ja kierroksella ohitettavat. Tulee vähän mieleen Singaporen kisa viime vuodelta, missä Ferrari hätäili Kimin Hamiltonin taakse.

Oikeastaan kumpikin vaihtoehto on vähän huolestuttava. Jos Vettel oikeasti pelattiin voittoon, huono homma. Jos Ferrari oikeasti yritti parasta mahdollista taktiikka kummallekkin, sortuivat he taas muiden peesailuun ja hätiköintiin. Se eii välttämättä tiedä hyvää loppukaudelle. Mutta sitten taas toisaalta, Ferrari sai haluamansa kaksoisvoiton, eli sieltä päin katsottuna kisa oli taktisesti virheetön.

Jos ja jos ja kun.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kyllähän tämä tietysti suomalaisittain karvaalta maistuu, ja olen jo noin ihan yleisellä tasollakin aina tallimääräyksiä vastaan, mutta kyllä tuon tavallaan ymmärtää miksi Ferrari teki niin kuin teki. Aika selkeää on se että Ferrari-kaksikosta tällä kaudella mestaruudesta taistelee Vettel, ja kun tallin edellisestä mestaruudesta on kulunut jos 10 vuotta niin aivan varmasti tallissa tehdään kaikki mahdollinen sen eteen että tuo kuiva kausi päättyy nyt. Jos se tarkoittaa sitä että tallia kohtaan lojaalisti toiminut ex-mestari pakotetaan kakkoskuskin asemaan ja luovuttamaan voitto Vettelille niin se tehdään. Varmasti Ferrarillakin on pieni (tai suurikin) pelko siitä että jossakin vaiheessa kautta saattaa tulla vielä rankkuja osien vaihdosta niin nyt kannattaa pelata pisteitä Vettelille niin paljon kuin vaan on suinkin mahdollista. Varsinkin kun Hamiltonillakin oli vielä vaikeampi kisa joten tuota eroa oli nyt mahdollista repiä ihan kunnolla.

Mutta olisihan se toki optimitilanne kun tallit antaisivat kuskien ihan oikeasti vaan ajaa keskenään kilpaa niin lujaa kuin mahdollista, ja molemmille kuljettajille annettaisiin täysin tasavertaiset mahdollisuudet. En vaan usko että ykkösissä koskaan tähän päästään. Siinä on vaan niin isoista rahoista kysymys että ei tallit halua antaa mitään ilmaiseksi kilpailijoille.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Itse olen vähän kahen vaiheilla, että uskoisko tässä johonkin järjesteltyihin sijoituksiin.

Kimin pysähdyksen ajoitus oli kyllä hieman ihmeellinen, mutta toisaalta heidän piti reagoida Bottakseen. Vettel ajoi myös todella hyviä kierroksia puhtaassa ilmassa. Vettel tuli sen verran niukasti kuitenkin Kimin eteen, että se oli oikeastaan vähän 50/50 miksi se noin päin kääntyi. Ilman ruuhkaa Kimi olisi päässyt edelle, ja myös ilman Vettelin kovia kierroksia Kimi olisi ollut edellä.

Toisaalta, oliko Ferrarin tarpeellista reagoida näin hätäisesti Bottakseen? Kimin ja Valen ero oli melkein kuusi sekuntia, minusta he olisivat kyllä voineet kierroksen tai kaksi odottaa ja katsoa miten tuo ero kehittyy. Varsinkin kun he pystyvät näkemään tasan tarkkaan missä menee ruuhka ja kierroksella ohitettavat. Tulee vähän mieleen Singaporen kisa viime vuodelta, missä Ferrari hätäili Kimin Hamiltonin taakse.

Oikeastaan kumpikin vaihtoehto on vähän huolestuttava. Jos Vettel oikeasti pelattiin voittoon, huono homma. Jos Ferrari oikeasti yritti parasta mahdollista taktiikka kummallekkin, sortuivat he taas muiden peesailuun ja hätiköintiin. Se eii välttämättä tiedä hyvää loppukaudelle. Mutta sitten taas toisaalta, Ferrari sai haluamansa kaksoisvoiton, eli sieltä päin katsottuna kisa oli taktisesti virheetön.

Jos ja jos ja kun.
Jos herrat olisivat jatkaneet peräkkäin ajoa, ja olisi mennyt tasapuolisesti, herrat olisivat tulleet samoilla renkailla peräkkäisiltä kierroksilta sisään. Ideaalitilanteessa Kimi olisi odottanut Sebin poistuvan taustapeleistä varikolle ja vetänyt siinä kohtaa yhden maximum attack kierroksen. Jos näin oltaisiin tultu varikolle, sijoitukset olisivat säilyneet. Reilun pelin hengessä johtavalla autolla olisi voinut kuvitella olevan mahdollisuus vaikuttaa tähän.

Tilanne on vielä pahempi, jos Kimi oikeasti oli ns. "säästöliekillä" Sebin edellä, ja ohje oli pitää tämä tilanne kunnes Seb päästettiin irti. Mikäli Kimillä oikeasti oli ongelmia renkaiden kanssa on tarina eri. Käsittääkseni näin ei kuitenkaan ollut.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Brittien röyhkeys on kyllä naurettavaa. Katselin tuossa Sky Sportsin kuljettaja haastikset ja eka kysymys Sebille oli suunnilleen, että miltä tuntuu voittaa talliumääräyksellä ja Kimille, että miltä tuntuu olla kakkoskuljettaja. Niin ja Brundle ym. tyrmistyneitä Ferrarin toiminnasta, kun omaa poikaa Hamiltonia on suosittu monesti viime vuosien aikana. En usko salaliittoihin kun on hieman sulatellut eilistä. Ero oli niin pieni, kun Seb tuli varikolta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Varmaan Greenwoodin (ja Kimin) herneet meni sen takia, että otettiin sisään siinä vaiheessa, kun tiedettiin, että jäädään ruuhkaan. Pari kiekkaa, niin olisi kerennyt Buttonin ja Wehrleinin edelle.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Varmaan Greenwoodin (ja Kimin) herneet meni sen takia, että otettiin sisään siinä vaiheessa, kun tiedettiin, että jäädään ruuhkaan. Pari kiekkaa, niin olisi kerennyt Buttonin ja Wehrleinin edelle.
Tämä. Ja se osattiin varmuudella laskea. Varmaankin pelko oli, että sieltä takaa tulee Valtteri ja Max pian ohi, mutta sekin varmaan osattiin laskea... Jos Kimi olis ollut kakkosena, olisi Kimi otettu varmuudella samassa paikassa sisään ns. kakkoskuskina. Ainakin tässä pelattiin seiffi tupla Kimin kustannuksella samalla taaten tärkeämmälle kuskille voitto ja 25 pistettä. Haiskahtaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Ericssonille voisi antaa jonkun turva-autoon liittyvän lempinimen. Nopeasti laskettuna vähintään kolme kertaa on törttöillyt turva-auton takana. :p
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5330
Ilmeisesti Ferrari taktikoi Vettelin kärkeen, mutta enemmän minua jäi askarruttamaan Kimin kisavauhti. Kyllä Kimin pitää itsekin omaan piikkiin myös ottaa. Kärjessä olisi pitänyt repiä eroa tyhjällä baanalla, mutta sen sijaan Vettel ajoi ilmeisesti yhdellä kädellä turvallisen välimatkan päässä. Kun Vettel sai tyhjän baanan, alkoi hän kellottamaan jäätäviä kierrosaikoja ennen ja jälkeen pitstopin.
 

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
Tuo nyt on pelkkää arvailua. Vettelin vauhti oli stoppien jälkeen niin paljon parempaa, että Kimi olisi saanut antaa ihan kaikkensa pitääkseen Vettelin takanaan.
Monacon radalla saat olla ainakii 2sek nopeampi jos se edes riittää että pääset edellä ajavasta ohi. On nähty tämän kauden autoilla miten vaikea on päästä ohi tietyillä radoilla edes kieroksella ohitettavista kun et pääse tarpeeksi lähelle. Olen varma et jos Kimi olisi stopin jälkeen ollut kärjessä kuten olisi pitänyt niin voitto olisi ollut miehen joka sen ansaitsi eli Kimi Matias Räikkösen.
 

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
Kyse Monacon radalla oli juuri siitä että käytännössä mahdoton ohittaa, ainoastaan varikkokäynti YM. järjestelyillä (en ole enää rehelliseen peliin uskonut formuloissa pitkään aikaan, autoja pystyy "vahingossa" säätämään ym. pieleen juuri sopivasti) saatiin Seb eteen. Vettelin arvo on omassa silmissäni laskenut nollaan, kaveri on tosiaan ihan mammanpoika. Viime vuonna kun kimi alkoi päästä niskan päälle, kaveri "torpedoi" kahdesti kimin ja eikun hymyilee vaan....
Tämä tuntui taas unohtuvan todella monelta. "no mutta Vettel oli nopea niillä tietyillä kieroksilla jne jne" Se nyt on Fakta et Vettel sai varikkostoppien ajankohtien takia apua tallilta ja ilman tätä apua ei varmasti olisi tullut radalla ohi. Kai olette seuranneet kisoja ? Edes kieroksia ohitettavia et pääse tietyillä radoilla tarpekasi lähelle ihan niin vain. Monacossa on todella helppo estää ne muutamat ohitus paikat silleen ettei takana oleva tule ohi. Herätys nyt vähän ;)
 

hyttinen83

Active member
Liittynyt
7.4.2017
Viestit
36
Tämä oli odotettu lopputulos. Kimin jääminen ruuhkaan ratkaisi kisan Vettelin hyväksi, joten kyse ei ollut tallimääräyksestä, vaikka kuinka täällä valitetaan. Bottas olisi voiniut yrittää Ricciardosta ohi, mikä on sula mahdottomuus tällä radalla.

Älä jaksa trollata... Oikeasti olet sitä mieltä etteivät tallit tiedä mihin väliin sieltä stopilta tullaan ? Talli tiesi et Kimi joutuu huonoon väliin ja näin saatiin Vettel edelle. Kumma ku Ferrarin sisälläkin ymmärretään et siel tahallaan pelattiin Vettel edelle mut yksi sitten foorumilla ei sitä halua myöntää vaan pitää heitellä täkyjä et jos joku tarttuisi ? Tarkuin myönnän et menin ruokkimaan sinua. Ehkä kun vuosia tulee lajin parissa enemmän sinulle niin ymmärrät ettei kaikki ole aina niin yksinkertaista ? Kiitos näkemyksestäsi mutta se on yhtä totta kuin ette Venäjän joukkoja ole ollut Ukrainassa sotimassa muutamaa vuotta jo. Totuus tulee idästä ! Kenties laitoit viestin idästä ? ;)
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2218
Ainoa mikä tuossa Ferrarin touhussa ihmetyttää, että miten tiukalle se lopulta meni. Vähän kun olisi Vettelin rengas irronnut tai mennyt paikalleen huonosti Kimi olisi ehtinyt edelle. Tai vaihtoehtoisesti Kimi olisi päässyt vähän nopeammin ohi hitaista.

Vaikka lopputulos oli haluttu, niin ei se nyt tainnut taas mennä ihan käsikirjoituksen mukaan.
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Olisi kyllä ollut mahtavaa ja hienoa nähdä ilmeet Ferrarilla, kun Vettelin stoppi olisi epäonnistunut ja Kimi porskuttanut edelle. Karma olisi vielä voinut piilottaa renkaat samalla tapaa kuin Ricciardolta viime kaudella ja pudottaa Sebun Red Bullien ja Bottaksen taakse. 🙌😎
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Tuossa on hieman pohdintaa Ferrarin varikkopysähdyksestä..
http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/19490353/did-ferrari-really-favour-sebastian-vettel-kimi-raikkonen-monaco


Oli Räikkösen ilmeet sen näköiset et tajusi tuossa Monacon palkintopallilla et ykköskuski on jo valittu. Vettelin hymy oli vähän sennäköinen et tuliko hyvälle kaverille tehtyä hieman liian rumasti. Ja vielä Vetteliä kisan haastateltu et Kimin kans asiat on aivan niinkuin ennenkin.
Tekesi mieli Räikkösen puolesta sanoa rumasti. Veikkaan et kyllä Kimi ja kisainssi tämän GP:n jälkeen tietää että Ferrarin kaksoisjohdossa Kimin johtaessa tiimi ajattaa Vetteliä täysin Kimiä vastaan..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös