Monte Carlo Ralli 2017

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niin ja kyllä se tallinvaihto Latvalalle on senkin takia hyvä juttu. Ei tuu heti turpaan tallin sisällä. Tuskin kenellekkään kuljettajalle on helppo paikka olla Ogierin tasoisen kuskin tallikaveri. Onhan se nyt henkisesti pirun rankkaa kun vuodesta toiseen tuleen turpaan. Tästä Latvala voi saada uutta virtaa ja nopeutta kun tämä asetelma on paremmalla mallilla, en kuitenkaan usko Hännisen ja Lapin vauhdin riittävän Latvalan kukistamiseen.
Hännisellä se ei ainakaan riitä. Paree kun ei edes yrittäisikään vaan toisi auton varmasti maaliin joka kisassa. Tällöin voi olla yllättävän korkealla viimeisen EK:n maalissa ja kauden loppupisteissä. Sitten kun Lappi saa Variksen allensa (ehkä Portugaliin) niin ensimmäinen tavoite on olla nopeampi kuin Hänninen.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ei se kateutta kyllä ole ollut. Kritiikkiin on ollut aihetta.
Samaa mieltä että kyllä Latvalalla on se herkkyys ajaa leveeksi ja rikkoa se auto just sen verran että putoo kärjestä tai keskeyttää. Kuuluu tasan tuonne taidoiltaa, mutta joku hänessä on miksi hän ei ehkä saavuta mestaruutta ja tappele siitä viimeiseen ralliin asti, kuten Hirvonen. Niin kauan on jo ajanut..toivon olevani väärässä. Sanotaanko, että seuraavat kolme vuotta aikaa jolloin sen on tapahduttava. Nytkin Toyotan puhutaan olevan vielä kehitysasteella ja J-M:kin sanoo autossa olevan potenttiaalia.

Hyvä kausi tulossa. :thumbup::cool:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Täytyy vieläkin hehkuttaa näitä mahtavia muutoksia kaudelle 2017. Kyllä nämä uudet autot on todellakin ilo silmälle ja korvalle:thumbup:
Montessa tuli suuret erot lopputuloksissa, mutta se johtui lähinnä sääolosuhteista. Kun päästään Ruotsiin, luulen että taistelu on äärettömän tasaväkistä ja teoriassa melkein kaikki kuskit voi ajaa samoilla sekunneilla. Sitten kun saadaan kauden aikana vielä lisää autoja mukaan, mm. Lappi, Östberg, Prokop, Suninen muutamaan kisaan ja hyvällä tuurilla vielä se yksityis-VW/ Mikkelsen. On tämä yhtä juhlaa. Miettikää Neste Rallia: Latvala, Hänninen, Lappi, Suninen WRC2017-autojen puikoissa jne.. :thumbup:

Monten perusteella jäi sellainen vaikutelma Ogierista, ettei hän ihan riemusta kiljuen heitellyt patonkeja ilmaan ja ylistänyt Fordiaan. Mielumminkin suhtautui vähän varovaisesti, että auto on ihan ok, mutta katsoo seuraavissa kisoissa kuinka kulkee. Hyundain vauhti oli kyllä lupaavaa ja Neuvillen lisäksi Paddon tulee olemaan varmasti kova luu tulevissa kisoissa. Sordo on mielestäni ollut jo vuosia sellainen kuski, että vauhti ei riitä mihinkään, mutta juuri kun kaikilla alkaa tulla mitta täyteen, hän onnistuu repimään itsestään parhaansa irti ja saa lopulta taas jatkosopimuksen.
Olin jo tuomitsemassa Evansin perjantain ajopäivän jälkeen, mutta kyllä nyt täytyy vetää tuomio takaisin. Kuivalla kelillä veti kyllä kovia aikoja. Ja Toyotan touhuista ei voi olla muuta kuin innoissaan. Latvalan kakkossija oli kyllä huippusuoritus uudella autolla ja nöyrä hatunnosto J-M:lle kypsästä ja maltilla ajetusta kisasta. Nyt osasi tärkeässä paikassa ajaa todella viisaasti. Hännisen vauhti oli myös todella positiivinen yllätys. Käsi ylös, kuinka moni uskoi Neste Ralli 2015:n jälkeen, että Juho vielä palaa tehdaskuljettajaksi ja taistelee tosissaan kärkisijoista? Itse olin ainakin aika varma tuolloin, että tuo Nesteen sponsoroima Ford-kisa jää ainakin WRC-uran viimeiseksi. Onneksi olin väärässä. Ruotsissa voi muuten sekä J-M että Juho vetää todella kovaa. Vahva kisa suomalaisille muutenkin, Toyotan debyyttikisan jännitys ja paineet jo pois niskasta ja lisäksi Toyotan talvitestit vaikutti siltä, että säädöt ovat kohdallaan. Ja suomessa rakennettu auto, niin pitäis ainakin lähtee talvisessa ruotsissa käyntiin. Eiköhän Tommi&kumppanit ole Yariksiin asentanut webastot ym. :D Kyllä nämä täällä pohjolassa tiedetään...
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Hänninen pääsi työn kautta takaisin tehdaskuskiksi. WRC -autolla testaaminen ja ajetut kilometrit olivat varmaankin se, minkä Mäkinen katsoi arvokkaaksi projektinsa kannalta. Osaaminen kun sitten tuli ilmi Toyotan testeissä, niin ei muuta kuin sopimuspaperi allekirjoitettavaksi.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Hyundain vauhti oli kyllä lupaavaa ja Neuvillen lisäksi Paddon tulee olemaan varmasti kova luu tulevissa kisoissa
Monten perusteella vielä paha sanoa mitään autojen voimasuhteista, mutta vaikutti kyllä kulkevan ihan hyvin.

Shitroen jäi aika kysymysmerkiksi, ajoihan Lefebvrekin yhdet pohjat (tosin kärkiukot tais silloin säästellä renkaita powerille).

Paddonin vauhti jatkossa on myös vähän kysymysmerkki. Riippuu siitä että miten saa päänsä kasattua ikävän tapahtuman jälkeen, vaikkei se hänen vikansa ollutkaan.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Hieno startti vuoteen 2017. Toivotaan, että kolmen viikon päästä Ruotsissa on lunta ja saadaan kunnon talviralli!
Montesta pari omaa nostoa.

Rallin kolme parasta kuljettajaa. Tänäk, Neuville ja Latvala.

Tänäk näistä paras. Nopea ja varma. Viimeisen EKn loppu toi mieleen jo Verstappen maista suorittamista Brasiliassa.

Neuville/Hyundai parivaljakko olisi ansainnut voiton, mutta ei tällä kertaa. Tuntuis, että Hyundai on ykköstalli tällä hetkellä. Eikä yllätä kun on katsonut testejä.

Latvala yllätti positiivisesti, toisaalta kaikki on näyttänyt paremmalta tämän Toyota vaihdon jälkeen muutenkin. Vauhti ei ollut se yllätys vaan varma ja hallittu ajo. Varsinkin perjantaina tulleiden kahden spinnin aikana JMn rauhallinen olemus oli vakuuttavaa. Alkaa näyttää todella hyvältä.

Ogier voitti ja ajoi hyvin. Viimeisen EKn köröttely ja useampi ulosajo kertoo, ettei tuntuma lyhyen testaamisen jälkeen ole vielä kohdillaan. Veikkaan, et Ogier ei pärjää Tänäkille Ruotsissa.

Tommi on tehnyt upeata työtä, on pitänyt käsittämättömällä tavalla suomalaisten puolia ja mielettömän hienoa, että se myös tuo noin upeaa tulosta. Uskon vakaasti, että Toyota on se toisiksi nopein auto lumella. Ford ei toki ole kaukana. Citikka on se, joka jää vauhdissa, jos yleensä joku jää. Mahtavaa kautta odotellessa!
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Samaa mieltä että kyllä Latvalalla on se herkkyys ajaa leveeksi ja rikkoa se auto just sen verran että putoo kärjestä tai keskeyttää. Kuuluu tasan tuonne taidoiltaa, mutta joku hänessä on miksi hän ei ehkä saavuta mestaruutta ja tappele siitä viimeiseen ralliin asti, kuten Hirvonen. Niin kauan on jo ajanut..toivon olevani väärässä. Sanotaanko, että seuraavat kolme vuotta aikaa jolloin sen on tapahduttava. Nytkin Toyotan puhutaan olevan vielä kehitysasteella ja J-M:kin sanoo autossa olevan potenttiaalia.

Hyvä kausi tulossa. :thumbup::cool:
Jospa Mäkinen saisi Jarimatin päähän hakattua sen oman viisautensa, että alkukaudesta kerätään varmoja pisteitä. Ja loppukaudesta taistellaan sitten mestaruudesta. Tiedä sitten mikä Toytotan vauhti tulee olemaan, pitää nähdä pari sorarallia ensin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hänninen pääsi työn kautta takaisin tehdaskuskiksi. WRC -autolla testaaminen ja ajetut kilometrit olivat varmaankin se, minkä Mäkinen katsoi arvokkaaksi projektinsa kannalta. Osaaminen kun sitten tuli ilmi Toyotan testeissä, niin ei muuta kuin sopimuspaperi allekirjoitettavaksi.
Ehkä se aiempi kokemus maailmalta painoi vaakaa Haennisen eduksi, mutta noin vauhdillisesti hää ol aika hukassa. Ensi vuodeksi näkisin mieluusti että Nikaralle annettaisiin kunnon mahdollisuus näyttää taitonsa (muussakin kuin jonkun nipponin poijaan kouluttajana). Uskon että olisi nopeampi kun Haenninen.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Ehkä se aiempi kokemus maailmalta painoi vaakaa Haennisen eduksi, mutta noin vauhdillisesti hää ol aika hukassa. Ensi vuodeksi näkisin mieluusti että Nikaralle annettaisiin kunnon mahdollisuus näyttää taitonsa (muussakin kuin jonkun nipponin poijaan kouluttajana). Uskon että olisi nopeampi kun Haenninen.
Täysin samaa mieltä. Ja luulen, että mikäli Jarkko osoittaa tämän vuoden SM-sarjassa, että varmuutta löytyy (vauhtia häneltä kyllä löytyy, sen hän on osoittanut aiemminkin), niin eiköhän Tommi anna ensi kaudeksi jonkinlaisen näyttöpaikan johonkin kilpailuun. Jarkolla, kuten niin monellakin suomalaiskuskilla, tahtoo olla vain siinä varmuuden löytämisessä niitä suuria ongelmia. Yhdessä kisassa saattaa olla 5 joukossa, mutta sitten seuraavassa todennäköisesti keskeyttää jo ensimmäisellä erikoiskokeella.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jaa, mielestäni Hänninen on osoittanut nopeutensa, mutta tulosvarmuus on heikko. Mites Nikaralla, jonkun ulosajon muistan. Hänninen oli hyvä Skoda-aikana asfaltilla ja kokemustakin on.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Jaa, mielestäni Hänninen on osoittanut nopeutensa, mutta tulosvarmuus on heikko. Mites Nikaralla, jonkun ulosajon muistan. Hänninen oli hyvä Skoda-aikana asfaltilla ja kokemustakin on.
No joo, onhan Hännisellä paljon kokemusta eri autoista ja eri alustoista. Silti tuo vauhti ei ole mielestäni oikein koskaan ollut sellaista WRC-kilpailuissa, mitä sen pitäisi olla. Joissain kilpailuissa se on voinut olla pari EK:ta, mutta sitten on yleensä tullut se aikaa maksava virhe. Toki eihän Nikarallakaan ole oikein sitä menestystä tullut WRC-kisoissa, paitsi ensimmäisestä kisasta, jolloin hän ajoi Minillä Espanjassa muistaakseni 6:nneksi. Tähän asti viimeisin kunnon kisa WRC-Fordilla Jyväskylän MM-rallissa päättyi 3 erikoiskokeella niin rajuun ulosajoon, että hän ei pystynyt jatkamaan kisaa enää edes ralli2-säännön turvin. Mutta hän ei ole koskaan päässyt WRC-kisaan siitä asetelmasta, että olisi 300km testiä alla ja säädöt viimeisen päälle kohdallaan. Jokaiseen WRC-kisaan tähän asti hän on saanut testiä alle ennen kisaa vain 50-100km. Siinä ei nyt oikein pääse vasta kuin tuntumaan. Varsinaiset sääntökokeilut jäävät oikeastaan kokonaan tekemättä. Silti varsinkin Minillä Nikara ajoi jopa 5 joukkoon EK-ajoissa, vaikka Mini ei viimeisinä aikoina kuulunut todellakaan niihin kilpailukykyisimpiin autoihin. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Nikara pystyisi haastamaan maailman parhaat, kun saisi aina ennen kisaa kunnon testit alle ja säädöt autoon viimeisen päälle kohdalleen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ehkä se aiempi kokemus maailmalta painoi vaakaa Haennisen eduksi, mutta noin vauhdillisesti hää ol aika hukassa.
Hukassa? Numerot ovissa ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen ja kaikista maailman ralleista juuri Montessa. Alku aivan loistava, mutta sitten yksi virhe joka maksoi koko kisan. Lopulta pätkäajat Latvala vs. Hänninen 7-4. Jos se on hukassa olemista niin eihän siinä.

Toki ajovirhe oli ihan Hännisen oma, mutta se menee enemmän tuonne varmuus- kuin vauhtipuolelle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Yllekirjoittaneen kanssa samaa mieltä. Kyllä Juho ajoi ihan miehekkäästi sen mitä ajoi. Teki yhden virheen mutta niin teki Neuvillekin. Ja Meeke. Ja Lefebvre. Ja Paddon... Ogier teki kolme mutta selvisi niistä ilman mainittavia aika menetyksiä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Yllekirjoittaneen kanssa samaa mieltä. Kyllä Juho ajoi ihan miehekkäästi sen mitä ajoi. Teki yhden virheen mutta niin teki Neuvillekin. Ja Meeke. Ja Lefebvre. Ja Paddon... Ogier teki kolme mutta selvisi niistä ilman mainittavia aika menetyksiä...
Latvalakin spinnasi pari kertaa. Neuvillen kolhu oli muuten melko jarimattimainen.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Toyota Nikaralle muutan rallin nätönpaikan Puola/Suomi.

30v.nä ansaitsi vielä paikan näyttää,. Bussekin olla 32v. kun voitti mestaruuden.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös